Ukrainan sodan tappioiden vaikutukset Venäjän uhkaan?

Protheon_93

Respected Leader
BAN
Jos esim. Venäjä menettää Ukrainassa sellaisen 60-70 prosenttia toimivasta kalustostaan ja edes joksenkin tietotaitoa omaavasta miehistöstään, niin näettekö tämän vaikuttavan kuinka paljon Venäjän muodostamaan uhkaan, jos samaan aikaan samat pakotteet, jotka ovat pysäyttäneet ryssän panssarivaunu, ohjus, ilma-alus - ja sotalaivatuotannon jätetään paikoilleen?
 
Joutuvat ostamaan Kiinasta tankkeja pian, kuten:
Pakistan: Planned to acquire 600 battle tanks and considered the T-90 but instead opted for the Chinese VT-4 MBT.[154][155][156]
Saattaa käydä noiden ostojenkin kanssa kusisesti, jos pakotteiden, jne... myötä ryssän talous on murjottu sellaiseen kuntoon, että vain murto-osa tappioista pystytään Kiinan kaupoilla korvaamaan, kun raha loppuukin aivan kesken.
 
Toivotaan, että jossain vaiheessa tulot hiipuvat tavalla tai toisella, kun hinnat ovat nousseet enemmän kuin myynti vähentynyt, kaasun oston lopetuksessa on Saksassa jokin viisivuotissuunnitelma tms., ja öljyä saa ainakin alennuksella vietyä muuallekin. Kiina auttanee Venäjää tai ostajamaita jalostamoiden kanssa, mikä voi ryssän öljylaadun tapauksessa tulla tarpeelliseksi. Venäjä tulee yhä riippuvaisemmaksi Kiinasta. Pian joutuvat luopumaan entisistä Kiinan alueista.

Noin muuten kun nuo Euroopan aseet on tarkoitettu lähinnä ryssältä suojautumiseen, on vähän kummallista että Saksa haluaa tehdä itsestään jälleen sotilasmahdin isolla rahalla, kun se voisi samalla rahalla tai aseilla antaa Ukrainan tehdä likaisen työn puolestaan ja samalla suojata niin Saksan kuin sen liittolaiset poistamalla Venäjän hyökkäyskapasiteettia muiden puolesta ja ukrainalaisilla uhreilla:
Paitsi tietysti, jos Saksalla on jotain muita suunnitelmia, esim. Puolan suhteen...

Ja sama juttu aseavun kanssa meillä muilla - myös Suomella (joka taitaa olla aika hännillä Ukrainan tukemisen listoilla). Myöskin sitä kalliimmaksi tulee Ukrainan jälleenrakennus varsinkin EU:lle, mitä enemmän Ukrainan aseavussa kitsastellaan ja hidastellaan. Nyt vähintäänkin joku ensimmäisenä lähettämään jokaista erilaista läntistä asetyyppiä, että saadaan hanat auki - kun esim. Saksa on kai ilmoittanut, ettei se halua olla ensimmäinen. Espanjasta on tulossa ilmeisesti ekat läntiset tankit, joten pidemmän kantaman IT:tä yksi järjestelmä jostain, ja joku länsikone. Brittivalmisteille taitaisi tulla luvat helpoiten.

Nyt tulee Kreikasta jotain vanhoja BMP-1:siä näillä vaihtokauppakikkailuilla, tekosyynä että osaavat niitä saman tien käyttää.
 
kaasun oston lopetuksessa on Saksassa jokin viisivuotissuunnitelma tms.

Oliko tämä viisivuotis- vai viisikymmenvuotissuunnitelma ?

"Germany will create the largest army in #Europe among NATO countries - Scholz"

Eli tämä viimeistään varmisti sen, että Saksa ei tule kehittämään armeijaansa.

Nyt vähintäänkin joku ensimmäisenä lähettämään jokaista erilaista läntistä asetyyppiä, että saadaan hanat auki - kun esim. Saksa on kai ilmoittanut, ettei se halua olla ensimmäinen.

Huutonaurua kolmannella ! Saksa ei halua olla missään muussa ensimmäinen, kuin Venäjän pakotteiden purkamisessa.
 
Saattaa käydä noiden ostojenkin kanssa kusisesti, jos pakotteiden, jne... myötä ryssän talous on murjottu sellaiseen kuntoon, että vain murto-osa tappioista pystytään Kiinan kaupoilla korvaamaan, kun raha loppuukin aivan kesken.

Rahan loppumista on ennustettu vuodesta 2014 ja ensimmäisistä pakotteista lähtien. Käytännössä asiat menevät kuten Neuvostoliitossa - tärkeimmät asiat (eli asevoimat) laitetaan ensimmäiseksi.

Ukrainassa koettuja tappioita voi yrittää hahmottaa sitä kautta, paljonko materiaa on menetetty ja mikä sen kirjanpitoarvo on. Oryx laskee kokonaistappioiksi runsas 4200 kalua. Merkittävimpinä voi mainita panssarikalustosta MBT 762, AFV 420, IFV 840, tykistöstä 120 itseliikkuvaa tykkiä ja 71 raketinheitintä sekä lentokalustosta HEKO 46, LEKO 30. Lisäksi muutamia maihinnousualuksia, puolenkymmentä partiovenettä ja yksi risteilijä (Moskva).

Jos taistelupanssarivaunun kirjanpitoarvo olisi 2 miljoonaa euroa ja muiden panssarivehkeiden 1 miljoona euroa, niin puhutaan reilusta 2,5 miljardista eurosta niiden osalta. Tykistön osalta joistakin sadoista miljoonista euroista. Lentokaluston osalta ehkä parista miljardista eurosta. Laivaston osalta sadoista miljoonista euroista. Ballistisia ohjuksia ja risteilyohjuksia on mennyt ehkä miljardilla tai kahdella.

Ei mitään mahdottomia summia. Toki päälle tulee muutakin, kalliimmasta päästä esim. IT-järjestelmät ja tykistön ampumatarvikkeet ja halvemmasta taas kuorma-autot. Kuitenkin pieni ja velkainen Suomi investoi hiljattain toistakymmentä miljardia 64 hävittäjään ja 4 korvettiin, joten kymmenen miljardin asepaketti ei varmaan paljoa tunnu Venäjän budjetissa.

Jos esim. Venäjä menettää Ukrainassa sellaisen 60-70 prosenttia toimivasta kalustostaan ja edes joksenkin tietotaitoa omaavasta miehistöstään, niin näettekö tämän vaikuttavan kuinka paljon Venäjän muodostamaan uhkaan, jos samaan aikaan samat pakotteet, jotka ovat pysäyttäneet ryssän panssarivaunu, ohjus, ilma-alus - ja sotalaivatuotannon jätetään paikoilleen?

Maavoimien osalta huomattavasti lähivuosien ajaksi (~3-5 vuotta). Tosin on hyvä muistaa, että esim. ilmavoimien ja laivaston tappiot eivät ole samalta planeetalta. Tappiot ovat olleet suhteellisen keveitä näiltä osin ja taisteluvalmius säilynee korkeana.

Maavoimien henkilöstön motivaatiota raskaat tappiot eivät ainakaan nosta ja tämä tullee näkymään palkallisen henkilöstön rekrytointivaikeuksina. Asevelvollistenkin koulutus saattaa kärsiä henkilöstötappioiden myötä, joskaan taso ei ollut kummallinen alkujaankaan. Tosin jonkinlaisen osaamis- ja opetusboostin tästä sodasta Venäjä kyllä saa (mikäli se haluaa oppia).

Kaluston korvaaminen ei myöskään tapahdu taikaseinästä. Tuotantokapasiteettia on vain rajallisesti ja mahdollisten länsikomponenttien tilalle pitää keksiä jotakin tai tyytyä heikompaan varusteluun. Aikaa siis menee ja uuteen laajaan maasotaan lähteminen lähivuosina olisi hulluutta. Ilmavoimilla ja merivoimilla Venäjä voi kyllä tehdä kaikenlaista, jos se kokee sellaiseen tarvetta.
 
Jollain aikavälillä loimeen saaminen aiheuttaa vakavan sotilaallisen uhan pienenemistä. Pidemmällä aikavälillä ei mitään merkitystä. Mitään korvaamatonta ei Venäjä ole menettänyt, äidit tekevät uusia poikia ja tehtaat värkkäävät joistain komponenteista jonkinlaisia sotavärkkejä.

Ehkä suurin asia, joka nyt paljastui ainakin merkittävällä tavalla lienee se, että venäläinen kulttuuri tuottaa sitä mitä tuottaa. Se tuottaa asevoimaa, joka ansaitsee juuri sen, minkä tuo kulttuuri ja pohjavire voi luoda. Savesta ei voi valaa timantteja.

Alisuoriutuuko Venäjä vai ylisuoriutuuko Ukraina, siinä kysymys. Odotuksiin nähden molemmat kysymykset pitävät paikkansa, eikö vain? Odotettiin salamasotaa, nopeaa vuorokausissa tapahtuvaa ratkaisua, Ukrainan murtumista telineisiin. Hups. Eipä käynytkään niin ja länsi sai mahdollisuuden lappaa aseita Ukrainaan ja järkätä muutkin tukevat elementit kohdalleen. Hyökkäyksen aloitus plus kolme päivää oli jo nähtävissä, ettei Venäjän ote olekaan niin ravakka.

On puhuttu painopisteen puuttumisesta hyökkäyksessä. No miksei niinkin ole ollut, mutta ehkä tuon painopisteen kehittäminen ei ollutkaan niin simppeli juttu kuin arvellaan. Pystyikö alkuryhmityksestä mitään hirmu painopistettä nopeasti edes värkkäämään?

Kreml nosti panoksia vuosikaudet. Rienne va plus tai banco....vähävenäjän paluu äitivenäjän helmaan piti varmistaa. Kun ottaa huomioon viime vuoden lopun puheet ammoisista etupiireistä, niin eipä se ihme, että salella alkoivat silmäpussit kasvaa.

Enivei. Eli en pidä nyt nähtyjä tappioita mitenkään multiasioina, joita ei voida korvata -jollain tavalla- muutamissa vuosissa. Tuo -jollain tavalla- on sitten juuri niinkuin lukee. Kehnokaan tiedä, millä tavoin materiaali-koulutus- jne. voitaisiin kehittää jotenkin parempaan kuosiin. Pelkkä turpiin saaminen ei opeta, jos ei oikeaa tahtoa tai keinoa ole oppia mitään. Ja siinä palaamme siihen kulttuuriin.
 
Ukrainassa koettuja tappioita voi yrittää hahmottaa sitä kautta, paljonko materiaa on menetetty ja mikä sen kirjanpitoarvo on.
Vaikea hahmottaa mitä tekemistä kirjanpitoarvolla on tappioiden merkityksen kannalta. Jälleenhankinta-arvo voisi kuvata jotakin, merkityksellistä sen lisäksi, ainakin otsikon alla tarkasteltuna, on aika, jolloin tappiot voidaan korvata.

Myös laadulla on oleellinen merkitys, joutuuko Venäjä virittämään ikiaikaista kalustoa jonkinlaiseen käyttökuntoon, minkälaisia yksiköitä saadaan koulutettua va,iojoukkojen tilalle jne.
 
Se onkin mielenkiintoista, kuinka Venäjä pystyy paikkaamaan pakotteiden aiheuttamat aukot korkean teknologian tuotteissa. Kun omaa osaamista ja valmistusta ei käytännössä ole, luulisi sen aiheuttavan tiettyjä ongelmia uusimpien asejärjestelmien tuotannossa.

Kiinastahan voisi saada tuota kaikkea, mutta ehkä Peking ei mielellään ota sellaista riskiä, koska kauppasuhteet länsimaihin ovat taloudellisesti heille paljon tärkeämmät kuin yhteys Venäjään.

Kyllä Ukrainan sota varmasti tuo meillekin turvaa useiksi vuosiksi. Ei ryssä ihan heti saa kaikkea korvatuksi.
 
Ei ehkä vaikuta mitenkään. Jos ryssä tekee jonkun vihamielisen "erikoisoperaation", niin kysymys on aina sama: Miten me siihen vastaamme ja mikä on sitten seuraava askel? Täysimittainen rähinä alkaa vasta täydestä hyökkäyksestä, muuten pelataan liittolaisten kanssa sovittuja pelejä, mahdollisuuksien mukaan.
 
Vaikea hahmottaa mitä tekemistä kirjanpitoarvolla on tappioiden merkityksen kannalta. Jälleenhankinta-arvo voisi kuvata jotakin, merkityksellistä sen lisäksi, ainakin otsikon alla tarkasteltuna, on aika, jolloin tappiot voidaan korvata.

Myös laadulla on oleellinen merkitys, joutuuko Venäjä virittämään ikiaikaista kalustoa jonkinlaiseen käyttökuntoon, minkälaisia yksiköitä saadaan koulutettua va,iojoukkojen tilalle jne.

Niin no, R:n kirjanpito nyt voi kieltämättä olla mitä hyvänsä... :D

Mutta en lähtisi siitä, että jokin nyt tuhoutunut T-72 korvataan uudella Armatalla. Todennäköisemmin elvytetään jotakin varikon perälle jo aikoja sitten hylättyjä "loppuunajettuja" raatoja. En siis meinaa öljynvaihtoa ja tankkausta, jolla on ilmeisesti saatu mm. niitä T-62:ia taistelukentälle, vaan rungon viemistä tehtaalle uudelleenrakennettavaksi johonkin T-72B3 tms. varianttiin (vaikka sitten ilman ranskalaista lämpökameraa).
 
Useamman arvion (toki arvioita vain) mukaan Venäjältä eni 5-8 vuotta tämä sodan tappioiden korvaamiseen. Muutama pohtinut että voi mennä jopa yli kymmenen vuotta.

Riippuu tietysti myös siitä, millä tappiot korvataan, miten pitkään sota Ukrainassa jatkuu ja millainen vaikutus pakotteilla on Venäjän aseteollisuuteen. Jos katsoo koko maailmaa ja esimerkiksi ihan aidosti 100% uusien panssarivaunujen tai hävittäjien tuotantomääriä niin nykypäivänä valmistusmäärät eivät ole suuren suuria. Hyvin monet valtiot, Yhdysvallat mukaanlukien ovat eläneet pitkään kylmän sodan ajan suurtuotannon varantoja hyödyntäen. On toki tehty kaikenlaisia Mid-Life Upgrade ohjelmia millä koneiden elinkaaria jatkettu. Hävittäjäkoneiden osalta jossain vaiheessa tulee raja vastaan, siivet ja runko on loppuun kulutettu eikä mikään määrä vahvistamisia ja tarkastuksia riitä pitämään lentokelpoisena. Täysin uudet hävittäjät ovat luonnollisesti paljon kalliimpia joten niitä ei saa vastaavaa määrää. Toisaalta suorituskyky on parempi joten pienempi määrä riittää? Panssarivaunujen ja muiden panssaroitujen osalta runko lienee käyttökelpoinen sukupolvesta toiseen niin kauan kuin se ei rajoita modernisointia tilojen puolesta, kaikki kuluvat osat, elektroniikka, optiikka yms. joutuu silti vaihtamaan tai päivittämään aika ajoin. Kuluvat käytössä ja tietyt osat kuten kumitiivisteet kuluvat vaikkei käytettäisikään.

Kun minulla on pääsy useampaan Military Balancen julkaisuun niin päätin koostaa sieltä Venäjän hävittäjäkaluston määrät taulukkoon. Kokosin ensin ison taulukon jossa oli uusi rivi joka kerta kun julkaisussa oli eri nimi kyseiselle hävittäjälle. Huomaa hyvin miten Military Balance on muuttanut ilmoitustyyliä parin vuosikymmenen aikana. Mitä uudempi julkaisu, sitä tarkemmin merkitty. Vanhemmissa on riittänyt karkea tyyli, kuten "Su-27" ilman tarkempaa jaottelua. Varsinkin kylmän sodan aikaan oli paljon puhetta, kuinka luotettavina heidän keräämiä tietoja voidaan pitää. Oma arvaus että samanlainen epävarmuus voinut jatkua läpi 90-luvun ja ehkä vasta 2000-luvulle tultaessa numerot ovat luotettavampia. He tekevät tätä työkseen joten en osaa sanoa, pahat kielet tuollaisia puhuneet.

Joka tapauksessa mielenkiintoista katsoa mitä tietoja heiltä löytyy. Iso taulukko pelkkien hävittäjäkoneiden osalta on 145 riviä x 21 saraketta, joten en edes yritä leikkoa sitä tähän viestiin. Siistin sitä hieman, mikä pakotti laittamaan useat sinänsä samaan "koneperhettä" olevat koneet samalle riville vaikka niiden varustelu ja käyttö on täysin erilaista toisiinsa nähden. Esimerkiksi Su-24M2 ja Su-24MR on molemmat samalla rivillä. Tästä seuraa se että tiettyjen koneiden osalta kokonaismäärä voi aluksi laskea ja sitten kääntyä nousuun. Lihavoin vuoden 2005 tiettyjen konemäärien numerot koska syystä tai toisesta se on selvästi enemmän kuin edellisenä tai seuraavana vuotena, enkä keksi tuolle selitystä. Tässä ei ole laskettu Naval Aviation koneita, niille on oma taulukkonsa. Lisäksi jätin pois UB-merkityt eli Uchebno-Boyevoy -koneet, jotka ovat koulutuskäyttöön (yleensä kaksipaikkaisia, ilman tutkaa yms. järjestelmiä).

Värien merkitys: pyrin arvioimaan vanhojen kylmän sodan aikaisten koneiden osuutta heidän hävittäjämäärästä. Punainen väri tarkoittaa "uusinkin kone valmistettu 1993 tai ennen sitä", tästä eräänlainen poikkeus on Su-25 jota on valmistettu pieniä määriä 90-luvulla ja 2000-luvun alussa. Oranssi kertoo tietyn konemäärän "modernisoinnista" mikä tarkoittaa yleensä uutta tutkaa, elektroniikkaa yms. muttei tee korjauksia koneen siipiin tai runkoon. Vertaa meidän Hornettien MLU1 ja MLU2. Tuo siis parantaa koneen suorituskykyä ja pidentää käyttökelpoista elinkaarta, muttei rajattomasti. Vihreä on täysin uusi kone, länsimaisittain sen elinkaareksi voi ajatella 30 vuotta. Venäläisittäin ehkä pidempi aika, ehkä ei?

Myönnän että tässä pieneen tilaan puristetussa taulukossa värikoodit eivät kerro koko totuutta, koska useampi konetyyppi on puristettu samalle riville. Täten siinä menee erityisesti punaiset ja oranssit sekaisin toistensa kanssa. Isossa taulukossa jaottelu on selkeämpi, kun jokainen on omalla rivillään mutta luettavuus kärsii.

1655376106080.png

Jos otetaan tästä karkea kokonaismäärien kuvaaja niin se näyttää tältä:

1655375604363.png
Käyrä on tasoittunut tuonne noin 900 koneen tienoille. Minulla on antaa toinenkin taulukko, tämä on Venäjän ilmavoimille luovutetut konemäärät (uudet koneet) viimeisen 14 vuoden aikana:

1655276715603.png

Jos taas otetaan karkea kokonaismäärä, josta jätetään pois Yak-130 koulutuskoneet niin saadaan tällainen kuvaaja:

1655276789451.png
Vuoden 2009 MiG-29SMT ja MiG-29UBT piti mennä alunperin vientiin, mutta asiakas kieltäytyi ostamasta joten putosivat Venäjän ilmavoimille "vahingossa". Punainen käyrä kuvaa siis heidän "omaa hankintamäärää" joka kertoo tavoitteista ilman tuota poikkeusta. Todellinen konemäärä tietysti sisältää nuo koneet, koska ne jäi heidän käyttöönsä.

Vuonna 2016 nimeämätön lähde Venäjän ilmavoimista kertoi että heidän tavoitteena on pitää 700 hävittäjäkonetta aktiivikäytössä vuonna 2025. Nimetön lähde joten mahdoton vahvistaa, voi yhtä hyvin olla Sukhoi-yhtiön myyntimies? Toisaalta voi olla lähde jolla on oikeaa tietoa myös. Kuka tietää. LÄHDE

The basis of the fleet will be fighters of the Sukhoi Design Bureau of the Komsomolsk-on-Amur and Irkutsk aircraft plants.

“This figure is achievable by 2025. Fighters will make up about 40 percent of the total aircraft fleet of the Air Force, the rest will be attack aircraft and bombers, as well as reconnaissance, transport, training and special vehicles, ”the source said.

According to him, of this number, about 450 aircraft are Sukhoi Design Bureau fighters. “Su-30, Su-35, a certain number of modernized Su-27s will still remain, in addition, they will be in the combat units of the fifth generation machine. The rest is upgraded MiG-31, MiG-29 and new MiG-35,” the specialist said. He noted that the total number of combat-ready fighters in the Air Force should increase by more than a third.

Currently, according to various sources, the Russian Air Force has about 500 fighters of various types.

Lainaamani venäläinen sivusto antaa oman arvionsa vuonna 2016 käytössä olevista konemääristä ja spekuloi vuoden 2025 ilmavoimien koostumuksella, lainaan tuon kuusi vuotta vanhan spekulaation tähän:

While maintaining the current organizational structure of the Aerospace Forces (without new transfers of their units and formations to the Navy), the figure of 700 fighters looks quite achievable for the Russian Aerospace Forces by 2025, although it will require maintaining the supply of Su-35S and Su-30SM fighters to the troops at an average rate in total 25-30 aircraft per year in the period 2021-2025. As for the fifth generation T-50 fighters, we can expect the release of only relatively small serial batches of these fighters in the period 2021-2025, and that really "mass" serial production and deliveries to combat units of the T-50 will begin already in the guise of the "second stage in the post-2025 period.

Thus, according to the optimistic scenario, the fighter fleet of the Russian Aerospace Forces in 2025 may include up to 480-500 new-built fighters with a service life of less than 20 years (approximately about 50 T-50S, 150-170 Su-35S, 150-170 Su-30SM , 30 Su-27SM3/Su-30M2, 50 MiG-29SMT/UB, 36 MiG-35) and up to 210 modernized old-type fighters (up to 90 Su-27SM/SM3, 120 MiG-31BM/BSM).

Kuten ylläolevasta kuvaajasta näkee, vuosi 2014 oli uusien koneiden huippu, minkä jälkeen tultu alaspäin. Jos taas katsoo Military Balancen taulukkoa niin paljon punaista. Tietyt konetyypit tulevat jäämään pois, erityisesti MiG-29 ja vanhemmat modernisoimattomat Su-27. Uusien koneiden taulukko ei kerro, mutta MiG-31 on modernisoitu elektroniikan osalta paljon, yhden lähteen mukaan 120 kpl, tosin useampi lähde sanoo että 131 kpl. MiG-konsernin miehen mukaan runko ja siivet ovat lujaa tekoa, ei tarvetta niiden korjaamiseen joten näillä lennetään pitkälle yli 2030 vuoden. Ehkä sama tilanne tiettyjen Su-24 varianttien kanssa? Huomaa myös että bmdp-sivun arviosta puuttuu Su-34 koneet, tuo nimetön lähde ei tarkentanut mitä "hävittäjäkone" tarkoittaa. Heidän arviossa on myös optimistisesti ajateltu että T-50/Su-57 on valmistettu 50 kpl vuoteen 2025 mennessä. Niitä on virallisesti tilattu 78 kpl ja luovutettu tuoreimman tiedon mukaan muistaakseni 6 kpl. Samoin he arvaavat että MiG-35 menisi tuotantoon. Niitä on valmistettu 8 kpl joista 3 kpl on UB-koneita. Pahat kielet ovat puhuneet että Venäjän ilmavoimat haluaa keskittyä pelkästään Sukhoi-koneisiin jatkossa ja MiG jäisi historiaan. Tuo pieni määrä olisi siis ulkomaan vientiä rohkaisemaan, toki jos löytyy iso asiakas niin voivat harkita tilaavansa niitä itsekin ns. siivellä. Toisaalta ehkä sodan jälkitilanne pakottaa ottamaan "tuotantovalmiin koneen" tuotantoon vaikkei ilmavoimat sitä välttämättä haluakaan?

Puolalaiset (yhden miehen mielipide) ennustavat tulevaa suorituskyvyn romahdusta, perustana se että Neuvostoliiton haaska on viimein kaluttu loppuun ja uusien koneiden valmistustahti ei riitä korvaamaan menetyksiä, artikkeli julkaistu 3.9.2021:

https://defence24.com/russian-air-force-last-moments-before-a-grand-regression-opinion

Venäjän ilmavoimissa artikkeli koettiin niin vastenmielisenä että sitä piti kommentoida julkisesti (se koira älähtää johon kalikka kalahtaa?), mihin artikkelin kirjoittaja vastaa toisessa kirjoituksessaan:

https://defence24.com/russian-respo...bout-the-russian-military-aviation-commentary

Pahoittelut pitkästä viestistä, tuo heidän ilmavoimien hävittäjätilanne ollut pitkään mielessä. Oma näkemys on että laskeva trendi tulee jatkumaan ja tuo 700 hävittäjää vuonna 2025 voi hyvinkin pitää paikkansa. Uskon että hävittäjien osalta on sama tilanne kuin panssarivaunujen kanssa: kirjavahvuus ei vastaa todellisuutta, joka on selvästi huonompi. Meidän F-35 pitäisi olla toimitettu kaikkinensa vuoteen 2030 mennessä. Venäjän ainoa tuotannossa oleva 5. sukupolven hävittäjä on Su-57. Mikä on 4+ tai 4++ tai 4+++ hävittäjien suorituskyky oikeassa ampumasodassa vuonna 2030? Jos hävittäjä on pelkkä aselavetti niin tuskin ovat arvottomia, mikäli pysyttelevät tarpeeksi kaukana ja saavat muilta tilannekuvan ja maalidatan. Jos ne laitetaan etulinjaan omien joukkojen ilmasuojaksi niin voivat olla ongelmissa, varsinkin jos vastassa on 5. sukupolven hävittäjät ja kaikki niiden tuomat edut mm. yhteinen jaettu tilannekuva, AESA-tutkat, stealth jne.

Jos näin käy että he pikkuhiljaa taantuvat suorituskyvyn osalta, niin kertooko se siitä että heidän uhka esim. Suomea kohtaan tulee olemaan selvästi pienempi? Hävittäjät ovat vain yksi aselaji, maavoimat on se todellinen uhka. Panssarivaunut, mekanisoidut joukot ja se suuri tykistö ennen kaikkea. Toisaalta maavoimia pitäisi pystyä suojaamaan ilmaiskuilta eikä vastustajalle saisi antaa ilmaherruutta, mieluiten ei edes paikallista.
 
Viimeksi muokattu:
Useamman arvion (toki arvioita vain) mukaan Venäjältä eni 5-8 vuotta tämä sodan tappioiden korvaamiseen. Muutama pohtinut että voi mennä jopa yli kymmenen vuotta.

Riippuu tietysti myös siitä, millä tappiot korvataan, miten pitkään sota Ukrainassa jatkuu ja millainen vaikutus pakotteilla on Venäjän aseteollisuuteen. Jos katsoo koko maailmaa ja esimerkiksi ihan aidosti 100% uusien panssarivaunujen tai hävittäjien tuotantomääriä niin nykypäivänä valmistusmäärät eivät ole suuren suuria. Hyvin monet valtiot, Yhdysvallat mukaanlukien ovat eläneet pitkään kylmän sodan ajan suurtuotannon varantoja hyödyntäen. On toki tehty kaikenlaisia Mid-Life Upgrade ohjelmia millä koneiden elinkaaria jatkettu. Hävittäjäkoneiden osalta jossain vaiheessa tulee raja vastaan, siivet ja runko on loppuun kulutettu eikä mikään määrä vahvistamisia ja tarkastuksia riitä pitämään lentokelpoisena. Täysin uudet hävittäjät ovat luonnollisesti paljon kalliimpia joten niitä ei saa vastaavaa määrää. Toisaalta suorituskyky on parempi joten pienempi määrä riittää? Panssarivaunujen ja muiden panssaroitujen osalta runko lienee käyttökelpoinen sukupolvesta toiseen niin kauan kuin se ei rajoita modernisointia tilojen puolesta, kaikki kuluvat osat, elektroniikka, optiikka yms. joutuu silti vaihtamaan tai päivittämään aika ajoin. Kuluvat käytössä ja tietyt osat kuten kumitiivisteet kuluvat vaikkei käytettäisikään.

Kun minulla on pääsy useampaan Military Balancen julkaisuun niin päätin koostaa sieltä Venäjän hävittäjäkaluston määrät taulukkoon. Kokosin ensin ison taulukon jossa oli uusi rivi joka kerta kun julkaisussa oli eri nimi kyseiselle hävittäjälle. Huomaa hyvin miten Military Balance on muuttanut ilmoitustyyliä parin vuosikymmenen aikana. Mitä uudempi julkaisu, sitä tarkemmin merkitty. Vanhemmissa on riittänyt karkea tyyli, kuten "Su-27" ilman tarkempaa jaottelua. Varsinkin kylmän sodan aikaan oli paljon puhetta, kuinka luotettavina heidän keräämiä tietoja voidaan pitää. Oma arvaus että samanlainen epävarmuus voinut jatkua läpi 90-luvun ja ehkä vasta 2000-luvulle tultaessa numerot ovat luotettavampia. He tekevät tätä työkseen joten en osaa sanoa, pahat kielet tuollaisia puhuneet.

Joka tapauksessa mielenkiintoista katsoa mitä tietoja heiltä löytyy. Iso taulukko pelkkien hävittäjäkoneiden osalta on 145 riviä x 21 saraketta, joten en edes yritä leikkoa sitä tähän viestiin. Siistin sitä hieman, mikä pakotti laittamaan useat sinänsä samaan "koneperhettä" olevat koneet samalle riville vaikka niiden varustelu ja käyttö on täysin erilaista toisiinsa nähden. Esimerkiksi Su-24M2 ja Su-24MR on molemmat samalla rivillä. Tästä seuraa se että tiettyjen koneiden osalta kokonaismäärä voi aluksi laskea ja sitten kääntyä nousuun. Lihavoin vuoden 2005 tiettyjen konemäärien numerot koska syystä tai toisesta se on selvästi enemmän kuin edellisenä tai seuraavana vuotena, enkä keksi tuolle selitystä. Tässä ei ole laskettu Naval Aviation koneita, niille on oma taulukkonsa. Lisäksi jätin pois UB-merkityt eli Uchebno-Boyevoy -koneet, jotka ovat koulutuskäyttöön (yleensä ilman tutkaa yms. järjestelmiä).

Värien merkitys: pyrin arvioimaan vanhojen kylmän sodan aikaisten koneiden osuutta heidän hävittäjämäärästä. Punainen väri tarkoittaa "uusinkin kone valmistettu 1993 tai ennen sitä", tästä eräänlainen poikkeus on Su-25 jota on valmistettu pieniä määriä 90-luvulla ja 2000-luvun alussa. Oranssi kertoo tietyn konemäärän "modernisoinnista" mikä tarkoittaa yleensä uutta tutkaa, elektroniikkaa yms. muttei tee korjauksia koneen siipiin tai runkoon. Vertaa meidän Hornettien MLU1 ja MLU2. Tuo siis parantaa koneen suorituskykyä ja pidentää käyttökelpoista elinkaarta, muttei rajattomasti. Vihreä on täysin uusi kone, länsimaisittain sen elinkaareksi voi ajatella 30 vuotta. Venäläisittäin ehkä pidempi aika, ehkä ei?

Myönnän että tässä pieneen tilaan puristetussa taulukossa värikoodit eivät kerro koko totuutta, koska useampi konetyyppi on puristettu samalle riville. Täten siinä menee erityisesti punaiset ja oranssit sekaisin toistensa kanssa. Isossa taulukossa jaottelu on selkeämpi, kun jokainen on omalla rivillään mutta luettavuus kärsii.

Katso liite: 62620

Jos otetaan tästä karkea kokonaismäärien kuvaaja niin se näyttää tältä:

Katso liite: 62621
Käyrä on tasoittunut tuonne noin 900 koneen tienoille. Minulla on antaa toinenkin taulukko, tämä on Venäjän ilmavoimille luovutetut konemäärät (uudet koneet) viimeisen 15 vuoden aikana:

Katso liite: 62622

Jos taas otetaan karkea kokonaismäärä, josta jätetään pois Yak-130 koulutuskoneet niin saadaan tällainen kuvaaja:

Katso liite: 62623
Vuoden 2009 MiG-29SMT piti mennä alunperin vientiin, mutta asiakas kieltäytyi ostamasta joten putosivat Venäjän ilmavoimille "vahingossa". Punainen käyrä kuvaa siis heidän "omaa hankintamäärää" joka kertoo tavoitteista ilman tuota poikkeusta.

Vuonna 2016 nimeämätön lähde Venäjän ilmavoimista kertoi että heidän tavoitteena on pitää 700 hävittäjäkonetta aktiivikäytössä vuonna 2025. Nimetön lähde joten mahdoton vahvistaa, voi yhtä hyvin olla Sukhoi-yhtiön myyntimies? Toisaalta voi olla lähde jolla on oikeaa tietoa myös. Kuka tietää. LÄHDE

The basis of the fleet will be fighters of the Sukhoi Design Bureau of the Komsomolsk-on-Amur and Irkutsk aircraft plants.

“This figure is achievable by 2025. Fighters will make up about 40 percent of the total aircraft fleet of the Air Force, the rest will be attack aircraft and bombers, as well as reconnaissance, transport, training and special vehicles, ”the source said.

According to him, of this number, about 450 aircraft are Sukhoi Design Bureau fighters. “Su-30, Su-35, a certain number of modernized Su-27s will still remain, in addition, they will be in the combat units of the fifth generation machine. The rest is upgraded MiG-31, MiG-29 and new MiG-35,” the specialist said. He noted that the total number of combat-ready fighters in the Air Force should increase by more than a third.

Currently, according to various sources, the Russian Air Force has about 500 fighters of various types.

Lainaamani venäläinen sivusto antaa oman arvionsa vuonna 2016 käytössä olevista konemääristä ja spekuloi vuoden 2025 ilmavoimien koostumuksella:

While maintaining the current organizational structure of the Aerospace Forces (without new transfers of their units and formations to the Navy), the figure of 700 fighters looks quite achievable for the Russian Aerospace Forces by 2025, although it will require maintaining the supply of Su-35S and Su-30SM fighters to the troops at an average rate in total 25-30 aircraft per year in the period 2021-2025. As for the fifth generation T-50 fighters, we can expect the release of only relatively small serial batches of these fighters in the period 2021-2025, and that really "mass" serial production and deliveries to combat units of the T-50 will begin already in the guise of the "second stage in the post-2025 period.

Thus, according to the optimistic scenario, the fighter fleet of the Russian Aerospace Forces in 2025 may include up to 480-500 new-built fighters with a service life of less than 20 years (approximately about 50 T-50S, 150-170 Su-35S, 150-170 Su-30SM , 30 Su-27SM3/Su-30M2, 50 MiG-29SMT/UB, 36 MiG-35) and up to 210 modernized old-type fighters (up to 90 Su-27SM/SM3, 120 MiG-31BM/BSM).

Kuten ylläolevasta kuvaajasta näkee, vuosi 2014 oli uusien koneiden huippu, minkä jälkeen tultu alaspäin. Jos taas katsoo Military Balancen taulukkoa niin paljon punaista. Tietyt konetyypit tulevat jäämään pois, erityisesti MiG-29 ja vanhemmat modernisoimattoma Su-27. Uusien koneiden taulukko ei kerro, mutta MiG-31 on modernisoitu elektroniikan osalta paljon, yhden lähteen mukaan 120 kpl. MiG-konsernin miehen mukaan runko ja siivet ovat lujaa tekoa, ei tarvetta niiden korjaamiseen joten näillä lennetään pitkälle yli 2030 vuoden. Ehkä sama tilanne tiettyjen Su-24 varianttien kanssa? Huomaa myös että bmdp-sivun arviosta puuttuu Su-34 koneet, tuo nimetön lähde ei tarkentanut mitä "hävittäjäkone" tarkoittaa. Heidän arviossa on myös optimistisesti ajateltu että T-50/Su-57 on valmistettu 50 kpl vuoteen 2025 mennessä. Niitä on virallisesti tilattu 79 kpl ja luovutettu muistaakseni 3 kpl. Samoin he arvaavat että MiG-35 menisi tuotantoon. Niitä on valmistettu 8 kpl joista 3 kpl on UB-koneita. Pahat kielet ovat puhuneet että Venäjän ilmavoimat haluaa keskittyä pelkästään Sukhoi-koneisiin jatkossa ja MiG jäisi historiaan. Tuo pieni määrä olisi siis ulkomaan vientiä rohkaisemaan, toki jos löytyy iso asiakas niin voivat harkita tilaavansa niitä itsekin ns. siivellä.

Puolalaiset (yhden miehen mielipide) ennustavat tulevaa suorituskyvyn romahdusta, perustana Neuvostoliiton haaska on viimein kaluttu loppuun ja uusien koneiden valmistustahti ei riitä korvaamaan menetyksiä:

https://defence24.com/russian-air-force-last-moments-before-a-grand-regression-opinion

https://defence24.com/russian-respo...bout-the-russian-military-aviation-commentary

Pahoittelut pitkästä viestistä, tuo heidän ilmavoimien hävittäjätilanne ollut pitkään mielessä. Oma näkemys on että laskeva trendi tulee jatkumaan ja tuo 700 hävittäjää vuonna 2025 voi hyvinkin pitää paikkansa. Uskon että hävittäjien osalta on sama tilanne kuin panssarivaunujen kanssa: kirjavahvuus ei vastaa todellisuutta, joka on selvästi huonompi. Meidän F-35 pitäisi olla toimitettu kaikkinensa vuoteen 2030 mennessä. Venäjän ainoa tuotannossa oleva 5. sukupolven hävittäjä on Su-57. Mikä on 4+ tai 4++ tai 4+++ hävittäjien suorituskyky oikeassa ampumasodassa vuonna 2030? Jos hävittäjä on pelkkä aselavetti niin tuskin ovat arvottomia, jos pysyttelevät tarpeeksi kaukana ja saavat muilta tilannekuvan ja maalidatan. Jos ne laitetaan etulinjaan omien joukkojen ilmasuojaksi niin voi olla ongelmissa, varsinkin jos vastassa on 5. sukupolven hävittäjät ja kaikki niiden tuomat edut mm. yhteinen jaettu tilannekuva.

Jos näin käy että he pikkuhiljaa taantuvat suorituskyvyn osalta, niin kertooko se siitä että heidän uhka esim. Suomea kohtaan tulee olemaan selvästi pienempi? Hävittäjät ovat vain yksi aselaji, maavoimat on se todellinen uhka. Toisaalta maavoimia pitäisi pystyä suojaamaan ilmaiskuilta.

Oletko ottanut huomioon, ettei Venäjä enää saa tuohon korvausrakentamiseensa "länsiosia" ollenkaan entiseen malliin?
 
Oletko ottanut huomioon, ettei Venäjä enää saa tuohon korvausrakentamiseensa "länsiosia" ollenkaan entiseen malliin?

Tuo on juuri se villakoiran ydin. Kun laadin nuo taulukot, yritin tietysti pyöritellä, mihin suuntaan heidän ilmavoimat tulisi kehittymään aikavälillä 2022-2030. Näitä numeroita pystyy jokainen pyörittämään itsekseen, mutta hyvin vaikea ennustaa miten tulee käymään. Riippuu pitkälti käytettävissä olevasta rahasta sekä kyvystä tuottaa vaaditut komponentit itse. Mikäli riippuvuus länsikomponenteista on niin suuri kuin mitä arveltu eikä tilalle ole korvaavaa vaihtoehtoa, niin mikään määrä rahaa ei auta.

Jos taas tyydytään huonompaan suorituskykyyn (sikäli kun se on edes mahdollista) niin jonkinlainen määrä saataneen valmistettua. Silti uusi kone vanhalla suorituskyvyllä, mihin tuollainen riittää (varsinkin hävittäjät)?

Tuo 2016 vuoden ennuste voi antaa suuntaa, mihin olisivat halunneet mennä kymmenessä vuodessa. Kun vertaa siihen, mitä ovat saaneet aikaiseksi, voidaan sanoa että ovat aikataulusta jäljessä. Miten kauan sota ja sodan jälkeinen uusi todellisuus vaikuttaa? Kaksi vuotta? Viisi vuotta? Kuinka monta kylmän sodan aikaista konetta, jopa näitä "modernisoituja" menee samalla aikavälillä paaliin?

Aina voi toki sanoa että venäläinen nuijii hävittäjän siivestä lommot suoraksi ja hitsaa säröt umpeen, mutta ei he mitään taikureita ole. Fysiikan lait ovat samat heille niin kuin meillekin. En näe mitään muuta suuntaa kuin että vanhoja koneita poistuu rivistä kiihtyvällä tahdilla ja uusien koneiden tuotanto jatkunee pienimuotoisena tuosta yhdestä huipusta huolimatta. On hyvin mahdollista että vuonna 2025 heillä olisi kaikkia kiinteäsiipisiä "hävittäjäkoneita" tuo 700 kpl mutta siihen pitää laskea mukaan kaikki raskaampia hävittäjäpommikoneita ja Su-25 myöten (ei siis pelkät "hävittäjät"). Miten on tilanne vuonna 2030? Loputkin vanhat ovat pois rivistä, uusia koneita on valmistettu se määrä mikä kyetty. Koneiden kokonaismäärä laskenut 600 kpl tienoille, ehkä jopa sen alle? Ehkä vanja takertuu kaikkiin edes hieman lentäviin koneisiin kuin hukkuva pelastusrenkaaseen ja jatkaa näiden elinkaarta reilusti yli 30 vuoden rajapyykin? Näin saadaan ainakin teoriassa pidettyä "kirjanpidollinen vahvuus" uhkaavan näköisenä, vaikka todellinen suorituskyky olisi jotain ihan muuta?

Jos katsoo vastaanotettujen uusien koneiden taulukkoa, niin huippuvuodet olivat 2014, 2015 ja 2016. Vuonna 2030 nämä ovat siis noin 15 vuotta vanhoja ja jos käyttöikänä pidetään yleistä 30 vuotta niin ovat elinkaaren puolessa välissä. Su-25 saatetaan arvioida modernille taistelukentälle sopimattomaksi ja korvataan erilaisilla droneilla ja ohjuksilla/liitopommeilla? Ehkä sama homma tiettyjen pitkän kantomatkan interceptor-koneilla, mutta heillä on suuri maa puolustettavana eikä ole mitään valmiita suunnitelmia näiden koneiden korvaajasta. Kauanko tutkimus ja tuotekehitys vie? Su-57 voi armeliaasti sanoa että tutkimus- ja tuotekehitys kesti vähintään 10 vuotta ellei kauemmin. Ensilento oli vuonna 2010 ja sen jälkeen ainakin seuraavat 8-9 vuotta oli muutaman prototyypin testaamista ja muuta pyörittelyä. Nyt viimeisen parin vuoden aikana alkanut (kuulemma) jonkinlainen sarjatuotanto, mutta tahti on muutama kone per vuosi. Rahoituksen puute hidasti projektia? Selvästi näin, vaan onko heillä kykyä näin kunnianhimoiseen projektiin? Näyttäisi siltä että rajat tulleet vastaan, sama juttu Armatan kanssa. Sen sijaan että hankkisivat merkittävän määrän tuoreinta, parasta ja kalleinta niin ostavat päivitettyä vanhaa ja niiden hieman modernimpia versioita. Su-57 tilattu nyt 76 vai oliko se 78 kpl. Aika näyttää montako saadaan.

Yksi venäläinen artikkeli sanoo että 28.5.2022 mennessä olisi toimitettu 6 kpl Su-57 koneita (todistetusti siis kaksi tänä vuonna). Saman artikkelin mukaan Putin itse on sanonut että vuonna 2022 näitä tullaan toimittamaan 12 kpl. Tilaus puolestaan sanoo että koneet pitäisi olla toimitettu vuoteen 2027 mennessä. Heillä on siis valmistamatta vielä 71 kpl. LÄHDE

Tarkoittaako aikataulu siis että valmista pitäisi tulla vuoteen 2027 mennessä eli vuoden 2026 loppuun asti aikaa (5 vuotta)? Mitä tuo tarkoittaisi jos oletetaan että pyrkivät oikeasti saamaan ne tehtyä? 2022 alkaen 12 kpl per vuosi tarkoittaisi viidessä vuodessa 60 kpl koneita eli ei riitä. Su-34 koneita valmistettiin vuosina 2012-2016 seuraavat määrät: 10-14-18-18-16. Kokeillaan samaa Su-57 koneille, tulos olisi 76 konetta. Onko tuo realismia? Tänä vuonna pitäisi valmistua Putinin mahtikäskyllä 12 kpl koneita, todistetusti on valmistunut 2 kpl viidessä kuukaudessa. Su-35S koneiden kymmenen vuoden keskiarvo on 10,3 konetta per vuosi. Su-34 viiden ensimmäisen vuoden valmistusmäärät olivat 1-2-4-6-10.

Hyvin vaikea ennustaa tulevaa, yleisiä trendiviivoja voi kokeilla jatkaa siinä kulmassa kuin mihin osoittavat viime vuosien perusteella, mutta ei ole mitään takeita että näin tulee tapahtumaan. Ihmisiä kun ollaan, niin yleensä lyhyen aikavälin kehitys yliarvioidaan ja pitkän aikavälin kehitys aliarvioidaan. Kaikesta huolimatta, oma arvaus: mikäli sota ei jatku vuosia ja pakotteiden tuomat esteet saataisiin joko ohitettua tai poistettua, niin mahdollisesti heillä voisi olla Su-57 koneita puolet alkuperäisestä tilausmäärästä vuonna 2027. Tuo olisi 38 kpl. Voi myös käydä niin että aikataulu venyy muutamalla vuodella ja heillä on tuo määrä koneita rivissä vuonna 2030.

Vaan kuka tietää, ehkä mikään ei heitä pidättele ja iskevät massiivisesti rahaa kiinni tuotantoon (tsaarin kunnian takia!) ja seuraa samanlainen raju huippu kuin mitä vuosina 2014, 2015 ja 2016. Saisi ainakin minut näyttämään hölmöltä numeroineni ja arvioineni.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos @Antares pitkistä viesteistä

Tuskin on sattumaa että uustuotanto kääntyi laskuun vuoden 2014 jälkeen pakotteiden myötä.

Pari kommenttia/kysymystä:

Onko olemassa valistunutta arviota miten nykyisen sodan tappiot ja kaluston sodan ajan kulutus vaikuttaa tulevien vuosien konemäärään?

Jos/kun Venäjä ei pysty ylläpitämään koneiden lukumäärää, onko sen mahdollista korvata puuttuva suorituskyky esim risteily- tai tykistöohjuksin?
 
Kiitos @Antares pitkistä viesteistä

Tuskin on sattumaa että uustuotanto kääntyi laskuun vuoden 2014 jälkeen pakotteiden myötä.

Pari kommenttia/kysymystä:

Onko olemassa valistunutta arviota miten nykyisen sodan tappiot ja kaluston sodan ajan kulutus vaikuttaa tulevien vuosien konemäärään?

Jos/kun Venäjä ei pysty ylläpitämään koneiden lukumäärää, onko sen mahdollista korvata puuttuva suorituskyky esim risteily- tai tykistöohjuksin?

Minulla ei ole arvaus, ei ainakaan sellaista josta olisi suuresti hyötyä. Kävin katsomassa Oryxin listan Venäjän kiinteäsiipisten menetyksistä:

1655294024167.png
Sanoisin että hävittäjien kokonaismäärässä eri ole kauhean merkittävät menetykset, tosin sillä oletuksella että tässä ovat kaikki. Ukraina ilmoittaa ampuneensa alas paljon enemmän, mutta käsittääkseni siihen numeroon sisältyy UAV:t ja muut dronet. Venäjä on keskittynyt pommittamaan Ukrainaa kaukaa omien rajojen sisäpuolelta ja Mustaltamereltä jottei tulisi enemmän hävittäjien tappioita. Helikopterit ja Su-25 jatkaneet iskuja, vaan lentävät isolla riskillä matalalla ja kovaa. Aina silloin tällöin nähdään myös video, missä samaan tyyliin lennetään Su-27 tai Su-34 koneilla. En usko että muuttavat taktiikkaa riskialttiimmaksi, heillä ei ole varaa menettää kymmeniä koneita.

Koneiden kuluminen käytössä on mielenkiintoisempi ja vaikeampi kysymys. Tuohon minulla ei ole vastausta. Jokaisella koneella on tietty lentotuntimäärä rungon ja siipien osalta. Muistan lukeneeni jossain että esim. MiG-29 osalta se olisi 4 000 tuntia. Venäjän ilmavoimien lentäjien huippuvuotena saivat lentää 120 tuntia per mies vuodessa mutta tuokaan ei ole koko totuus. Kuulemma paljon tästä sisälsi omien rajojen partiointia ja siirtymistä harjoitusalueille eli suoraan lentämistä joka ei kuormita samaan tapaan kuin kaartotaistelu tai muut manoveerit. Toisaalta 90-luvulla ja 2000-luvun alussa tilanne oli huono budjetin osalta ja koneilla lennettiin todella vähän. Nyt sitten sodan myötä ovat kehuneet miten monta lentosuoritetta lentävät per päivä. Siinä lienee tietty osa totta ja loput valhetta, mutta toisaalta Ukrainaa vastaan isketään tukikohdista jotka ovat heti rajan takana. Valtaosa suoritteista voi olla mallia: nousu lentokentältä pommikuormassa, lento sisämaahan, käännös, kiihdytys Ukrainaa kohti, pommien irroitus, kaarto ja laskeutuminen takaisin tukikohtaan. Tuon lisäksi jokin määrä partiointia ja Ukrainan ilmatilan skannaamista tutkalla yms. eli samaa mitä tekevät rauhanaikana.

Varmasti konekohtaiset lentotuntien määrät ovat selvästi enemmän kuin mitä rauhanaikana ja kohdistuvat useampaan koneeseen. Paljonko tuo lyhentää koneen käyttöikää? Vaikea sanoa kun ei tiedä tarkkoja numeroita. Ei se ainakaan auta heidän ilmavoimien tilannetta.

Sanoisin että sinun arvio puuttuvien kykyjen "korvaamisesta" risteilyohjuksin yms. keinoin voi osua naulankantaan. He möykkäsivät suureen ääneen ydinaseiden käytöstä 1999-2008 kun heidän asevoimat olivat heikossa tilassa. Möykkä hiljeni sitä mukaa kun saivat uusia aseita riviin ja siten todellinen suorituskyky parani. Arvaan että samaa voi käydä lähivuosina, tai jopa seuraavana kymmenenä vuotena. Risteilyohjukset ovat halpoja jos vertaa hävittäjän hintaan. Ydinaseita heillä on tuntematon määrä, joten niillä möykkääminen on halpa keino pelotella muita. En usko että heillä on usein nähty 6 000 kpl ydinaseita käyttökelpoisessa kunnossa. Heillä ei ole varaa ylläpitää tuota määrää. Oikea määrä on suuri salaisuus joten hyödytöntä spekuloida. Kuten käyttäjä baikal kommentoi aikaisemmin, on väärin arvailla mikä määrä niitä on, kun pitäisi ajatella binäärisesti: niitä on, joten sitä ei voi jättää huomioimatta.

Kun heillä ei ole varaa hankkia moderneita aseita riittävää määrää, he pyrkivät kompensoimaan puuttuvaa suorituskykyä millä tahansa halvemmilla aseilla. Samalla propaganda pyrkii nuijimaan ulkomaiden päähän että nämä aseet ovat kyvyiltään maailman parhaita ja siten heidän todellinen suorituskyky ei ole sulanut mihinkään. Näiden lisäksi pitävät meteliä kaikenlaisista wunderwaffe aseista kuten se sukellusveneen kokoinen "ydintorpedo", hypersooniset ohjukset, mannertenväliset ohjukset yms. Näissä on varmasti perää, osaksi, mutta todellista suorituskykyä voi taas arvailla, samoin käytettävissä olevaa määrää. Ukrainassa hypersoonisia on käytetty minun muistelun mukaan 6 kertaa, ehkä enintään 10 kertaa. Ohjuksia puolestaan on ammuttu selvästi yli 2 000 kertaa, ehkä jo lähemmäs 2 500 (riippuu miten lasketaan).
 
Laitan pari viestiä tänne talteen, sopivat ketjun aiheeseen. Parin alaa seuraavan miehen arviot menetysten vaikutuksista Venäjän sotilaalliseen "uhkakykyyn":


Puolalainen kommentoi tätä arvioita, tekstin käännös:

I totally agree with that. Personal status from 3 to 5 years minimum, SPW from 5 to 10 years minimum. The higher the value is precision measures and technique. Ukrainians are buying us time until around 2030.

And also older officers - here you also have to count closer to a decade than 5 years :)


Viestin kommenteissa hän lisää tämän: Yes, I think I will write a wider analysis in July. But yes. They have a serious problem because they lost a lot of modern (as for RUS) tanks (coded radio, terma, SKO, new ammunition)

Hyvin vaikea toki ennustaa tulevaa, riippuu Venäjän budjetista sekä siitä, mitä sotatarvikkeita hankitaan ja millä aikataululla. Heidän ilmavoimien menetykset ovat olleet kohtuu pieniä mutta koneiden lentotunteja on varmasti tullut reilusti lisää. Täten niiden käyttöikä on lyhyempi. Paljonko tuo vaikuttaa, mahdoton sanoa ilman tarkempia numeroita. Michael Kofman antoi oman arvionsa Venäjän asevoimien toipumiselle, en muista mitä hän arvioi mutta lyhyemmän ajan kuin 5 -10 vuotta. Useampi muu on tosin kallistunut tälle linjalle. Muistan tämän Wolskin pohtineen aikaisemmin 5-8 vuotta mutta sodan jatkuessa näkyy lipsuvan jo lähemmäs 10 vuotta. Jotkut arvailevat yli 10 vuotta.

Tässä ei puhuta sotilaiden määrästä sinänsä: uusia saapumiseriä astuu palvelukseen joka vuosi, tosin sodassa menetetään myös paljon vanhempia kokeneempia sotilaita joita voi olla vaikeampi korvata. Kaluston menetykset ovat se tuntuvampi asia. Heidän teollisuuden tuotantokapasiteetti vaikuttaa myös: jos halutaan suurempi määrä moderneita panssarivaunuja, siihen ei välttämättä kyetä ilman investointeja tuotantolinjoihin. Onko tällainen investointi kannattavaa oman armeijan takia, jos ei ole muita asiakkaita? Tuskin. Eikä sovi unohtaa että kalustoa on menetetty kautta linjan, ehkä poislukien pidemmän kantomatkan ilmatorjunta, tutkat sekä ballististen ja risteilyohjusten laukaisulavetit (tosin ohjuksia on ammuttu hurjat määrät, niidenkin osalta varmasti ainakin 10 vuoden tuotanto, ellei jopa 15 tai enemmän).

Voi hyvinkin olla että 2030 voisi olla se vuosi jonka kohdalla ovat toipuneet jollakin tavoin.
 
Minulle kaikkein suurin ihmetyksen aihe venäläisten sotimisessa on ilma-aseiden onneton hyödyntäminen ja onneton tekninen tila. Garmin teipattuna ja apps suunnistukseen kertoo paljon hävittäjien suorituskyvystä ja ilmaherruuden puuttuminen puolestaan venäläistaktiikoista.

Vaikka koneita olisikin, mutta jos ne ja ilmavoimat ovat tällä taktisella tasolla niin miten Venäjä ikinä kuvittelee pärjäävänsä länsivaltoja vastaan. Täysin vastaantulija aivan keskeisessä kynnysasejärjestelmässä.
 
Minulle kaikkein suurin ihmetyksen aihe venäläisten sotimisessa on ilma-aseiden onneton hyödyntäminen ja onneton tekninen tila. Garmin teipattuna ja apps suunnistukseen kertoo paljon hävittäjien suorituskyvystä ja ilmaherruuden puuttuminen puolestaan venäläistaktiikoista.

Vaikka koneita olisikin, mutta jos ne ja ilmavoimat ovat tällä taktisella tasolla niin miten Venäjä ikinä kuvittelee pärjäävänsä länsivaltoja vastaan. Täysin vastaantulija aivan keskeisessä kynnysasejärjestelmässä.
Ei Venäjä kuvittele - ne tietää. 😁
 
Minulle kaikkein suurin ihmetyksen aihe venäläisten sotimisessa on ilma-aseiden onneton hyödyntäminen ja onneton tekninen tila. Garmin teipattuna ja apps suunnistukseen kertoo paljon hävittäjien suorituskyvystä ja ilmaherruuden puuttuminen puolestaan venäläistaktiikoista.

Vaikka koneita olisikin, mutta jos ne ja ilmavoimat ovat tällä taktisella tasolla niin miten Venäjä ikinä kuvittelee pärjäävänsä länsivaltoja vastaan. Täysin vastaantulija aivan keskeisessä kynnysasejärjestelmässä.
Kuvaa loistavasti sitä kuinka Glonass on integroitu systeemiin. /s

Vähän sitten osaksi ohi sinun postista:

Arviot Venäjän avaruuspuolustuksesta eivät oikein vakuuta ketään, ja siksi onkin arveltu että Venäjä voisi tuhota satelliitteja luodakseen romua radalle vain estääkseen muiden maiden satelliittien käytön tiedustelussa/viestinnässä. Joku arvioi että Venäjällä on ~100 satelliittia taivaalla, toinen nettilähde arvioi että niistä 23 on tiedustelusatelliitteja ja osa niistä on parisenkymmentä vuotta vanhaa ja toimivuus / hyöty sen mukaista... Noilla määrillä ei pääse edes kaupallisten toimijoiden top5 kerhoon, joten siinä sitä supervaltaa...

Ja jos se NL:n vanha ylpeys, eli avaruus, on tuossa jamassa, niin mitä sitten muut? Ammutaan SU-25:lla raketteja nokka pystyssä ja parasta toivoen? SU-xx sitten torjuu kaiken S400/500:n kanssa ja samaan aikaan hehkutetaan ohjus-/asejärjestelmiä jotka voidaan aseistaa ydinaseella. Wunderwaffet Rodinaa puolustamassa...

Toki sieltä löytyy miestä ja kamaa pieniä valtioita vastaan, mutta supervaltahaaveilut taisivat ottaa aikalisän. Mahtaa sattua...
 
Back
Top