talvi ja jatkosodan kovin kärki

En ole oikein mistään löytäny tietoa että mikä porukka oli "keihään kärki" toisen maailman sodan aikana? (suomella tietenkin)

Kai niitä kärkiä oli aika paljon.

Itse nostaisin ykköseksi sellaisen porukan joka ei paljonkaan taistellut. Perusteluna se, että olivat sekä sodan tuloksellisuuden kannalta aivan tärkeimmästä ja ratkaisevimmasta päästä: radiotiedustelu. (Johon jo viitattiinkin.)

Ketjussa mainituista pieninumeroisista rykmenteistä olen joskus nähnyt netissä muutaman maininnan, jotka liittyivät JR5:een ja noiden nettimainintojen perusteella syntyi sellainen vaikutelma, että kyseisen rykmentin käyttötapa on tainnut vaatia miehiltä aika paljon.

Olen käsittänyt kyseisen rykmentin perustoimintamalliksi sellaisen, että jos suomalaiset olivat aikeissa hyökätä, niin JR5 saattoi tehdä kymmenien, kymmenien kilometrien koukkauksen vihollisen selustaan ja hyökätä selustasta samaan aikaan kun varsinainen hyökkäys tuli edestäpäin. Olen saattanut käsittää asian väärin enkä pikagoogletuksella nyt löytänyt kaikkea sitä, mitä muisti väittää.

Tuolta linkistä...

http://finnicakymenlaakso.fi/blogs/.../09/Kymenlaaksolaisrykmentti-Talvisodassa.pdf

...löytyy mm. tuommoinen maininta...

JR 5:n tappiot

Kokonaistappiot olivat noin 1500 miestä (etulinjayksiköiden tappiot jopa 80 %)
joista kaatuneita 450 miestä

...joka kevyesti vihjaisee siihen suuntaan, että kyseisen rykmentin aktiivinen käyttäminen olisi ollut jossain määrin kuluttavaa.

Myös samassa linkissä aiemmin löytynyt maininta vihjaa vaativien roolien suuntaan.

Punnuslohko divisioonan alueella neljällä järvikannaksella oli ikään kuin 26 km levyinen eteentyönnetty puolustuslinja , sillä alkuperäinen vahvempi ja osittain kantalinnoitettu Mannerheimlinja oli noin 10 km taempana

Punnuksen lohko oli ehkä kannaksen heikoimmin varustettu lohko jossa kuitenkin taisteltiin helmikuun puoliväliin saakka

Lohkolla ei ollut ainuttakaan betonivahvisteista pesäkettä Miehitys oli AK:n heikointa huomioiden kaistan leveyden
 
Back
Top