Rinteen/Marin hallituksen politiikka ja siitä keskustelua.

Aika vähissä oli aseet kummankaan hallituspuolueen edustajilla. Ei kyllä ollut yllätyskään. Marin muistutti yhdessä kodassa naamaltaataan juuri räjähtämisillään olevaa kranaattia. Orpo olisi nuollut Kulmunin kengän pohjatkin suorassa lähetyksessä, jos vain olisi lämmennyt Kokoomuksen hallitukseen ottamiseen. Halla-Aholta ei mitään yllättävää. Marin kyllä lipsautti, että kukas se siellä taustalla edelleen häärää.

Petteri kosiskeli Katria siihen malliin, että se alkoi olemaan jo vähän noloa. Ei jäänyt puuttumaan kun kukkakimppu ja suklaarasia :ROFLMAO:

Kyllä minä Orpon kosiskelut ymmärrän ihan hyvin, mutta sitä vähän ihmettelen että miltä pohjalta se Orpon hallitus muodostetaan, jos Persuja ei huolita mukaan. Vihreät eivät lähde tuosta hallituksesta kulumallakaan.

Kulmuni näyttäisi olevan jopa yllättävän sitoutunut nykyiseen hallitukseen ja hallitusohjelmaan. Kulmunin yli on kyllä kävelty jo kerran ja jos kävellään toisenkin kerran, niin sitten ollaan jännän äärellä.
 
Petteri kosiskeli Katria siihen malliin, että se alkoi olemaan jo vähän noloa. Ei jäänyt puuttumaan kun kukkakimppu ja suklaarasia :ROFLMAO:

Kyllä minä Orpon kosiskelut ymmärrän ihan hyvin, mutta sitä vähän ihmettelen että miltä pohjalta se Orpon hallitus muodostetaan, jos Persuja ei huolita mukaan. Vihreät eivät lähde tuosta hallituksesta kulumallakaan.

Sipilän porukka kyllä lähtisi Orpon matkaan, mutta Kulmuni näyttäisi olevan jopa yllättävän sitoutunut nykyiseen hallitukseen ja hallitusohjelmaan. Kulmunin yli on kyllä kävelty jo kerran ja jos kävellään toisenkin kerran, niin sitten ollaan jännän äärellä.

Kepu pettää aina. Veikkaan Orpon olleen tietoinen ketkä naruista vetelät ja kokeilee lähtevätkö mukaan uudestaan. Toisaalta voi Orpon oma asemakin olla huojumassa ja jos sattuisi hallituksen saamaan kasaan. Olisi kuin lottovoitto. Mielenkiintoiseen aikaan kepulit toteuttivat kostonsa. Nythän on isot TES-neuvottelut joka puolella menossa ja tulossa. Jos Rinteeltä jäänyt pahasti hampaankoloon niin saisi varmasti yllytettyä lisää lakko intoa aikaiseksi. Saa nähdä tarviikokaan. Mitä itse kuullut tarinoita niin vissiin intoa on. Jollei mitään ole työnantajien suunnalta tippumassa takaisin. Ja tosiasiahan on , että Sipilä sun muut kaltaisena ei epäröi räkästä hetkeäkään työntekijöiden päälle.

Mitä Kulmuniin tulee niin vasta aloittelijahan hän. Ei varmaan helppoa ole. Eikä kyllä Marinillakaan. Mutta näistä kahdesta Marin minusta selvisi paremmin.
 
Viimeksi muokattu:
No. Kuten @Rannari kirjoittikin, tulkintaa sanotusta voi tehdä. Se ei kuitenkaan muuta asian luonnetta.

Oikeuskanslerin päätös koskee hänen saamiaan kanteluita. Kaikki, mitä hän kirjoittaa, koskee niitä kanteluita eikä sitä voida laventaa yleiseksi toimintaohjeeksi. Jo pelkästään siksi, että oikeuskansleri ei voi antaa ohjeita tai määräyksiä hallitukselle tai virkamiehille siitä, miten jossain asiassa tulee toimia. Hän voi vain arvioida niiden toimien laillisuutta.

Korostan. Oikeuskansleri on todennut, että Al Holin tapauksessa ei ole laitonta olla tuomatta ketään suomeen.

Ei siinä niin sanottu. Siinä sanottiin ettei ulkoasianhallinnolla voi katsoa olevan yleistä velvoitetta kotiuttaa kaikki Suomen kansalaiset tai täkäläisellä oleskeluluvalla Suomessa asuvat leireiltä. Sen sijaan oikeuskansleri katsoi ettei lapsen etu voi olla leirille jääminen. Tämän perusteella OK katsoi että valtioneuvoston tulisi pyrkiä kotiuttamaan ainakin lapset, ja koska huoltajia on laillisista ja muista syistä vaikea heistä erottaa, mukana tulisi tällöin myös aikuisia. Koska Syyrian tilanteen vuoksi Suomen toimintamahdollisuudet ovat rajalliset ja valtioneuvosto oli joka tapauksessa ryhtynyt jo selvitystoimiin siitä mitä asian eteen voisi tehdä, niin OK ei nähnyt asiassa lain- tai virkavelvollisuuden rikkomuksia.

Päivänselvää on että tämä asiantila voi muuttua jos lapsia ei edes yritetä kotiuttaa ja heitä rupeaa leirillä kuolemaan. Ryhtyessään toimiin OK:n päätöksen mukaisesti Haavisto ei siis suinkaan ruvennut menemään 'ideologia edellä' vaan hoitamaan virkaansa vastuullisesti ja lainmukaisesti. Näin siis periaatteellisella tasolla. Kokonaan toinen juttu on sitten mitä on käytännössä tapahtunut. Haavisto selitti asiat tiedotustilaisuudessaan hyvin, mutta IS:n artikkeli ja muutamat muut tiedot ovat kertoneet vallan toisenlaista tarinaa tapahtuneesta. Ketä pitäisi uskoa? Ja nyt sitten TP pudotti pommin ja ilmoitti ettei häntä ole informoitu mistään päätöksistä. Ei todellakaan voi välttyä vaikutelmalta että Haavisto olisi halunnut delegoida epäsuosituksi tiedetyt päätökset virkamiehelle ja sitten ISIS-äiskät olisivat lapsineen jo Suomessa 'fait accompli' kun suuri yleisö herää tilanteeseen.
 
Itse uskon ennemmin vahvoihin kansallisvaltiohin ja siihen, että kukin yksilö kuuluu johonkin niistä. Tähän liittyy se näkemys, että yksilö on myös sidottu tuohon valtioon, sen suomiin lakeihin, oikeuksiin ja velvollisuuksiin. Vastustan tässä mielessä globalistista kehitystä ja täysin vapaata liikkuvuutta, jossa yksilö ei ole vastuussa eikä velvollinen millekään valtiolle.
Hyvä kirjoitus, mutta tuo kohta kaipaa täsmennystä, koska kyse ei ole mielipideasiasta, vaan kansainvälisestä oikeuskäytännöstä, johon Suomikin on valtiona sitoutunut.
Henkilö voi olla yhden tai useamman valtion kansalainen, mutta sen lisäksi hän juridisesti aina oleskelee *) vain yhdessä valtiossa, jonka kansalainen hän ei välttämättä ole. Pääsääntöisesti jokainen on velvollinen noudattamaan nimenomaan sen oleskeluvaltion lainsäädäntöä, ja kansalaisuuden perusteella määräytyvän kotivaltion lait ovat siihen nähden toissijaisia. Poikkeuksia on, mutta ne todellakin ovat poikkeuksia, eivätkä pääsääntöä.
Ts, jos yksilö kuuluu johonkin kansallisvaltioon sen kansalaisena, ei hän ole sidottu sen lakeihin silloin kun oleskelee jossain muussa valtiossa, olipa oleskelu luonteeltaan sitten tilapäistä tai pysyvämpää. Tuolloin kansallisvaltion oikeuden käyttö on enemmän yksisuuntaista, sillä ko valtioilla ja sen viranomaisilla on silti velvollisuus noudattaa omia lakejaan myös tuon muualla oleskelevan suhteen.

*) kansainvälisessä ilmatilassa ja/tai kansainvälisillä vesilläkin on pääsääntöisesti yksi juridinen oleskeluvaltio, jonka lakeja on velvollinen noudattamaan, vaikkei sen rajojen sisällä olekaan. Laivojen osalta se on lippuvaltio, eikä yksilön kansallisuuden perusteella määräytyvä.
 
Kiitos täsmennyksestä, taisi vain irroittaa virkamiehen kyseisistä tehtävistä, kun tämä ei suostunut laittomaan toimintaan. Väärä sanavalinta minulta. Jos siis ymmärsin oikein.
Tietääkseni ei ole todistettu sitäkään että väitetysti Haaviston ehdottama toiminta olisi ollut laitonta.
Mediassa on esimerkiksi väitetty pelkkien lasten hakemisen rikkovan konsulipalvelulakia, mutta sen luettuani olen täysin vakuuttunut että kyseinen väite on valhe.
 
No. Kuten @Rannari kirjoittikin, tulkintaa sanotusta voi tehdä. Se ei kuitenkaan muuta asian luonnetta.

Oikeuskanslerin päätös koskee hänen saamiaan kanteluita. Kaikki, mitä hän kirjoittaa, koskee niitä kanteluita eikä sitä voida laventaa yleiseksi toimintaohjeeksi. Jo pelkästään siksi, että oikeuskansleri ei voi antaa ohjeita tai määräyksiä hallitukselle tai virkamiehille siitä, miten jossain asiassa tulee toimia. Hän voi vain arvioida niiden toimien laillisuutta.
Oikeuskansleri voi arvoida virkatoimien laillisuutta sekä ennen että jälkeen niiden tekemisen. Ts hän voi ottaa kantaa myös siihen voidaanko jotenkin menetellä jo ennen kuin on menetelty. Koska päätös koski hänen saamiaan kanteluita, voi siitä päätellä vain ettei päätöksen antamisajankohtana oltu mitään lakia rikottu, eli silloin toiminta ja toimimattomuus on vielä ollut laillista. Siitä ei voi vielä automaattisesti päätellä että samanlainen toimintamalli olisi myös jatkossa laillista.
Viranomaistoiminnan ja hallituksen laillisuuden arvioinnissa kun huomioidaan myös tosiasialliset mahdollisuudet toimia, jotka suomen ulkopuollella toimittaessa aiheuttavat väistämättä viiveitä ja hankaluuksia.
Korostan. Oikeuskansleri on todennut, että Al Holin tapauksessa ei ole laitonta olla tuomatta ketään suomeen.
Laitapa suora sitaatti siihen kohtaan päätöstä johon viittaat. Oletko ihan varma ettei siinä sanottu ettei ollut laitonta olla tuomatta ketään suomeen. Käytetty aikamuoto on juridisessa yhteydessä erittäin olennaista, eikä mitään saivartelua.
 
Ja RKP on aina äänimääräänsä raskaammalla edustuksella. 4,5% äänistä ja 9 (10 jos Affenanmaan heebo lasketaan mukaan) paikkaa. Siis pikkaisen enemmän kannattajia kuin KD, mutta tuplasti paikkoja.

Auttaisiko suhteellisesta vaalitavasta luopuminen sitten pikkupuolueita?
Ei läheskään niin paljon kuin vaalipiireihin jaosta luopuminen.
 
En usko, että Orposta tulee pääministeri.o_O
Ei tule Orposta pääministeriä jos perussuomalaiset ovat samassa hallituksessa. Kyllä se jakkara menee perussuomalaisille. Orpo taas ei halua ministeriksi perussuomalaiseen hallitukseen. Eli ei tuollaista korttia ole nykyisessä eduskunnassa. Uudet vaalit ja uudet puheet niin siitä olisi hyvä ponnistaa.

Marin on kyllä mielenkiintoinen; voisi luonnehtia ääri liberaaliksi, ääri vasemmistolaista aatesuuntaa kannattavaksi. Jos demarit mielivät ponnistaa toiselle kymmenelle ensi vaaleissa niin valitsevat jonkin toisen pääministeriksi kuin kansaa, puolueen kenttää ja politiikkaa repivän vaihtoehdon. Kommunistinen aate suuntaus ei lähde edes pesemällä ja hallitusohjelma on sen verran löysästi kirjoitettu, että se antaa aina tilaa henkilölle. Sitä vasten vahinko saattaa olla suurtakin.
 
Nyt kannattaa taas olla tarkkana detaljien kanssa. Niinistö sanoi siis olevansa tietoinen siitä että noutoja on valmisteltu. Siitä hän ei ollut tietoinen että niistä olisi päätetty. Tuossa olennaisessa suhteessa Haaviston ja Niinistön puheissa ei ole ristiriitaa. Niinistönkin mukaan tieto on kulkenut.

Paljon mölyä ja taas kerran enimmäkseen tyhjästä. Ministeri virkamiehineen on tehnyt velvollisuutensa ja varautunut kaikkeen. Se ei tietenkään sulje pois mahdollisuutta ministerin epäasialliseen käytökseen.

Ikävää tietysti kun kerran syyllisyys on ollut jo laajasti tiedossa ja ilmeistäkin koska Pekka on kuitenkin homoseksuaali. Ja nehän tiedetään...
 
Back
Top