Uutisia Ruotsista

En löytänyt mitään mittoja Piranha-M mallista.
No, jos Piranha oli 28 m niin tuo M on normaalisti venäläisessä systeemissä tarkoittamassa modernisoitua. Vaikea uskoa että olisi vain 40% pituudesta, mutta eihän noita tiedä..

Sinänsähän Putte on herättänyt henkiin erinäisiä kauan uinuvia järjestelmäprojekteja, joten vaikka tuo linkkisi, joka on asiantuntijan kirjoittama, kertoo ettei venettä olisi otettu operatiivviseen käyttöön julkisten tietojen mukaan. Julkiset ovat julkisia...
 
Katsoin muuten illalla Lars Gyllenhaalin blogia kun tiedän että hän on noista pienemmistä kirjoittanut. Löysin kyllä postauksen taisi olla vuodelta -14 tai -15 mutta kaikki venäläiset tuubivideot joihin hän oli linkannut, oli jostain kumman syystä hävinneet tubista.
 
Uutinen Gotlantiin sijoitetuista joukoista.

http://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005287735.html


Saarelle saapui noin 120 sotilaan mekanisoitu kiväärikomppania jo aiemmin paikalle tulleiden muutaman kymmenen sotilaan lisäksi.


Toinen puolisko pysyvästä joukosta, panssarivaunukomppania, aloittaa Gotlannissa noin vuoden kuluttua. Valmiin joukon koko on 300 sotilasta, joista noin puolet on kokoaikaisia Gotlannissa asuvia ja puolet osa-aikasotilaita.

Saarelle päätettiin jo hiljattain tuoda alun perin päätetyn arsenaalin lisäksi oma pieni ilmapuolustus vuoden 2018 aikana: kahdeksan taisteluajoneuvoilla liikuteltavaa ilmatorjuntatykkiä. Ne on tarkoitettu lähinnä helikoptereiden ja lentokoneiden torjuntaan.


Ruotsin maanpuolustuskorkeakoulun tutkijan Peter Mattssonin mielestä uusi puolustus on hyvä alku. ”Tämä nostaa kynnystä, eikä saarelle voi noin vain tunkeutua. Jos paikalla on ilmapuolustus, pitää vastustajan ottaa kontrolli maassa, jolloin vastassa on muita joukkoja. Vastustajan urakka vaikeutuu merkittävästi”, hän sanoo.

Luvattu ilmatorjunta on Mattssonin mielestä silti riittämätön. Lisäksi tarvittaisiin esimerkiksi meritorjuntaohjuksia, hän arvioi.

Samaa sanoo Gotlannin puolustuksesta kirjan kirjoittanut everstiluutnantti ja Ruotsin kuninkaallisen sotatiedeakatemian jäsen Tommy Jeppsson. Hänen mielestään puolustusta pitäisi vahvistaa esimerkiksi tykistöllä, kattavammalla ilmatorjunnalla ja meritorjuntaohjuksilla. Nykyinen linja on silti poliittiset realiteetit huomioiden hyvä.
 
Liian iso. Oikea kokoluokka on joko tuo ruotsalainen Seal Carrier tai Venäläinen Triton NN.

Triton
20120210-225617.jpg

VVX5bbE.jpg



Tämä Triton on neukkulan ajalta periytyvä projekti, joka oli kai jäissä kauaan.


SEAL Carrier:

CarrierSpin.gif
SEAL_Carrier_PRODUCT_IMAGE3_full_size.jpg
Onhan ruotsissa vielä tämäkin: http://crashdive.se/technical-info.php

Mutta nuo julkaistut kuvat tuovat minulle mieleen eniten tuon Tritonin. Tosin nuo kuvassa alemman pään mötikät hämäävät... sukeltajia hommissa?
 
:facepalm: = https://yle.fi/uutiset/3-9736915

Ruotsin salaisten agenttien henkilöllisyydet paljastuneet? Liikennehallituksen skandaali paisuu

Tiedot ovat peräisin ajokorttirekisteristä, jonka Ruotsin liikennehallitus (Transportstyrelsen) on ulkoistanut teknologiayritys IBM:lle Tšekkiin.

Ruotsin salaisten agenttien henkilöllisyydet ovat saattaneet vaarantua, kertoo sanomalehti Dagens Nyheter. Kyseessä on viimeisin käänne pari viikkoa paisuneessa tietovuotoskandaalissa.

Dagens Nyheterin mukaan sekä Ruotsissa että ulkomailla toimivien turvallisuuspoliisi Säpon ja puolustusvoimien agenttien henkilötietoja on voinut vuotaa julki. Se voi pahimmillaan vaarantaa heidän henkensä.

Rekisterit ulkoistettiin Tšekkiin
Tiedot ovat peräisin ajokorttirekisteristä, jonka Ruotsin liikennehallitus (Transportstyrelsen) on ulkoistanut teknologiayritys IBM:lle Tšekkiin. Tšekkiläisillä it-teknikoilla on ollut pääsy rekistereihin, vaikka heistä ei ole koskaan tehty turvatarkastuksia.

– Tämä on valtavan haitallista ruotsalaiselle tiedustelupalvelulle. Jos näiden henkilöiden identiteetit ovat paljastuneet, se uhkaa heidän henkeään. He ovat myös voineet joutua tarkkailun alaiseksi tietämättään, sanoo Dagens Nyheterin haastattelema nimetön lähde.

Liikennehallitus ulkoisti ajoneuvo- ja ajokorttirekisterinsä pidon vuonna 2015. Entisen pääjohtajan Maria Ågrenin kerrotaan tehneen tietoturvalakien vastaisia päätöksiä, ja rekisterien toimintaa alettiin siirtää Tšekkiin, Romaniaan, Serbiaan, Kroatiaan, Hollantiin ja Suomeen.

Muutakin tietoa voinut vuotaa
Ruotsalaisten ajokorttitietojen lisäksi arkaluontoista tietoa Ruotsin teistä, silloista ja satamista on voinut vuotaa Liikennehallituksesta ulkomaille. Ulkomaisilla it-työntekijöille on lisäksi ollut pääsy poliisin salaisiin rekistereihin rikollisista ja rikollisiksi epäillyistä.

SVT kertoi eilen perjantaina, että Ruotsin armeijan ajoneuvorekisterin tiedot olisivat vuotaneet ulkomaille. Liikennehallitus on kiistänyt tiedon. Armeija vastaa itse ajoneuvorekisteristään.

Ruotsin turvallisuuspoliisi Säpo suositteli Liikennehallituksen rekisterien ulkoistamisen takaisin vetämistä välittömästi marraskuussa 2015. Se aloitti esitutkinnan Liikennehallituksen Maria Ågrenia vastaan.

Ågren erotettiin Liikennehallituksesta tammikuussa, mutta tietovuoto tuli julki vasta heinäkuun alussa. Ågren tuomittiin noin 7 000 euron päiväsakkoihin tietovuodosta.

Skandaalia on jopa kuvattu Ruotsin hallituksen pahimmaksi kriisiksi. Dagens Nyheter ja Ruotsin yleisradioyhtiö SVT ovat tehneet useita paljastuksia tietovuotoon liittyen.
 
Tietoturvavuodosta poliittista kärhämää, Ruotsin puolueet pohtivat hallituksen kaatamisyritystä

Porvarioppositio voi saada yllättävän suuren tuen hallituksen epäluottamuslauseen taakse.

Ruotsin valtava tietoturvavuoto on johtamassa yritykseen kaataa hallitus, kertovat ruotsalaislehdet sunnuntaina. Neljä oikeisto-oppositioon kuuluvaa puoluetta harkitsee yhteisen epäluottamuslauseen esittämistä hallitukselle tai yksittäisille ministereille.

– Tämä on turvallisuuskriisi, joka kasvaa päivä päivältä. Mielestäni on merkillistä, että pääministeri ei tule julkisuuteen, sanoo suurimman oppositiopuolueen, maltillisen kokoomuksen puheenjohtaja Anna Kinberg Batra Dagens Nyheterille.

Muiden oikeisto-oppositiopuolueiden puheenjohtajat ovat antaneet vastaavia lausuntoja, mutta lopullista päätöstä epäluottamuslauseesta ei ole tehty.

....

Vasemmistolta ja ruotsidemokraateilta tukea

Myös porvarioppositioyhteistyön ulkopuolelle kuuluva ruotsidemokraatit-puolue ja hallituksen tukipuolueisiin kuuluva vasemmistopuolue ovat luvanneet tukensa epäluottamusäänestykselle.
https://yle.fi/uutiset/3-9737313?origin=rss
 
Ruotsalaiset ovat ilmeisesti jakaneet aikanaan ihan kunnolla arkaluontoista tietoa.

Muunmuassa
-Hävittäjälentäjien sekä erikoisjoukkojen tietoja.
-Todistajansuojelussa olevien henkilöiden tiedot

Ilmeisesti tuolta on päässyt vapaaseen levitykseen myös Ruotsin sotilasmateriaalin sijainteja ja kulkureittejä.
http://www.ibtimes.co.uk/keys-kingd...a-military-secrets-eu-secure-intranet-1631565
http://www.bbc.com/news/technology-40705473

Edit
Muokattu vähän kun selvisin alkujärkytyksestä. :facepalm:
 
Aika tarkkaan meillekin on vakuuteltu ettei tietopalvelujen ulko(maala)istamisesta voi seurata MITÄÄN tietoturvariskejä.
Mutta! Virhepäätöksestä vastannut henkilö menetti puolen kuukauden palkan. Oppiipahan vaarantamaan kuningaskunnan turvallisuuden. Kyllä vastaisuudessa ovat tarkempia kun tehtiin noin raaka varoittava esimerkki.


tumblr_m70dhoTlWz1rw5cyqo1_500.gif
 
Viimeksi muokattu:
Ruotsalaiset ovat ilmeisesti jakaneet aikanaan ihan kunnolla arkaluontoista tietoa.

Muunmuassa
-Hävittäjälentäjien sekä erikoisjoukkojen tietoja.
-Todistajansuojelussa olevien henkilöiden tiedot

Ilmeisesti tuolta on päässyt vapaaseen levitykseen myös Ruotsin sotilasmateriaalin sijainteja ja kulkureittejä.
http://www.ibtimes.co.uk/keys-kingd...a-military-secrets-eu-secure-intranet-1631565
http://www.bbc.com/news/technology-40705473

Edit
Muokattu vähän kun selvisin alkujärkytyksestä. :facepalm:

giphy.gif
 
Joskus se juna vaan kulkee vastustamattomasti ja sitten ihmetellään (niinkuin vaikka tietovuototapauksessa):
Juna kääntyi väärille kiskoille ja väärään kaupunkiin Ruotsissa

Tiistai 1.8.2017 klo 15.26

Juna päätyi väärään kaupunkiin. (EPA)
Näin kuitenkin kävi sunnuntaina, kun etelään Nyköpingiin ja edelleen Norrköpingiin matkalla ollut juna jostain käsittämättömästä syystä kääntyi länteen Södertäljen jälkeen ja päätyi Gnestaan noin 45 kilometrin päähän alkuperäisestä päämäärästään. Junassa oli 130 matkustajaa.
Nyt Ruotsissa kiistellään siitä, miten tämä oli mahdollista. Liikennelaitos on yrittänyt kaataa syytä veturinkuljettajan niskoille, mutta näin ei voi olla, koska Liikennelaitoksen tietokoneet valvovat junareittejä.
- Jostain syystä hän ajoi väärään suuntaan. Kun hän yritti päästä takaisin Gnestasta, hän ajoi punaista päin, Liikennelaitoksen tiedottaja sanoi.
-Veturinkuljettaja ei voi ajaa väärään suuntaan, rautatien opastinlaitteet olivat väärin. Se taas voi johtua inhimillisestä virheestä tai virheestä liikenteenohjauksessa, Ruotsin rautateiden lehdistöedustaja Niklas Härenstam sanoi.
The Local -lehden mukaan matkustajien matka-aika piteni väärän suunnan takia kolmella tunnilla.

KATRIINA MÄKELÄ
[email protected]
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201708012200298419_ul.shtml
 
Back
Top