Rinteen hallituksen politiikka ja siitä keskustelua.

Protheon_93

Kenraali
Eli nyt, kun vaalit on käyty ja hallituksen ministerit valittu, ja enää ollaan nimitystä vaille Rinteen aikakaudella, ajattelin laittaa pystyyn oman keskustelun Rinteen hallituksesta.

Keskustelu alkakoon.
 

yrjö

Ylipäällikkö
Huomioiden kaikki, tilanne ei näytä niin huonolta kuin pelätä saattoi. Turpo vaikuttaisi olevan tämän hetken tietojen valossa hyvällä tasolla. HX jatkuu, jälleen, tämän hetkisten tietojen valossa kuten edellinen hallitus valmisteli. Pekka Haavisto ainakin on todella hyvä valinta ulkoministeriksi.

Puolustusministeri epäilyttää. Kepulaisten luotettavuus yleisesti on alhaisinta kastia, setämies-Kääriäinem ei vakuuttanut ja Kaikkosen selkärankaan en voi luottaa. Toisaalta mies on upseeri, mutta eihän se mitään välttämättä meinaa. Hän on niin ryvettynyt ja salkku on ainakin mun silmissä tosi painava. Kaikkonen on astumassa Haglundin ja Niinistön - kahden äärimmäisen loistavan puolustuministerin jälkeen - todella suuriin saappaisiin.

Suurin helpotus oli tuo, että HX-hanketta ei ainakaan hallitusneuvotteluissa menty sorkkimaan pilalle heti kättelyssä.

Li on taitava poliitikko puhumaan ja nyt on aika näyttää kyntensä kun on aikansa oppositiossa räksyttänyt... Helppo ennustaa, että Vasemmistoliiton ministerikaksikosta Pekonen on heikko lenkki, niin tavattoman populistinen poliitikko Pekonen on ollut. Uskon, että hän laskettelee sammakoita mutta vasurinaisena hölmöydet vaietaan silkkihansikkain.

Velka ja talous nyt asia, mistä en edes viitsi sanoa mitään muuta kuin että taloudenpito vaikuttaa juuri niin vasemmistolaiselta kuin pelättiin.

Työllisyydestä on ainakin selvää, että järjestöt keskenään eivät sitä ratkaise.

Kansalaisen kannalta on varmaan helppo päätös hankkia ulkomailta suuripäästöisiä autoja koska autovero tuskin katoaa tämän hallituksen aikana. Nyt on ollut pieni ”pelko” jatkuvasti, että jos ostaa esim. bensakäyttöisen auton tänään, niin huomenna sen olisi saanut kenties autoverottomana. Päinvastoin, jos haaveilee harrastustyyppisestä autosta voi olla järkevää hankkia sellainen ulkomailta niin kauan kuin verotusta ei ehditä sorkkimaan. Jos sitä sorkitaan, tehokkaalle autolle tullee aiempaa enemmän veroa joten mahdollisuus ”hyvään” diiliin on nyt todennäköisempää. Poliitikot eivät oikein näytä ymmärtävän kuinka suuri hankinta auto kansalaiselle on. Koska kyseessä on aina tuhannet eurot, niin jokainen täysipäinen taktikoi ja koittaa rahallisesti optimoida tätä, monelle asumisen jälkeen, elämän suurinta rahareikää.

Jos ulko- ja turvallisuuspoliittinen linja pitää, voin elää kaiken muun vasemmistohumpan kanssa.
 

Tetra

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
ELSO 2.0
Häpeilemättä totean, että en ole perehtynyt perinpohjaisesti hallitusohjelmaan. Suuresta linjasta minulla kyllä taitaa olla käsitys, nimittäin selvästikään hallitus ei pyri mihinkään kunnianhimoisiin uudistuksiin. Hallitus ei ota kantaa ikääntyvän Suomen julkisen talouden haasteisiin. Hallitus ei vastaa siihen, miten jatkossa pidetään huolta suomalaisen teollisuuden kilpailukyvystä. Hallitus ei lähde uudistamaan kunnianhimoisesti työmarkkinoita, eikä elinkeinoelämälle maksettuja tukia lähdetä kehitetä fiksumpaan suuntaan. Tätä hallitusta ei tulla muistamaan uudistusmielisenä, Suomea eteenpäin vieneenä hallituksena.

Joitain hyviä asioita on, kuten että energiaveron palautuksesta luovutaan ja koulutukseen satsataan jonkin verran. Ns. syntiverot eivät ole veroja pahimmasta päästä. Nuorille mielekkään harrastuksen takaaminen ei ole lainkaan huono idea. Taisi siellä olla myös jotain infran kunnostamiseen viittaavaa, mikä nyt ei ainakaan huonoin kohde rahalle ole.

Hallituksen linja on tarjota omille kannattajille rahaa, ja toivoa, että talous kehittyy hyvään suuntaan itsestään. Tässä nyt haetaan jotain poliittista vastapainoa ”säästölinjalle”. Poliittisesti on hyvin helppoa tarjota hynää kannattajille ja vältellä uudistuksia. Työllisyysasteen uskotan kasvavan ilman mitään merkittäviä toimia sen edistämiseksi. Uskotaan, että talous jatkaa kasvuaan, vaikka jopa valtiovarainministeriö povaa hidastuvaa kasvua – ja VM ei kasvuennusteessaan ole mitenkään pessimistinen. Toivotaan, että Suomilaiva tuurilla seilaa jäävuorien välistä, ilman, että ruoriin tarvitsee koskea. Eipä tietenkään uudistukset aina onnistu, vaikka niitä lähdettäisiin ajamaan innokaasti, mutta on silti vaikea arvostaa kunnianhimottumuutta. Toki mieleen tulee, että onko tämä sitten niin huono juttu? Hallituspuolueet ovat sellaisia, että ehkä on ihan hyvä, jos he eivät lähde yrittämäänkään mitään keskeisiä uudistuksia.

Keskeisin uudistus, jota on kyllä pitkään veivattu, on sotemaku. Tässäkin on vissiin niin, että maakuntauudistus voi kohdata perustuslaillisia ongelmia, mikä johtanee siihen, että se menee tätä seuraavalle hallituskaudelle. Hyvä niin. Kiireellisenä sitä tuskin hoidetaan, koska sekä kokoomus että persut voivat yksint kaataa sen. Myös sosiaaliturvauudistus on työlistalla, mutta en ole perehtynyt siihen millaiseksi se on muovautumassa, joten en ota kantaa. Periaatteessa sosiaaliturvauudistuksesta voi tämä hallitus suoriutua jopa ihan hyvin.

Jos tarkastelee päähallituspuolueita, niin eipä hallituksen uudistuskyvyttömyys yllätä.

SDP oli tärkeä voima suomalaisen hyvinvointivaltion rakentamisessa 1900-luvulla. SDP on kuitenkin osittain menestyksensä vanki: SDP:n keskeiset historialliset tavoiteet on saavutettu ja oikeastaan kaikki muutkin puolueet ovat enemmän tai vähemmän sosiaalidemokraattisia. Puolue ei ole kyennyt uudistumaan ja melko kuvaavaa onkin, että SDP:n keskeinen eturyhmä on eläkeläiset.

Kepu on samanlainen tapaus. Muualla Euroopassa maiden kehittyessä kepun kaltaiset agraaripuolueet ovat kuihtuneet, mikä onkin täysin ymmärrettävää. Suomessa kepu on hyvin viivästyttänyt tätä kehitystä. Onhan se vähän hassua, että MTK:n poliittinen siipi saa yli kymmenen prosentin kannatuksen maassa, joka, luojan kiitos, on kaikkea muuta kuin päiväntasaajalla sijaitseva maatalousmaa. Kepu ei kuitenkaan ole kyennyt estämään kaupungistumista tai Suomen talouden rakennemuutosta, eikä asia varmasti muutu tälläkään vaalikaudella, vaikka veronmaksajien rahaa jaetaan avokätisesti maatalouteen ja maaseudulle.

Vasemmistoliitto kommunistien perillisenä ja RKP vähemmistöpuolueena (kirjaimellisesti) ovat sitten täysin omia ja melko merkityksettömiä tapauksia. Nämä puolueet eivät onneksi ole mitään keskeisiä valtapuolueita eivätkä tule olemaan.

Oikeastaan aika helppo nähdä miksi hallituspuolueista juuri vihreiden tulevaisuus on lupaavin. Vihreät sentään yrittävät vastata muuttuvan maailman haasteisiin, vaikka vihreiden tarjoamat ratkaisut eivät läheskään aina kovin fiksuja olekaan.

Finnairin mahdollinen myynti on mielenkiintoinen tapaus. Ajatus on ollut esillä jo pitkään, joten mitenkään uusi ajatus tämä ei ole. Helsinki sijaintinsa ansiosta voisi olla IAG:lle hyvä Aasian yhteyksistä vastaava hubi ja se sopisi hyvin yhteen Lontoon ja Madridin kanssa. En kuitenkaan usko, että hallitus nimenomaan Finnairin myy, mutta voinhan olla väärässäkin. Finnairin nykyinen toimari ei taida olla erityisen innostunut myyntiaikeista.

Puolustuspolitiikka tuskin tulee olemaan mitenkään häikäisevän hyvää, mutta enpä usko katastrofiinkaan. Olennaisin juttu on se, että suomalaisten kannalta haasteet liittyvät enemmänkin talouteen ja sisäiseen turvallisuuteen. Kaikkonen ministerinä herättää huvitusta. Ilmeisesti kansa ei katsonut hänen kokemustaan raha-asioista eduksi valtiovarainministerin pestiin, vaikka kepu häntä siihen aluksi kaavailikin, joten joutui tyytymään pumin pestiin.

Aijemmin kommentoin hallituksen maahanmuuttopolitiikkaa, ja täytyy nyt lisätä yksi asia siihen. En tiennyt, että hallitus aikoo antaa oleskelulupia työllistyneille kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneille henkilöille. Tämä on tietysti aivan väärä suunta, ja syytkin oli jo käsitelty: se on vetovoimatekijä ja johtaa siihen, että syntyy työpaikkoja jotka on työpaikkoja vain nimellisesti - ”työntekijän” kannattaa jopa maksaa työnantajalle siitä, että saa työskennellä. Sitten voidaankin heittäytyä sosiaalitoimen asiakkaaksi. Samaan aikaan hallitus ei kuitenkaan ole luopumassa saatavuusharkinnasta. Aika mielenkiintoisia linjauksia – luulisi, että jos maahanmuuttopolitiikkaa muutetaan, niin Suomeen toivotettaisiin tervetulleeksi maahan vilpittömästi töihin saapuneet ihmiset, ja turhaan turvapaikkaa hakeneille sanotaan hyvästi. Eipä siinä, jos joku haluaa Suomeen töihin muttei omaa sellaista ammattitaitoa että Suomeen nykyisellään pääsisi, niin sanokaa taikasana asylum rajalla ja tulkaa sitä kautta töihin. Tosin voi olla, ettei kaikkien selkäranka sellaiseen taivu.
 

Erik

Kersantti
Taitaa olla tulossa vihapuhelakeja


Raportin mukaan vihapuhe on niin vakava ongelma, että se edellyttää hallitusohjelman tasoisia linjauksia.

Vihapuheen vähentämistä selvittäneen työryhmän ehdotukset on julkaistu.

Sisäministeriön, oikeusministeriön sekä opetus- ja kulttuuriministeriön asettaman työryhmän tehtävänä oli laatia ehdotuksia rikoslailla rangaistavan vihapuheen ja lailla kielletyn häirinnän tehokkaammaksi kitkemiseksi.

Asiantuntijaryhmää johtamaan valittiin marraskuussa entinen arkkipiispa Kari Mäkinen.

– On käynyt selväksi, että kyse on enemmästä ja muusta kuin keskustelukulttuurin hyvistä ja huonoista tavoista. Vihapuhe kumpuaa sosiaalisesta, yhteiskunnallisesta ja kulttuurisesta todellisuudesta jossa elämme, Mäkinen kirjoittaa raportissa.

Mäkisen mukaan vihapuhe liittyy etenkin internetiin ja sosiaaliseen mediaan.

Raportin mukaan vihapuhe on niin vakava ongelma, että se edellyttää hallitusohjelman tasoisia linjauksia.

Suositus 1: Vihapuheen vastaisen toimenpideohjelman laatiminen

Työryhmän johtopäätöksen mukaan Suomessa tehdään vihapuheen vastaista työtä, mutta se on varsin hajanaista ja koordinoimatonta.

Työ perustuu paljon yksittäisiin hankkeisiin, eikä se ole työryhmän mukaan riittävästi resurssoitua, tavoitteellista ja pitkäjänteistä. Lisäksi vihapuheen määrä kasvaa, ja se saa uusia muotoja ja kohderyhmiä.

Myöskään lainsäädäntö Suomessa ei vastaa nykyistä tilannetta.

Työryhmä esittää, että valtioneuvosto päättää vihapuheen vastaisen toimintaohjelman laatimisesta.

Suositus 2: Osaamiskeskuksen perustaminen, tutkimuksen ja tiedon lisääminen sekä tietoon perustuvan johtamisen vahvistaminen

Osaamiskeskuksen tehtävänä olisi kerätä ja analysoida laajasti tietoa vihapuheesta, syrjinnästä, rasismista, viharikoksista ja muista vihateoista politiikkojen, raporttien ja toimenpiteiden laatimisen tueksi.

Tietoa tarvitaan muun muassa vihapuheen syistä, tuottajista ja vaikutuksista.

Suositus 3: Lainsäädännön kehittäminen

Työryhmä esittää, että oikeusministeriö arvioi, pitääkö sananvapauteen liittyvät viharikokset säätää virallisen syytteen alaisiksi tilanteissa, joissa henkilö joutuu vihapuheen kohteeksi virkatoimiensa, työtehtäviensä tai luottamustehtäviensä hoitamisen vuoksi.

Työryhmä esittää myös, että rangaistuksen koventamisperustetta koskevaan lainkohtaan sekä kansanryhmää vastaan kiihottamisen tunnusmerkistöön lisätään maininta sukupuolesta.

Oikeus- ja sisäministeriön tulisi arvioida tarvetta kehittää rikosoikeudellista suojaa maalittamiseen puuttumiseksi.

Suositus 4: Verkkoalustojen vastuun lisääminen

Verkkoalustojen vastuuta torjua vihapuhetta tulisi työryhmän mukaan lisätä lainsäädännön keinoin.

Ryhmän mielestä tulisi arvioida, voitaisiinko verkkoalustoja velvoittaa poistamaan selkeästi rangaistavaa verkkosisältöä.

Lisäksi tulisi arvioida, onko syytä edellyttää, että verkkoalustojen käyttöehdoissa kielletään laittoman ja rangaistavan vihapuheen levittämistä palvelussa ja että verkkoalustat seuraavat nimettömien tilien käyttöä.

Suositus 5: Median mahdollisuuksien edistäminen

Median ymmärrystä tulisi lisätä siitä, millaiset mekanismit median toiminnassa voivat olla omiaan lisäämään vahingollisen vihapuheen näkyvyyttä yhteiskunnassa tai miten vastuullisetkin mediat saattavat jopa levittää vihapuhetta.

Tämä voidaan toteuttaa esimerkiksi lisäämällä tutkimusta ja koulutusta aiheesta.

Lisäksi nuorten suosimia blogeja, videoblogeja ja podcasteja voitaisiin tukea vastuullisen journalismin julkaisemisessa.

Suositus 6: Vihapuheen uhrien tuen parantaminen

Vihapuheen uhrit ovat raportin mukaan varsin erilaisessa asemassa riippuen esimerkiksi siitä, millaiset tukiverkostot heillä on ja miten he osaavat hakea apua tilanteessa.

Raportin mukaan vihapuheen uhrien asemasta, tarjolla olevista tukipalveluista, mahdollisista puutteista sekä kehittämistarpeista kootaan tietoa.

Työryhmä esittää, että oikeusprosessin vaiheista tulisi lisätä tietoa ja kehittää mahdollisuus seurata rikosjutun etenemistä sähköisesti.

Lisäksi tietoisuutta mahdollisuuksista ilmoittaa vihapuheesta verkkoalustojen ylläpitäjille ja viranomaisille tulisi lisätä.

Suositus 7: Varmistetaan, että työnantajan tai toimeksiantajan vastuu toteutuu silloin, kun työntekijä on vihapuheen tai vihakampanjan kohteena

Työryhmä esittää, että viranomaiset toteuttavat yhdessä elinkeinoelämän järjestöjen kanssa työnantajille ja toimeksiantajille suunnatun kampanjan siitä, miten tulee toimia tilanteessa, jossa työntekijä joutuu vihapuheen, vihapuhekampanjan tai maalittamisen kohteeksi.

Suositus 8: Lisätään tietoa ja koulutusta vihapuheesta sekä sananvapaudesta ja sen rajoista

Suosituksen mukaan viranomaisia tulisi kouluttaa vihapuheesta, viharikoksista, syrjinnästä, häirinnästä, vähemmistöryhmiin kuuluvien oikeuksista sekä sananvapaudesta ja sen rajoista.

Lisäksi poliisien, syyttäjien ja tuomareiden tietoa viharikoksista tulisi lisätä, mukaan lukien koventamisperusteen käytöstä.

Suositus 9: Medialukutaidon vahvistaminen

Työryhmä esittää monivuotisen ohjelman toteuttamista, joka tähtää lasten, oppilaiden ja aikuisten vahvempaan ja monipuolisempaan digitaitojen sekä moni- ja medialukutaitojen osaamiseen.

Raportissa todetaan, että aikuisten medialukutaidot ovat keskeisessä asemassa, sillä heidän asenteensa ja toimintatapansa siirtyvät usein lapsille.

Työryhmä esittää samalla, että kutsuntojen yhteydessä annetaan tietoa vihapuheesta ja sananvapaudesta ja sen rajoista.

Suositus 10: Vahvistetaan uskontoon kohdistuvan ja uskontoon perustuvan vihapuheen torjuntaa

Uskontoon kohdistuvaa ja uskontoon perustuvaa vihapuheen torjuntaa tulisi vahvistaa sekä lisätä uskontolukutaitoa ja uskontojen vuoropuhelua.

Tämä toteutettaisiin yhdessä kirkkojen ja muiden uskonnollisten yhteisöjen kanssa.

Suositus 11: Lisätään opettajien ja koulun henkilökunnan valmiuksia puuttua vihapuheeseen ja nettikiusaamiseen

Opettajien medialukutaitoon liittyvää perus- ja täydennyskoulutusta vahvistetaan raportissa.

Lisäksi menettelyjä ja ohjeistusta tulisi selkeyttää, jotta vihapuheeseen ja nettikiusaamiseen voitaisiin puuttua tehokkaammin.

Työryhmän mukaan selkeät menettelyt ja ennakoitava toiminta lisäävät lasten ja nuorten luottamusta siihen, että aikuiset puuttuvat vihapuheeseen ja nettikiusaamiseen.

Suositus 12: Poliittisen vihapuheen ennaltaehkäisy

Työryhmä esittää, että poliittiset puolueet ohjelmissaan sitoutuvat vihapuheen vastaisiin toimiin.

Lisäksi työryhmä esittää, että eduskuntapuolueet vahvistavat rasismin vastaisessa peruskirjassa mainittuja toimia.

Puolueiden tulisi laatia vaalikampanjoitaan varten eettiset ohjeet, joiden tulisi sisältää häirinnän ja vihapuheen vastaiset toimintaohjeet.

edit: näemmä pari viikkoa vanha juttu, mutta tuskin ko. työryhmän suositukset heti unohtuvat.
 

Protheon_93

Kenraali
Ja tuo, että PerSuilta evätään puhemiehen paikka, on aika tyhmää. Rikotaan pitkäaikainen perinne sen vuoksi, että vassarisuvakit eivät kestä sitä, että puhemiehen valtaa käyttäisivät heidän inhoamat PerSut.

No toivotaan, että neljän vuoden päästä pilkka kalahtaa omaan nilkkaan, ja SDPltä evätään puhemiehen paikka. He tämän aloittivat, turha valitella sitten, kun kenkä on toisessa jalassa.
 

min3mat

Kapteeni
Ja tuo, että PerSuilta evätään puhemiehen paikka, on aika tyhmää. Rikotaan pitkäaikainen perinne sen vuoksi, että vassarisuvakit eivät kestä sitä, että puhemiehen valtaa käyttäisivät heidän inhoamat PerSut.

No toivotaan, että neljän vuoden päästä pilkka kalahtaa omaan nilkkaan, ja SDPltä evätään puhemiehen paikka. He tämän aloittivat, turha valitella sitten, kun kenkä on toisessa jalassa.
Perinnehän on ollut että hallituksen toiseksi suurin puolue sen saa, joten tässä nimenomaan noudatetaan sitä linjaa. Sen sijaan en tiedä onko ennen ollut tapausta jossa toiseksi suurin hallituspuolue olisi myös sama joka vaaleissa olisi kärsinyt suurimman tappionsa puolueen ja valtakunnan historiassa.

Joka tapauksessa kyllähän tässä tulee sellainen "äänestäminen kannattaa" -fiilis kun keskusta maalaa pensselillä hallitusohjelman täsmälleen oman mielensä mukaan, ottaa hallituksessa avainpelaajan roolin ym, tuloksista huolimatta.
 

Kaarne

Kersantti
Kepun ydinosamistahan on aina ollut diilien teko henkilöpuölisilla nautaeläimillä, vaikka Bernerin touhut välilä panivatkin epäilemään...
 

YliKoo

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
Kerran menestyksellinen politiikka on näin helppoa, on harmi ettei sitä kukaan aikaisemmin keksinyt. Pahus vieköön :rolleyes:

Laitetaan valtiontalous tasapainoon lisäämällä pysyviä sekä kertaluonteisia menoja.

Käännetään työllisyys kasvuun lisäämällä yritysten maksutaakkaa ja helpottamalla työttömien taloudellista tilannetta.

Mistään ei leikata, lisätään byrokratiaa ja niin voidaan kaikille jakaa lisää hyvää.

Torjutaan laskusuhdanne pitämällä paremmat ennusteet voimassa.

Torjutaan Venäjän vaikutusvaltaa asettumalla rähmälleen.


Ja suomalaiset tomppelit äänestivät tätä vastaan, onneksi sillä ei ollutkaan mitään merkitystä!
 

Soldierblue

Kenraali
Lahjoittaja
Enemmän naisia kun ukkoja hallituksessa.....mitä me voidaan odottaa maahanmuuto ja puolustuksessa? kaikki ikkunat ja ovet auki politiikka? ja puolustuksen alasajo? ja mitä rikollisuuspolitiikassa? karkotetaanko enemmän nyt? laitetaanko rima alaspäin?, lägger vi ribban lägre ang utvisningar för brott?
 

politruk

Kersantti
BAN
Lintilä vaikuttaa pätevältä.
...but appearances are deceiving. Lintilä on tyhjä kortti, jolla ei voita.
 

tulikomento

Ylipäällikkö
Enemmän naisia kun ukkoja hallituksessa.....mitä me voidaan odottaa maahanmuuto ja puolustuksessa? kaikki ikkunat ja ovet auki politiikka? ja puolustuksen alasajo? ja mitä rikollisuuspolitiikassa? karkotetaanko enemmän nyt? laitetaanko rima alaspäin?, lägger vi ribban lägre ang utvisningar för brott?
Tuo on se pahin mahdollinen skenaario. Lupasivat tosin lisää rahaa poliisille ja rajavartiolaitokselle. Myös puolustusvoimille luvataan mm. kertausharjoituksia ja lisää virkoja. Hallitus sitoutuu myös HX-hankkeeseen, eli Hornetin seuraajan valintaan.
 

YJT

Eversti
Mitä nopeasti katsoin tulevien ministerien taustoja, niin aika monella on aikaisempaa ministerikokemusta, ja muutenkin kokemusta on aika monella.
 

hansai

Ylipäällikkö
Onko kuvitelmaa se, että valtioneuvoston jäsenten keski-ikä saattaisi olla alhaisin pitkään aikaan?
 

Merten sheriffi

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
Tätä rataa meillä on seuraavaksi tasavallan presidenttinä Pekka Haavisto.
Puolisonaan kissatappeluita ja vieraita miehiä laivalla harrastava
 

Merkava

Eversti
Mykkänen ihmettelee sisäministeri Ohisalon kommenttia turvapaikanhakijoiden palautuksesta: ”Hänen kannattaa tarkkaan miettiä, mitä se tarkoittaisi”

Jaa a, nyt kannattaa tosiaan olla tarkkana sanamuotojen kanssa.
 

Talvela

Ylipäällikkö
Taitaa olla tulossa vihapuhelakeja


Raportin mukaan vihapuhe on niin vakava ongelma, että se edellyttää hallitusohjelman tasoisia linjauksia.

Vihapuheen vähentämistä selvittäneen työryhmän ehdotukset on julkaistu.

Sisäministeriön, oikeusministeriön sekä opetus- ja kulttuuriministeriön asettaman työryhmän tehtävänä oli laatia ehdotuksia rikoslailla rangaistavan vihapuheen ja lailla kielletyn häirinnän tehokkaammaksi kitkemiseksi.

Asiantuntijaryhmää johtamaan valittiin marraskuussa entinen arkkipiispa Kari Mäkinen.

– On käynyt selväksi, että kyse on enemmästä ja muusta kuin keskustelukulttuurin hyvistä ja huonoista tavoista. Vihapuhe kumpuaa sosiaalisesta, yhteiskunnallisesta ja kulttuurisesta todellisuudesta jossa elämme, Mäkinen kirjoittaa raportissa.

Mäkisen mukaan vihapuhe liittyy etenkin internetiin ja sosiaaliseen mediaan.

Raportin mukaan vihapuhe on niin vakava ongelma, että se edellyttää hallitusohjelman tasoisia linjauksia.

Suositus 1: Vihapuheen vastaisen toimenpideohjelman laatiminen

Työryhmän johtopäätöksen mukaan Suomessa tehdään vihapuheen vastaista työtä, mutta se on varsin hajanaista ja koordinoimatonta.

Työ perustuu paljon yksittäisiin hankkeisiin, eikä se ole työryhmän mukaan riittävästi resurssoitua, tavoitteellista ja pitkäjänteistä. Lisäksi vihapuheen määrä kasvaa, ja se saa uusia muotoja ja kohderyhmiä.

Myöskään lainsäädäntö Suomessa ei vastaa nykyistä tilannetta.

Työryhmä esittää, että valtioneuvosto päättää vihapuheen vastaisen toimintaohjelman laatimisesta.

Suositus 2: Osaamiskeskuksen perustaminen, tutkimuksen ja tiedon lisääminen sekä tietoon perustuvan johtamisen vahvistaminen

Osaamiskeskuksen tehtävänä olisi kerätä ja analysoida laajasti tietoa vihapuheesta, syrjinnästä, rasismista, viharikoksista ja muista vihateoista politiikkojen, raporttien ja toimenpiteiden laatimisen tueksi.

Tietoa tarvitaan muun muassa vihapuheen syistä, tuottajista ja vaikutuksista.

Suositus 3: Lainsäädännön kehittäminen

Työryhmä esittää, että oikeusministeriö arvioi, pitääkö sananvapauteen liittyvät viharikokset säätää virallisen syytteen alaisiksi tilanteissa, joissa henkilö joutuu vihapuheen kohteeksi virkatoimiensa, työtehtäviensä tai luottamustehtäviensä hoitamisen vuoksi.

Työryhmä esittää myös, että rangaistuksen koventamisperustetta koskevaan lainkohtaan sekä kansanryhmää vastaan kiihottamisen tunnusmerkistöön lisätään maininta sukupuolesta.

Oikeus- ja sisäministeriön tulisi arvioida tarvetta kehittää rikosoikeudellista suojaa maalittamiseen puuttumiseksi.

Suositus 4: Verkkoalustojen vastuun lisääminen

Verkkoalustojen vastuuta torjua vihapuhetta tulisi työryhmän mukaan lisätä lainsäädännön keinoin.

Ryhmän mielestä tulisi arvioida, voitaisiinko verkkoalustoja velvoittaa poistamaan selkeästi rangaistavaa verkkosisältöä.

Lisäksi tulisi arvioida, onko syytä edellyttää, että verkkoalustojen käyttöehdoissa kielletään laittoman ja rangaistavan vihapuheen levittämistä palvelussa ja että verkkoalustat seuraavat nimettömien tilien käyttöä.

Suositus 5: Median mahdollisuuksien edistäminen

Median ymmärrystä tulisi lisätä siitä, millaiset mekanismit median toiminnassa voivat olla omiaan lisäämään vahingollisen vihapuheen näkyvyyttä yhteiskunnassa tai miten vastuullisetkin mediat saattavat jopa levittää vihapuhetta.

Tämä voidaan toteuttaa esimerkiksi lisäämällä tutkimusta ja koulutusta aiheesta.

Lisäksi nuorten suosimia blogeja, videoblogeja ja podcasteja voitaisiin tukea vastuullisen journalismin julkaisemisessa.

Suositus 6: Vihapuheen uhrien tuen parantaminen

Vihapuheen uhrit ovat raportin mukaan varsin erilaisessa asemassa riippuen esimerkiksi siitä, millaiset tukiverkostot heillä on ja miten he osaavat hakea apua tilanteessa.

Raportin mukaan vihapuheen uhrien asemasta, tarjolla olevista tukipalveluista, mahdollisista puutteista sekä kehittämistarpeista kootaan tietoa.

Työryhmä esittää, että oikeusprosessin vaiheista tulisi lisätä tietoa ja kehittää mahdollisuus seurata rikosjutun etenemistä sähköisesti.

Lisäksi tietoisuutta mahdollisuuksista ilmoittaa vihapuheesta verkkoalustojen ylläpitäjille ja viranomaisille tulisi lisätä.

Suositus 7: Varmistetaan, että työnantajan tai toimeksiantajan vastuu toteutuu silloin, kun työntekijä on vihapuheen tai vihakampanjan kohteena

Työryhmä esittää, että viranomaiset toteuttavat yhdessä elinkeinoelämän järjestöjen kanssa työnantajille ja toimeksiantajille suunnatun kampanjan siitä, miten tulee toimia tilanteessa, jossa työntekijä joutuu vihapuheen, vihapuhekampanjan tai maalittamisen kohteeksi.

Suositus 8: Lisätään tietoa ja koulutusta vihapuheesta sekä sananvapaudesta ja sen rajoista

Suosituksen mukaan viranomaisia tulisi kouluttaa vihapuheesta, viharikoksista, syrjinnästä, häirinnästä, vähemmistöryhmiin kuuluvien oikeuksista sekä sananvapaudesta ja sen rajoista.

Lisäksi poliisien, syyttäjien ja tuomareiden tietoa viharikoksista tulisi lisätä, mukaan lukien koventamisperusteen käytöstä.

Suositus 9: Medialukutaidon vahvistaminen

Työryhmä esittää monivuotisen ohjelman toteuttamista, joka tähtää lasten, oppilaiden ja aikuisten vahvempaan ja monipuolisempaan digitaitojen sekä moni- ja medialukutaitojen osaamiseen.

Raportissa todetaan, että aikuisten medialukutaidot ovat keskeisessä asemassa, sillä heidän asenteensa ja toimintatapansa siirtyvät usein lapsille.

Työryhmä esittää samalla, että kutsuntojen yhteydessä annetaan tietoa vihapuheesta ja sananvapaudesta ja sen rajoista.

Suositus 10: Vahvistetaan uskontoon kohdistuvan ja uskontoon perustuvan vihapuheen torjuntaa

Uskontoon kohdistuvaa ja uskontoon perustuvaa vihapuheen torjuntaa tulisi vahvistaa sekä lisätä uskontolukutaitoa ja uskontojen vuoropuhelua.

Tämä toteutettaisiin yhdessä kirkkojen ja muiden uskonnollisten yhteisöjen kanssa.

Suositus 11: Lisätään opettajien ja koulun henkilökunnan valmiuksia puuttua vihapuheeseen ja nettikiusaamiseen

Opettajien medialukutaitoon liittyvää perus- ja täydennyskoulutusta vahvistetaan raportissa.

Lisäksi menettelyjä ja ohjeistusta tulisi selkeyttää, jotta vihapuheeseen ja nettikiusaamiseen voitaisiin puuttua tehokkaammin.

Työryhmän mukaan selkeät menettelyt ja ennakoitava toiminta lisäävät lasten ja nuorten luottamusta siihen, että aikuiset puuttuvat vihapuheeseen ja nettikiusaamiseen.

Suositus 12: Poliittisen vihapuheen ennaltaehkäisy

Työryhmä esittää, että poliittiset puolueet ohjelmissaan sitoutuvat vihapuheen vastaisiin toimiin.

Lisäksi työryhmä esittää, että eduskuntapuolueet vahvistavat rasismin vastaisessa peruskirjassa mainittuja toimia.

Puolueiden tulisi laatia vaalikampanjoitaan varten eettiset ohjeet, joiden tulisi sisältää häirinnän ja vihapuheen vastaiset toimintaohjeet.

edit: näemmä pari viikkoa vanha juttu, mutta tuskin ko. työryhmän suositukset heti unohtuvat.
Ennustin tämän sisällön ennen kuin se tuli ulos.:LOL::ROFLMAO::LOL:

Eli julkisesti ei kannata kertoa ajatuksistaan, joko ajattelee yksinään tai jakaa ne vain tuttujen samoin ajattelevien kesken.
Elämää kuin Neuvostoliitossa ja Itä-Saksassa.
 

Coffee Man

Ylipäällikkö
Ja tuo, että PerSuilta evätään puhemiehen paikka, on aika tyhmää. Rikotaan pitkäaikainen perinne sen vuoksi, että vassarisuvakit eivät kestä sitä, että puhemiehen valtaa käyttäisivät heidän inhoamat PerSut.

No toivotaan, että neljän vuoden päästä pilkka kalahtaa omaan nilkkaan, ja SDPltä evätään puhemiehen paikka. He tämän aloittivat, turha valitella sitten, kun kenkä on toisessa jalassa.
Kyllä tuo oli lähinnä Kepun koplauksia...Masalle piti järjestää suojatyöpaikka kun Juha ei sellaista halunnut vaikka kuinka tyrkytettiin :ROFLMAO:

Juho pääsi toiseksi varamieheksi. Kokoomus jätettiin ilman hillotolppaa ja siinä oli melko varmasti Antin näpit pelissä. Voi hyvinkin olla että Kokoomus ei tuota siirtoa ihan helposti unohda ja kuitti tulee sitten ajallaan.

 
Viimeksi muokattu:
Top