Rinteen hallituksen politiikka ja siitä keskustelua.

kimmo.j

Ylipäällikkö
Lahjoittaja

Aikamoisia pösilöitäkin tästä maasta löytyy... onneksi näin pösilöitä on näin vähän...

Eivät tajua, että tällainen räjäyttäisi työttömyyden käsiin.
Joo, kuka uskaltaisi enää palkata ketään ilman jotan valtavaa vakuutusta, tai vastaavaa.
Sitä paitsi mitäs sitten tehtäisiin jos kunta, tai valtio syyllistyy moiseen konnuuteen? Lakkautettaisiin kunta?
 

Fremen

Ylipäällikkö
Joo, kuka uskaltaisi enää palkata ketään ilman jotan valtavaa vakuutusta, tai vastaavaa.
Sitä paitsi mitäs sitten tehtäisiin jos kunta, tai valtio syyllistyy moiseen konnuuteen? Lakkautettaisiin kunta?
Joo vakuutusyhtiöt kiittäisivät ainakin, hyvää bisnestä ja asiakkaat ovat korkeakoulutettuja ja sijoillaan.... tämähän olisi jotenkin lähellä Yhdysvaltain lääkärien (yrittäjiä) malpractice-vakuutusta. Samat toimijat tulisivat ilolla Suomen neitseellisen ja jälleen kerran idioottimaisen typerille markkinoille, ja suomalaiset juristitkin juhlisivat...


The average cost of Medical Malpractice Insurance is $7,500 annually. However, there many types of doctors and countless insurance variables. Keep this in mind when searching for coverage. Surgeons pay between $30,000 and $50,000 a year.

 

Old Boy

Ylipäällikkö
Joo, kuka uskaltaisi enää palkata ketään ilman jotan valtavaa vakuutusta, tai vastaavaa.
Yksikään vakuutusyhtiö Suomessa ei korvaa tahallisesti tehdyllä rikoksella aiheutuneita kuluja. Ei nyt eikä myöskään tulevaisuudessa.
 

Protheon_93

Kenraali
Suomi on haluttu ja arvostettu yhteistyökumppani puolustuspoliittisessa yhteistyössä. Meillä on hyvät kahdenkeskiset yhteistyösuhteet niin naapurimaa Ruotsin kuin Viron kanssa. Lisäksi Suomi on mukana EU:n yhteisissä yhteistyöverkostoissa.

Eurooppaan on viime vuosina syntynyt runsaasti puolustuskumppanuuksia ja Eurooppa rakentaa koko ajan omaa rakenteellista yhteistyötään. Esimerkiksi Ranska, Saksa ja Iso-Britannia ovat koonneet omat maaryhmät, joihin kaikkiin Suomi kuuluu. Tarkoitus ei kuitenkaan ole vain olla edistämässä muiden valtioiden tavoitteita, vaan Suomen tulee saada yhteistyökuvioista lisäarvoa omaan puolustukseen. Kumppanuuksien verkostot antavat esimerkiksi toimintavaihtoehtoja erilaisiin potentiaalisiin kriisitilanteisiin.

Lisäksi Suomi on mukana rauhanturvaoperaatioissa esimerkiksi Lähi-idässä – varsinkin Libanonin Unifil-operaatiossa, missä olemme tehneet hyvää työtä jo pitkään.
USA kovastikin jäi mainitsematta näistä. Karsastaako Puolustusministeri Kaikkonen Amerikkaa? Euroopan kanssa yhteistyö mainitaan ja kehutaan, muttei Amerikan kanssa tehtävää yhteistyötä. Vai onko tämä lausunto tehty huomioon ottaen että ei agitoida hallituksen vasenta laitaa.

Hallitusohjelmaan on kirjattu, että Suomen ja Ruotsin välistä puolustusyhteistyötä tiivistetään, ja koen, että Ruotsin kanssa tehtävällä puolustusyhteistyön laajentamisella ja syventämisellä on vahva tuki sekä poliittisesti että kansalaisten osalta.
Nykyhallituksella on kyllä Gripenillä hyvät mahdollisuudet kun näitä ulostuloja lukee.
 

hansai

Ylipäällikkö
 logo




LEHTIKUVA/MARTTI KAINULAINEN

Vuonna 1983 perustettu Vihreä Lanka lakkautetaan.
Puolue lopettaa rahoituksen, vihreiden puoluelehti lakkautetaan
KAI HIRVASNORO23.10.2019 11.38
KOTIMAA
Päätoimittaja Riikka Suomisen mukaan päätös heikentää vapaata tiedonvälitystä ja kaventaa huolestuttavasti journalismia.
Vuonna 1983 perustettu vihreiden puoluelehti Vihreä Lanka lopetetaan tämän vuoden lopussa. Lehden julkaiseminen käy mahdottomaksi, koska sen suurin rahoittaja vihreät lopettaa rahoituksen nykyisen sopimuskauden päättyessä.
– Vihreistä kiinnostuneiden ihmisten määrä on kasvanut viime vuosina kovaa vauhtia. Puoluelehti pystyy tavoittamaan heistä vain pienen osan, eikä levikin kasvattaminen ole onnistunut 450 000 euron vuosittaisella rahoituksella, puoluesihteeri Veli Liikanen kertoo.
– Tänä päivänä yhä useampi vihreiden kannattaja seuraa ja käy poliittista keskustelua sosiaalisen median kanavissa. Haluamme palvella heitä paremmalla läsnäololla, uusilla osallistumismahdollisuuksilla ja ajantasaisella tiedolla vihreiden politiikasta.
Lehden viimeiseksi päätoimittajaksi jäävän Riikka Suomisen mukaan puolueen päätös heikentää vapaata tiedonvälitystä Suomessa. Se on osa suurempaa kehitystä, joka kaventaa huolestuttavasti journalismia, hän kirjoittaa lehden blogissa.
Puoluelehti Vihreä Lanka on ollut jäsenetu vihreiden jäsenille toisin kuin esimerkiksi Kansan Uutiset, jonka tuloista merkittävä osa on tilaustuottoja.

 

Kent Uranium

Kapteeni

 logo




LEHTIKUVA/MARTTI KAINULAINEN

Vuonna 1983 perustettu Vihreä Lanka lakkautetaan.
Puolue lopettaa rahoituksen, vihreiden puoluelehti lakkautetaan
KAI HIRVASNORO23.10.2019 11.38
KOTIMAA
Päätoimittaja Riikka Suomisen mukaan päätös heikentää vapaata tiedonvälitystä ja kaventaa huolestuttavasti journalismia.
Vuonna 1983 perustettu vihreiden puoluelehti Vihreä Lanka lopetetaan tämän vuoden lopussa. Lehden julkaiseminen käy mahdottomaksi, koska sen suurin rahoittaja vihreät lopettaa rahoituksen nykyisen sopimuskauden päättyessä.
– Vihreistä kiinnostuneiden ihmisten määrä on kasvanut viime vuosina kovaa vauhtia. Puoluelehti pystyy tavoittamaan heistä vain pienen osan, eikä levikin kasvattaminen ole onnistunut 450 000 euron vuosittaisella rahoituksella, puoluesihteeri Veli Liikanen kertoo.
– Tänä päivänä yhä useampi vihreiden kannattaja seuraa ja käy poliittista keskustelua sosiaalisen median kanavissa. Haluamme palvella heitä paremmalla läsnäololla, uusilla osallistumismahdollisuuksilla ja ajantasaisella tiedolla vihreiden politiikasta.
Lehden viimeiseksi päätoimittajaksi jäävän Riikka Suomisen mukaan puolueen päätös heikentää vapaata tiedonvälitystä Suomessa. Se on osa suurempaa kehitystä, joka kaventaa huolestuttavasti journalismia, hän kirjoittaa lehden blogissa.
Puoluelehti Vihreä Lanka on ollut jäsenetu vihreiden jäsenille toisin kuin esimerkiksi Kansan Uutiset, jonka tuloista merkittävä osa on tilaustuottoja.

Ensin lakkauttivat Pahkasian. Nyt sen perillisen. Tosin valtamedia tekee niin hyvää työtä nykyisin, että osaa jutuista ja kolumneista ei enää erota pahkasikamaisesta satiirista. Ilmeisesti Vihraälanka jäi jalkoihin?

Yksi syy on varmaan kommentointimahdollisuuden poistaminen. Itse kävin lukemassa kommentit. Ne olivat usein parasta julkaisussa.
 

hansai

Ylipäällikkö
 

hansai

Ylipäällikkö
Antti Rinne esittää: Islamilaisille seurakunnille oikeus kerätä veroa

Tänään klo 10:27

Pääministeri Rinne esittää uutuuskirjassa, että myös islamilaiset seurakunnat voisivat luterilaisten ja ortodoksisten seurakuntien tavoin kerätä veroa.

Antti Rinne torstaina elämäkertansa julkistustilaisuudessa.
Antti Rinne torstaina elämäkertansa julkistustilaisuudessa.

Antti Rinne torstaina elämäkertansa julkistustilaisuudessa. HANNA GRÅSTEN / IL

Iltalehden politiikan toimittajan Lauri Nurmen ja toimittaja Matti Mörttisen kirjoittama Antti Rinteen elämäkerta ”Antti Rinne – Koko tarina” (Into) sisältää myös esityksen, joka tullee herättämään keskustelua.

–Hän (Rinne) kertoo kannattavansa sitä, että Suomessa toimiville islamilaisille seurakunnille annettaisiin lainsäädännössä oikeus kerätä jäseniltään luterilaisten ja ortodoksien tapaan veroa, kirjassa kirjoitetaan.

–Sen avulla voisimme varmistaa, ettei islamilaisia seurakuntia rahoiteta ulkoapäin. Suomessa asuvat muslimit voisivat rahoittaa itse yhteisöään, Rinne toteaa kirjassa.

Kirjassa Rinne kertoo puhuneensa asiasta viime vuosina islamilaisten seurakuntien edustajien kanssa. Toive verotusoikeudesta on noussut usein esille.

Muslimit ovat kysyneet, voisivatko he saada verotusoikeuden. Se osoittaa, että he haluavat integroitua yhteiskuntaamme keräämällä itse varallisuutta omaan uskonnolliseen toimintaansa, Rinne sanoo kirjassa.

 

hansai

Ylipäällikkö
Ruuhkamaksut, taksikorjaus, polttoainevero – tällaisia muutoksia hallitus suunnittelee liikenteeseen

(KUVA: ANTTI AIMO-KOIVISTO, VESA MOILANEN, HEIKKI SAUKKOMAA, JUSSI NUKARI / LEHTIKUVA)
Julkaistu: 24.10. 6:19

Siltarumpupolitiikkaa on tarkoitus vähentää 12-vuotisella suunnitelmalla.
ILMASTONMUUTOS, autoilu ja liikenne.

Odotuksia – ja pelkoja – on paljon.

Ehkä puhuttavin uudistus tällä vaalikaudella on ruuhkamaksut.

Hallitus valmistelee lain, joka mahdollistaa ruuhkamaksujen perimisen kaupunkiseuduilla.

– Käytännössä laki siis antaisi kunnille mahdollisuuden päättää, ottavatko he ruuhkamaksun käyttöön alueellaan, liikenneministeri Sanna Marin (sd) sanoi.

Helsinki, Espoo, Tampere, Kuopio tai vaikka Rovaniemi voivat alkaa periä ruuhkamaksuja niin halutessaan, kun laki on valmis?
– Kyllä, Marin vastasi.


Hallitus valmistelee tällä vaalikaudella lain ruuhkamaksuista. Kaupungit voivat niin halutessaan alkaa periä ruuhkamaksuja, kun laki on eduskunnassa hyväksytty. (KUVA: EMILIA KANGASLUOMA)
Ruuhkamaksuja kannatti alkukesästä tehdyssä IS:n kyselyssä 55 prosenttia suomalaisista. Ruuhkamaksuja kannattavat he, jotka eivät niitä joudu maksamaan: maaseudun ja maakuntien asukkaat, autottomat sekä vihertävät kaupunkilaiset.

KEVÄÄN eduskuntavaalikampanjoissa elämöitiin viljalti autojen polttomoottoreiden kieltämisestä lähitulevaisuudessa.

Hallitus nostaa polttoaineveroa tänä vuonna 250 miljoonalla eurolla ja litrahintaan on tulossa 6–7 senttiä lisää, muuten polttomoottorilla ajavat autoilijat voinevat olla suhteellisen levollisin mielin.

– Hallitus on sitoutunut puolittamaan liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä vuoden 2005 tasosta. Hallitus ei ole esittänyt, että liikenne olisi täysin fossiilitonta vuonna 2035. Hallitusohjelmassa korostetaan, että toimien pitää olla sosiaalisesti ja alueellisesti oikeudenmukaisia, Marin totesi.

Hallitusohjelmassa on vino pino keinoja, joilla yritetään edesauttaa liikenteen muuttamista vähäpäästöiseksi.

– Tulemme muun muassa laatimaan fossiilittoman liikenteen tiekartan, toteuttamaan liikenteen vero- ja maksu-uudistuksen, laatimaan toimenpidesuunnitelman vaihtoehtoisten polttoaineiden jakeluinfrastruktuurin kehittämiseksi, Marin mainitsi.

Käytännössä esimerkiksi yritetään lisätä nolla- ja vähäpäästöisten autojen osuutta hankinta- ja konversiotuilla, suositaan uusiutuvia polttoaineita sekä kehitetään sähköautojen latausverkkoa ja kaasuautojen tankkausasemia.

KOLMAS kansaa puhuttanut liikennekysymys on ollut viime vaalikaudella tehty taksiuudistus.


Hallitus on luvannut korjata taksiuudistuksen valuviat. Lisätietoa taksiuudistuksen epäkohtien korjaamisesta on tulossa vuodenvaihteessa. (KUVA: IVAN BESSEDIN)
Liikenneministeri Marin on luvannut korjata suurta porua herättäneen taksiuudistuksen valuviat.

Mitään konkreettista taksiasioista Marin ei vielä suostu kertomaan.

– Hallitusohjelmassa korostetaan muun muassa taksiliikenteen turvallisuuteen, harmaan talouden torjuntaan ja alueelliseen saavutettavuuteen liittyviä näkökohtia, Marin sanoi.

Taksiuudistuksen epäkohtia selvitellään parhaillaan, ja lakihanke nytkähtää eteenpäin vuodenvaihteessa.

RAIDELIIKENNE ja julkinen liikenne ovat keskeisimpiä asioita ilmastonmuutoksen torjunnassa.

Paljon puhutut uudet ja nopeat junat Turkuun ja Tampereelle jäävät toteutumatta tällä vaalikaudella.

Hallitus on varannut 115 miljoonaa euroa Turun tunnin -junan ja Suomi-radan suunnitteluun, jos kuntien kanssa päästään sopuun raidehankkeista ja hankeyhtiöistä.

Tunnin junat ovat vasta suunnitteluvaiheessa, ja prosessi – ratojen linjaukset, maiden ostot, kaavamuutokset ja mahdolliset valitukset – vie vuosia.

Jos uusia ratoja rakennetaan, tällä vaalikaudella ehditään aloittaa korkeintaan Espoon kaupunkiradan rakentaminen.

– Hankkeet ovat suunnitteluvaiheessa ja asiantuntijoiden arvio on, että suunnittelun ja hankkeisiin liittyvän kaavoituksen loppuunsaattaminen vie useita vuosia aikaa. Rakentamiseen päästään tällä hallituskaudella korkeintaan joidenkin niihin liittyvien osien osalta. Esimerkiksi Turun tunnin junaan kytkeytyvän Espoon kaupunkiradan osalta rakentamispäätös olisi mahdollista tehdä tällä vaalikaudella, Marin kertoi.


Liikenneministeri Sanna Marin sanoo, että vuosia vievän suunnitteluprosessin takia uudet nopeat tunnin junat Turkuun ja Tampereelle eivät toteudu tällä vaalikaudella. Jos uusia raiteita rakennetaan, tällä vaalikaudella voidaan aloittaa ehkä Espoon kaupunkiradan rakentaminen. (KUVA: MARTTI KAINULAINEN)
Hallitus aikoo tällä vaalikaudella parantaa rataverkkoa lukuisilla eri rataosuuksilla ja sähköistää Hangon ja Hyvinkään välisen radan.

EHKÄ suurin mullistus liikennepolitiikassa tällä vaalikaudella tehdään väylähankkeiden poliittisessa suunnittelussa.

Teiden rakentaminen ja väylien korjaus omassa maakunnassa, siltarumpupolitiikka, on ollut liki jokaisen kansanedustajan päätehtäviä.

– Yhteenlaskettuna hankkeita ja väylien korjaustarpeita taitaa olla yli 50 miljardin euron edestä, Marin sanoi.

Nyt väylähankkeisiin on tarkoitus saada pitkäjänteisempi ja yhtenäisempi vinkkeli. Puolueilla oli jo viime vaalikaudella yhteisymmärrys 12-vuotisesta liikennejärjestelmäsuunnitelmasta.

– Yksi keskeinen syy sille, ettei Suomi ole onnistunut saamaan EU-rahoitusta väyläverkoston kehittämiseen on juuri pitkäjänteisen valmistelun puuttuminen. Nyt tähän tulee muutos, Marin totesi.

Marin johtaa marraskuussa aloittavaa parlamentaarista ohjausryhmää, joka linjaa tulevaisuuden väylähankkeet ja alkaa laittaa niitä tärkeysjärjestykseen.

– Tavoitteena on, että vuoden 2022 talousarvio päästäisiin tekemään tämän suunnitelman puitteissa. Ohjausryhmä tulee käsittelemään myös liikenteen rahoitusta ja keskeisiä väylähankkeita. Se, millä tarkkuudella väylähankkeita käsitellään, tulee tarkentamaan työn edetessä, Marin totesi.


Väylähankkeita on toistaiseksi mietitty vaalikausittain. Nyt on tarkoitus tehdä 12-vuotinen suunnitelma, jossa pohditaan suuria linjoja ja hankkeiden tärkeysjärjestystä. (KUVA: PETE AARRE-AHTIO)
Suunnitelma on tarkoitus päivittää aina vaalikausittain neljän vuoden välein.

Tällä vaalikaudella hallitus lyhentää 2,5 miljardin euron korjausvelkaa 300 miljoonalla eurolla vuodessa.

Marinin mukaan hallitus laittaa vuosittain väyliin 1,4 miljardia euroa, ja uusille isommille liikennehankkeille on neljän vuoden aikana varattu miljardi euroa.

– Painetta rahoituksen kasvattamiseksi on, ja asia on hyvä käsitellä parlamentaarisesti kaikkien eduskuntapuolueiden kanssa, Marin sanoi.

 

Merkava

Eversti
Antti Rinne esittää: Islamilaisille seurakunnille oikeus kerätä veroa

Tänään klo 10:27

Pääministeri Rinne esittää uutuuskirjassa, että myös islamilaiset seurakunnat voisivat luterilaisten ja ortodoksisten seurakuntien tavoin kerätä veroa.

Antti Rinne torstaina elämäkertansa julkistustilaisuudessa.
Antti Rinne torstaina elämäkertansa julkistustilaisuudessa.

Antti Rinne torstaina elämäkertansa julkistustilaisuudessa. HANNA GRÅSTEN / IL

Iltalehden politiikan toimittajan Lauri Nurmen ja toimittaja Matti Mörttisen kirjoittama Antti Rinteen elämäkerta ”Antti Rinne – Koko tarina” (Into) sisältää myös esityksen, joka tullee herättämään keskustelua.

–Hän (Rinne) kertoo kannattavansa sitä, että Suomessa toimiville islamilaisille seurakunnille annettaisiin lainsäädännössä oikeus kerätä jäseniltään luterilaisten ja ortodoksien tapaan veroa, kirjassa kirjoitetaan.

–Sen avulla voisimme varmistaa, ettei islamilaisia seurakuntia rahoiteta ulkoapäin. Suomessa asuvat muslimit voisivat rahoittaa itse yhteisöään, Rinne toteaa kirjassa.

Kirjassa Rinne kertoo puhuneensa asiasta viime vuosina islamilaisten seurakuntien edustajien kanssa. Toive verotusoikeudesta on noussut usein esille.

Muslimit ovat kysyneet, voisivatko he saada verotusoikeuden. Se osoittaa, että he haluavat integroitua yhteiskuntaamme keräämällä itse varallisuutta omaan uskonnolliseen toimintaansa, Rinne sanoo kirjassa.

Antti Rinne esittää: Islamilaisille seurakunnille oikeus kerätä veroa

Tänään klo 10:27

Pääministeri Rinne esittää uutuuskirjassa, että myös islamilaiset seurakunnat voisivat luterilaisten ja ortodoksisten seurakuntien tavoin kerätä veroa.

Antti Rinne torstaina elämäkertansa julkistustilaisuudessa.
Antti Rinne torstaina elämäkertansa julkistustilaisuudessa.

Antti Rinne torstaina elämäkertansa julkistustilaisuudessa. HANNA GRÅSTEN / IL

Iltalehden politiikan toimittajan Lauri Nurmen ja toimittaja Matti Mörttisen kirjoittama Antti Rinteen elämäkerta ”Antti Rinne – Koko tarina” (Into) sisältää myös esityksen, joka tullee herättämään keskustelua.

–Hän (Rinne) kertoo kannattavansa sitä, että Suomessa toimiville islamilaisille seurakunnille annettaisiin lainsäädännössä oikeus kerätä jäseniltään luterilaisten ja ortodoksien tapaan veroa, kirjassa kirjoitetaan.

–Sen avulla voisimme varmistaa, ettei islamilaisia seurakuntia rahoiteta ulkoapäin. Suomessa asuvat muslimit voisivat rahoittaa itse yhteisöään, Rinne toteaa kirjassa.

Kirjassa Rinne kertoo puhuneensa asiasta viime vuosina islamilaisten seurakuntien edustajien kanssa. Toive verotusoikeudesta on noussut usein esille.

Muslimit ovat kysyneet, voisivatko he saada verotusoikeuden. Se osoittaa, että he haluavat integroitua yhteiskuntaamme keräämällä itse varallisuutta omaan uskonnolliseen toimintaansa, Rinne sanoo kirjassa.

Linkittäkää joku Halla-ahon kommentti tähän fb:ssä, itseltä ei onnistu.
 

Herman30

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
Jussi Halla-aho
21 min ·

Ehdotus osoittaa pääministerin heikkoa ymmärrystä realiteeteista.
1) Luterilainen ja ortodoksinen kirkko keräävät kirkollisveroa jäseniltään, eivät yleisesti ottaen luterilaisilta tai ortodokseilta. Suomessa asuvilla muslimeilla ei ole vastaavaa yhtenäistä organisaatiota, jolle verotusoikeus voitaisiin antaa.
Vain 10-15 prosenttia Suomen muslimeista on järjestäytynyt johonkin yhdyskuntaan. Erilaisia moskeijayhteisöjä on 40-80.
2) Mikään ei estä islamilaisia yhteisöjä ja yhdyskuntia keräämästä jäsenmaksuja jäseniltään. Näin toimii myös katolinen kirkko, jolla ei ole verotusoikeutta.
3) Muslimiryhmiin kuuluvat ihmiset ovat pääosin niin pienituloisia, ettei heiltä paljoa voitaisi verottaa. Tataarit ovat poikkeus, mutta heidän osuutensa muslimeista on nykyään hyvin pieni, eivätkä he taida olla verotusoikeutta pyytämässäkään.
Rinteen ajatus, että Suomessa asuvat muslimit voisivat verotusoikeuden avulla "rahoittaa itse yhteisöään", on siis mieletön. Lakiteknisesti he voivat tehdä jo nyt niin (jäsenmaksuin ja lahjoituksin), eikä verotusoikeus kohdassa 1) kuvatuista syistä olisi mahdollinen toteuttaa.
Kertoo paljon mediasta, etteivät toimittajat edes kysy Rinteeltä, mitä hän tarkoittaa.
Aiemmin luterilainen ja ortodoksinen kirkko saivat osuuden yhteisöverotuotosta. Vuodesta 2016 lähtien ne saavat valtion budjetista kuluttajahintaindeksiin sidottua pysyvää valtionrahoitusta. Arveluni on, että myös Suomessa toimivat islamilaiset yhdyskunnat ovat suuresti kiinnostuneita tästä rahoituslähteestä. Se ei kuitenkaan merkitsisi sitä, että muslimit rahoittaisivat itse yhteisöään, vaan että kaikki muut suomalaiset rahoittaisivat sitä.
Kyse olisi siis eräänlaisesta dhimmien maksamasta jizya-verosta.
 
Top