Talvisota 75 vuotta sitten

soittaja

Kersantti
Kapteeni Yrjö Jylhä kirjoitti runoja

Yrjö Jylhä palveli Talvisodassa JR 30:n komppanianpäällikkönä, johon myös soinilaiset kuuluivat. Hänen komppaniaansa kuului aluksi 191 miestä, joista etulinjan taistelijoita oli 156 miestä. Komppaniasta kaatui Talvisodassa yli 70 miestä ja haavoittui noin 120 (eli yhteensä melkein kaikki). Täydennysmiehiä tuli.

Koukkuniemen taistelu oli ensimmäinen suomalaisten suurempi vastaisku. Venäläiset olivat saaneet suomalaisten yllätykseksi Taipaleenjoen pohjoispuolelle siirrettyä ainakin rykmentin verran joukkoja. Suomalaisilla oli vastahyökkäyksen hetkellä käytettävissään vain vajaa pataljoona. Jylhän 1. joukkue meni yön pimeydessä ansaan ja oli erittäin vaikea mennä minnekään suojaan.

Komppaniasta kaatui 22 miestä, joista 21 oli soinilaisia. Useimpien nimet hakattiin graniittipaasiin heidän kotiseurakuntansa hautausmaalle.

Koukkuniemen taistelu jätti pysyvät jäljet Yrjö Jylhän mieleen, mitä kuvastaa hyvin hänen kirjoittamansa runo "Rynnäkön jälkeen".

soittaja

Kersantti
Yrjö Jylhä: Rynnäkön jälkeen

He ryntäsivät äsken
kuin myrsky ukkonen.
Nyt turhaan kysyn käsken,
niin turhaan, tiedän sen:
he kaatuneet on lakoon
ja jääneet syliin yön.
kuin suistuneet ois vakoon,
he kesken peltotyön.

Viel´ äsken vieretyksin
päin syötiin, tulta päin;
nyt yksin olen, yksin -
te menneet, minä jäin.
Nyt seison keskellänne.

Mut kuinka, mitä kuulin?
kuin kuolleet äänen sais,
kuin huokuvaisin huulin
mua vainaat lohduttais:
On hyvä meidän olla,
pois verikyyneleet;
me nukumme vainiolla,
jost´ emme luopuneet.

Et tehnyt, mitä tahdoit,
vaan minkä määräks sait,
niin vähän itse mahdoit,
sua johti julmat lait.
Mua korkeammat voimat
sun kanssas taistelee;
pois heiltä tuntos soimat.

Viimeksi muokattu:

tulikomento

Ylipäällikkö
Kimmo Rentolan mielenkiintoinen yleisöluento.

miheikki

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
Facebookista napattu. Onko enemmän tietoa, mitä kaasua käytetty?

29291

Heikki

Kersantti
En ole koskaan kuullut/nähnyt mitään todisteita, että oikeasti olisi taistelukaasuja käytetty. Itse olen taipuvainen uskomaan, ettei tuossa ole perää.

Jos olisi aikaa, olisi kyllä mielenkiintoista kahlata läpi tuolla olleiden yksiköiden sotapäiväkirjat.

EK

Kenraali

View attachment 29291
Niitä ilmoituksia tuli sieltä täältä sodan alkuvaiheessa. Osa menee puhtaasti kokemattomuuden piikkiin, kun hengenahdistusta tulkittiiin kaasun aiheuttamaksi, vaikka kyse oli stressistä, tai normaalit räjähdyskaasut (=paha haisu) tulkittiin taistelukaasuiksi.

Lisäksi jokin ainesosa (muistaakseni pikriini) värjäsi lumen keltaiseksi, joka sitten tulkittiin merkiksi kaasujen käytöstä. KSS-joukot tutkivat (lähes) kaikki ilmoitetut tapaukset, eikä merkkejä kaasuista löydetty missään.

Pitää muistaa, että ensimmäisessä maailmansodassa kaasujen käyttö oli normaalia sodankäyntiä ja senkin jälkeen niitä olivat käyttäneet useat valtiot. Tunnetuin on tietenkin Italia Abessiniassa, mutta muistaakseni myös länsivallat käyttivät niitä siirtomaasodissaan. Kaasujen käyttöön oli siis pakko varautua.

Edit.
Eli siis Suomussalmella ei ole käytetty mitään taistelukaasua talvisodassa.

Jati

Alikersantti
1.Ms kokemusten perusteella taistelukaasuja pelättiin käytettävän. Kuten yllä mainittiin niin alkuvaiheessa pidettiin normaalien räjähdysaineiden palokaasuja helposti taistelukaasuina.