Rinteen/Marin hallituksen politiikka ja siitä keskustelua.

Joskus on hienoa olla poliittisessa keskustassa. Tähän perustui Blairin, Clintonin ja osittain Lipposen menestys (joskin Lipponen meni vasemmalta keskustan yli oikealle).

Mutta joskus se on sitten rasite. Ohessa Uudesta Suomesta kopioimani kommentti KePu:n ongelmasta. Mielestäni ihan osuva arvio:

"Jäähallin käytäväpuheissa harmiteltiin tänään keskustan surkeaa tilaa. Uutta omaa linjaa kaivattiin, mutta se myönnettiin, että poliittista pelitilaa on vähän.
Jos keskusta haluaisi mennä nyt suuntaan, jossa se olisi maahanmuuttokriittisempi, ilmastonmuutoskriittisempi tai EU-kriittisempi, vastaan tulevat näihin vastustusteemoihin omistajuuden ottaneet perussuomalaiset.
Jos keskusta haluaisi mennä kohti työnantajamyönteisempää politiikkaa työntekijöiden kustannuksella, vastassa on kokoomus.
Jos keskusta haluaisi mennä kohti pääomakriittisempää linjaa ja myötäilisi enemmän ay-liikettä, vastassa ovat sdp ja vasemmistoliitto.
Jos keskusta haluaisi mennä kohti tiukempaa ympäristöpolitiikkaa, vastassa on vihreät."



Ei ole helppoa. Siltarummut ja tukiaiset eivät enää riitä 15%+ kannatukseen. Puolueen kuolemaa on vielä turha ennustaa. Asiat muuttuvat nopeastikin. Mutta vaikeaa on perinteisen edunvalvontapuolueen löytää ideologista sanomaa kun edunvalvonnan kannatus pienenee kovaa vauhtia.
 
Itse olen sitä mieltä, että vaikka se paikka löytyisi, se ei saata olla tarpeeksi 15% kannatukseenkaan.

Paljon mahdollista. Jos kepu menee oikealle, niin samantien voisi äänestää Kokoomusta, jos vasemmalle niin Demarit. Aikaisemmin ennen tätä polarisaatiota Kepu oli sellainen keskitie, syvästi uskonnollinen konservatiivi, mutta oikeiston ja vasemmiston välissä...
 
Itse olen sitä mieltä, että vaikka se paikka löytyisi, se ei saata olla tarpeeksi 15% kannatukseenkaan.

Tuo voi olla totta. Jos olemassaolo on rakentunut ammattikunnan ja elämäntavan varaan jota ei enää ole, niin mikään vanha kikka ei auta. Pitäisi löytää kokonaan uusi olemassaolon oikeutus. Ideologia. Pelkät uudet iskulauseet eivät riitä.

Ei ole helppo homma eikä ainakaan vanhan porukan tekemänä joka on noussut asemaansa vanhalta valtapohjalta.
 
Itse olen sitä mieltä, että vaikka se paikka löytyisi, se ei saata olla tarpeeksi 15% kannatukseenkaan.

Just joo.

Se vaatii tasan yhden kauden verran mölyämistä oppositiossa, ja päävastustajien hallitusvastuuta. Keskustan puoluekoneisto on edelleen vahva, kuten tiedetään.

Onhan se täälläkin palstalla huomattu miten vahvasti "omia" osataan tarpeen vaatiessa harjailla jos homma ei menekään kuin Strömsössä.

Politiikan askelmerkkejä on turha lähteä kovin pitkälle aikavälille ennustelemaan. Putinsuomalaiset ovat tästä hyvänä esimerkkinä.
 
Just joo.

Se vaatii tasan yhden kauden verran mölyämistä oppositiossa, ja päävastustajien hallitusvastuuta. Keskustan puoluekoneisto on edelleen vahva, kuten tiedetään.

Onhan se täälläkin palstalla huomattu miten vahvasti "omia" osataan tarpeen vaatiessa harjailla jos homma ei menekään kuin Strömsössä.

Politiikan askelmerkkejä on turha lähteä kovin pitkälle aikavälille ennustelemaan. Putinsuomalaiset ovat tästä hyvänä esimerkkinä.

Mikä puolue on Putinsuomalaiset?
 
PS vahvistettuna venäläismielisillä jäsenillä, eli puolue nykymuodossansa.

Olen tuosta kyllä hieman eri mieltä. Tuosta Putinismisyyttelystä on tullut mielestäni tiettyjen poliittisten toimijoiden heitto kaikista, jotka eivät laula globalisaation ylistystä joka toisessa sivulauseessa.

Sen verran vakava heitto että pitäisi löytyä jotain kovaa konkretiaa taustalle.
 
Ainakin pohjois-Suomessa tuntuu olevan lestadiolaisten puolue. Muutenhan Sipilä ideologiansa puolesta sopisi paremmin Kokoomukseen.
Joskus takavuosina vanhoillislestadiolaisuudessa pidettiin kepua ainoana sallittuna puolueena, ja vaikka asiasta ei käsittääkseni olekaan enää ohjeistettu, niin kepun kannatus varmaan säilyy liikkeen parissa pitkään ihan vanhasta tottumuksesta.
 
Mikä puolue on Putinsuomalaiset?
Kenties Neuvostoliiton ja nyttemmin Venäjän hyödyllisten idioottien ex-puheenjohtajan johtama puolue? Puolue, jonka ex-puheenjohtaja ja presidenttiehdokas istuu Venäjän valtion liikepankin hallituksessa? ;)


Ainakaan mitään hyvää Kulmunin ensimmäiset tekoset eivät lupaile isänmaallemme.
Kulmuni myös 2015 vastusti Venäjän vastaisia pakotteita:

 
Viimeksi muokattu:
Back
Top