Uudet miinantorjuntaalukset myöhästyy

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jonkku
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Jonkku

Alikersantti
Jotenkin ei tunnu yhtään yllättävältä, että nämäkin myöhästyvät, kun näitä nykyisiä hankintoja ja niiden aikataulujen leviämistä katsoo. Toki luonnonvoimia vastaan on turha kamppailla...

Kiinnostaisi tietää, mitä italiaanot meinaavat vastakaupoillaan hankkia...

Suora lainaus YLE:n nettisivuilta:

Italialaisen Intermarine-yhtiön miinanraivaajalaivojen toimitukset Suomeen myöhästyvät tulvien takia. Kolmesta Italiasta tilatusta, yhteensä yli 250 miljoonaa euroa maksavasta miinanraivaajasta ensimmäinen myöhästyy aikataulusta liki vuodella.
Suomi tilasi italialaiselta toimittajalta kolme Katanpää-luokan miinanraivaajaa vuonna 2006. Kaupan hinnaksi sovittiin 250 miljoonaa euroa. Suurhanke kärsi kuitenkin vuosi sitten suuren takaiskun.
Ensimmäinen kolmikon aluksista upposi kirjaimellisesti mutaan Italian aseteollisuuden kehtoa Sarzanaa kohdanneissa tulvissa. Telakan projektipäällikkö Giovanni Stefanini oli yksi ensimmäisistä silminnäkijöistä.
- Se oli turhauttavaa, koska kaikki se työ, mitä olimme tehneet Suomen laivaston ja yhteistyökumppaneiden kanssa, oli valunut hukkaan muutaman päivän aikana, sanoo Stefanini.
Ongelmat eivät jääneet tähän. Uusi tulva yllätti yhtiön 11 kuukautta myöhemmin joulupäivänä 2009. Tuolloin vauriota jäivät edelliskertaa pienemmiksi.
Hinta säilyy myöhästymisestä huolimatta
Turussa Merivoimien esikunnassa laivojen käyttöönotto on jo ehditty ohjelmoida uudestaan. Miinantorjujien hankintaprojektista vastaava komentajakapteeni Kristian Isberg ei harmittele myöhästymisiä.
Vaikka luovutusaikataulu muuttuu, ostajan kustannukset säilyvät ennallaan. Suomi maksaa laivoista sovitut 250 miljoonaa euroa ajallaan.
- Mikäli myöhästyminen johtuu force majeure -tapahtumista, sopimussakkoja ei sovelleta, Isberg ynnää.
Suomikin hyötyy vastakaupoista
Laivakauppa on solmittu vastakauppaperiaatteella: italialaisten tulee ostaa suomalaisilta yhtiöiltä palveluita ja tuotteita laivan hinnalla. Ainakin toistaiseksi tavoitteissa on pysytty.
- Sopimuksen neljäs vuosi on juuri täyttymässä. Vastakaupoissa olemme pitäneet kiinni tavoitteistamme ja saavuttaneet vastakaupoissa 40 prosentin tason. Vastakaupat pitävät sisällään suomalaisia tarvikkeita, teknologiavaihtoa ja epäsuoria teollisuuden vastakauppoja, kertoo projektipäällikkö Giovanni Stefanini Intermarine-telakalta.
Pitkällä aikavälillä myös Suomi hyötyy laivatilauksesta. Suurimman potin kerää kuitenkin Italian toiseksi suurin, muun muassa Vespa-merkistään tunnettu, yli 1,6 miljardin euron liikevaihtoa pyörittävä IMMS-konserni.
Sen tytäryhtiön, miinantorjujia valmistavan Intermarinen kassaan kilahtaa 80 prosenttia laivan rakennuskuluista. Telakka selvinnee tulvista pitkälti pelkällä säikähdyksellä. Sen tilauskirja on paksu ja emoyhtiön kassa vahva.
Aluskolmikon ensimmäisen laivan on määrä seilata Suomeen ensi keväänä juuri eduskuntavaalien kynnyksellä.
YLE Uutiset / Ville Kolari

http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2010/04/suomalaisten_miinantorjuntalaiva_juuttui_tulvaan_1619357.html
 
Eipä näytä hyvältä ei. Jumankekka, sattuuko muille tällaista, että miinanraivaaja-alukset KIRJAIMELLISESTI uppoavat ennenkuin niitä on päästy edes käpistelemään. Panee miettimään ruotsalaisnorjalaista salaliittoa.....
 
baikal kirjoitti:
Jumankekka, sattuuko muille tällaista, että miinanraivaaja-alukset KIRJAIMELLISESTI uppoavat ennenkuin niitä on päästy edes käpistelemään.

Eikä vain kerran vain kahdesti! Jos nyt oikein noita italialaistietoja tulkitsen niin kaikilla mahdollisilla tavoilla koittivat suojautua mutta ei auttanut äärimmäisten sääolosuhteiden edessä ja tulva tuhosi jopa telakan ruokalan sekä viivästytti valmistusprosesseja...

http://lanazione.ilsole24ore.com/laspezia/economia/2010/04/16/319163-cantieri_militare.shtml

...a causa delle condizioni meteo eccezionalmente avverse e nonostante la messa in atto di tutte le procedure atte a “tutelare”, per quanto possibile, il sito, il fiume Magra ha invaso in tempi brevissimi tutto il sito produttivo di Intermarine, tra cui i magazzini, gli uffici posti al piano terreno, la mensa, ecc.. L’evento ha arrecato ingenti danni...
 
Uutinen vuodelta 2006:

http://www.mtv3.fi/uutiset/arkisto.shtml/arkistot/kotimaa/2006/11/484751

Ei näy 40mm tykkiä räyhäkämpää It-aseistusta. Mitenkäs nyt näin? Onko tuossa paatissa tulenjohtotutkaa tuolle tykille? Ei osu sellaista perinteistä lautasta silmiin? Jutussa mainitaa elektro-optinen tulenjohtojärjestelmä. Vain jonkinlainen kamera?
 
JOKO kirjoitti:
Uutinen vuodelta 2006:

http://www.mtv3.fi/uutiset/arkisto.shtml/arkistot/kotimaa/2006/11/484751
Jutussa mainitaa elektro-optinen tulenjohtojärjestelmä. Vain jonkinlainen kamera?

Sagemilta tilasivat noita viimeksi mm. ilmatyynyaluksiin:
http://www.sagem-ds.com/fra/site.php?spage=02020401
 
Eikö niitä miinantorjuntaaluksia voisi tehtä Suomessa?
 
uddis kirjoitti:
Hejsan kirjoitti:
Eikö niitä miinantorjuntaaluksia voisi tehtä Suomessa?

No vois on tääl telakoit mut jostain käsittämättömästä syystä ne tilattiin tualta...

Jos se oli tätä vastakauppa......mikä ratkaisi
 
Hejsan kirjoitti:
uddis kirjoitti:
Hejsan kirjoitti:
Eikö niitä miinantorjuntaaluksia voisi tehtä Suomessa?

No vois on tääl telakoit mut jostain käsittämättömästä syystä ne tilattiin tualta...

Jos se oli tätä vastakauppa......mikä ratkaisi

Taisi ratketa homma Italian valtion subventoiman telakan kilpailukykyiseen tarjoukseen laminaattirunkoisesta ja kansainvälisiin tehtäviin soveltuvasta alustyypistä eikä mihinkään muuhun. Olihan siellä Kockumskin mukana tarjouskilpailussa loppumetreille.

Koko miinantorjunta-alushan on tarjahalosmaisen asehankintapolitiikan kruununjalokivi - kylmän sodan lähtökohdista hankittu eurooppalainen alus kansainvälisiin tehtäviin miinoja raivaamaan ilman kummempaa omaa aseistusta.
 
Museo kirjoitti:
Taisi ratketa homma Italian valtion subventoiman telakan kilpailukykyiseen tarjoukseen laminaattirunkoisesta ja kansainvälisiin tehtäviin soveltuvasta alustyypistä eikä mihinkään muuhun. Olihan siellä Kockumskin mukana tarjouskilpailussa loppumetreille.

Koko miinantorjunta-alushan on tarjahalosmaisen asehankintapolitiikan kruununjalokivi - kylmän sodan lähtökohdista hankittu eurooppalainen alus kansainvälisiin tehtäviin miinoja raivaamaan ilman kummempaa omaa aseistusta.

No joo... Eihän tuolla kehtaa somalian piraattejakaan lähteä jahtaamaan, isot pojat isommilla paateilla nauraa niin, että itku pääsee suomipojalta :@
 
Tuota, eihän nykyisillä "miinantorjunta-aluksillamme", siis Kuha-luokalla ole Sergeitä kummempaa aseistusta. Tuo nelikymppinenhän on parannusta nykyiseen, ainakin kantaman osalta. Ja tykistötaistelut nyt miinantorjunta-alukselle tuskin ovat mikään Number One. Mutta, onko ne Boforsit uusia vai jostain wanhasta paatista nyysittyjä?
 
Wikipedan mukaan 1 × 40 mm Bofors Mk.3
En tiedä jos se on uus.....
 
Toinen merivoimille hankittava miinantorjunta-alus (MITO) sai 26. elokuuta Italian Sarzanassa järjestetyssä kastetilaisuudessa nimekseen ”Purunpää”. Aluksen kummi on merivoimien komentajan puoliso, rouva Mervi Rannikko ja kummikaupunki on Helsinki.

Muistanko nyt ihan väärin mutta eikö se edellinen merivoimissa palvellut "Purunpää" uponnut lopulta myrskyssä Borneon vesillä joskus 1983?

Ilmeisesti Kansainhuoltoministeriö osti alun perin viisi miinanraivaajaa liittoutuneiden ylijäämävarastosta vuonna 1948. Alusluokan muista miinanraivaajista "Vahterpää" ja "Tammenpää" makaavat molemmat merenpohjassa Haverön koillispuolella.

Yhden noista miinanraivaajista Suomen valtio myi sittemmin joillekin lahkolaisille ja sitä käytettiin alkuasukkaiden käännyttämiseen kristinuskoon.
 
juhapar kirjoitti:
Tuota, eihän nykyisillä "miinantorjunta-aluksillamme", siis Kuha-luokalla ole Sergeitä kummempaa aseistusta. Tuo nelikymppinenhän on parannusta nykyiseen, ainakin kantaman osalta. Ja tykistötaistelut nyt miinantorjunta-alukselle tuskin ovat mikään Number One. Mutta, onko ne Boforsit uusia vai jostain wanhasta paatista nyysittyjä?
Uusimaalta ja Hämeenmaalta ainakin vapautui hiljan remontissa 4kpl 40-millisiä, eiköhän noita tai muita vanhoja värkkejä kierrätetä uushankintojen sijasta. Koko tykillähän ei ole kummoista merkitystä aluksen suorituskyvyssä.
 
Suomen uusin sotalaiva lähtee pian merelle Italiassa

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Suomen+uusin+sotalaiva+l%C3%A4htee+pian+merelle+Italiassa/1135264164066

Merivoimat / La Spezian telakka

Ensimmäinen Suomen ostama miinantorjunta-alus MHC Katanpää lähtee merikokeisiin tässä kuussa.

Ensimmäinen Suomen ostama miinantorjunta-alus lähtee merikokeisiin tässä kuussa. MHC Katanpää (mine hunter coastal) on tarkoitus luovuttaa merivoimille ensi kesänä.


Suomi on tilannut italialaiselta telakalta kolme miinantorjunta-alusta. Toinen alus luovutetaan loppuvuonna ja kolmas ensi vuoden aikana.

"Merivoimat siirtyy niiden suorituskyvyn myötä uudelle aikakaudelle", sanoo komentajakapteeni Kristian Isberg merivoimien esikunnasta.

Katanpään luovutus on vuoden myöhässä, koska aluksen rakentanut telakka joutui kaksi kertaa tulvan alle vuonna 2009.

Uudet laivat parantavat Suomen miinantorjuntakykyä ja turvaavat meriyhteyksiä. Merivoimat onkin keskittymässä jatkossa yhä enemmän meriyhteyksien suojaamiseen.


Uudet Katanpää-luokaksi nimetyt alukset pursuavat viimeisintä teknologiaa.

Aluksilla on muun muassa itsenäisesti veden alla toimivia kulkuneuvoja (autonomous underwater vehicle, AUV) ja vedenalaisia kauko-ohjattavia robotteja (remote operated vehicle, ROV).

Katanpää-luokan alukset ovat pituudeltaan nykyisten ohjusveneiden mittaisia, mutta uppoumaltaan huomattavasti suurempia.

Alusten runko on tehty lasikuidusta, ja kaikki järjestelmät on asetettu vaimentimille, jotta ne kestävät räjähdysten painevaikutusta.


Miinantorjunta-alusten ohella merivoimat hankki uudenlaisen miinasodankäynnin tietokeskuksen, joka asennettiin viime vuonna Turun Pansioon.

Tietokeskus kerää merenpohjasta tietoa, jota voidaan käyttää merivoimien eri aluksilla kannettavien tietokoneiden kautta.

Komentajakapteeni Isbergin mukaan tietokeskus on nykyaikaisen miinasodankäynnin peruselementti:

"Uusien miinantorjunta-alusten myötä katsottiin, että sitä tarvitaan."
 
Varmasti ihan hienoja paatteja, mutta minä en kyllä ymmärrä mihin niitä tarvitaan, eikä minun mielestäni suurin uhka meriyhteyksille edes tule miinoista.

Kriisitilanteessa joka tapauksessa ainoat järkevät ja suojatut merireitit kulkevat Ruotisiin, Turun ja Ahnvenanmaan saariston kautta. Tai sen pohjoispuolella - Pohjanmerellä.

Näin ollen "meriyhteyksien suojaamiseen" tarvitaan mielestäni aivan muita järjestelmiä kuin huippuhyvä hmiinantorjuntakyky! Miinanlaskukyky, tehokas ilmatorjunta (Umkhonto tai vastaavat), meritorjuntaohjuksia (RBS15 jne.) sekä sukellusveneentorjunta (mukaan lukien Ruotsin sukellusveneet). Jos ylläolevat ovat kunnossa ei kukaan pääse laskemaan niitä miinoja, joten kalliita miinantorjuntaaluksia ei tarvita. Vai olenko käsittänyt väärin?
 
Eikös seuraavana laivastolla ollut vuorossa miinalaivojen ja vanhempien ohjusveneiden korvaaminen yhdellä alusluokalla? Siis joku Visby- tai Braunschweig-kokoluokan korvetti (miinanlaskukyky, sutokyky, merimaaliohjukset ja vielä jonkunlaiset it-ohjuksetkin)?
 
juhapar kirjoitti:
Eikös seuraavana laivastolla ollut vuorossa miinalaivojen ja vanhempien ohjusveneiden korvaaminen yhdellä alusluokalla? Siis joku Visby- tai Braunschweig-kokoluokan korvetti (miinanlaskukyky, sutokyky, merimaaliohjukset ja vielä jonkunlaiset it-ohjuksetkin)?
 
Eikö nuo molemmat, varsinkin Braunschweig ole aivan liian isoja (ja Braunschweig liian hidas ja sillä on turhan pitkä range, 4,000 nmi Wikipedian mukaan). Ja tarvitaanko välttämättä "Helicopter pad and hangar" (kun ei ole helikopterietakaan)? Paljon pienempiä, kuten Hamina-luokka, tai aika mielenkiintoiset norjalaiset "Skjold class patrol boats" riittänevät hyvin.
 
Haminan kokoisella ei varmaan paljon miinoitella, luulen. Ja huomannet varmaan, 3JK, että mainitsin kokoluokan, en muita ominaisuuksia.
 
Back
Top