Rinteen/Marin hallituksen politiikka ja siitä keskustelua.

^Kyllä, Ruotsi avusti meitä miehissä,materiaalina ja otti vastaan sotaorpoja yms.

Ruotsista saapui vapaaehtoisena talvisotaan yli 8 260 miestä. Nämä saivat rintamavastuun Sallan alueella helmikuussa. Apuun sisältyi myös lentokoneita: 12 hävittäjää ja neljä pommikonetta, joilla vapaaehtoinen Flygflottilj 19 osallistui taisteluihin 10. tammikuuta 1940 lähtien, muodostaen Pohjois-Suomen ainoan ilmapuolustuksen. Koneet tulivat Ruotsin ilmavoimilta ja esimerkiksi hävittäjät olivat kolmasosa Ruotsin hävittäjäkoneista. Tämän lisäksi Ruotsi luovutti Suomelle käyttökelpoisia erityyppisiä harjoitus- ja kuljetuskoneita n. 10 kpl, mm.
"Hanssin-Jukan". Ruotsissa annettiin myös ryhmälle Kauhavan lento-oppilaita peruslentokoulutus. Ruotsi myi tai luovutti Suomelle sotatarvikkeita yhteensä noin 1 470 miljoonan markan arvosta. Vuoden 2008 euroiksi muutettuna summa oli noin 471 miljoonaa euroa. Ja esimerkiksi kesällä 1941 taisteli 720 miehen vahvuinen ruotsalainen pataljoona Suomessa Hangon rintamalla.

Ruotsin hallituksessa oli niitäkin, jotka katsoivat, että Ruotsin tulisi liittyä sotaan Saksan ja Suomen kanssa Neuvostoliittoa vastaan. Sosiaalidemokraattiset ministerit vastustivat tätä kantaa. Ruotsin asevoimissa oli satoja upseereja, jotka kuuluivat oikeistoradikaalisiin ja kansallissosialistiin järjestöihin. Myös näiden toimesta painostettiin hallitusta yhtymään sotaan Saksan ja Suomen kanssa. Sanottiin, että vain siten Ruotsi voisi säilyttää johtavan aseman sodan jälkeisessä Pohjois-Euroopassa. Ruotsissa oli myös paljon vapaaehtoisia, jotka halusivat osallistua sotaan itärintamalla.

-Eirik Veum kirjassaan ”Det svenske sviket, 1940-1945” (Kagge Forlag 2016)
 
Ja jäihän hävittäjätoimintakin pyörimään Kokoomuslaisen pääministerin omaan kotikuntaan jostakin syystä, vaikka Tampereella olisi ollut parempi ylläpitää sitä, koska Tampere on kauempana rajasta ja iso kaupunki, johon on varmasti helpompi rekrytäkin kuin johonkin Pikku-Siilinjärvelle.
Niinhän ne poliitikot tapaavat toimia, eli kotiinpäin vedetään. Kataisen hallituksessahan kunnostautui myös puolustusministeri Stefan Wallin Dragsvikin tapauksen yhteydessä. Sotilaat olisivat sen lakkauttaneet, mutta ministerin määräyksestä se poistettiin lakkautuslistalta. Kuitenkin Wallin kertoi nimenomaan sotilaiden kannattaneen Dragsvikin säilyttämistä, eikä asiaan liittynyt mitään kieli-tai aluepolitiikkaa. Tämä oli "absoluuttinen fakta", ilmoitti myös Katainen. Vähän myöhemmin PV:n komentaja Puheloinen, ilmeisesti puolustusmenojen rajuista leikkauksista kyrpiintyneenä, kertoi julkisuuteen asian todellisen laidan.
 
Niinhän ne poliitikot tapaavat toimia, eli kotiinpäin vedetään. Kataisen hallituksessahan kunnostautui myös puolustusministeri Stefan Wallin Dragsvikin tapauksen yhteydessä. Sotilaat olisivat sen lakkauttaneet, mutta ministerin määräyksestä se poistettiin lakkautuslistalta. Kuitenkin Wallin kertoi nimenomaan sotilaiden kannattaneen Dragsvikin säilyttämistä, eikä asiaan liittynyt mitään kieli-tai aluepolitiikkaa. Tämä oli "absoluuttinen fakta", ilmoitti myös Katainen. Vähän myöhemmin PV:n komentaja Puheloinen, ilmeisesti puolustusmenojen rajuista leikkauksista kyrpiintyneenä, kertoi julkisuuteen asian todellisen laidan.
Juurikin näin. Ei ne Kokoomuslaisetkaan mitään PVn hanakoita puolustajia aina ole. Ja SDPltäkin löytyy puolustuksen päälle ymmärtämistä esim. Mika Kari on tosi hyvä esimerkki, ja siihen lisäksi vielä heillä on kyselyjen mukaan korkea puolustustahto ollut kyselyissä. Ja Keskustakin on tehnyt monia hyviä asioita kuten Hornetin hankinta RKPn kanssa. Ja nythän siellä on Keskusta ja RKP. Ja Kokoomuksella puolustusvaliokunnan puheenjohtajuus.

Joten PVn kannalta nykyinen hallituksen tilanne ei ole läheskään niin paha kuin ennen vaaleja manattiin.
 
Eikä tule kun ostetaan Ruotsista ne - ja ovat muuten maailman huippua meidän olosuhteisiin. Miksi perkeleessä me jotain paskaa jostain jenkeistä ostamaan, joka ei edes meidän tarpeisiin taitu?



Stealth ei ole tärkeää meidän sodanajan tarpeissa.



Gripen + Ruotsin ilmasodan järjestelmät on ajat sitten tehty NATO-yhteensopiviksi, jos se on mistä sulla asia kiikastaa.




No koneita ostamallahan Suomi ei noita saa. Häiveominaisuuksilla ei juuri tee mitään siinä sodan ajan tehtävässä mikä meillä on - Eikä Gripen nyt mikään susihuono kone ole siinäkään vaikkei mikään varsinainen häivekone olekkaan. Mutta se ei ole tärkeä asia.

Omaturva on kunnossa. AVACSit korvaa täysin EriEye, satelliittitietojen saaminen perustuu taas täysin johonkin muuhun kuin konekauppoihin.


Gripeneilä on lisäksi yksi aivan loistava etu: Ruotsi vähintään 3x meidän ilmapuolustuskykymme, koska kaikenlainen huolto ja korjaus voidaan tehdä lätäkön takana naapurissa, naapurin lentäjät voivat tulla avuksi ja jopa koneita voidaan suoraan lainata.

F-35 lähin korjauspaikka on Italiassa ja lennäppä sinne jos vaikka Saksa sanoo "vitut" kuten se teki 1939.
Miten meidän tarpeet ovat erikoisia? Tarve on saada mahdollisimman tehokas sotakone, kone joka tappaa ja tuhoaa rajan yli yrittävät venäläiset ja pysyy itse toimintakunnossa. Ihan normi tarve. Puheet puolustuksellisesta koneesta ovat sitä suomettumisen aikasta paskapuhetta. Maalia "hankitaan sen verran huonoja aseita, ettei venäläiset pelkää niitä."

Mitä tulee häiveominaisuuteen, juuri meillä sille on erityisen suuri tarve. Vihollisella, siis venäläisillä on on tehokkaita maatutkia sekä tutkakoneita, häive antaa mahdollisuuden operoida vapaammin tuossa ympäristössä.

Mitä tulee koneiden aseistukseen, Gripen on tässä hyvin heikoilla. Yksinkertaisesti koska käyttäjäkunta jää pieneksi.

Kaikenlainen huolto voidaan tehdä myös Norjassa, tai Italiassa. Jos Ruotsi oikeasti haluaa auttaa meitä, se voi lähettää omat koneensa meidän avuksi, koska kuten sanoit ne ovat NATO yhteensopivia. Saabin tuotantokapasiteetti on hyvin pieni, joten nopeasti sieltä ei uusia koneita ole saatavissa. Jos mainittu apu edellyttää Gripenin ostamista, on syytä epäillä avun luotettavuutta. Näin argumenttisi on tyhjä.
Saksa voi toki sanoa vitut ja kieltää ilmatilansa käytön, mutta niin voi sanoa myös Ruotsi. EDIT: Ja jos EU-Saksa sanoisi ei, voidaan aina lentää Puolan (F35 käyttäjä) kautta.

Loppujen lopuksi, Gripenin ainoa etu näyttäisi ole sen poliittinen sopivuus osalle ihmisistä. Se sopii niille joiden mielestä amerikkalaisten aseiden ostaminen on paha asia (syitä miksi on varmasti monia), sekä niille joiden miestä meidän pitäisi jatkaa venäläisiä mielyttävää linjaa (jos ne suuttuu ihmiset).

Editoitu ajatuksia hiukan.
 
Viimeksi muokattu:
Vihreiden uusi puheenjohtaja Ohisalo ei aio vältellä keskustelua maahanmuutosta: "Mä en pelkää natseja"

Julkaistu: 15.6. 12:46

Vihreiden puheenjohtajaksi on tänään lauantaina valittu sisäministeri Maria Ohisalo, joka kertoi ottavansa tehtävän kiitollisena ja nöyränä vastaan.
Ohisalo iloitsi linjapuheessaan muun muassa siitä, että Suomessa kenestä tahansa voi tulla tohtori, tai ministeri. Ohisalo on itse puhunut julkisuudessa eläneensä köyhän lapsuuden lähiössä Itä-Helsingissä. Köyhyystutkijana profiloitunut Ohisalo on koulutukseltaan yhteiskuntatieteiden tohtori.

– Minä tiedän, mitä eriarvoisuus on, minä tiedän mitä köyhyys on. Olen kokenut sitä, olen nähnyt sitä, olen tutkinut sitä.

Ohisalo myös muistutti, että sisäministeriön raporteissa on jo kauan lukenut, että Suomen suurin sisäisen turvallisuuden uhka on syrjäytyminen.

– Olemme nyt mukana hallituksessa, joka vahvistaa hyvinvointivaltiota. Perusturvaa ja pienimpiä eläkkeitä korotetaan, pienituloisten verotusta kevennetään ja lapsiperheiden asemaa parannetaan. Asunnottomuus puolitetaan yhdessä ja poistetaan kahdessa hallituskaudessa, ympärivuorokautiselle hoivalle tulee hoitajamitoitus.


Ohisalo kertoi haluavansa ministerinä kääntää paitsi turvapaikkapolitiikan suuntaa, myös tapaa, jolla ihmiset aiheesta puhuvat.

– Me voimme torjua vihapuhetta. En pelkää puhua näistä teemoista vihreiden puheenjohtajana. Mä en pelkää trolleja, mä en pelkää natseja. Sillä tiedän, että en ole yksin, hän totesi.

Ohisalon mukaan hänellä on tukenaan koko vihreä puolue.

Hän totesi myös iloitsevansa hallitusohjelman painotuksia tasa-arvokysymyksissä.

– Naisiin kohdistuvaan väkivaltaan puututaan aiempaa tiukemmin. Raiskauksen määritelmä muutetaan suostumuksen puutteeseen perustuvaksi, perhevapaat uudistetaan tasa-arvoisiksi ja translakia uudistetaan. Hallituksen 19 ministeristä 11 on naisia.

– Lasikatot murtuvat nyt ryminällä. Ja se on oikein.

Ohisalon mukaan nuorten tulee myös täytyä voida luottaa siihen, että Suomi torjuu ilmastonmuutosta politiikalla tänään, eikä vasta tulevaisuudessa.

Vihreät on hänen mukaansa hallituksessa varmistamassa muun muassa sitä, että luontoa suojellaan. Hän muistutti, että luonnonsuojeluun panostetaan tällä hallituskaudella huomattavasti enemmän.

– Ystävät, 100 miljoonaa euroa. Tämä summa on elintärkeä hömötiaiselle ja peltosirkulle.

Laskua ilmastonmuutoksen torjumisesta eivät saa hänen mukaansa kuitenkaan maksaa ne, joilla on jo nyt vaikeuksia toimeentulon kanssa.

 
Vihreiden uusi puheenjohtaja Ohisalo ei aio vältellä keskustelua maahanmuutosta: "Mä en pelkää natseja"

Julkaistu: 15.6. 12:46

Vihreiden puheenjohtajaksi on tänään lauantaina valittu sisäministeri Maria Ohisalo, joka kertoi ottavansa tehtävän kiitollisena ja nöyränä vastaan.
Ohisalo iloitsi linjapuheessaan muun muassa siitä, että Suomessa kenestä tahansa voi tulla tohtori, tai ministeri. Ohisalo on itse puhunut julkisuudessa eläneensä köyhän lapsuuden lähiössä Itä-Helsingissä. Köyhyystutkijana profiloitunut Ohisalo on koulutukseltaan yhteiskuntatieteiden tohtori.

– Minä tiedän, mitä eriarvoisuus on, minä tiedän mitä köyhyys on. Olen kokenut sitä, olen nähnyt sitä, olen tutkinut sitä.

Ohisalo myös muistutti, että sisäministeriön raporteissa on jo kauan lukenut, että Suomen suurin sisäisen turvallisuuden uhka on syrjäytyminen.

– Olemme nyt mukana hallituksessa, joka vahvistaa hyvinvointivaltiota. Perusturvaa ja pienimpiä eläkkeitä korotetaan, pienituloisten verotusta kevennetään ja lapsiperheiden asemaa parannetaan. Asunnottomuus puolitetaan yhdessä ja poistetaan kahdessa hallituskaudessa, ympärivuorokautiselle hoivalle tulee hoitajamitoitus.


Ohisalo kertoi haluavansa ministerinä kääntää paitsi turvapaikkapolitiikan suuntaa, myös tapaa, jolla ihmiset aiheesta puhuvat.

– Me voimme torjua vihapuhetta. En pelkää puhua näistä teemoista vihreiden puheenjohtajana. Mä en pelkää trolleja, mä en pelkää natseja. Sillä tiedän, että en ole yksin, hän totesi.

Ohisalon mukaan hänellä on tukenaan koko vihreä puolue.

Hän totesi myös iloitsevansa hallitusohjelman painotuksia tasa-arvokysymyksissä.

– Naisiin kohdistuvaan väkivaltaan puututaan aiempaa tiukemmin. Raiskauksen määritelmä muutetaan suostumuksen puutteeseen perustuvaksi, perhevapaat uudistetaan tasa-arvoisiksi ja translakia uudistetaan. Hallituksen 19 ministeristä 11 on naisia.

– Lasikatot murtuvat nyt ryminällä. Ja se on oikein.

Ohisalon mukaan nuorten tulee myös täytyä voida luottaa siihen, että Suomi torjuu ilmastonmuutosta politiikalla tänään, eikä vasta tulevaisuudessa.

Vihreät on hänen mukaansa hallituksessa varmistamassa muun muassa sitä, että luontoa suojellaan. Hän muistutti, että luonnonsuojeluun panostetaan tällä hallituskaudella huomattavasti enemmän.

– Ystävät, 100 miljoonaa euroa. Tämä summa on elintärkeä hömötiaiselle ja peltosirkulle.

Laskua ilmastonmuutoksen torjumisesta eivät saa hänen mukaansa kuitenkaan maksaa ne, joilla on jo nyt vaikeuksia toimeentulon kanssa.


"Tiedän mitä eriarvoisuus on joten minun on helppo kehittää eriarvoistavaa politiikkaa. En pelkää rolleja, natseja, lihaa syöviä valkoisia miehiä ja muita ryhmiä... mutta olen ehdottomasti tasa-arvon kannalla!"

Tämä on mitä parhainta reality teeveetä. Pakko vaan nostaa hattua, että millä tavalla tälläinen retoriikkaa uppoaa tähän kansaan kuin kuuma veitsi voihin.
 
Kaikki jotka eri mieltä varsinkii maahanmuuttoasioista on luultavasti näidän silmissä natseja... Hienoa kun ihmisiä ei leimata helposti ;) Mielestäni tuomioita pitäisi jaella näille jotka leimaavat natsitki toisia ihan liian heppoisin perustein. Se että olet eri mieltä asioista ei vaan nyt yksinkertaisesti voi riittää siihen et voit huutaa toisen olevan natsi.
 
Se että olet eri mieltä asioista ei vaan nyt yksinkertaisesti voi riittää siihen et voit huutaa toisen olevan natsi.
Tästä toki samaa mieltä. Millainen syy mielestäsi riittää, jotta jotakuta voi sanoa natsiksi? Onko mielestäsi Suomessa tällä hetkellä yhtään natsia?
 
Eikä tule kun ostetaan Ruotsista ne - ja ovat muuten maailman huippua meidän olosuhteisiin. Miksi perkeleessä me jotain paskaa jostain jenkeistä ostamaan, joka ei edes meidän tarpeisiin taitu?



Stealth ei ole tärkeää meidän sodanajan tarpeissa.



Gripen + Ruotsin ilmasodan järjestelmät on ajat sitten tehty NATO-yhteensopiviksi, jos se on mistä sulla asia kiikastaa.




No koneita ostamallahan Suomi ei noita saa. Häiveominaisuuksilla ei juuri tee mitään siinä sodan ajan tehtävässä mikä meillä on - Eikä Gripen nyt mikään susihuono kone ole siinäkään vaikkei mikään varsinainen häivekone olekkaan. Mutta se ei ole tärkeä asia.

Omaturva on kunnossa. AVACSit korvaa täysin EriEye, satelliittitietojen saaminen perustuu taas täysin johonkin muuhun kuin konekauppoihin.


Gripeneilä on lisäksi yksi aivan loistava etu: Ruotsi vähintään 3x meidän ilmapuolustuskykymme, koska kaikenlainen huolto ja korjaus voidaan tehdä lätäkön takana naapurissa, naapurin lentäjät voivat tulla avuksi ja jopa koneita voidaan suoraan lainata.

F-35 lähin korjauspaikka on Italiassa ja lennäppä sinne jos vaikka Saksa sanoo "vitut" kuten se teki 1939.
Alan uskoa, että olet nimesi veroinen.
 
Kaipa täällä Suomessa jokunen ihan kunnon natsi on. Tiedän minäkin muutaman jotka pitävät hakaristilippua seinällä ja ovat Odineissa ja/tai Suomen Sisussa mukana.

Tossa jotain kakskytäviisvuotta sitten mökillä vedettiin kännit ja "parannettiin maailmaa", niin todettiin että niin kauan kun nämä natsit ja uusnatsit samaistetaan pilottitakkisiin peruskoulun keskenjättäneisiin kaljuihin nuoriin, jotka lähinnä häiritsevät muita "kunnon kansalaisia", ei ole ongelmaa. Mutta sitten kun tulee joku fiksumpi joka tekee siitä "salonkikelpoisempaa", niin sitten voi vähän alkaa keskustelu..

Ei me sit niin väärässä oltu...
 
Tästä toki samaa mieltä. Millainen syy mielestäsi riittää, jotta jotakuta voi sanoa natsiksi? Onko mielestäsi Suomessa tällä hetkellä yhtään natsia?

En nyt äkkiseltään tiedä onko meillä täällä natseja oikeasti kuinka.... Luultavasti ei kovin montaa. Mut ei ainakaan siinä määrin mitä nämä tietyt ihmiset huutelevat. Kyllä rupeaa natsit olemaan sukupuutossa hiljalleen.
 
En nyt äkkiseltään tiedä onko meillä täällä natseja oikeasti kuinka.... Luultavasti ei kovin montaa. Mut ei ainakaan siinä määrin mitä nämä tietyt ihmiset huutelevat. Kyllä rupeaa natsit olemaan sukupuutossa hiljalleen.
Viime aikoina tuntunut lisääntyneen... Olen kyllä kanssasi samaa mieltä siitä, että jotkut heiluttelevat natsikorttia turhan helposti.

Mutta missasit toisen kysymykseni: mikä mielestäsi riittää siihen, että ihmistä saa sanoa natsiksi?
 
Siinäpä se juttu onkii... Pitää tietyt ajatukset omata ja toimia tietyllä tapaa. Mut jos sinulla on heittää joku härveli tähän millä ihmisen voi leimata moiseksi paskaksi ni mielelläni kuulen mielipiteesi. Voin rueta kanssasi leimaamaan sit ihmisiä natseiksi jos leimakone on toiminnaltaa toimiva.
 
En pelkää trolleja, en pelkää natseja.......hmmm entäs islamisteja?

Edit, olin kakkonen tai kolmonen, näin juuri että @hansai oli joo laittanut sen tänne

30676
 
Back
Top