Stauffenberg-salaliitto ja myötäsotijat

baikal

Supreme Leader
Millä tavoin Saksan liittolaiset huomioivat tuon salaliiton? Sehän oli laaja case ja tietoja siitä saatiin ainakin ihan tuoreena. Samoin tiedettiin tarkoin, miten Aatu murskasi osalliset ja jopa epäillyt.....perheineen ja jopa sukuineen.

Vaikuttiko suomalaisten neuvotteluhalukkuuteen tuo heinäkuun salaliitto? Oivalsivatko jo putkiaivoisimmatkin päättäjät, että nyt se alkaa loppusuora Aatun kanssa? Arvioitiinko, että salaliitto ei välttämättä jää viimeiseksi.....

Hirmu vähän tätä asiaa on kommentoitu Suomen historiassa, joka koskee päätöksentekoa kesällä -44. Minä luulen, että tuolla casella oli enemmän vaikuttavuutta kuin arvataankaan. Se oli jopa enemmän kuin esim. yhden suurtaistelun tappio Itärintamalla, sen täytyi vaikuttaa Saksan liittolaisten ja myötäsotijoiden näkemyksiin ja arvioihin.

Oliko Suomen vakoilulla tietoa tuosta salaliitosta? On viitteitä, että Britit, NL ja Ranskan vastarinta oli tietoinen tuosta. Ranskan vastarinta sai tietonsa wanhalla tavalla eli ystävällisten ranskattarien suhteet sakuihin mahdollistivat tiedonsaannin. Ja siitä briteille, tosin britit saattoivat olla perillä omillakin konsteillaan. Ja miksi minulla on sellainen nokkavainu, että suomalaisille tuo yritys ei tullut täysin puskista?
 
1. Ei millään tavalla
2. Ei. Saksan ehdottomasta antautumisesta oli jo päätetty Casablancassa.
3. Ei ollut.
 
Stauffenberg ja heinäkuun 1944 salaliittolaiset sentään omalla toiminnallaan tekivät todeksi sen, että jälkimaailman silmissä sentään aivan kaikkia saksalaisia ei pidetty Hitlerin aivottomina seuraajina. 50-luvun puolivälissä Saksan liittotasavallan asevoimat perustettiin ja maa liittyi NATO:n jäseneksi. Stauffenberg kumppaneineen toimi esikuvana uuden Bundeswehrin sotilaille.

 
Viimeksi muokattu:
Back
Top