SRAn aloittaminen

En löytänyt oikein sopivaa topicia tästä ja "sra" on liian lyhyt hakusana.. :(

Kiinnostaisi tosiaankin tuon SRAn aloittaminen. Ampumaharrastus ylipäätään olisi sellainen joka minua kiinnostaisi, joten osaako alan ihmiset kertoa mistä kannattaa aloittaa?

Asetaustaa minulla ei ole vm-ajoilta, en mikään maailman kummosin ampuja ollut, mutta kyllähän sitä tauluun osu. Tiedän että esim MPKn kurssitarjottimelta löytyy niitä SRAn "turvallinen ampuja" kursseja, mutta mitä kaikkea muuta tähän tarvii?

Oman aseen hankinta olisi mieleistä, tosin ei nyt ihan näillä näppäimillä, vaan joskus 5v sisään mahdollisesti.

Kiitos vastauksista! :)
 
Kerroit jo itse vastauksen. Eiköhän se helpointa ole aloittaa juuri MPK:n sra- kurssilla. Itse ainakin koin helpoksi ja lainakalusto kuului kurssimaksuun. Siellä opettavat aseen käsittelyn niin menee otteet ja turva- asiat heti oikein. Toki monet ampumakerhot järjestää noita kursseja yhdessä ja erikseen, mutta sitten Sinun pitää liittyä ko. kerhoon, mikä sekin järkevää harratuksen edetessä. Eli alkuun et tarvitse juuri muuta kuin muutaman kympin rahaa.

Jos omaa asetta haluat, kannattaa ottaa ampumapäiväkirja käyttöön heti ensimmäisestä ratakäynnistä alkaen, lupien saaminen ei takuulla tule helpommaksi lähivuosina. Kaksi vuotta joudut harjoittelemaan suht säännöllisesti laina- aseilla ennenkuin voit mennä poliisin juttusille...
 
Kaksi vuotta joudut harjoittelemaan suht säännöllisesti laina- aseilla ennenkuin voit mennä poliisin juttusille...

Pätee vain pistoolia hankittaessa. Kivääriin käytännössä riittää, että on paikka missä voi ampua ja todistaa harrastavansa esim. sitä SRA:ta.
 
Viimeksi muokattu:
Paljonkohan tällänen tuohu kustantaisi kokonaisuudessaan? Tietenki aseet, patruunat yms tavara maksaa, mutta jos aloittaa pelkkien kurssien käymisellä, mahd kerhoon liittymisellä ja laina-aseilla, niin millä budjetillä pärjää? Jos sitten joskus siirtyy omiin aseisiin, millasesta budjetistä olisi tässä kyseessä?
 
Kiitos Hulabille tarkennuksesta. Pitkät aseet helpompia hankkia.

Kustantaa alussa ne mainitsemani kympit / ratakäynti / kurssi, sitten kun hankit ekan raudan niin se on satasia tai tonnin päälle tarvikkeineen. Ja ylärajaa ei varmaan tässäkään harrastuksessa ole. Lisäksi nämä harrastusvälineet tuppaavat viihtymään toistensa seurassa, pari ekaa kun hankit niin ei se siihen välttämättä jää, lisää niitä on saatava :)
 
ammunta.jpg

Jäsenmaksu, kortti ja vakuutus.

"
RESUL Työvaliokunnan 9.4.2013 päätöksen mukaisesti SRA ampujankortin hinta päivitetään 20:stä eurosta 30:n euroon.
Muutos astuu voimaan 1.5.2013."
http://www.reservilaisliitto.fi/jasenedut/jasenedut_ja_-alennukset/ampumaturva

Kiitoksia! Itseäni kiinnostaa tosiaan pistoolia, rk ja mahd kivääri, sillä TA-tyyppiset koulutukset on kiinnostanu jo vm aikana, en valitettavasti päästy E-kaudella mukaan kun olin vartiossa ja silloinen alik toveri pääsi, joka movetti sen puoliksi ja sai lopulta E babbers.. :DD :(:(
 
Kiitos Hulabille tarkennuksesta. Pitkät aseet helpompia hankkia.

Kustantaa alussa ne mainitsemani kympit / ratakäynti / kurssi, sitten kun hankit ekan raudan niin se on satasia tai tonnin päälle tarvikkeineen. Ja ylärajaa ei varmaan tässäkään harrastuksessa ole. Lisäksi nämä harrastusvälineet tuppaavat viihtymään toistensa seurassa, pari ekaa kun hankit niin ei se siihen välttämättä jää, lisää niitä on saatava :)

Siinä edellä se tuli aika tyhjentävästi. Eli alkuun pääset menemällä kurssille ja varmaan eka varuste ostos on yleensä omat kuulosuojaimet sekä suojalasit (ellet ole jo silmälasien käyttäjä ennestään). Joillain kerhoilla on tarjota kotelo + ase jäsenilleen (esim meidän RU-kerho) ja sitten jotkut tarjoavat pelkän aseen jolloin ostat yleensä itse sille sopivan kotelon (meidän ampumaseura). Yleensä joku laina kotelo järjestyy aina kuitenkin, samoin noita kuulon&näön suojaimiakin mutta omat suojaimet on siellä listan kärkipäässä mukavuuden suhteen koska kiva ja hygieenisempi pitää omia. Peltorin passiivikupit on alkaen pari kymppiä ja aktiivit alkavat noin 130€. Suojalasit yleensä alkaen pari kymppiä.

Sitten kun pääset hommassa eteenpäin, soveltuva kydex-kotelo + vyö + lipaskotelot neljälle lippaalle maksaa karkeasti yhdestä paikasta kerralla ostettuna noin 150€. Meillä ainakin osalla kenellä ei ole omaa asetta on tässä kohtaa ollut kaikki ostokset ennen kuin on oma ase hankittu. Sitten eka ase, toka, kolmas... Huomaat jossain vaiheessa pyytäväsi puolisolta tilaa toiselle asekaapille asetellessasi sinne ensin pitkiä aseita mahdollisimman lomittain jonka jälkeen sommittelet jäljelle jääviin reikiin lyhyitä ja ihmettelet mihin ne kaikki rahat on menneetkään mitä töistä tienannut. :D
 
Paras yksittäinen, valinnainen varustehankinta on heti alkuun aktiiviluurit. Vähentää niitä "tyhjä katse silmissä" -hetkiä alkuvaiheen totuttelussa. Tosin toiminnallisissa ampumalajeissa "piip"-ääni tunnetusti tyhjentää aivot joka tapauksessa.
 
Paras yksittäinen, valinnainen varustehankinta on heti alkuun aktiiviluurit. Vähentää niitä "tyhjä katse silmissä" -hetkiä alkuvaiheen totuttelussa. Tosin toiminnallisissa ampumalajeissa "piip"-ääni tunnetusti tyhjentää aivot joka tapauksessa.

Itse hajoilin totaalisesti perinteisiin peltorin kupuihin, sattuu ja puutuu korvat ja posket täysin. ei aktiivitkaan MAAILMAN mukavimmat olleet, mutta ainakin kuuli tosi mukavasti kaikki asiat. Itse rokkasin vaan niillä perinteisillä keltasilla paskoilla e ja j kaudet. Täytyy hieman noita aktiivikuulokkeita tiedustella, meinaa hieman mukavammat kun kuvut!
 
Hyviä neuvoja, itse varoittaisin vielä 'ylivarustautumisesta'. Monilla käy uuden harrastuksen kanssa niin että hommataan heti kärkeen massiivinen määrä kalliita vehkeitä, sitten kun kokemusta kertyy niin huomataan että joku toinen ratkaisu olisikin ollut mielekkäämpi. Kannattaa tosiaan kokeilla tarjolla olevia aseita, kotelonkin kanssa kannattaa olla tarkkana sillä moni parempi kotelomalli on tiukasti sovitettu yhdelle pistoolimallille.

Jos haluaa harrastaa vain seuratasolla suht 'kasuaalisti' niin SRAta voi harrastaa aika edullisestikin. SRA-lailliset kotelot ovat halvimmillaan alle 20 euroa, Saiga, Vz58 tai SAR-80 maksaa 400-600 euroa, pistooleita saa käytettynä nykyään edullisesti, jne.
 
Tuo ylivarustautuminen tietämättä mihin varustautuu on hyvä ja erittäin olennainen nosto aiheeseen. Muistuttaisin tässä samalla vielä tuosta fiilispuolesta että jos koet vaikka suurta paloa AR-15 kivääreihin, osta sellainen vaikka kaikilla kavereilla treeneissä olisi AK/RK-sukuiset, eli osta sellainen mikä miellyttää itseäsi koska itseä miellyttävällä kalustolla on vaan hemmetin paljon kivempi treenata kuin sillä "mikä on jakokaluste ja siksi ihan varmasti maailman paras kaikille". Vaikka oletkin reservissä olevana sotilaana parantamassa ampumataitoasi, olet kuitenkin ensi sijaisesti harrastamassa mukavaa urheilulajia omaksi iloksi omin kustannuksin = sen kuuluu olla kivaa ja sitä saa sääntöjen puitteissa tehdä just sellaisilla vehkeillä mitä tykkää kaupasta ostaa ja vallesmanni lupia kirjoittaa. Yleiset valinnat on yleensä fiksuja kuten vaikkapa ostaa pistooliksi Glock/CZ Shadow mutta jos pinkka kestää ja mieli tekee niin tuolta polulta voi poiketa jos perussetti ei tunnu itsestä mielekkäältä. Sitä on vaikea mieltää ennen kuin harrastaa mutta oikeasti on paljon olennaisempaa päästä usein radalle polttamaan reilusti kuulaa kuin se että ammutko siellä aivan viimeisintä huutoa olevalla kalustolla. Mitkä valintasi onkin, todella kivan lajin olet löytämässä!
 
Minun kenties omaksi onneksi olen kohtuullisen pihi, enkä tuppaa uutena yleensä ostaan kun oikeasti sellaisia mitä tarvii ostaa uutena / jotka on selkeästi parempi uutena kun käytettynä - tosin kun tästä asiasta en tiedä liki hevonpersettä, niin mikä on rankasti ottaen käytettyjen aseiden laita? Varmasti on kaikenlaista liikkeellä, mutta noin suurinpiirtei missä hintaluokassa käytetyt pyörii ja onko kuinka käytettyjä?

Varustekeräily toki kuuluu olennaisesti kaikenlaiseen harrastamiseen ja mun mielestä kannattaakin ostaa jos on mieleinen ja sitä tulee käytettynä. tosin en ehkä itse käyttäisin 200e pistoolikoteloon.. :O
 
Minun kenties omaksi onneksi olen kohtuullisen pihi, enkä tuppaa uutena yleensä ostaan kun oikeasti sellaisia mitä tarvii ostaa uutena / jotka on selkeästi parempi uutena kun käytettynä - tosin kun tästä asiasta en tiedä liki hevonpersettä, niin mikä on rankasti ottaen käytettyjen aseiden laita? Varmasti on kaikenlaista liikkeellä, mutta noin suurinpiirtei missä hintaluokassa käytetyt pyörii ja onko kuinka käytettyjä?

Varustekeräily toki kuuluu olennaisesti kaikenlaiseen harrastamiseen ja mun mielestä kannattaakin ostaa jos on mieleinen ja sitä tulee käytettynä. tosin en ehkä itse käyttäisin 200e pistoolikoteloon.. :O

Käytettyjä aseita on myynnissä paljon, hintahaitarin ulottuessa siitä että ase on halvempi kuin siihen tarvittava lupa, viisinumeroisiin summiin asti. Keltainen Pörssi, tori.fi, nettimarkkina.com, nettiaseet.fi, asekauppojen nettisivut... Valikoimaa on vähintään riittävästi ja se on laadultaan ja kunnoltaan kirjavaa. Joukossa on helmiä ja sitruunoita. Caveat emptor ja koeammu aina.
 
Käytettyjä aseita on myynnissä paljon, hintahaitarin ulottuessa siitä että ase on halvempi kuin siihen tarvittava lupa, viisinumeroisiin summiin asti. Keltainen Pörssi, tori.fi, nettimarkkina.com, nettiaseet.fi, asekauppojen nettisivut... Valikoimaa on vähintään riittävästi ja se on laadultaan ja kunnoltaan kirjavaa. Joukossa on helmiä ja sitruunoita. Caveat emptor ja koeammu aina.

Kuinka yleisesti ottaen tuo koeammunta toteutetaan ja toimii?
 
Kuinka yleisesti ottaen tuo koeammunta toteutetaan ja toimii?

Myyjän kanssa sovit jollekin lähimmälle ampumaradalle, jonne pääsee ulkopuoliset (esim. helsinkiläinen ja kivääri aseena -> vaikkapa Sipoon siluettirata) että menette ampumaan ja kumpi tuo mukanaan & kustantaa patruunat ja taulun. Tarkistat aseen silmämääräisesti (syöpymiä, ruostetta, likaa, tukki halki, piipunsuu lohkeillut tai kartioitunut, outoja liimauksia tai muita purkkavirityksiä tms muita näkyviä ongelmia tai merkkejä huonosta aseen huollosta -> ei tarvi eikä kannata koeampua, voi olla jopa vaarallista, karmeita torrakoita yritetään esim. kuolinpesistä ihmisille kaupitella) ja sitten kun ratavalvoja luvan antaa, tulta putkeen.

Sitten viimeistään ennen ostoa katsot myyjän henkilöpaperit ja aseluvan että on oikea henkilö ja luvallinen ase, ja että aseluvassa oleva sarjanumero on sama kuin aseen kyljessä oleva. Kuumaan mutkaan ei TODELLAKAAN kannata edes käsin koskea.
 
Viimeksi muokattu:
Myyjän kanssa sovit jollekin lähimmälle ampumaradalle, jonne pääsee ulkopuoliset (esim. helsinkiläinen ja kivääri aseena -> vaikkapa Sipoon siluettirata) että menette ampumaan ja kumpi tuo mukanaan & kustantaa patruunat ja taulun. Tarkistat aseen silmämääräisesti (syöpymiä, ruostetta, likaa, tukki halki, piipunsuu lohkeillut tai kartioitunut, outoja liimauksia tai muita purkkavirityksiä tms muita näkyviä ongelmia tai merkkejä huonosta aseen huollosta -> ei tarvi eikä kannata koeampua, voi olla jopa vaarallista, karmeita torrakoita yritetään esim. kuolinpesistä ihmisille kaupitella) ja sitten kun ratavalvoja luvan antaa, tulta putkeen.

Sitten viimeistään ennen ostoa katsot myyjän henkilöpaperit ja aseluvan että on oikea henkilö ja luvallinen ase, ja että aseluvassa oleva sarjanumero on sama kuin aseen kyljessä oleva. Kuumaan mutkaan ei TODELLAKAAN kannata edes käsin koskea.

Kiitos vinkistä, juuri tämän suuntaista ajattelin myös. Omat tuttavat vaarit yms varmasti mielellään lähtevät mukaan asekaupoille tarkistamaan ei niin kokeneen kanssa aseen, mutta onko esim reserviläisporukoissa aseexpertteja jotka voisivat lähteä mukaan tsekkaan asetta? Mitenkä te olette toimineet?
 
Back
Top