Reserviläisten kriisinhallintatehtävät lisääntyvät

Lämärit ei eroa normaali jääkäristä muuten kuin, että he ovat vähän enemmän koulutettu taistelupelastamiseen kuin muu ryhmä, että jos partiossa käy huonosti niin ainakin 1 osaa henkeäpelastavan ensiavun. Pelkistettynä se ammattilainen osaa yhtä hyvin CATin laittaa kuin kuukauden sitä harjoitellut. TCCC on se pääpaino.

Niin, edelleenkin olen samaa mieltä että ilman siviilikoulutusta on mahdollista päästä combat mediciksi. Uskon myös että koska PV:llä on yleensä pääsääntöisesti paljon järkeä mukana rauhantärväämisoperaatioiden tehtäväsijoituksissa, sijoitetaan mielummin siviiliammattilaisia tehtäviin kun maallikoita etenkin jos kondis natsaa. Tuskin niitä combat medicinkään tehtäviä olla korvamerkitty kouluttamattomille maallikoille jos muut lääkintäpuolen tehävät on varattu ammattihenkilöstölle.

Siihen loppuu operatiivinen lääkinnän henkilöstä. Muut palvelee sairaalassa ja harvoin pääsevät ulos.

Missiosta riippuen tämä ei ole välttämättä lainkaan huono asia.
 
Niin, edelleenkin olen samaa mieltä että ilman siviilikoulutusta on mahdollista päästä combat mediciksi.

On erittäinkin mahdollista, koska valmareiden varusmiehillä tuskin kenelläkään on siviilikoulutusta moiseen ennen palvelukseen astumista.

Keskustelussa menee ilmeisesti joillain sekaisin lääkintäpuolen ja jääkäripuolen tehtävät operaatioissa. Combat medicit ovat Säkylän kultaisen leijonan kiväärimiehiä, joilla on ryhmässä vastuualueena taisteluensiapu. Missioiden varsinainen lääkintähenkilöstö (MMT, ROLE, NSE jne.) on sitten ihan oikeita lääkintäpuolen ammattilaisia. Porin prikaati voi sitten vielä erikseen määritellä tiettyihin tehtäviin vaatimukset, esim. muinoin MOT- ryhmien medicin piti muistaakseni olla ihan ammattilainen. Tai meillä afgoissa CPT:n miehistä puolet olivat pelastusalan ammattilaisia.
 
Mitään et menetä laittamalla papereita sisään. Toimintavalmiussitoomus on vuoden kerrallaan voimassa, paperit pitää tehdä uudestaan taas kohta ja niihin voi sitten kirjailla kertyneen kokemuksen.

Ei mulla nyt heti ollut ajatusta lähteä, mutta noin yleisesti kyselin että onko jotain minimiä joka olisi hyvä olla. Varmaan 1-3 vuoden sisällä olis ajatus laittaa hakemus sisään.
 
Kutsu kolahti tänään koulutus- ja valintatilaisuuteen nyt tässä puntaroidaan, että mitä tehdään. Kolmannen kertaa toimintavalmiudessa ja toinen kutsu. Ensimmäisestä jouduin kieltäytymään kun niin lyhyellä varoitusajalla.
 
Kutsu kolahti tänään koulutus- ja valintatilaisuuteen nyt tässä puntaroidaan, että mitä tehdään. Kolmannen kertaa toimintavalmiudessa ja toinen kutsu. Ensimmäisestä jouduin kieltäytymään kun niin lyhyellä varoitusajalla.

Ihan mielenkiinnosta, tuliko UNIFILin FCR:n komppaniaan? Mulle pamahti tällä viikolla ja alle kahden viikon varoitusajalla olisi pitänyt olla asiat klar ennen Säkylää. Jäi väliin tällä kertaa. Sinänsä harmi, olisi ollut afgojen esikuntahommien jälkeen ihan operatiivinen pesti.
 
Huuhaa hommia koko uutinen. Ja ankka. Jos et ole parikymppisenä kämpänny porin seudulla ei paljon saumoja päästä mihinkään, ilman siviilipuolen erikoisosaamista. Esim, poliisi, lääkäri, rajavartija...
 
Back
Top