Espanjalaiset mansikat jotka ostin koko kuukauden ennen kun tulivat ensin ruotskalaiset ja sitten suomalaiset, olivat kyllä maukkampia. Söin niitä ricotta juuston kanssa ja kookos sokerin. Ja oli kun kakkua söisi.
Nyt teen saman sekoituksen, suomalaisista mansikoista, eikä ollut enää hyvä. Ehkä se vielä parane kun tulee lämmintä.
Vihanneksista: tomatit ja sipulit koko vuoden. Herneet ja marjat kesällä. Juustot melkein kaikki suomalaisia yms maitotuotteet.
Mitä muuta suomalaista olen ostanutkin...pellavapyyhet Lapuan Kankurit ja Jokipiin pellavakährämön mm, kun on pellava vaihe meneillään, pellavaisen kintaaan. Alesta ostin marimekosta tasaraitan liikesta ja toisen kirpparilt, mutta loisrokuntoisen. Olen taas löytänyt Marimekon, mutta heti tuli pettymyys - myyty ei oota. Koot loppuneet ennen alea housuissa. Pellavainen mekko Viveka oli minusta liian karheän tuntuinen, vaikka kaunis kun mikä. Mietin sitä, voinolla että pesussa pehmenee..näistä housuista myyttiin eioota:
http://www.scandinavia-design.fr/laguuna-marimekko-fashion_en.html
Ja se oli minulle järkys. Juuri tälläisiä halunut.
Ostanut jo pitkään suomalaisia vintage vaatteita, sekä itselleni että sukulaisille. Nyt asken onni potkaisi ja sain hienon käyttämättömän Marimekon Vilaus patternia vuodelta 1983, ison viltin, oikein silmä lepää, niin kaunis se on. Eikä sen värisenä löytyy kuva netistakaan, niin harvinainen se on, yhden myydään vain Japanissa mutta eri väreissä, minun on kaunimpi
https://www.etsy.com/listing/264319502/1984-vintage-marimekko-curtains-titled
Ostin hienon Tampellan Kuusijuhla pöytäliinan, myös 1980 luvulta, kun sain ahh-elämys sitä heti nähtyään. Sitä voi leikata kahtia ja saada kaksi pöytäliina. Pidän näitä kankaita taiteena. Ja olen varma että pyhitän koko vuoden Marimekolle. Mutta missä Marimekko tekee tuotteita nykyisin , en tiedä.
Sitten ostin vanhan (?) Aarikka puisen helminauhan - minulle sopii tälläiset näyttävät pallot kaulaan.
Ostin viikko sitten Muurlan lasisen pöytälampun. Ristomatin Ratian silkkisen kaulaliinan, jossa lukee monta kaunista sana, kuten hope, love, toivo jne kaikilla kielellä. Haluan ostaa vielä laukunkin hänen uutuksista, mutta en ole päättänyt minkä väristä vielä. Ehkä ostan ehkä en. Mutta Ratiankin tuotteet valmistetaan Virossa tai jossain..
Ostin Coronnan kuviollisen koristetyynyn, nyt sunnittelen ostaa kankan palan nojatuoliini samasta kankaasta. Se on niin ajaton ja tyylikäs, eikä hyppi silmille. Finlysonista. Nojatuolikin tehtyy Suomessa. Ostin sen kierrätyskeksuksesta, mutta oli primakunnossa. Mukava kun mikä, merkkia BD.
Aika paljon ostin suomalaisia, ainakin suomalaisten suunnitelmia.
Keittiökamat, astiat yms ovat melkein kaikki arabia, fiskars, hakman yms. Huonekaluja on sekä vanhoja suomalaisia klassikoita että tanskalaisia ja ruotsalaisia. Ehdottomasti kaunein huonekalu on Eero Saarisen pikku marmorikansinen pöytä jostain 60 luvulta.
Ostanut Vuokkoset terveyssideiat vuosia, koska se on ainoa tuote jossa on cottonia. Filtrette filtterikangasta ikkunoihin, sekin mielestäni Suomessa tehtyy.
Nyt itsekin huomasin että ostan paljon suomalaista, enkä kaikkia edes tullut mainittua varmaan, kun en muistaa.
No nyt muistin. Ostin Pahkasian ison kirjan jonne kerätty Tiedonvälitystä vuodesta 1975