SOTE-Soppa; hyödyt, haitat ja murinat

Järjetöntä lähteä rakentamaan jotain jota lähestulkoon kaikki asiantuntijat kauhistelevat. Kustannukset nousevat ja hoito varmasti heikentyy kun palvelut siirretään suuriin keskuksiin.
 
Järjetöntä lähteä rakentamaan jotain jota lähestulkoon kaikki asiantuntijat kauhistelevat. Kustannukset nousevat ja hoito varmasti heikentyy kun palvelut siirretään suuriin keskuksiin.
Tällähän haettuin kahta asiaa, hallintohinmeliä joka takaa hyväpalkkaisia suojatyöpaikkoja ja jolla sementoidaan julkinen palvelutuotanto tavalla jota ei voi hallita poliittisesti.
Virkamiesten taivas.
 
Pitäis saada 700 miljoonaa tai jotain ja vaikka saataisiin niin ei ole tekijöitä tai jotain. Niinhän nuo parin viime päivän otsikot sotesta ja hyvinvointialueista on mennyt. Ei se mitään, johonkin on aina varaa, kuten ryhmärahan korottamiseen... reilusta 60 donasta vähän yli 170k..

Kyseessähän on näinkin tärkeä asia: "Ryhmäraha on rahasumma, joka otettaisiin hyvinvointialueen budjetista puolueiden valtuustoryhmien toiminnan tukemiseen. "

 
Pitäis saada 700 miljoonaa tai jotain ja vaikka saataisiin niin ei ole tekijöitä tai jotain. Niinhän nuo parin viime päivän otsikot sotesta ja hyvinvointialueista on mennyt. Ei se mitään, johonkin on aina varaa, kuten ryhmärahan korottamiseen... reilusta 60 donasta vähän yli 170k..

Kyseessähän on näinkin tärkeä asia: "Ryhmäraha on rahasumma, joka otettaisiin hyvinvointialueen budjetista puolueiden valtuustoryhmien toiminnan tukemiseen. "

Yllättyneet käsi ylös.
 
Pitäis saada 700 miljoonaa tai jotain ja vaikka saataisiin niin ei ole tekijöitä tai jotain. Niinhän nuo parin viime päivän otsikot sotesta ja hyvinvointialueista on mennyt. Ei se mitään, johonkin on aina varaa, kuten ryhmärahan korottamiseen... reilusta 60 donasta vähän yli 170k..

Kyseessähän on näinkin tärkeä asia: "Ryhmäraha on rahasumma, joka otettaisiin hyvinvointialueen budjetista puolueiden valtuustoryhmien toiminnan tukemiseen. "

Eipä tuossa ainakaan hidasteltu. Rahat tänne meidän puolueelle!
 
Sain puhsoiton maakuntamme hyvinvointialueelta. Me kuulemma roskapostitamme heitä urakalla. Eli suurinpiirtein kaikki ko. HAn työntekijät on saanut salaiseksi luokiteltua turvapostia muistuttavan postin varsin tunnetulta henkilöltä joka on heillä itsellänsä töissä (+ alueen kuntia vaivaa sama ongelma). Feikkipostin käyttöliittymä oli kuulemma "aito" ja lähettäjän nimi oli tuttu. Olivat jo kerinneet klikata "avaa viesti" ja edenneet ties kuinka pitkälle ennenku oli alkanu kellot kilahtelemaan.

Yritin HAn tukihenkilöltä tivata että mikä se lähettäjän domain oli, vastaukseksi sain "guuglen mukaan xxxha.fi (eli soittajan oma HA) mutta guugle sanoo että olis teillä töissä". "ei ole meillä töissä eikä ole koskaan ollutkaan, mikä se domain siinä saapuneessa postissa on ?" "muminaa ja muminaa se on tämä henkilö nimeltään sejase". "mutta se ät merkin jälkeinen osuus" "jaa... muminaa muminaa piste com".

"Pystyttekö estämään tuollaisen lähettäjän" . "no se on meidän työntekijä, ei sitä voi estää". "estäkää se lähettäjä säännöllä tyyliin exept [email protected] ja toimittakaa tieto kaikille asiakaskunnille". Lisäksi pyysin kääntämään mulle yhen esimerkkipostin, ois voinu tutkia. Tuli syvä hiljaisuus, sitten päivänjatkot, "mepä jatkamme tutkimista" ja tuut tuut.

Eli siellä on melkein onnistunut henkilöitten käyttäjätilien siirto kunnilta hyvinvointialueitten melkein hyvin suojatuille palvelimille. It-tuen kriisinhallintataitokin melkein vakuutti.

Annas kattoa millainen melkein paska nyt osui tuulettimeen, ne ei edes varoita asiakkaita millään joukkopostituksella vaan soittelevat kuntien it-tuelle ja meille.
 
Tämä sotehimmeli lyhyesti ilmaistuna: Tietämätön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta - se nyt alueille luotu virkamieskoneisto toimii näin.

Siis mitään "virkamieskoneistoa" ei ole erikseen luotu,vaan nehän on niitä samoja virkamiehiä, laitettu vaan isompaan karsinaan (HA).

Jos joka kunnalla ja kaupungilla oli omat järjestelmät,niin se vasta järjetöntä on (oli). Noiden järjestelmien purkaminen ja yhdenmukaistaminen vie rahaa. Mutta mitä helvetin järkeä olisi pitää esimerkiksi 15 erilaista potilastietojärjestelmää yhdellä HA:lla ? Se vasta on rahaa vienyt ja olisi vienyt maailman tappiin. Tässä nyt korjataan 40 vuoden virheitä, jokainen pikkukunta ja sairaanhoitopiiri ostanut omat himmelit ja useimmiten ulkomailta. Eikä mitkään yhteensopivia keskenään. SOTE on 20 vuotta myöhässä, se tässä suurin ongelma on.
 
Kysymys: Miten sote-systeemi on hoidettu Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa? Olisiko sieltä voinut ottaa mallia?

Ruotsissa on 21 maakunnan "maakuntamalli-sote", jo tarjoaa myös valinnanvapauden asiakkaalle. Ne pystyivät tekemään koko muutoksen vanhan maakuntapohjan päälle ja siellä on yksityinen sektori myös mukana enemmän.

Suomessa jouduttiin hyppäämään suoraan kylmään veteen. Uudet alueet jouduttiin perustamaan ilman vanhaa pohjaa. Julkisuudessa käytiin populistista politiikkaa noiden alueiden määrästä. Joka on hieman vähä-älyistä, ei suuri tai pieni määrä hyvinvointialueita välttämättä tarkoita säästöjä. Kysymys on täysin toteutustavasta.

Perustuslaki esti paljon järkeviä sote kombinaatiota. Olen sitä mieltä että Suomen 2000-luvulla uusitut osat perustuslaista pitäisi oikeasti kirjoittaa uudelleen. Se on aivan sysipaska. Ei ikinä pitäisi antaa vanhojen taistolaisten kirjoittaa perustuslakia. Ja antaa niiden rahastaa lain tulkinnoistaan seuraavat 25 vuotta.

Perustuslakitalibaanit on hyvä ja kuvaava nimitys. Samat ukot päätti soten kohtalon, läpsyttelijöiden invaasiosta ja nyt Ahvenanmaan demiliratisoinnista. Ihmeellinen epädemokraattinen voima joka käyttää valtaa taustalla.
 
Siis mitään "virkamieskoneistoa" ei ole erikseen luotu,vaan nehän on niitä samoja virkamiehiä, laitettu vaan isompaan karsinaan (HA).

Jos joka kunnalla ja kaupungilla oli omat järjestelmät,niin se vasta järjetöntä on (oli). Noiden järjestelmien purkaminen ja yhdenmukaistaminen vie rahaa. Mutta mitä helvetin järkeä olisi pitää esimerkiksi 15 erilaista potilastietojärjestelmää yhdellä HA:lla ? Se vasta on rahaa vienyt ja olisi vienyt maailman tappiin. Tässä nyt korjataan 40 vuoden virheitä, jokainen pikkukunta ja sairaanhoitopiiri ostanut omat himmelit ja useimmiten ulkomailta. Eikä mitkään yhteensopivia keskenään. SOTE on 20 vuotta myöhässä, se tässä suurin ongelma on.
Yhteensopivuus on helppo korjata, yhtenäinen, kaikki erilaiset tarpeet hyvin täyttävä järjestelmä vaikea ja kallis kehittää. Yhtenäinen järjestelmä aiheuttaa monopolin, jolloin ylläpito tulee kalliimmaksi ja vaihtokustannukset ovat pitkälti järjestelmäntoimittajan kontrollissa eli ne pystytään aina asettamaan sellaisiksi, että halvempaan päivittäminen ei kannata. Tietojärjestelmissä on sama ongelma kuin järjestelmissä l. organisaatioissa ylipäätään, koon kasvaessa kitka ja muutoskustannukset kasvavat. Tällaisissa käyttäjäintensiivisissä järjestelmissä (toimittajan) etuna on vielä se, että käyttäjäkustannuksia on vaikea todentaa, joten niihin on helppo piilottaa todelliset kustannukset.
 
Yhteensopivuus on helppo korjata, yhtenäinen, kaikki erilaiset tarpeet hyvin täyttävä järjestelmä vaikea ja kallis kehittää. Yhtenäinen järjestelmä aiheuttaa monopolin, jolloin ylläpito tulee kalliimmaksi ja vaihtokustannukset ovat pitkälti järjestelmäntoimittajan kontrollissa eli ne pystytään aina asettamaan sellaisiksi, että halvempaan päivittäminen ei kannata. Tietojärjestelmissä on sama ongelma kuin järjestelmissä l. organisaatioissa ylipäätään, koon kasvaessa kitka ja muutoskustannukset kasvavat. Tällaisissa käyttäjäintensiivisissä järjestelmissä (toimittajan) etuna on vielä se, että käyttäjäkustannuksia on vaikea todentaa, joten niihin on helppo piilottaa todelliset kustannukset.

2-3 toimittajaa ei ole monopoli, 15 o n
s u l a a a h u l l u u t t a, eikä mahdollista kuin hölmölässä jossa lääkärintutkinto tekee IT-asiantuntijan, eikä yhteistyötä naapurikaupungin kanssa haluta tehdä.
 
Siis mitään "virkamieskoneistoa" ei ole erikseen luotu,vaan nehän on niitä samoja virkamiehiä, laitettu vaan isompaan karsinaan (HA).

Jos joka kunnalla ja kaupungilla oli omat järjestelmät,niin se vasta järjetöntä on (oli). Noiden järjestelmien purkaminen ja yhdenmukaistaminen vie rahaa. Mutta mitä helvetin järkeä olisi pitää esimerkiksi 15 erilaista potilastietojärjestelmää yhdellä HA:lla ? Se vasta on rahaa vienyt ja olisi vienyt maailman tappiin. Tässä nyt korjataan 40 vuoden virheitä, jokainen pikkukunta ja sairaanhoitopiiri ostanut omat himmelit ja useimmiten ulkomailta. Eikä mitkään yhteensopivia keskenään. SOTE on 20 vuotta myöhässä, se tässä suurin ongelma on.
Tuo alku ei pidä täysin paikkaansa. Hyvinvointialueelle palkattiin ihmisiä sekä kaupungeilta, että ulkopuolelta. Kaupungeille siis jäi ihmisiä hallintoon ja uudet ihmiset löytyvät HA:lta.
Samoin on havaittavissa näiden kahden instanssin välillä
Kissanhännänvetoa ja kinaa.
 
Tuo alku ei pidä täysin paikkaansa. Hyvinvointialueelle palkattiin ihmisiä sekä kaupungeilta, että ulkopuolelta. Kaupungeille siis jäi ihmisiä hallintoon ja uudet ihmiset löytyvät HA:lta.
Samoin on havaittavissa näiden kahden instanssin välillä
Kissanhännänvetoa ja kinaa.

Jep, mistä asiasta täällä Suomessa ei osattaisi kinata ...
Kaupungille tietysti jäi paljon virkamiehiä, koska sinne jäi paljon vastuitakin.HA:lle siirtyi vain pelastus- ,sosiaali- ja terveystoimet .
 
Jep, mistä asiasta täällä Suomessa ei osattaisi kinata ...
Kaupungille tietysti jäi paljon virkamiehiä, koska sinne jäi paljon vastuitakin.HA:lle siirtyi vain pelastus- ,sosiaali- ja terveystoimet .
Kaikki eivät siirtyneet, koska eivät päässeet. Nyt kunnilla on edessään joko kipeiden muutosneuvotteluiden läpi käynti ja henkilöstö vähennykset, tai sitten nämä pudokkaat jäävät turvottamaan organisaatiota. Esimerkkinä vaikka kiinteistö puoli, kunnan kiinteistöistä saattoi siirtyä paljon kiinteistömassaa pois, tarvitaanko jäljelle jääneen kiinteistömassan hoitamiseen kuinka paljon väkeä. Tämä tietysti korostuu isoissa kunnissa. Jokainen voi miettiä mitä tulee tapahtumaan, oma veikkaus on, että monessa kunnassa nuo jäävät nykyisiin tehtäviinsä jolloin heille täytyy keksiä uutta tekemistä.
 
Jotenkin sellainen tunne, että tästä tulee totaalisen eeppinen fail koko projektista. Eipä siitä paljon kukaan varoitellutkaan, vaan jostain vitun syystä se oli pakko tehdä. Miljardit viuhuu, palvelut paskenee. Suomalainen voittaa taas.

 
Nyt on niin että paikallisessa terveyskeskuksessa ei saa enää muuta kuin kiireellisiä lääkäriaikoja.
Pitäisikö vaihtaa ison naapurikaupungin terkkariin?

Kävin yksityisessä lääkärikeskuksessa erikoislääkärillä, jossa toimistokulu oli 29,90 ja kantamaksu 2,90 eli yhteensä 32,80 pelkkiin toimistokuluihin.
Erikoislääkärin palkkio 20 min oli 131 euroa josta Kela korvasi 8 euroa.
Maksoin tämän mielelläni.

Ongelmallisinta on toimistopalkkio silloin kun käy yleislääkärillä. Pienemmissä summissa toimistomaksu muodostuu kohtuuttomaksi.
Vakuutusyhtiöt ovat kuitenkin onnistuneet tinkaaamaan pois toimistomaksuja. Eli pitäisi olla vakuutus jottei joutuisi maksamaan kohtuuttomia toimistomaksuja.
Kuitenkin se ”toimistomaksu” palaa sitten vakuutusmaksun muodossa.
 
Back
Top