Tunnista Venäjän panssariajoneuvot - testi

Pane hyvä mies johonkin oikeat vastaukset. Tulos oli sellainen.:lanssi:
 
Se rivi mikä siitä tunnista nappulasta tulee on samalla myös se oikea rivi.
 
Pisteet: 15/15 eli PsjK:n kasvatti on edelleen iskussa. :p

Osa meni ihan suhteettomalla pullalla oikein, kun en koskaan ole edes kuullut kyseisistä vaunumalleista. Perusmallit löytää kyllä helposti.

T-10 ja T-44 jne..? :D
 
setämies kirjoitti:
Pisteet: 15/15 eli PsjK:n kasvatti on edelleen iskussa. :p

Osa meni ihan suhteettomalla pullalla oikein, kun en koskaan ole edes kuullut kyseisistä vaunumalleista. Perusmallit löytää kyllä helposti.

T-10 ja T-44 jne..? :D

T-10 on JSIII jatkokehitelmä. Tuttu korkkareista. :cool: T-44 on muistaakseni T-34 jatkokehitelmä. Jäi visiin melkoiseen marginaaliin ja T-54 aika pian otta sen paikan.

12/15 meni täällä. PST-mieheksi ja muutenkin noita välineitä näyttöpäätteeltä tujottaneelle aina surkea tulos, tällä kertaa PST jäi PsjK:n teloihin. :lanssi:

MBTL:ää en koko nimilistasta aluksi löytänyt, ja sitten unohdin koko valintakohdan. T-44 jäi myös vahingossa merkitsemättä. Kolmatta virhettä en muista, olisiko ollut BTR-153 (tai jotakin). Taisi jäädä valitsematta sekin.

Juosten kustu. Sano. Ei näin.

Tst-vaunut olivat vähän arvailua, kun ei telapyörästöä nähnyt ja sen koosta ei voinut arvella että mikä vaunumalli on kyseessä. Lähinnä valokuvan laadun perusteella päättelin että miltä aikakaudelta kuva on otettu. Toki tornin profiilia koitteli tirkistellä samoin.

Ainakin T-90 kuva on vanha tuttu. :a-smiley:
 
Kolme väärin (T-64, T-80 ja T-90), ei ole tykkimiehestä panssarikaluston tunnistajaksi. Tosin kuvakulmatkin olivat haastavia kuin Nettiauton autokuvat. Ilmeisesti kuitenkin pst-miesten todennäköisin näkymä...
 
15/15

Ilman alasvetovalikkoa tulos olisi huomattavasti huonompi.
 
Luettujen tulosten valossa on todella hyvä etten pannut omaa tulostani esille. Olisi loppukin karaktääri valunut luiskaan.
 
juhapar kirjoitti:
Kolme väärin (T-64, T-80 ja T-90), ei ole tykkimiehestä panssarikaluston tunnistajaksi. Tosin kuvakulmatkin olivat haastavia kuin Nettiauton autokuvat. Ilmeisesti kuitenkin pst-miesten todennäköisin näkymä...

Roitelet tykillä kun kohdalle sattuu, tai siis pistät tulikäskyä etiä päin. Siis oikeastihan noilla pikku tarkoilla tunnistus jutuilla ei tee oikeastaan mitään, antavat vain sellaisen pienen säväyksen ammattitaitoon.

Paras meillä oli tapaus missä 500 metrin päässä Pasi keskellä aukiota päivän valossa ja meillä meni varmaan vartti tunti ennekuin uskallettiin kouluttajalle esittää että Pasi se on (toki Pasi meillä oli harvinaisuus, teka olisi tullut kuin apteekin hyllyltä). Tämä siis 12x suurentavalla tähtäimellä, kiikareilla ja lämpötähtäimellä sekä noin 14 kappaleella silmämunia... Että ei se optiikan puutteeseen olisi kaatunut :a-smiley::lanssi::maija:
 
Second kirjoitti:
juhapar kirjoitti:
Kolme väärin (T-64, T-80 ja T-90), ei ole tykkimiehestä panssarikaluston tunnistajaksi. Tosin kuvakulmatkin olivat haastavia kuin Nettiauton autokuvat. Ilmeisesti kuitenkin pst-miesten todennäköisin näkymä...

Roitelet tykillä kun kohdalle sattuu, tai siis pistät tulikäskyä etiä päin. Siis oikeastihan noilla pikku tarkoilla tunnistus jutuilla ei tee oikeastaan mitään, antavat vain sellaisen pienen säväyksen ammattitaitoon.

Paras meillä oli tapaus missä 500 metrin päässä Pasi keskellä aukiota päivän valossa ja meillä meni varmaan vartti tunti ennekuin uskallettiin kouluttajalle esittää että Pasi se on (toki Pasi meillä oli harvinaisuus, teka olisi tullut kuin apteekin hyllyltä). Tämä siis 12x suurentavalla tähtäimellä, kiikareilla ja lämpötähtäimellä sekä noin 14 kappaleella silmämunia... Että ei se optiikan puutteeseen olisi kaatunut :a-smiley::lanssi::maija:

Hehe.. Ei taida tunnistaminen olla kaikkein tärkein juttu silloin kun joku vaunu jyrräilee etumaastossa ja jotain pitäisi tehdä. Riittänee, että selvittää putken suuntauksen ja menosuunnan, ettei ihan silmille tule. :cool:

Tietysti on muistettava, ylempi johtoporras tekee suunnitelmiaan vihollista silmälläpitäen ja vihollisen kalustosta pystytään päättelemään ketä vastassa on. Esimerkiksi vihollisen vaunutyypin muuttuminen saattaa kieliä jostain mutta se ei vaikuta kuraportaaseen suoraan vaan ylemmän johtoportaan muutosten kautta. Käytännössä kuraporras ei luultavasti edes näe näitä muutoksia jotka tapahtuvat lähinnä mittakaavassa jota tarkastellaan kartalla.

Ehkä jokaisen kuitenkin kannattaa erotella totteleeko vaunu kessiä vai tarvitaanko APILAS tai NLAW..
 
setämies kirjoitti:
Tietysti on muistettava, ylempi johtoporras tekee suunnitelmiaan vihollista silmälläpitäen ja vihollisen kalustosta pystytään päättelemään ketä vastassa on. Esimerkiksi vihollisen vaunutyypin muuttuminen saattaa kieliä jostain mutta se ei vaikuta kuraportaaseen suoraan vaan ylemmän johtoportaan muutosten kautta. Käytännössä kuraporras ei luultavasti edes näe näitä muutoksia jotka tapahtuvat lähinnä mittakaavassa jota tarkastellaan kartalla.

Ehkä jokaisen kuitenkin kannattaa erotella totteleeko vaunu kessiä vai tarvitaanko APILAS tai NLAW..

Juu. Tosia kirjoitat.
 
Second kirjoitti:
juhapar kirjoitti:
Kolme väärin (T-64, T-80 ja T-90), ei ole tykkimiehestä panssarikaluston tunnistajaksi. Tosin kuvakulmatkin olivat haastavia kuin Nettiauton autokuvat. Ilmeisesti kuitenkin pst-miesten todennäköisin näkymä...

Roitelet tykillä kun kohdalle sattuu, tai siis pistät tulikäskyä etiä päin. Siis oikeastihan noilla pikku tarkoilla tunnistus jutuilla ei tee oikeastaan mitään, antavat vain sellaisen pienen säväyksen ammattitaitoon.

Riippuu tilanteesta, mutta kyllä noilla pikkutarkoilla tunnistusjutuilla joskus tekee jotakin. Se tykkimies voi jopa tehdä niillä enemmän kuin pst:n sinko-Simo jos se tykkimies on esim. tiedustelujoukkueen tulenjohtaja. Taisteluvaunun tarkan mallin määrittäminen (T-80B vai T-80U esim.) on monesti ihan lillukanvarsia mutta erikoisempaa kalustoa kohdattaessa se tyyppitunnistus on toisinaan tärkeä. Näitä ei välttämättä pst:n tähtäimiin eksy kovin usein, mutta jossain etumaastossa olevalla tähystypaikalla voi onnistua niitä näkemään.

Tuo mitä Setämies kirjoitti pitää myös paikkansa, ja kaikki havainnot kannattaa viedä sinne johtoportaisiin analysoitavaksi, myös esim. vaunujen torneihin maalatut taktiset numerot, jos niitä vielä käytetään. Havaitsijalle itselleen niistä ei ole paljoa iloa, mutta yhtenä tiedonmuruna muiden mukana niistä voidaan koota järkevä tilannekuva.
 
13/15

BTR kalusto kosahti. Menivät ristiin. Sama olisi tosin voinut käydä T-62/T-64 parin kanssa. Eihän niitä toisistaan erota.

Onko muuten se T-90 tosiaan T-90, vaiko modattu T-72? Olen kuvitellut T-90:n omaavan vakiovarusteena ne infrapunalamput putken kummallakin puolella. Taitavat kuitenkin olla lisävaruste? Nehän liittyvät omasuojajärjestelmään.
 
JOKO kirjoitti:
13/15

BTR kalusto kosahti. Menivät ristiin. Sama olisi tosin voinut käydä T-62/T-64 parin kanssa. Eihän niitä toisistaan erota.

BTR-70 ja BTR-80 kyllä eroavat toisistaan: 80:ssä on pakoputki vaakasuorassa ja 70:ssä alaviistoon. Sivuovi on myös erilainen, 80:ssä ulottuu rungon vyötärölinjan yläpuolelle ja 70:ssä ei. T-64 menee ainakin minulla sekaisin modernisoimattoman T-80:n kanssa helpommin kuin T-62:n. T-62:ssa on keulassa vaakasuora roiskelevy (vrt T-55) ja T-64:ssä V-muotoinen (vrt T-72). Telapyörästö sikäli kun se näkyy kuvassa on myös erilainen sillä tavalla että T-62:ssa on isommat pyörät ja niiden välit kasvavat taaksepäin, ja T-64:ssä on pienemmät pyörät ryhmiteltynä kolmeksi pariksi (joka toinen väli isompi).
 
Pisteet: 15/15 Whee! \o/
talkkari kirjoitti:
Miten voi mennä t-62 ja t-64 sekaisin? Tornihan on erimuotoinen ja pyörästö myös.
T-64:ssa ainakin mulle ratkaiseva tunniste on keulan V-muotoinen splash plate mallia T-72
 
Pisteet: 15/15

Kyllä Hejsan venäläispanssarit tietää....
 
13/15.

Tunnistin noista 10 ja arvasin loput.
T-10 ja T-44 oli ihan kokonaan tuntemattomia ja ne meni väärin.
 
Back
Top