Uutisia Ruotsista

Jos se nopeus pitää paikkansa, niin ne ajovakauden järjestelmät ja kuskin koulutus on aika hyödyttömiä kun herra Newton on siirtynyt kuskin paikalle... ei nekään ihmeisiin pysty vaikka monessa asiassa auttavatkin. Ainakin ajamaan lujempaa ojaan...

Juuri näin, ei nekään ihmeisiin pysty. Kerran vuosia sitten talvella luulin ajavani lepikkoon esp takia. Kosketus järjestelmään oli ensimmäinen laatuaan ja olin aivan matkustajan paikalla kun auto ei alkuunkaan käyttäynyt odottamallani tavalla.

Turvallisessa paikassa sittemmin testasin järjestelmän logiikkaa, eikä se pystynyt kaikkea korjaamaan. Perstuntumani mukaan ainakin siviiliviritteiset järjestelmät pyrkivät korjaamaan yleisimmät kuljettajien perusvirheet, kuten juuri kaasun noston luistossa tai vastaohjauksen puutteen/hitauden, hartialukkojarrutuksen aiheuttaman ohjattavuuden puutteen jne.

Sitten kun tulee oikeat liikkeet ratin takaa niin kuski joutuu taistelemaan järjestelmää vastaan/sen rinnalla ja tekee lopulta helposti vääriä asioita.
 
Sen verran vielä tuosta (offtopic) omasta ensikosketuksesta ESP:hen, niin oikealle kääntyvässä kaarteessa auto lähti lumella luisuun. Tilaa oli joten ajattelin antaa vähän luistaa ja homma olisi sillä selvä. Tein napakan vastaohjauksen ja painoin kaasua (etuveto) eli ihan oikeat asiat. ESP lopetti luisun alkuunsa ja käänsi auton rattini osoittamaan suuntaan eli ulos tieltä. Ulosajon esti käytännössä se, että auto jarrutti itsestään, vaikka painoin kaasua. Järjestelmä ilmeisesti oletti minun olevan idiootti, joka painaa vahingossa kaasua ja yrittää kääntää auton kulkusuunnan vasemmalle.

@Sjööpe mainitsemat kehittyneet ja tarkoitukseensa tuunatut järjestelmät voivat toki olla ihan eri asia.
 
Oma foliopipo-osaston näkemys tähän olisi ehkä sellainen, että jollain tavalla kaasu saadaan jäämään täysille, esim moottorinohjausta käsittelemällä, vaihteisto tilaan jossa vaihdetta ei saa vapaalle ja jarrut myös epäkuntoon. Nämä kaikki on nykyautoissa sähköisiä/tietokoneen ohjaamia ja tiettyjä asioita jo muutenkin voidaan etäkäyttää esim valmistajan toimesta. Voisin ajatella, että kaasu pohjassa motaria kiitävä jarruton auto olisi ainakin melko jännittävä kokemus kyydissä olijoille..
 
Sen verran vielä tuosta (offtopic) omasta ensikosketuksesta ESP:hen, niin oikealle kääntyvässä kaarteessa auto lähti lumella luisuun. Tilaa oli joten ajattelin antaa vähän luistaa ja homma olisi sillä selvä. Tein napakan vastaohjauksen ja painoin kaasua (etuveto) eli ihan oikeat asiat. ESP lopetti luisun alkuunsa ja käänsi auton rattini osoittamaan suuntaan eli ulos tieltä. Ulosajon esti käytännössä se, että auto jarrutti itsestään, vaikka painoin kaasua. Järjestelmä ilmeisesti oletti minun olevan idiootti, joka painaa vahingossa kaasua ja yrittää kääntää auton kulkusuunnan vasemmalle.

@Sjööpe mainitsemat kehittyneet ja tarkoitukseensa tuunatut järjestelmät voivat toki olla ihan eri asia.
Esapekka kertoo ajonvakautuksesta:
Nykyautoja ei enää viedä vastaohjauksella vaan ajonvakautuksen (ESC) ehdoilla.

– Ajonvakautus on rallikuskille hiukan outo asia. Jos korjaan siviiliautolla alkavaa luisua samalla tavalla, kuin mitä teen työssäni rallikuljettajana, korjaustoimenpide on väärä. ESC:llä varustetulla autolla ajettaessa pitää unohtaa entisajan ajo-opit, painotti 25-vuotias huippukuljettaja.

– Luisun oikaiseminen vastaohjauksella on väärin, sillä ajonvakautus pyrkii kääntämään autoa siihen suuntaan, mihin renkaat osoittavat. Kun auto puskee tai yliohjaa, ohjataan siihen suuntaan, minne halutaan mennä – auto tekee muun työn. Tämä koskee kaikkia vetotapoja. Ja jarrua voi tällaisessa tilanteessa polkea surutta.

Eli nämä ajonvakautukset on tehty sellaisille henkilöille jotka eivät osaa ajaa liukkaalla.

Panssaroituja autoja valmistetaan hyvin pieniä määriä. Välttämättä niiden ESC ei ole kovin hyvin optimoitu, koska tuotekehitykseen ei ole käytettävissä valtavia resursseja ja ajodynamiikka on suurentuneen massan takia erilainen perusmalliin verrattuna.
 
Esapekka kertoo ajonvakautuksesta:


Eli nämä ajonvakautukset on tehty sellaisille henkilöille jotka eivät osaa ajaa liukkaalla.

Panssaroituja autoja valmistetaan hyvin pieniä määriä. Välttämättä niiden ESC ei ole kovin hyvin optimoitu, koska tuotekehitykseen ei ole käytettävissä valtavia resursseja ja ajodynamiikka on suurentuneen massan takia erilainen perusmalliin verrattuna.
Ja edelleenkään, ei ne ajonvakautusjärjestelmät kumoa fysiikan lakeja. Ne auttavat paljon ja ne auttavat tiettyyn rajaan asti, mutta tuon rajan jälkeen auto kyllä menee sinne metsään tai mihin se massa nyt sattuikaan osoittamaan.
 
Esapekka kertoo ajonvakautuksesta:


Eli nämä ajonvakautukset on tehty sellaisille henkilöille jotka eivät osaa ajaa liukkaalla.

Panssaroituja autoja valmistetaan hyvin pieniä määriä. Välttämättä niiden ESC ei ole kovin hyvin optimoitu, koska tuotekehitykseen ei ole käytettävissä valtavia resursseja ja ajodynamiikka on suurentuneen massan takia erilainen perusmalliin verrattuna.
Joo tuon ensimmäisen shokin jälkeen oppinut elämään näiden vakautusten kanssa. Parhaiten pärjää kun ei tee oikeastaan mitään tai korkeintaan hyvin vähän.
 
Panssaroituja autoja valmistetaan hyvin pieniä määriä. Välttämättä niiden ESC ei ole kovin hyvin optimoitu, koska tuotekehitykseen ei ole käytettävissä valtavia resursseja ja ajodynamiikka on suurentuneen massan takia erilainen perusmalliin verrattuna.
Eu-maahan rekisteröidyn ajoneuvon on täytettävä iso liuta direktiivejä. En ole autotekniikan asiantuntija, mutta tiedän että ainakin Suomessa käytössä olevat "panssarit" on tyyppihyväksyttyjä ja niiden ESC järjestelmät on optimoitu kasvaneille massoille. Muuten näitä ei rekisteröityä saa.
Hyvänä esimerkkinä taannoiset nalle-poliisien panssari Toyotat.
 
Oma foliopipo-osaston näkemys tähän olisi ehkä sellainen, että jollain tavalla kaasu saadaan jäämään täysille, esim moottorinohjausta käsittelemällä, vaihteisto tilaan jossa vaihdetta ei saa vapaalle ja jarrut myös epäkuntoon. Nämä kaikki on nykyautoissa sähköisiä/tietokoneen ohjaamia ja tiettyjä asioita jo muutenkin voidaan etäkäyttää esim valmistajan toimesta. Voisin ajatella, että kaasu pohjassa motaria kiitävä jarruton auto olisi ainakin melko jännittävä kokemus kyydissä olijoille..
Tuo saattaa olla mahdollista. Homman voisi viimeistellä kytkemällä kaarteessa (tässä tapauksessa) vasemman puolen jarrut. En kuitenkaan pidä todennäköisenä.

"The more sophisticated the system is, the more connected your vehicle is, the more exposed you are," Shlisel told the Detroit Free Press. "We have taken whatever model [car] you think of and we hack them through various places. I can control your steering, I can shut down and [start] your engine, control your brakes, your doors, your wipers, open and close your trunk."
 
Eu-maahan rekisteröidyn ajoneuvon on täytettävä iso liuta direktiivejä. En ole autotekniikan asiantuntija, mutta tiedän että ainakin Suomessa käytössä olevat "panssarit" on tyyppihyväksyttyjä ja niiden ESC järjestelmät on optimoitu kasvaneille massoille. Muuten näitä ei rekisteröityä saa.
Hyvänä esimerkkinä taannoiset nalle-poliisien panssari Toyotat.
Epäilen vähän, että tyyppihyväksyntään kuuluisi sivuluisut kuivalla asfaltilla 160 km/h nopeudella. Tyyppihyväksynnistä huolimatta asiat voi tehdä laadukkaasti tai toisella tavalla. Esimerkkinä itselläni on kokemusta sellaisella massatuotetulla henkilöautolla jonka ABS ei anna jarruttaa lähes ollenkaan tietyissä Suomessa esiintyvissä olosuhteissa.
 
Eu-maahan rekisteröidyn ajoneuvon on täytettävä iso liuta direktiivejä. En ole autotekniikan asiantuntija, mutta tiedän että ainakin Suomessa käytössä olevat "panssarit" on tyyppihyväksyttyjä ja niiden ESC järjestelmät on optimoitu kasvaneille massoille. Muuten näitä ei rekisteröityä saa.
Hyvänä esimerkkinä taannoiset nalle-poliisien panssari Toyotat.
Jos ruotsin poliisissa on yhtä taitavia hankkioita kuin suomen poliisissa niin kaikki on mahdollista. Suomessa tilaattiin pari Toyotaa panssaroituna,ilman että jarruihin ja alustaan tehtiin muutoksia.
Onneksi Suomessa oli noheva katsastus setä.


Poliisin hutiostos Karhuryhmälle toi yli 350000 euron laskun​

Karhuryhmälle hankitut autot eivät menneet läpi katsastuksesta

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000002793622.html




Voihan olla että Ruotsissa ei viranomaisten autoja niin pilkulleen kattella,?
 
Jospa kyseessä oli takaa-ajotilanne. Todellinen tai oletettu. Yritetty joko karkuun tai ylinopeutta ajamalla selvittää, onko joku seuraamassa.
 

Kyllä ne näitä Vitoja panssaroi jopa BR6 tasoon asti.
Jonkun verran olen joutunut/päässyt ajamaan tällaisilla raskaammin varustelluilla autoilla, ja ajoittain virkatehtävissä myös nopeusrajoituksia ylittämään.
Muutama omakohtainen huomio:
-Tämäntyyppiset autot ovat lähes poikkeuksetta nelivetoisia (pakut tai kevytkuorma-autot) sekä automaattivaihteisia. Näinollen moottorijarrutuksen vaikutukseen hallinnan menetyksestä en jaksa uskoa.
- Autot ovat korkeintaan muutaman vuoden ikäsiä, joissa erittäin kehittyneet ajovakauden hallintajärjestelmät (ESP).
Mikäli aikaisempi Analyysi auton merkistä pitää paikkaansa (MB), on näissä vakionakin erittäin "agressiiviset" järjestelmät jotka puuttuvat peliin joskus erittäin herkästi. Panssaroinnin toteuttaneet yritykset tai tehtaat säätää näitä vielä kyseiselle muutokselle optimaaliseksi.
- Henkilösuojaustehtävissä toimivat saavat erittäin kattavan ajokoulutuksen, joten ihan nuoremman konstun ajokokemuksella ei pitäisi kuski liikkeellä olla. (Näin ainakin täällä kotomaassa.)

Minä en jaksa uskoa pelkkään kuljettajasta johtuvaan hallinnan menetykseen, vaan minun veikkausrahat menee tekniseen vikaan tai ulkopuoliseen vaikutukseen (kosketus toiseen autoon/esteeseen).
Myönnettävä on että 160 km/h tuollaisessa paikassa ja tuolla kalustolla on aika HC kamaa.
Mikäli hylky ei palanut ihan tuhkaksi, on ECU-boxista nopeus ja kiihtyvyystiedot kyllä löydettävissä.
Jossain väitettiin ajoneuvon olleen Range Rover bensakoneella. Se selittäisi hieman tulipaloa.
 
Kaiken foliohattuilun vaihteeksi se miltä tämä nyt oikeasti vaikuttaa - että kyseessä on vaan niinkin (tylsä) asia kuin poliisin oman virheen johdosta tullut onnettomuus ilman sen ihmeellisempää. Poliisi on ihminen siinä missä muukin maantallaaja joka voi altistua virheisiin. :salut:
 
Viimeksi muokattu:
Itseä toi vauhti ainoastaan tässä vähä mietityttää. Ei varmasti yleensä moista vauhtia ajelleet paikasta toiseen. Mut luulisi olevan tiedossa mitä siel on tapahtunut kaippa noilla jotkut radioyhteydet ja muut on ollu ? Ehkä tämä keissi on jopa Ruotsin poliisin selvitettävissä
 
Kaiken foliohattuilun vaihteeksi se miltä tämä nyt oikeasti vaikuttaa - että kyseessä on vaan niinkin (tylsä) asia kuin poliisin oman virheen johdosta tullut onnettomuus ilman sen ihmeellisempää. Poliisi on ihminen siinä missä muukin maantallaaja joka voi altistua virheisiin. :salut:
No jos ei ollu hälytysajossa tai muuta hyväksyttyä syytä, niin 160kmh nopeutta ei voi kyllä kutsua virheeksi. Sille taitaa Ruotsinkin rikoslaista löytyä ihan muut termit.
 
No jos ei ollu hälytysajossa tai muuta hyväksyttyä syytä, niin 160kmh nopeutta ei voi kyllä kutsua virheeksi. Sille taitaa Ruotsinkin rikoslaista löytyä ihan muut termit.
Niin, kyllä virhekin voi olla laadultaan vakavampi (se että kuljettaja nyt ilmeisemmin oli päättänyt että ajetaas nyt nopeammin kun ajetaan) ja jos tässä olisi kuskina ollut poliisi hengissä selvinnyt niin varmaankin olisi voinut tulla rikostermiä hänelle vastaan tästä oikeudessa.
 
Jospa kyseessä oli takaa-ajotilanne. Todellinen tai oletettu. Yritetty joko karkuun tai ylinopeutta ajamalla selvittää, onko joku seuraamassa.

Varmasti ainakin tositilanteessa kutsutaan nopeasti lisäapua (radiohäirintä on toki mahdollisuus, mutta se varmaan näkyisi ajoneuvon katoamisena johtokeskuksen kartalta). Sitä paitsi todennäköisesti silminnäkijät olisivat kiinnittäneet huomiota myös takaa-ajajaan. (Ellei sitten tutkinnallisista syistä esitetä tyhmää ja tietämätöntä.)

Mikä lie protokolla sitten noissa oletetuissa tilanteissa? Joka tietää, ei kerro, ja varmaan maakohtaisiakin eroja on.
 
Otin pari lasia punaviiniä ja mietin maailman menoa.

Mitä Lars Vilks teki 4,5t painoisessa suojausajoneuvossa kun poliisin tiedotuksen mukaan normaalista poikkeavaa uhkaa ei ollut? Tuskin everyday maitokaupassa käynti oli. Vaikka kyytiä tarjonneet olleet poliisit olivat vuosia olleet mukana, niin onko tuollainen ajoneuvo hänen henkilökohtaisessa käytössä?


Ja miksi se ajoneuvo ajoi 160kmh ilman julkilausuttua/näkyvää syytä?

Hieman hiipii itsellekin ajatus tässä päähän, että näinköhän tässä ulos annetussa infossa oli koko totuus ja vain totuus.

IS:n mukaan Vilks oli tapaamassa ystäviään Tukholman alueella. Kenties hän on liikkunut siellä ystäviensä kanssa, ja siksi käytössä on ollut (oletettu) pakettiauto/pikkubussi? Tai sitten se on ollut mitä on ollut saatavilla poliisin arsenaalista, jos Vilksillä ei ole ollut dedikoitua autoa? Tai kenties se on miellyttävämpi kulkuväline pitkällä matkalla, esim. kuljettajat ovat levänneet ja pitäneet siellä taukoa, jos on ollut pitkä päivä? Poliisejahan oli ilmeisesti neljä, kaksi samassa autossa Vilksin kanssa ja kaksi saattoautossa.

f2c12af16c4d2ec8fae900e436b7cfe1.gif
 
Back
Top