Sähköallergia/sähköherkkyys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maidan
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Maidan

Respected Leader
Muistan että tätä kiistetty. Mutta Duodecimin mukaan, kyllä sitä on. Ja monie muiden vakavasti otettavien tieteellisissä julkaisuissa.
Itsellänikin epäilyt että tuo IPad, jota unohdan sammuta usein ja nukahdan vieressä on syyllinen oireisiin. Vaikutta uneen ja aamulla väsynyt olo, outoa kihelmöinti koko kropassa, ihan kun alkergia, mutta mitään alkergoita ei todettu, tutkittu. Välillä kutisee koko kroppa ihan kun sisältäpäin. Oudot oireet..

Löysin 25 v vanhan kirjoituksen, mutta uudempiakin on, mutta sellainen tunne ettei aiheesta tykätä puhua.

"Sähköyliherkkyys on monimuotoinen sairaus​

Lääketieteellinen Aikakauskirja Duodecim 2000

Matti Wirmaneva ja Risto Juusela
Jukka Uitti ja Rauno Pääkkönen toteavat artikkelissaan "Sähköallergia ei ole allergiaa, mitä se on?" (Duodecim 9/2000), että "sähköherkkyyttä kokevien oireet ovat todellisia, vaikka niiden syyt jäävät epäselviksi." Kävimme läpi 466 Medlinesta löytämäämme tutkimusta. Rajasimme aihepiirin mikroaaltojen ja magneettikenttien terveysvaikutuksiin, koska meillä on syytä olettaa sähkölle yliherkkien henkilöiden oireiden johtuvan mm. jatkuvasti kasvavasta mikroaaltosäteilykuormituksesta ympäristössämme. Kahdessatoista ensimmäisessä Motorolan rahoittamassa tutkimuksessa ei löytynyt mitään haittavaikutusta, ei myöskään seuraavissa Nokian ja CNET:n rahoittamissa. Rahoittajalla on oikeus päättää, mikä tutkimus julkaistaan, mikä ei. Itse havaitsimme selvän yhteyden tutkimusasetelman ja saadun tuloksen välillä. Tutkimukset jakautuivat pääasiassa jatkuvalla ja pulssimuotoisella säteilyllä suoritettuihin. Havaitsimme, että biologisia vaikutuksia esiintyi aina pulssimuotoisella säteilyllä suoritetuissa kokeissa. Jatkuvalla säteilyllä ei ollut vaikutuksia, ellei se ollut erittäin voimakasta. Kun tutkimuksia tarkastellaan, on välttämätöntä tuntea säteilylajien fysikaaliset erot, jotta voitaisiin tulkita niiden vaikutuksia biologisiin mekanismeihin ja lukea tutkimuksia oikein. Oletamme tutkimustulosten erojen johtuvan eri säteilylajien rakenteellisesta erosta. Pulssimuotoisen säteilyn hetkellinen teho voi olla erittäin suuri, vaikka keskimääräinen teho jää vaatimattomaksi.

Juuri pulssimuotoisella säteilyllä on havaittu olevan haittavaikutuksia.

Samalla keskiteholla jatkuvan säteilyn vaikutukset eivät näissä tutkimuksissa häirinneet biologisia mekanismeja oleellisesti. Säteilyn keskimääräinen teho saadaan, kun integroidaan havaintovälillä teho ajan funktiona. Pulssimuotoisessa säteilyssä mikroaaltoryöpyn kesto voi olla vaikka 1 µs ja toistotaajuus 1 000 Hz. Tällöin pulssi vaikuttaa vain 0.1 % havaintoajasta, joten tehon keskiarvo jää tuhannesosaan sen huippuarvosta. Tämän esimerkin mukaan samoilla SAR-arvoilla mitatulla jatkuvalla ja pulssimuotoisella säteilyllä on tuhatkertainen ero huipputehoissa. Tällaisilla tehoeroilla biologiset vaikutukset ja mahdolliset riskit lisääntyvät oleellisesti. Mikroaaltosäteilyn raja-arvot Suomessa perustuvat nykyään pelkästään lämpövaikutusteoriaan, mutta turvakerroinkaan tuskin ottaa huomioon monituhatkertaisia huipputehon eroja, joille käytännön tekniikka nykyään altistaa väestöä. Mittausteknisesti on myös huomioitava, että useimmat perusmittarit eivät mittaa huipputehoja vaan keskimääräisiä tehoja. Näin huipputehot jäävät ilmoittamatta.

Toinen mielenkiintoinen havainto oli, että jatkuvallakin säteilyllä todettiin herkemmin biologisia vaikutuksia–esimerkiksi ornitiinidekarboksylaasin aktiivisuuden lisääntyminen–kun sitä oli amplitudimoduloitu taajuudella 16–60 Hz. On mahdollista, että tietyt taajuudet saavat aikaan resonanssi-ilmiön elimistön solurakenteissa, jolloin solujen toiminta häiriintyy.

Mikroaaltojen ei-termaalisia haittavaikutuksia tuli tutkimuksissa ilmi useita. Solutasolla ne aiheuttavat DNA-vaurioita sekä häiritsevät entsyymitoimintoja ja yksittäisten hermosolujen aineenvaihduntaa. Yleisempiä vaikutuksia ovat mm. veri-aivoesteen läpäisevyyden lisääntyminen albumiinin ja muiden normaalisti läpäisemättömien aineiden osalta sekä keskushermoston välittäjäaineiden ja melatoniiniaineenvaihdunnan häiriöt. Epidemiologisissa tutkimuksissa kävi ilmi suurentunut leukemia- ja aivosyöpäriski erityisesti työssään mikroaaltosäteilylle altistuneilla, mm. televisiohuoltomiehillä sekä sähkö- ja antenniasentajilla. Erään tutkimuksen mukaan sähköalan työntekijöillä on suurentunut itsemurhariski, mikä viitannee aivojen välittäjäaineenvaihdunnan häiriintymiseen myös magneettikentissä.

Uitti ja Pääkkönen toteavat artikkelissaan: "Teoriassa on mahdollista, että löytyy jokin taajuus, aaltomuoto tai kentän ominaisuus, jolla olisi vaikutusta myös oireisiin. Tarkempaa tietoa ei kuitenkaan näytä olevan toistaiseksi käytettävissä runsaasta tutkimuksesta huolimatta." Löysimme melko pienellä vaivalla Medlinesta kymmenittäin tutkimuksia, joissa tätä tietoa on vapaasti saatavilla. Vaatii vain vähän paneutumista, jotta niistä löytyy selkeä logiikka.

Suomen Sähköyliherkät ry MATTI WIRMANEVA, puheenjohtaja [email protected] RISTO JUUSELA, sihteeri..."

Onko kenellä muilla havaintoja? Päätin rajoitaa laitteiden käyttöä..Auttaisiko jos en tuo niitä makuuhuoneen? Vai naapurin wifi tekee tästäkin turhaan? Sormipäissä kosketuksessa skreeniin epämiellyttävä olo. En pidä näistä oireista..

Viimeksi muokattu:
Tänä päivänä puhutaan rakentavan henkisesti ympäristöyliherkkyydestä. Potilaan oireita ei kyseenalaisteta, sillä niitä todella voi olla, vaikka ne eivät väitetystä syystä useimmiten johdukaan. Aika havainnollistavasti tuttu lääkäri joskus kertoi, että muutama potilas on vaatinut häntä sulkemaan pöydällä olleen työpuhelimensa voidakseen olla samassa huoneessa. Kun puhelin on hänellä nykyään piilossa takin taskussa, samat ja muutkin potilaat pystyvät huoneessa olemaan ongelmitta.

Esimerkiksi tässä Lääkärilehden kirjoituksessa avataan ilmiön taustaa ja siihen suhtautumista.

Lääkärilehti: Potilaat ilman tautia

Ote tekstistä:
– Yliherkät ihmiset seuraavat hyvin tarkkaan erilaisia ruumiintuntemuksia, ja se herättää ahdistuneisuutta. Tätä sanotaan somaattiseksi amplifikaatioksi, eli ”skannataan” ruumiintuntoja, annetaan niille katastrofaalisia tulkintoja ja sitten tila pahenee, Korkeila kertoo.

Korkeilan mukaan modernit terveyshuolet, sähköallergiat ja muut vastaavat ovatkin osa somatisaatioilmiötä. Vaikeasti somatisoivilla potilailla on todettu muutoksia aivotoiminnassa. Aivot ikään kuin piirtävät ruumiista tulevasta tiedosta vähän vääränlaista karttaa.

Ilmiötä voi ymmärtää myös kielteisenä placebo-efektinä eli nosebona. Placebo-efekti saattaa aiheuttaa mitattavia fysiologisia muutoksia muun muassa hormonitoiminnassa ja immuniteetissa, mutta samoin voivat vaikuttaa myös kielteiset odotukset.

Korkeilan mukaan ympäristöyliherkkä hakee usein apua lääkäriltä, mutta loukkaantuu jos hänet ohjataan psykiatrille. Psykiatri voisi kuitenkin lievittää potilaan ahdistusta ja masennusta.

Itse suosittelen siirtymistä pois sieltä Internetin syvimmästä päädystä. Auttaa varmasti oireisiin.
Ei minulla mitään käsitystä missä se "syvimmästä päädystä" sijaitsee.missä se on? Olen yleisessä wifissa. Mulla on vain IPad. Puhelin on mutta sen sammutan. Mutta Ipadin kanssa joskus nukahdan ja se on päällä, kunnes itse sammuu.
Lähellä on talo, jonka katon päällä Soneran (?) asema, muutama "pylvästä" katsoo eri suuntiin...

Itse suosittelen siirtymistä pois sieltä Internetin syvimmästä päädystä. Auttaa varmasti oireisiin.
Tarkoitat routeria? (Reititinta?)
Ei hajua missä se on taloyhtiössä, mutta mulla kotona joku DNA modemi, en muista enää mihin tarkoitukseen oli haettu, mutta ei käytössä , ja töpseli poissa seinästä. Riittääkö?

Tarkoitat routeria? (Reititinta?)
Ratkaisu ei ole routerissa eikä todennäköisesti missään muussakaan tietoteknisessä laitteessa. Ilmaisuni olisi voinut olla paljon paremmin muotoiltu ja pahoittelut siitä, mutta tarkoitin sitä että ihan kaikkea Internetissä kerrottua ei kannata uskoa. Misinformaatiota, sekä tarkoituksellista ja tarkoituksetonta, on niin käsittämätön määrä.

Kiitos vastauksesta. Mutta olen mielestäni aika skeptinen, minua suorastaan raivostuttaa kaikki huuhaa mm hoidot kuten osteopatia ja homeopatia yms huväuskoisten ja naiivisten rahastus ja hujaus esoteerisen kastikkeen kerä. Kyllä olen tietoinen myös tietoinen tarkoituksellisesta em valheiden levittämisestä.
Mutta sähkömagneettisen säteilyn, ja ennenkaikkea siihen miksi on herkempiä ihmisiä ja toisista ei tunnu miltään - on mielenkiintoinen asia. Kaikki, mitä tiede ei pysty selittämään, ei tarkoita ettei ilmiöitä ja joidenkin ihmisten subjektiivisia kokemuksia pitää heti leimata mt-häiriöksi.

Minulla on ollut heti eka Nokialta tulleiden kännyköiden kansa suuria ongelmia, kesti n 6kk, sitten huomasin etten voi pitää sitä korvalla lainakaan. Korvassa tuntui pahalta, päässä kuumotusta, silloinen hands-free johto helpotti, mutta liian pitkät puhelut vei voimat. Sitten tuli päänsärky.
Uudetkaan mallit eivät tuoneet helpotusta. Olen ollut silloinkin ihan cool, ja itsekin nauroin 4G ja 5G vaarallisuuden hysterialle. Mutta hiemaan nauru hyytyi, kun alkoi selkeät oireet, enkä ole ainoa, joka lakkasi nauraamasta.

Minua jopa hävetti puhua aiheesta, mutta vointi kerro muuta. Nyt yritän välttää tiettyjä asioita. Tiedän että yksi tunnin puhelu kaiuttimen avulla, edessä sairas yö, ja aamullakin olen poikki. Liian pitkään netissa (ipad) tunnen itseäni ihan sairaaksi. Sana jos sammuin auki olevan laitteen kanssa, jos siinä vieressä on vielä puhelin, niin tunne että kuolemakin olisi tervetullut. Niin pahaa olo!
Sattumalta yksi tuntemani (ihan järkevä) kertonut samoista oireista, hänen poika nauroi hänen lyttyyn. Mutta ei ihminen voi tuntemuksille mitään. Ne ovat oikeita. Sitten tapasin toista, joka piti puhelinta jo pahimpana vihollisena, päänsärky, ja korvissakun alko soittaa.
Niin, sitä tunnetta minäkin joskus kuvailin kumotuksena, ja vielä jollain, jota en itsekään pysty oikein kuvailemaan.. se tuntuu pahalta!
Nyt kaikki tietää että mun kanssa rupatellut pitää olla jossain livenä ja ja mielummin puistossa jossa.
IPadia pidän niin kaukana kun voi, ja nyt olen tarkkana senkin kanssa.
Rupesin tutkimaan asian.
Näin lyhyesti : noseboa en allekirjoita. Lääketiede ei tiedä kaikkea. Ylipäänsä me tiedetään hyvin vähän kaikesta. Joillakin ihmisillä on vain erilainen aistimuksen taso. Tiedepiireissäkään asiasta ei ole konsesusta.

Back