Varuskunnissa luovuttiin eineksistä ja valmiiksi paloitelluista vihanneksista

Tvälups

Ylipäällikkö
yle 10.2.2014 klo 14:13
Varuskunnissa luovuttiin eineksistä ja valmiiksi paloitelluista vihanneksista
Kastikejauheet ja muut puolivalmiit ainekset ovat taakse jäänyttä elämää Suomen varuskunnissa. Ruoan halutaan maistuvan samalta kuin kotona valmistetun ruoankin.

Kuva: Yle / Jenny Huttunen
Mistä on kyse?
  • Leijona Catering on luopunut monesta puolivalmiista tuotteesta.
  • Varusmiehien toiveena on syödä kotiruokaa armeijassakin.
  • Salaattien syöminen on lisääntynyt varuskuntaravintolassa, kun ruoan laatu on parantunut.
Suomen suurimpiin joukko-osastoihin kuuluvan Kainuun Prikaatin varuskuntaravintola Hoikanhovissa ruokitaan päivittäin noin 4 000 ihmistä. Iso sali vetää paljon varusmiehiä ja ympäristö on laitosmainen, mutta muonituksesta huolehtiva Leijona Catering on siirtynyt ruoassa laitoskeittiöstä takaisin kodinomaiseen suuntaan kaikissa yksiköissään.

Puolustusvoimien ravitsemispalvelut yhtiöitettiin vuonna 2012. Leijona Catering on valtion kokonaan omistama yhtiö, joka valmistaa päivittäin yli 70 000 ateriaa ympäri Suomea.

Leijona Catering selvittää asiakkaiden eli varusmiesten tyytyväisyyttä säännöllisesti. Palaaminen vanhaan sai alkunsa palautteesta.

– Varusmiehet haluavat enemmän kodinomaista eikä laitoskeittiömäistä. Kodinomaisuus on avainsana, kertoo varuskuntaravintola Hoikanhovin ravintolapäällikkö Jani Nevalainen.

Viimeisen vuoden aikana varuskuntaravintolan keittiössä on tapahtunut muutoksia, jotka on huomattu myös ruoan maussa.

– Hyvin paljon ollaan menty siihen, että on luovuttu einestuotteista ja on alettu itse valmistamaan. Valmiista kastikejauheista ja kastiketiivisteistä on luovuttu. Teemme itse alusta alkaen ja näin saamme aitoja, oikeita ja kotoisia makuja. Olemme saaneet nostettua laatua ja asiakkaat ovat tyytyväisempiä, sanoo Nevalainen.


Kaalilaatikko ja kiusaukset edustavat perinteisiä, suomalaisia, kotiruokia. Kuva: Hanne Kinnunen / Yle
Salaatti maistuu sotilaalle
Suuressa keittiössä on ehditty nähdä kaikenlaista. Ravintolapäällikkö Jani Nevalainen vertailee viipaloituna tulevien tomaattien ja kokonaisten tomaattien laatua.

– Viipaloidut tomaatit ovat jo valmiiksi nahistuneita. Kun me itse viipaloimme tomaatit, ne ovat meheviä ja raikkaita. Toki se vaikuttaa siihen, että työtunteja menee enemmän. Laatu edellä ja maku edellä koetetaan mennä, pilkomme lähes kaikki salaattiaineet itse.

Se on selkeä kustannussäästö, kun itse pilkotaan. Meidän kokoisessa paikassa puhutaan lähes 100 000 euron hintavaikutuksesta.

- Jani Nevalainen

Salaatin syöminen onkin lisääntynyt sen jälkeen, kun varuskuntaravintolan keittiössä on palattu vanhaan malliin.

– Nykyaikana sotilaatkin osaavat syödä salaattia. Meillä on päivittäin vähintään kaksi salaattivaihtoehtoa lounaalla ja päivällisellä. Menekki nousee koko ajan. Jos ainepuolta ajatellaan, niin se on selkeä kustannussäästö, kun itse pilkotaan. Meidän kokoisessa paikassa puhutaan lähes 100 000 euron hintavaikutuksesta, kertoo Jani Nevalainen.

Nevalaisen mukaan muissakin suurkeittiöissä

Ruoka vaikuttaa viihtymiseen
Armeijassa annoskoot ovat suuria ja ruoka tuhtia, koska varusmiesten kulutuskin on kova. Tankkaaminen on kuitenkin vain yksi ruoan merkitys.

– Taatusti se vaikuttaa viihtymiseen, siinä on paljon tunnetta mukana. Ulkona kun ollaan, niin syödään hyvin, tuhtia ja lämmintä ruokaa. Se auttaa jaksamaan ja palautumaan. Ruoalla on myös tunnepohjaisia vaikutuksia koti-ikävään ja muuhun vastaavaan, sanoo Leijona Cateringin ravintolapäällikkö Jani Nevalainen.




Ravintolapäällikkö Jani Nevalainen Kuva: Hanne Kinnunen / Yle
Iltapala ei kuulu palvelusaikaan, joten varusmiehet käyvät varuskuntaravintolan iltapalalla vapaaehtoisesti. Kainuun Prikaatin portilla vieraileville pitsatakseille onkin tullut uusi kilpailija.
– Itse tehdyillä sämpylöillä olemme saaneet iltapalakävijät lisääntymään. Lämmin sämpylä ja itse tehdyt tuotteet houkuttelevat kävijöitä, kertoo Nevalainen.

Lihapullat syödään varuskunnissa kuitenkin edelleenkin eineksinä, koska niitä menee niin valtava määrä, ettei kukaan ehtisi niitä valmistamaan ruoka-aikaan mennessä.
 
Back
Top