Avasin tälle uuden ketjun, kun sitä toivottiin Miehistön kuljetus -ketjussa.
Lähtökohtana on siis rakas ällitälli. Tarkoituksena ei ole tehdä yksi yhteen kopio, vaan päivittää perusidea - "halpa", yksinkertainen MIehistönKUljetusvaunu massoille. Halpa lainausmerkeissä siksi, että juuri mikään vaunu, varsinkaan suomalaisella työvoimalla tehtynä ei voi olla ylijäämämarkkinoiden harppi-Saksan rautaromun hintaista. Tavoite on tehdä vaunu, jonka perussuoja on nykyisen ällin tasoa, mutta jonka päivitettävyys moottorin, voimansiirron ja alustan osin riittää tulevaisuuteen. Mitään CV90:ä ei ole tarkoitus tehdä; on hyväksyttävä, ettei kaikkea saa kerralla.
Disclaimer: Tämä on yhden miehen projekti. Teen tätä vapaa-ajallani ja niillä resursseilla mitä on käytettävissä. En työskentele puolustusteollisuudessa, perustan tietoni avoimiin lähteisiin. Tekniikan alan koulutus on pohjalla, ja intissä sain vaunukoulutuksen - en tosin älliin, vaan kuninkaalliseen Bemmiin Tämä on siis pikemminkin kieli poskella tehty yritys kuin vakava pyrkimys saada tuotantoon (en tosin panisi sitä pahitteeksi).
Noniin, kun se on saatu pois alta, niin mennääs varsinaiseen asiaan, eli tähän teknisiin juttuihin - mitä tähän mennessä olen saanut aikaan ja mikä on suunnitelma?
Suoja: Armox/Hardox, 10 - 4 mm. Mahdollisuus lisäsuojaan esim. FY-Compositesin levyillä tai laminoidulla armor grade alumiinilla Rosomakin tapaan. Tällä hetkellä keulassa UFP 10 mm 65 ast (vert) kulmassa ja LFP 10 mm / 38 ast. Miinasuojaksi ajateltu pohjan kaksikerrosrakennetta, tavallista älliä korkeampi sisäkorkeus sallii tämän. Riipuvat miehistöpenkit suunnitelmissa.
Moottori: Scania DC11A, teho 275 - 450 hv. Tehopäivitykset ilman moottorin koon kasvua
Vaihteisto/kääntökoneisto: Toistaiseksi ei tiedossa. Ällin koneiston kopiointi mahdollinen, mutta off-the-shelf -ratkaisu olisi paras (koska olen laiska ja koska pyörää ei kannata keksiä uudelleen). Ainoa ongelma on se, että yksityishenkilönä tuskin saan vaihteistojen 3D-malleja käsiini, mikä vaikeuttaa lopullisten mittojen miettimistä.
Rakenne: Runko perustuu ällitällin esi-isään eli MT-L:ään. Siitä syystä korkeampi sisäkorkeus ja ylätelapyörät. Tosin käytän hyväkseni nykyistä tietotaitoa eli mahdollisimman monen hitsausmetrin korvaamista särmäyksellä. Lisäksi lisätty eteen ja taakse iskunvaimentimia @Mikfin70 ehdotuksesta.
PA-tankki: Ällin ratkaisu on parempi kuin Bemmissä suojan ja tilankäytön kannalta, mutta ei optimaalinen. Nyt olen eristänyt PA-tankit miehistötilasta 4 mm Hardoxilla (3. kuva). Tarkoitus olisi, että noiden laatikoiden sisään tulisi ns. fuel bag eli joustava PA-säiliö, joka lasketaan sisään luukusta. Näin siihen saadaan itsestään-sulkeutuvuus ja helpompi korjata rikkinäinen. Lisäksi polttoaine antaa lisäsuojaa. Tosin sen kannalta olisi parempi venyttää PA-tankki koko kyljen mittaiseksi. Joustava PA-säiliö sallii tämän.
Valmistettavuus: Laserleikkaus, robottihitsaus, särmäys. Suunnilleen mikä tahansa konepaja voisi toimia alihankkijana. Tämä tarkoituksella ihan varaosapoolin ja huoltovarmuuden takia.
Lähtökohtana on siis rakas ällitälli. Tarkoituksena ei ole tehdä yksi yhteen kopio, vaan päivittää perusidea - "halpa", yksinkertainen MIehistönKUljetusvaunu massoille. Halpa lainausmerkeissä siksi, että juuri mikään vaunu, varsinkaan suomalaisella työvoimalla tehtynä ei voi olla ylijäämämarkkinoiden harppi-Saksan rautaromun hintaista. Tavoite on tehdä vaunu, jonka perussuoja on nykyisen ällin tasoa, mutta jonka päivitettävyys moottorin, voimansiirron ja alustan osin riittää tulevaisuuteen. Mitään CV90:ä ei ole tarkoitus tehdä; on hyväksyttävä, ettei kaikkea saa kerralla.
Disclaimer: Tämä on yhden miehen projekti. Teen tätä vapaa-ajallani ja niillä resursseilla mitä on käytettävissä. En työskentele puolustusteollisuudessa, perustan tietoni avoimiin lähteisiin. Tekniikan alan koulutus on pohjalla, ja intissä sain vaunukoulutuksen - en tosin älliin, vaan kuninkaalliseen Bemmiin Tämä on siis pikemminkin kieli poskella tehty yritys kuin vakava pyrkimys saada tuotantoon (en tosin panisi sitä pahitteeksi).
Noniin, kun se on saatu pois alta, niin mennääs varsinaiseen asiaan, eli tähän teknisiin juttuihin - mitä tähän mennessä olen saanut aikaan ja mikä on suunnitelma?
Suoja: Armox/Hardox, 10 - 4 mm. Mahdollisuus lisäsuojaan esim. FY-Compositesin levyillä tai laminoidulla armor grade alumiinilla Rosomakin tapaan. Tällä hetkellä keulassa UFP 10 mm 65 ast (vert) kulmassa ja LFP 10 mm / 38 ast. Miinasuojaksi ajateltu pohjan kaksikerrosrakennetta, tavallista älliä korkeampi sisäkorkeus sallii tämän. Riipuvat miehistöpenkit suunnitelmissa.
Moottori: Scania DC11A, teho 275 - 450 hv. Tehopäivitykset ilman moottorin koon kasvua
Vaihteisto/kääntökoneisto: Toistaiseksi ei tiedossa. Ällin koneiston kopiointi mahdollinen, mutta off-the-shelf -ratkaisu olisi paras (koska olen laiska ja koska pyörää ei kannata keksiä uudelleen). Ainoa ongelma on se, että yksityishenkilönä tuskin saan vaihteistojen 3D-malleja käsiini, mikä vaikeuttaa lopullisten mittojen miettimistä.
Rakenne: Runko perustuu ällitällin esi-isään eli MT-L:ään. Siitä syystä korkeampi sisäkorkeus ja ylätelapyörät. Tosin käytän hyväkseni nykyistä tietotaitoa eli mahdollisimman monen hitsausmetrin korvaamista särmäyksellä. Lisäksi lisätty eteen ja taakse iskunvaimentimia @Mikfin70 ehdotuksesta.
PA-tankki: Ällin ratkaisu on parempi kuin Bemmissä suojan ja tilankäytön kannalta, mutta ei optimaalinen. Nyt olen eristänyt PA-tankit miehistötilasta 4 mm Hardoxilla (3. kuva). Tarkoitus olisi, että noiden laatikoiden sisään tulisi ns. fuel bag eli joustava PA-säiliö, joka lasketaan sisään luukusta. Näin siihen saadaan itsestään-sulkeutuvuus ja helpompi korjata rikkinäinen. Lisäksi polttoaine antaa lisäsuojaa. Tosin sen kannalta olisi parempi venyttää PA-tankki koko kyljen mittaiseksi. Joustava PA-säiliö sallii tämän.
Valmistettavuus: Laserleikkaus, robottihitsaus, särmäys. Suunnilleen mikä tahansa konepaja voisi toimia alihankkijana. Tämä tarkoituksella ihan varaosapoolin ja huoltovarmuuden takia.