Suojelupoliisi ja puolustusvoimat vaitonaisia Suomen ja NSA:n väitetystä yhteistyöstä

Rateko

Kersantti
YLE 3.5.2014 klo 19:06 | päivitetty 13.5.2014 klo 19:22
Suojelupoliisi ja puolustusvoimat vaitonaisia Suomen ja NSA:n väitetystä yhteistyöstä

Brittitoimittaja Glenn Greenwaldin kirjassa kerrotaan Suomen ja Yhdysvaltain turvallisuusviraston NSA:n tekevän tiedusteluyhteistyötä.


Toimittaja Glenn Greenwald kirjoittaa teoksessaan "Edward Snowden – Ei pakopaikkaa" Suomen ja Yhdysvaltain tekevän tiedusteluyhteistyötä. Kuva: Stan Honda / AFP / Lehtikuva
Suojelupoliisi tai puolustusvoimat eivät kommentoi tietoja, joiden mukaan Suomi ja Yhdysvaltojen turvallisuusvirasto NSA tekisivät rajoitettua tiedusteluyhteistyötä.

Toimittaja Glenn Greenwaldin tänään julkistetussa kirjassa kerrotaan Suomen ja NSA:n toimivan yhteistyössä niin sanotun third party partnership (kolmas osapuoli) -sopimuksen puitteissa. Yhteistyöstä kertoi ensimmäisenä Iltalehti.

Greenwaldin Edward Snowden – Ei pakopaikkaa -nimisessä kirjassa julkaistiin salainen asiakirja, jonka mukaan NSA:n third party -tiedusteluyhteistyökumppaneita ovat Suomen lisäksi muiden muassa Ruotsi, Tanska, Hollanti, Itävalta, Belgia, Ranska, Italia, Espanja, Turkki, Singapore ja Thaimaa.

Kirjan kirjoittaja työskentelee brittilehti The Guardianissa ja on raportoinut laajasti tietovuotaja Edward Snowdenin NSA-paljastuksista.

Supo tutustuu asiaan
Suojelupoliisin ylitarkastaja Tuomas Portaankorva kommentoi Greenwaldin kirjan tietoja Yle Uutisille ilmoittamalla, että Suojelupoliisi tutustuu asiaan. Myöskään puolustusvoimien viestintäjohtaja, eversti Mika Kalliomaa ei kommentoi tietoja.

Yleisellä tasolla Kalliomaa kertoo, että puolustusvoimat tekee kansainvälistä sotilastiedusteluyhteistyötä, mutta yksityiskohtaiset tiedot ovat salaisia.

– Yhteistyö perustuu kahdenväliseen luottamukseen. Tietoja siitä, millaista yhteistyötä teemme ja kenen kanssa, emme voi kertoa julkisesti, Kalliomaa sanoo.

Hän ei myöskään kommentoi kysymystä, tekeekö Suomi kansainvälistä kybertiedusteluyhteistyötä.

Asiantuntija: Suomen tiedusteluyhteistyö hyödyllistä
Tietoturva-asiantuntija ja sotatieteen tohtori Jarno Limnéll kertoo, että nykyaikainen kybertiedustelu perustuu vahvaan kansainväliseen yhteistyöhön. Valtiot saavat yhteistyön avulla kattavamman kuvan siitä, mitä kybermaailmassa tapahtuu.

– Tilannekuvan muodostaminen ainoastaan kansallisten rajojen sisäpuolella on hyvin rajoittunutta, Limnéll sanoo.

Tämän vuoksi Limnéll pitää Suomen tiedusteluyhteistyötä eri länsimaiden kanssa luonnollisena ja hyödyllisenä.

– Minun mielestäni siinä ei ole mitään kummallista, että tietoja vaihdetaan puolin ja toisin. Yhteistyö vahvistaa Suomen kansainvälistä asemaa ja suhteita ulkovaltoihin, Limnéll sanoo.

  • Jessikka Aro Yle Uutiset
 
Totta kai eduskunnalle on ensin kerrottava tiedustelutiedot, kontaktit ja periaatteet ja asiasta lisäksi sovittava tiedustelun kohteiden kanssa ja mahdollisesti pyydettävä lupa. Eihän salakuuntelua voi sallia. Äitikin kielsi ja tukisti asian perillemenon varmistamiseksi! :eek:


Uutiset Politiikka
1400032953579.gif

Johannes Koskinen vaati tehostusta Supon ja sotilastiedustelun valvontaan
14.5.2014 11:28 5
Helsingin Sanomat
Roni Rekomaa / Str
1305824177521

Johannes Koskinen.


Eduskunnan perustuslakivaliokunnan puheenjohtaja Johannes Koskinen (sd) vaatii Suojelupoliisin ja sotilastiedustelun parlamentaarisen valvonnan tehostamista.

"Suojelupoliisin parlamentaarisesta valvonnasta käydään syystäkin jatkuvaa keskustelua. Nyt näyttää siltä, että myöskään sotilastiedustelusta eduskunta ja sen valiokunnat eivät ole olleet asianmukaisesti informoituja", sanoo Koskinen tiedotteessaan.

Helsingin Sanomat kertoi myöhään tiistaina, että Suomen sotilastiedustelu tekee yhteistyötä Yhdysvaltojen turvallisuusviraston NSA:n kanssa.

Koskisen mukaan eduskunnan valiokuntien pitäisi selvittää, mikä on yhteistyössä vallitseva käytäntö.

Parhaillaan alustavasti selviteltävään verkkotiedustelulakiin Koskisella on yksiselitteisen kielteinen kanta.

"Suomen ei missään nimessä pitäisi haikailla Ruotsin kaltaista signaalitiedustelua, jossa viestiliikenteestä kerätään massoittain tietoa. Ensinnäkään kansalaisten luottamusta yksityisyydensuojan takaavaan viestintään ei pidä vaarantaa ja toiseksi olisi äärimmäisen lyhytnäköistä luopua asemastamme houkuttelevana investointikohteena. Viime aikoina Suomi on pärjännyt hienosti datakeskusten sijoituspaikkoja valittaessa, ja tämä etu menetettäisiin varmasti, jos tietoa alettaisiin massakerätä", Koskinen sanoo tiedotteessa.

 
Totta kai eduskunnalle on ensin kerrottava tiedustelutiedot, kontaktit ja periaatteet ja asiasta lisäksi sovittava tiedustelun kohteiden kanssa ja mahdollisesti pyydettävä lupa. Eihän salakuuntelua voi sallia. Äitikin kielsi ja tukisti asian perillemenon varmistamiseksi! :eek:


Uutiset Politiikka
1400032953579.gif

Johannes Koskinen vaati tehostusta Supon ja sotilastiedustelun valvontaan
14.5.2014 11:28 5
Helsingin Sanomat
Roni Rekomaa / Str
1305824177521

Johannes Koskinen.


Eduskunnan perustuslakivaliokunnan puheenjohtaja Johannes Koskinen (sd) vaatii Suojelupoliisin ja sotilastiedustelun parlamentaarisen valvonnan tehostamista.

"Suojelupoliisin parlamentaarisesta valvonnasta käydään syystäkin jatkuvaa keskustelua. Nyt näyttää siltä, että myöskään sotilastiedustelusta eduskunta ja sen valiokunnat eivät ole olleet asianmukaisesti informoituja", sanoo Koskinen tiedotteessaan.

Helsingin Sanomat kertoi myöhään tiistaina, että Suomen sotilastiedustelu tekee yhteistyötä Yhdysvaltojen turvallisuusviraston NSA:n kanssa.

Koskisen mukaan eduskunnan valiokuntien pitäisi selvittää, mikä on yhteistyössä vallitseva käytäntö.

Parhaillaan alustavasti selviteltävään verkkotiedustelulakiin Koskisella on yksiselitteisen kielteinen kanta.

"Suomen ei missään nimessä pitäisi haikailla Ruotsin kaltaista signaalitiedustelua, jossa viestiliikenteestä kerätään massoittain tietoa. Ensinnäkään kansalaisten luottamusta yksityisyydensuojan takaavaan viestintään ei pidä vaarantaa ja toiseksi olisi äärimmäisen lyhytnäköistä luopua asemastamme houkuttelevana investointikohteena. Viime aikoina Suomi on pärjännyt hienosti datakeskusten sijoituspaikkoja valittaessa, ja tämä etu menetettäisiin varmasti, jos tietoa alettaisiin massakerätä", Koskinen sanoo tiedotteessa.



Tämä ja puoluesihteeri Reijo Paananen ovat mielenkiintoisia.
 
Omiin kansalaisiin osuva tiedustelu on hankala kysymys länsimaisessa yhteiskunnassa. Meillä tulisi olla vapaus yksityisyyden suojaan, mutta joskus yhteinen hyvä ajaa yksikön oikeuksien edelle.
Hyvä esimerkki tällaisesta on JulkiTerhikki, tietokanta johon hoitajien ja lääkäreiden tiedot pitää laittaa kaiken kansan pällisteltäväksi. Tämä siitä huolimatta, että hoitajakin on ihminen, mutta meidän oikeuksien vain pitää joustaa yhteisen hyväksi. Johannes ei muuten ollut tuolloin huolissaan meidän tietosuojasta.

Tällaisista asioista pitää käydä kunnollinen kansalaiskeskustelu ja tehdä päätös sen jälkeen. Ongelmahan on, ettet voi tietää miten tietoja käytetään joskus tulevaisuudessa. Lisäksi on aina mahdollista, että valtaa pääsee joku vara-Putin joka kääntyy omia kansalaisiaan vastaan. Silti olen puolesta, mutta riittävällä valvonnalla.
 
Omiin kansalaisiin osuva tiedustelu on hankala kysymys länsimaisessa yhteiskunnassa. Meillä tulisi olla vapaus yksityisyyden suojaan, mutta joskus yhteinen hyvä ajaa yksikön oikeuksien edelle.
Hyvä esimerkki tällaisesta on JulkiTerhikki, tietokanta johon hoitajien ja lääkäreiden tiedot pitää laittaa kaiken kansan pällisteltäväksi. Tämä siitä huolimatta, että hoitajakin on ihminen, mutta meidän oikeuksien vain pitää joustaa yhteisen hyväksi. Johannes ei muuten ollut tuolloin huolissaan meidän tietosuojasta.

Tällaisista asioista pitää käydä kunnollinen kansalaiskeskustelu ja tehdä päätös sen jälkeen. Ongelmahan on, ettet voi tietää miten tietoja käytetään joskus tulevaisuudessa. Lisäksi on aina mahdollista, että valtaa pääsee joku vara-Putin joka kääntyy omia kansalaisiaan vastaan. Silti olen puolesta, mutta riittävällä valvonnalla.

Olikos se Benjamin Franklin joka tuumasi(vapaasti suomentaen) että: Hän joka uhraa vapauden turvallisuuden nimessä, ei ansaitse kumpaakaan.

Olen samaa mieltä mitä B. Franklin. Kun 9/11 tapahtui muistan pätkän lehtikirjoitusta jossa toimittaja mainitsi että terroristien päämäärä on pelon luominen. Tuosta kulmasta katsottuna terroristit voittivat sodan, ei tarvitse kuin katsoa Amerikkaan jossa paskotaan housuun jos edes mainitaan sana pommi.

Ollaan valmiita myymään oma hemmetin yksityisyys sen takia että ei jossain joku pommi räjähdä, mistä ei tietenkään voida olla 100% varmoja. Minulle yksityisyyden menettäminen ei ole yhtään kuolemaa pahempi, ennemmin kuolen siihen v***n pommi-iskuun kuin olen 24/7 seurattuna kameroilla ja puhelimen kautta! Hyi hitto koko touhua.
 
Omiin kansalaisiin osuva tiedustelu on hankala kysymys länsimaisessa yhteiskunnassa. Meillä tulisi olla vapaus yksityisyyden suojaan, mutta joskus yhteinen hyvä ajaa yksikön oikeuksien edelle.
Hyvä esimerkki tällaisesta on JulkiTerhikki, tietokanta johon hoitajien ja lääkäreiden tiedot pitää laittaa kaiken kansan pällisteltäväksi. Tämä siitä huolimatta, että hoitajakin on ihminen, mutta meidän oikeuksien vain pitää joustaa yhteisen hyväksi. Johannes ei muuten ollut tuolloin huolissaan meidän tietosuojasta.

Tällaisista asioista pitää käydä kunnollinen kansalaiskeskustelu ja tehdä päätös sen jälkeen. Ongelmahan on, ettet voi tietää miten tietoja käytetään joskus tulevaisuudessa. Lisäksi on aina mahdollista, että valtaa pääsee joku vara-Putin joka kääntyy omia kansalaisiaan vastaan. Silti olen puolesta, mutta riittävällä valvonnalla.

En tunne asiaa tarkemmin, mutta en ole huomannut, että missään olisi kerrottu kyseessä olevan tiedusteluyhteistyön kohdistuvan Suomen kansalaisiin. Ne puolustusvoimat jotka itse tunnen varautuvat ulkoisiin uhkiin. Supolla voi sitten olle muitakin rooleja.

Seuraava juttu tuli kuin tilauksesta, joten pieni editointi on paikallaan.


Haglund puolustaa NSA-yhteistyötä: "Jos ei tehtäisi, en uskaltaisi lähettää suomalaisia kriisialueille"
14.5.2014 16:37 2



Laura Halminen

Helsingin Sanomat

Vesa Moilanen / Lehtikuva
1305824287575

Puolustusministeri Carl Haglund (r.) osallistui tiistaina Suomen Pankkiyhdistyksen satavuotispäivän EU-vaalitenttiin.


Puolustusministeri Carl Haglund (r) puolustaa Suomen sotilastiedustelun ja Yhdysvaltojen kansallisen turvallisuuden viraston NSA:n tekemää yhteistyötä.

Kahdenvälisestä yhteistyösopimuksesta kerrotaan tietovuotaja Edward Snowdenia käsittelevässä toimittaja Glenn Greenwaldin kirjassa, joka ilmestyi tiistaina.

"Puolustusvoimien yhteistyö amerikkalaisten kanssa ei ole luonteeltaan sitä, mihin NSA nykyään yhdistetään Snowdenin paljastusten johdosta", Haglund sanoo Helsingin Sanomille. Hän korostaa, että Suomen sotilastiedustelun kohteena ovat ainoastaan ulkomaalaiset sotilaskohteet. "Yhteistyö ei ole laajamittaista tiedonkeruuta tavallisten kansalaisten viestinnästä."

NSA:n harjoittama massatiedustelu tuli hänelle ja Suomen valtionhallinnolle yllätyksenä noin vuosi sitten, kun Snowdenin paljastuksista ensimmäiset julkaistiin.

Suomessa signaalitiedustelusta vastaa Puolustusvoimien tiedustelulaitos. Siksi signaalitiedustelusta puhutaan täällä tuttavallisesti sotilastiedusteluna.

"Yhteistyö sotilastiedustelussa on erittäin tärkeää, jotta Suomella säilyy kyky muodostaa tilannekuva ja saada näin mahdollisia ennakkovaroituksia", Haglund sanoo.

Erityisen tärkeäksi Haglund nostaa kriisinhallinnan. "Sotilastiedusteluyhteistyö Yhdysvaltojen kanssa on välttämätöntä, jotta suomalaiset voivat toimia esimerkiksi Afganistanissa. Jos yhteistyötä ei tehtäisi, en uskaltaisi lähettää suomalaisia kriisialueille."

Suomi on solminut sopimuksen sotilastiedon vaihdosta Yhdysvaltojen kanssa ainakin vuonna 1991. Uudemman sopimuksen luottamuksellisen tiedon vaihdon suojaamisesta allekirjoittivat ulkoministerit Erkki Tuomioja ja Hillary Clinton vuonna 2012. Haglund kertoo tienneensä Puolustusvoimien sotilastiedustelun tiedonvaihdosta NSA:n kanssa jo, kun Edward Snowdenin paljastuksista ensimmäiset tulivat julki kesäkuussa 2013.

"En voi vastata siihen, milloin Suomen sopimus on tehty, koska tieto on luokiteltu salaiseksi", Haglund sanoo.

Puolustusvoimien tiedustelupäällikkö Harri Ohra-aho kertoi Helsingin Sanomille, että tietojenvaihto koskee ennakkovaroituksia ja tilannetietoisuuden varmistamista valtionjohdon ja Puolustusvoimien johdon päätöksenteon tukemiseksi.

Myös Suomessa pohditaan mahdollisuuksia toteuttaa nykyistä kattavampaa verkkotiedustelua. Juuri siinä NSA on kunnostautunut.

"Suomessa ei valmistella verkkotiedustelulakia", Haglund huomauttaa.

"Tällä hetkellä poikkihallinnollinen työryhmä tekee kunnianhimoista arviointia siitä, tarvitseeko Suomen lainsäädäntöä muuttaa, jotta Suomen viranomaisilla olisi riittävät työkalut toimia netissä."

Suomen sotilas- ja signaalitiedustelusta vastaavaa Puolustusvoimien tiedustelulaitosta ei tällä hetkellä valvo mikään Puolustusvoimien ulkopuolinen toimija. Ruotsin signaalitiedustelulaitosta valvoo oma, parlamentaarisen valvonnan alainen elin, ja Yhdysvaltojen tiedustelua salainen FISC -tuomioistuin, jota on moitittu NSA:n kumileimasimeksi.

Selvittelyn alla on myös tarve lain säätämiselle Suomen sotilastiedustelusta.

"Minä ja Puolustusvoimien komentaja Ari Puheloinen olemme samaa mieltä siitä, että laki tarvitaan."

Suomi on NSA:lle Greenwaldin kirjassa julkaistun dokumentin mukaan kolmannen tason yhteistyökumppani. Muita kolmannen tason yhteistyökumppaneita ovat muiden muassa Ruotsi, Norja, Saksa, Saudi-Arabia ja Singapore. Läheisempää yhteistyötä tekevät ainakin Britannia, Kanada, Australia ja Uusi-Seelanti.

Haglundin mukaan Ukrainan kriisi ei ole vaikuttanut Suomen sotilastiedusteluun. "Toisaalta viime aikoina nähdyissä kriiseissä kuten Ukrainassa ja Georgiassa kybervaikuttamisen elementti on korostunut. Se tulee varmasti vaikuttamaan, vaikka nyt mitään isoja harppauksia ei ole otettu."
 
Viimeksi muokattu:
On helppo olla samaa mieltä puolustusministerin kanssa. Lakia asiasta tarvitaan ja jonkun näköinen valvontakin lienee tarpeen.
Laki ei vain saisi ruunata toimintaa, vaan tiedustelun realiteetit pitää tunnustaa ja sallia.
Valvonnassa pelottaa vain leikkiminen näiden poliitikkojen kanssa, heidän luotettavuutensa kun ei ole kovin korkealla tasolla.
 
On helppo olla samaa mieltä puolustusministerin kanssa. Lakia asiasta tarvitaan ja jonkun näköinen valvontakin lienee tarpeen.
Laki ei vain saisi ruunata toimintaa, vaan tiedustelun realiteetit pitää tunnustaa ja sallia.
Valvonnassa pelottaa vain leikkiminen näiden poliitikkojen kanssa, heidän luotettavuutensa kun ei ole kovin korkealla tasolla.

Aivan.
Ensimmäisenä tuli mieleen, että valvova viranomainenhan voisi olla luontevasti oikeuskansleri virastoineen, jolle esim. toiminnan laillisuuden tms. valvominen olisi luontevaa.
 
Viimeksi muokattu:
Olisiko eräs mainio ratkaisu se, että touhu rajattaisiin tiukasti sotilaallisiin kysymyksiin? Eli yritysten ja yksityiskansalaisten osalta käytettäisiin nolla-toleranssia? Jotain yritystä kenties voitaisiinkin "valvoa", jos se liittyy vahvasti sotilaallisiin suorituskykyihin? Miten tätä valvoo sitten? Jos on tiukka rajaus, niin olettaisin valvonnan olevan jo helpompaa. Jos jollekin asialle annetaan lavea - antaa mennä kun on alamäki taas- lupa, niin näinköhän pysyy lapasessa? Tässäkin tapauksessa on nimittäin sitten kaksi osapuolta. Uskon, että me emme ole siinä asemassa, jossa ladellaan NSA:lle ehtoja. Sentään.
 
Olisiko eräs mainio ratkaisu se, että touhu rajattaisiin tiukasti sotilaallisiin kysymyksiin? Eli yritysten ja yksityiskansalaisten osalta käytettäisiin nolla-toleranssia? Jotain yritystä kenties voitaisiinkin "valvoa", jos se liittyy vahvasti sotilaallisiin suorituskykyihin? Miten tätä valvoo sitten? Jos on tiukka rajaus, niin olettaisin valvonnan olevan jo helpompaa. Jos jollekin asialle annetaan lavea - antaa mennä kun on alamäki taas- lupa, niin näinköhän pysyy lapasessa? Tässäkin tapauksessa on nimittäin sitten kaksi osapuolta. Uskon, että me emme ole siinä asemassa, jossa ladellaan NSA:lle ehtoja. Sentään.

En usko, että toiminnan rajaaminen toimii käytännössä. Sen sijaan ehdottamani systeemi (kunhan se ei ole kumileimasin), saattaisi toimia (eli oikeuskansleri tms. tarvittaessa asiantuntijoiden kanssa ohjeistaa yleisien ja tarvittaessa yksityiskohtien laillisuudesta). Tämä tietyllä tavalla poistaa vaihtelevat poliittiset päätökset laillisuudesta, jotka tietysti ovat tarpeen operationaalisiin rajauksiin.
 
Antamalla potkut tasaisesti laitoksen ylimmälle johdolle tehdyistä virheistä saadaan toki kuuliaista sakkia. Mutta jos ohjesääntö estää Jevgenin s-postin lukemisen koska hän on yksityishenkilö (me kaikkihan olemme), vaikka hän samalla sattuu olemaan töissä Venäjän virastossa josssa suunnitellaan maamme valtaamista. Ei homma tuo kovin kummallisia tuloksia. Siksi tämä onkin niin vaikea asia rajata.

Toisaalta jos Viestikoelaitos nappaa s-postin jossa on Nadjan pyllistys selffien joka on tarkoitettu viekoittelemaan Anatolia, ei siitä synny suurta vahinkoa kunhan tuo tieto ei leviä, eikä sitä käytetä Nadjan kiristämiseen.
 
Jotkut tekee töitä, toiset rahaa.. vaikkapa "paljastuksilla" ja "sensaatiokirjoilla", jos ei kyvyt muuhun riitä.
 
Toisaalta jos Viestikoelaitos nappaa s-postin jossa on Nadjan pyllistys selffien joka on tarkoitettu viekoittelemaan Anatolia, ei siitä synny suurta vahinkoa kunhan tuo tieto ei leviä, eikä sitä käytetä Nadjan kiristämiseen.
Ja kunhan nämä ovat harvinaisia "vahinkoja", eikä tarkoituksella urkittu työhön liittymättömiä asioita.
 
Onhan tässä sekin puoli, että ei tiedustelua kiinnosta pätkääkään ihmisten henkilökohtaiset sähköpostit ym - vaikka niistä joka ainoa olisi luettavissa tiedusteluelimissä. Meillä vain on tapana kuvitella, että ihmisiä hillittömästi kiinnostaa meidän yksityiselämä, puhelut, tekstarit ja meilit - mutta ei kiinnosta. Siitä tietomäärästä mitä siellä käsitellään, on ihan tarpeeksi hommaa seuloa olennainen, ei siellä ketään kiinnosta ihmisten henk.koht asiat pätkän vertaa.
Periaattetasolla toki yksityisyydensuoja on tärkeä asia ja siitä on syytä myös tiedusteluasioiden yhteydessä keskustella, mutta ei sitä pidä lähteä liikaa ylikorostamaankaan.
 
Onhan tässä sekin puoli, että ei tiedustelua kiinnosta pätkääkään ihmisten henkilökohtaiset sähköpostit ym - vaikka niistä joka ainoa olisi luettavissa tiedusteluelimissä. Meillä vain on tapana kuvitella, että ihmisiä hillittömästi kiinnostaa meidän yksityiselämä, puhelut, tekstarit ja meilit - mutta ei kiinnosta. Siitä tietomäärästä mitä siellä käsitellään, on ihan tarpeeksi hommaa seuloa olennainen, ei siellä ketään kiinnosta ihmisten henk.koht asiat pätkän vertaa.
Periaattetasolla toki yksityisyydensuoja on tärkeä asia ja siitä on syytä myös tiedusteluasioiden yhteydessä keskustella, mutta ei sitä pidä lähteä liikaa ylikorostamaankaan.

Näin varmasti on. Lähinnä pohdin sitä, että sotilastiedustelu näyttäisi välillä (siitä on todisteitakin) liikkuvan harmaalla alueella mm. palvellessaan maansa "etua" hankkimalla hyvinkin eksaktia tietoa mm. yritystoiminnasta, liikesalaisuuksista jne. En usko, että Suomella riittää harrastuneisuutta ja potentiaalia kovin paljon tällaiseen, mutta suurten valtioiden agendalla nämä ovat olleet hyvinkin säännöllisesti. Kun ja jos sotilastiedustelu linkittyy mm. liike-elämän palvelukseen, ollaan vikatiellä. Tilaisuus tekee varkaan. Kannattaa muistaa, että liittolaisia vakoillaan yhtä hanakasti kuin vihollistakin. No, ehkä suhtaudun asiaan lapsellisesti, valtioilla ei juuri omatuntoa ole ja tieto on valtaa, hankittiin sitä miten tahansa.
 
Ymmärrän baikalin näkemyksen/kannan - sotilastiedustelu antaa varmasti mahdollisuuksia varsin "meheviin" väärinkäytöksiin - kuten myös esim terveydenhuollon tietojärjestelmät, vakuutusyhtiöiden ja pankkien tietojärjestelmät, Poliisin tietojärjestelmät jne jne.
Sotilastiedustelun osalta unohtuu kuitenkin usein mm. se, että vaikka jokin sotilastiedustelujärjstelmä seuraisi kaikkien Eurooppalaisten sähköposteja ja tekstiviestejä, niin sen homman tekee käytännössä tietokone joka ei "ymmärrä" viestien sisältöä - vaan ainostaan tunnistaa sisältöjä jotka saattavat aiheuttaa toimenpiteitä - vasta siinä vaiheessa astuu ihminen kuvaan, eikä häntä kiinnosta yksityisihmisten yksityinen liikenne..
Mahdollisuuksia väärinkäytöksiin siis taatusti on - mutta käytännössä..riski ei ehkä sittenkään ole ihan megaluokkaa.
 
Minusta meillä ei kannata edes mainita sotilastiedustelua ja suojelupoliisia niin kauan kun desantti pätmänniä ei pidätetä maanpetoksellisesta toiminnasta...
 
  • Tykkää
Reactions: TT
Meillä vain on tapana kuvitella, että ihmisiä hillittömästi kiinnostaa meidän yksityiselämä, puhelut, tekstarit ja meilit - mutta ei kiinnosta. Siitä tietomäärästä mitä siellä käsitellään, on ihan tarpeeksi hommaa seuloa olennainen, ei siellä ketään kiinnosta ihmisten henk.koht asiat pätkän vertaa.
Viime vuosina on siihen tahtiin uutisoitu urkintatapauksista niin hoitoalalla kuin poliisissa, että enpä kyllä mitenkään noin jaksa ajatella. Kansalainen voi toki yrittää suojautua, ja jos viestit on kunnolla kryptattuja niin taitaa se olla aika vaikea paikka NSA:llekkin, mikäli yhtään oikein muistan mitä Snowden on puhunut, on siinä tosin kaiketi muitakin palikoita joiden oltava kunnossa. Ei ihan ole omaa alaani nämä asiat.
 
Minusta meillä ei kannata edes mainita sotilastiedustelua ja suojelupoliisia niin kauan kun desantti pätmänniä ei pidätetä maanpetoksellisesta toiminnasta...

Aika isostakin rahasta löisin veikkaa siitä, onko Bäckmanilla pääsyä suomalaisen sotilastiedustelun lähteille? Ei taida sentään hepun kynnet joka kohtaan yltää.
 
Aika isostakin rahasta löisin veikkaa siitä, onko Bäckmanilla pääsyä suomalaisen sotilastiedustelun lähteille? Ei taida sentään hepun kynnet joka kohtaan yltää.

Tuossa kertasin juuri lain maanpetoksesta ja tosiaan KIM:in tunteiden loukkaaminen ei sieltä löytynyt.

Toki on mielenkiinotoista että kukaan ei ole väläytellyt 'vihapuhe'-korttia bätmänin ja kumppaneiden paskan jauhannasta niin kun sitä käytettiin persuja vastaan. Tosin tuo taitaa vain kertoa siitä että kaikki naurata bätmänille. Suomalainen komedia tuntuukin olevan jotenkin lamaannuksissa :rolleyes:
 
Back
Top