Varustautuminen itsepuolustusta silmälläpitäen

Ylivoiman edessä se tarkoittaa ylivoiman murtamista nopeasti, tehokkaasti ja pysyvästi.

Nopea ja tehokas pitää tuossa tilanteessa tietysti olla. Sylipaini ei ole toimiva ratkaisu, kun vastustajia on monta. Monen tosielämän kaksinkamppailun voittaja ratkeaa muutamassa sekunnissa ja sen enempää ei aikaa ole tässäkään useimmiten käytettävissä yhteen vastustajaan.

Mitään raatokasaakaan en toisaalta halua omalle kynnykselleni. Ensisijaisena tavoitteena minulla on, että tunkeutujat joko nilkuttavat omin jaloin pois paikalta poliisin etsittäviksi tai odottelevat ei niin toimintakuntoisina, että saavat kyydin sairaalaan - mieluummin ensiapuun kuin teholle, jos on mahdollisuus valita.

Painiotteet kun unohdetaan, niin aika karkeita otteita joutuu yksinään puolustatuva käyttämään. Ruhjeita ja luunmurtumiahan siinä syntyy helposti, mutta mitä sen vähempää voi osalleen odottaakaan, jos väkisin yrittää toisen kotiin tunkeutua pahantekoon?

Edit: inscout ehtikin tuota painiasiaa jo kommentoimaan.
 
Kadulla juoksisin karkuun, kotona (jos ei poistumismahdollisuutta jostain syystä) käyttäisin kättäpidempää. Ei mitään järkeä altistaa itseään väkivallalle ovensuussa. Lakisääteinen varoituslaukaus jonnekin oven ylänurkan tienoille ja sitten on vielä 19kpl hirvilaillista lippaassa jos tulohaluja riittää.

Onneksi kyseinen tunkeutumis-skenaario on todella epätodennäköinen tullakseen itse sitä jotenkin "kutsumatta".
 
Minulla on kaapin päällä ihan vain koristeena:

dbb774ed6a6871898e121e4b5fc5fdeb.jpg
 

Tuollaisella lyhyellä viinyylillä on vaikea antaa tehokkaita lyöntejä.

Itse pidän maglite valaisimista, ne ovat monikäyttöisiä.

Tarvittaessa ne saa laitettua vyölle roikkumaan D-lenkkiin, jos täytyy esimerkiksi saada kumpikin käsi vapaaksi katiskavarkaan tms. käsittelyyn.

Lisäksi tapauksen jatkokäsittelyssä lamppu on lamppu, vaikka se kädessä poistuisi pihapiiristä. Sen sijaan pamppu kourassa kadulla sykkivä on lähtökohtaisesti väkivaltainen raivohullu, joka ansaitsee kovemman rangaistuksen kuin se ikkunan rikkonut vaikean lapsuuden kokenut yhteiskunnan uhri.
 
Tuollaisella lyhyellä viinyylillä on vaikea antaa tehokkaita lyöntejä.
Jaa, eikö tuo ollutkaan sellainen teleskooppimallinen sateenvarjo? ;) Vakavammin: itse hommaisin ulkokäyttöön noin 60-senttisen pampun, sisätiloissa joku 50-senttinen voisi olla ketterämpi. Toistaiseksi turvallisuustilanne ei meilläpäin tuntuisi onneksi tuollaisen hankintaa vielä edellyttävän.
 
Kauhea tilanne! Ja toki noita sattuu.

Muutama miete. Jos herrat "työnhakijat" soittivat etukäteen, yksi vaihtoehto on toki poistua perheen kanssa autolla pikaisesti. Kakkaahan se on joutua kodistaan karkaamaan mutta tuossa tilanteessa harkinnan arvoinen vaihtoehto. Lisäksi tuossa syntyy sellainen pirullinen tilanne, että jos puolustat itseäsi vaikka kumauttamalla kirveellä ensimmäistä tulijaa, niin oikeudessa saat melko varmasti tuomion vähintään törkeästä pahoinpitelystä, koska sinulla katsotaan olleen mahdollisuus paeta:(.

Miksi häkeen soitettiin uudelleen vasta siinä vaiheessa kun maaottelu oli jo käynnissä? Itse olisin soittanut viimeistään siinä vaiheessa kun herrasväki kaartaa pihalle. Kannattaa muistaa, että tilannetta kannattaa puhelimessa myös hieman "värittää" häken suuntaan. "puukkoja niillä mukana ja uskon nähneeni yhdellä haulikon!!!" Partiot eivät tule välttämättä nopeammin, mutta antaa tukea oikeudessa jälkikäteen: "olin näkevinäni haulikon ja pelkäsin henkeni edestä".

Tuollainen tilanne on puolustautumisen kannalta kuitenkin vielä kohtuullinen. Paikalla 2 miestä joista ilmeisesti tuttava oli vielä valmis taistoon talonväen puolesta. Ja kannattaa muistaa, että ne hyökkääjät pelkäävät myös. Yleensä tuollaisessa porukassa on oikeasti yksi joka haluaa tapella ja muut tulevat enemmän tai vähemmän kännissä moraaliseksi tueksi. Sen pääjehun putoaminen vie yleensä innon kavereilta joilla ei ole omaa intressiä tapella.

Itse tuossa tilanteessa ottaisin puukon ja kirveen. Kirves on kamala ase hamarapäälläkin ja ennen kaikkea sen pelkkä näkeminen pysäyttää 90% hyökkääjistä. Kun herrat murtautuvat ovesta läpi löisin oveen niin kovaa kuin jaksaisin. Kyllä se ainakin jonkun saa miettimään haluaako ottaa riskin että oma pää on sen oven sijalla seuraavaksi. Ja jos tulija on viina/piri/subu/muu mömmöpäissään (kuten yleensä on), saattaa joutua siihen kammottavaan tilanteeseen että joutuu lyömään kohti. Kapeassa eteisessä on hyvin vaikea torjua kirveen kaltaista astaloa. Ja se on sitten melkein peli selvä osui mihin tahansa. Puukko sitten sitä varten että jos kuitenkin hyökkääjä tulee siitä kirveestä "läpi", on jotain millä yrittää selvitä painista. 3-4 vastustajaa on yleensä liikaa. Ainakin liikaa siihen, että kannattaa yrittää mitään reilua painimatsia.

Iso kysymys tuossa on se, onko puolustajalla luonnetta lyödä sillä kirveellä kohti tarvittaessa. Väitän, että monella ei ole. Ja silloin lopputulos onkin herran kädessä riippumatta siitä mitä välineitä käytössä on.
Itse en lähde kodistani pakoon ja vastaus olisi tuollaiselle laumalle 12 kaliiperin täyteiset...
Varoituslaukausta en todennäköisesti ampuisi tuossa tilanteessa, itse ovat tienneet mitä kylvävät ja minä tarjoan niittoavun.:devilish:
 
Itse en lähde kodistani pakoon ja vastaus olisi tuollaiselle laumalle 12 kaliiperin täyteiset...
Varoituslaukausta en todennäköisesti ampuisi tuossa tilanteessa, itse ovat tienneet mitä kylvävät ja minä tarjoan niittoavun.:devilish:

Itse olen selvinnyt useamman henkilön päällekarkauksesta ilman tuliasetta.

Noin lähtökohtaisesti Suomessa ei saa ketään surmata vaikka subjektiivinen tuntemus olisikin se, että tilanne on uhkaava, törkeä ja muutenkin äärettömän epämiellyttävä. Tähän voi tietysti yrittää argumentoida "et mutkun lapset, vaimo, rakastaja ja mummu niin sit kyl..."

Siitä omasta perheestä on yllätävän hankala huolehtia kun muutaman vuoden ajan kun nokkii sitä tuomiota. Ja varsinkin jos on kyse jostain keskiluokkaisesta rehtireinosta, niin aika todennäköistä on, että sitä perhettä ei edes ole kun linnasta pääsee ja joku toinen mies kasvattaa ne muksut ominaan.

Puhumattakaan siitä, että uhkaavassa tilanteessa ei hienomotoriikan kärsimisen takia saa edes kaappia auki tai kovalevy lyö tyhjää sen pin-koodin osalta.
 
Tuollaisella lyhyellä viinyylillä on vaikea antaa tehokkaita lyöntejä.

Itse pidän maglite valaisimista, ne ovat monikäyttöisiä.

Tarvittaessa ne saa laitettua vyölle roikkumaan D-lenkkiin, jos täytyy esimerkiksi saada kumpikin käsi vapaaksi katiskavarkaan tms. käsittelyyn.

Lisäksi tapauksen jatkokäsittelyssä lamppu on lamppu, vaikka se kädessä poistuisi pihapiiristä. Sen sijaan pamppu kourassa kadulla sykkivä on lähtökohtaisesti väkivaltainen raivohullu, joka ansaitsee kovemman rangaistuksen kuin se ikkunan rikkonut vaikean lapsuuden kokenut yhteiskunnan uhri.

Minun patukkani ei ollut juhlakunnossa. Se oli lepotilassa. Uskoisin sen auki läväyttämisellä olevan myös rauhoittava vaikutus. Tässä juhlakunnossa otettu kuva.
4AFEEADD-4E66-4557-A968-EE9DC7D83AA2.jpeg
 
Miksi häkeen soitettiin uudelleen vasta siinä vaiheessa kun maaottelu oli jo käynnissä? Itse olisin soittanut viimeistään siinä vaiheessa kun herrasväki kaartaa pihalle. Kannattaa muistaa, että tilannetta kannattaa puhelimessa myös hieman "värittää" häken suuntaan. "puukkoja niillä mukana ja uskon nähneeni yhdellä haulikon!!!"

Väärin. Sinun pitää kertoa, että nyt ne tulloo, ohhoh, niillä on puukkoja ja maila, mutta ei hätää, mulla on haulikko! Hommatkaa ambulansseja mut pitäkää kiirust, sillä asiakkaita niihin alkaa tulla justi.

Neljä poliisipartiota on paikalla alle ennätysten. :cool:
 
Juuri kuten Baikal edellä ohjeisti.
Voi vielä lisätä häkelle "hyö eivät tiiä mikä heitä odottaa"

Jo vain on tukiaseet ja koirapartiot hommissa alle aikayksikön.
Niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin, noin se saattaa toimia. :unsure:
 
Juuri kuten Baikal edellä ohjeisti.
Voi vielä lisätä häkelle "hyö eivät tiiä mikä heitä odottaa"

Jo vain on tukiaseet ja koirapartiot hommissa alle aikayksikön.
Niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin, noin se saattaa toimia. :unsure:

Eikös se urbaanilegenda siitä huoltoaseman omistajasta kerro juuri näin? Murtomiehiä eivät poliisit ehtineet tulla pyydystämään kuumalta paikalta, mutta tulivat usean partion voimin, kun yrittäjä ilmoitti olevansa aseistautunut. :cool:

Leikki leikkinä. Ampuma-aseilla ei oikeasti pidä alkaa tohistelemaan kuin äärimmäisessä hädässä ja silloinkin pitää välttää kohtalokasta käyttöä. A-aseilla voidaan aina ampua varoituslaukaus ja sitten kintuille, jos on ihan pakko. Näinhän se poliisikin taitaa etusijassa tehdä. Kaikessa puolustamisessa pitää yrittää säilyttää järkikulta kirkkaana. Adrenaliinimyrskyssä tosin helpommin sanottu kuin tehty. Ihminen voi olla aika rivo otus, kun se oikein rupeaa puolustamaan esim. perhettään.

Muuten: ampuuko poliisi varoituslaukauksia vai seuraako pakon edessä käskytyksen jälkeen laukaus kohteeseen? Varmaan riippuu tilanteesta paljon.
 
[QUOTE="

Muuten: ampuuko poliisi varoituslaukauksia vai seuraako pakon edessä käskytyksen jälkeen laukaus kohteeseen? Varmaan riippuu tilanteesta paljon.[/QUOTE]

Tilanne kohtasia taitaapi olla. Aina kun ei voi ampua turvallisia varoituslaukauksia, ja välillä ei kerkeä jne....
 
Lähtökohtaisesti jos aseella ammutaan tahallaan ohi tai edes uhataan, aseenkäytön edellytykset täytyy olla olemassa. Silloin voi lähtökohtaisesti ampua ihan oikeastikin, ja jos tilanne vaatii niin mieluummin ammutaan osuma kuin huti.

En muista, koska poliisissa on puhuttu varoituslaukausten ampumisesta enää. Kun pikku hiljaa ollaan päästy eroon siitä "pysäyttävästä alaraajalaukauksesta". Nykyään todetaan että "vaarallisen henkilön vaarallinen toiminta pysäytetään, ampuma-aseen käyttö sallittu"; siis mikäli tilanne sallii.
 
Lähtökohtaisesti jos aseella ammutaan tahallaan ohi tai edes uhataan, aseenkäytön edellytykset täytyy olla olemassa. Silloin voi lähtökohtaisesti ampua ihan oikeastikin, ja jos tilanne vaatii niin mieluummin ammutaan osuma kuin huti.

En muista, koska poliisissa on puhuttu varoituslaukausten ampumisesta enää. Kun pikku hiljaa ollaan päästy eroon siitä "pysäyttävästä alaraajalaukauksesta". Nykyään todetaan että "vaarallisen henkilön vaarallinen toiminta pysäytetään, ampuma-aseen käyttö sallittu"; siis mikäli tilanne sallii.
Taitaa tähtäysohje olla "center mass" nykydoktriinin mukaan, melko universaalisti. Keskushermosto-osuman se vaatii jos haluaa olla varma että toiminta loppuu.
 
Kauhea tilanne! Ja toki noita sattuu.

Muutama miete. Jos herrat "työnhakijat" soittivat etukäteen, yksi vaihtoehto on toki poistua perheen kanssa autolla pikaisesti. Kakkaahan se on joutua kodistaan karkaamaan mutta tuossa tilanteessa harkinnan arvoinen vaihtoehto. Lisäksi tuossa syntyy sellainen pirullinen tilanne, että jos puolustat itseäsi vaikka kumauttamalla kirveellä ensimmäistä tulijaa, niin oikeudessa saat melko varmasti tuomion vähintään törkeästä pahoinpitelystä, koska sinulla katsotaan olleen mahdollisuus paeta:(.

Miksi häkeen soitettiin uudelleen vasta siinä vaiheessa kun maaottelu oli jo käynnissä? Itse olisin soittanut viimeistään siinä vaiheessa kun herrasväki kaartaa pihalle. Kannattaa muistaa, että tilannetta kannattaa puhelimessa myös hieman "värittää" häken suuntaan. "puukkoja niillä mukana ja uskon nähneeni yhdellä haulikon!!!" Partiot eivät tule välttämättä nopeammin, mutta antaa tukea oikeudessa jälkikäteen: "olin näkevinäni haulikon ja pelkäsin henkeni edestä".

Tuollainen tilanne on puolustautumisen kannalta kuitenkin vielä kohtuullinen. Paikalla 2 miestä joista ilmeisesti tuttava oli vielä valmis taistoon talonväen puolesta. Ja kannattaa muistaa, että ne hyökkääjät pelkäävät myös. Yleensä tuollaisessa porukassa on oikeasti yksi joka haluaa tapella ja muut tulevat enemmän tai vähemmän kännissä moraaliseksi tueksi. Sen pääjehun putoaminen vie yleensä innon kavereilta joilla ei ole omaa intressiä tapella.

Itse tuossa tilanteessa ottaisin puukon ja kirveen. Kirves on kamala ase hamarapäälläkin ja ennen kaikkea sen pelkkä näkeminen pysäyttää 90% hyökkääjistä. Kun herrat murtautuvat ovesta läpi löisin oveen niin kovaa kuin jaksaisin. Kyllä se ainakin jonkun saa miettimään haluaako ottaa riskin että oma pää on sen oven sijalla seuraavaksi. Ja jos tulija on viina/piri/subu/muu mömmöpäissään (kuten yleensä on), saattaa joutua siihen kammottavaan tilanteeseen että joutuu lyömään kohti. Kapeassa eteisessä on hyvin vaikea torjua kirveen kaltaista astaloa. Ja se on sitten melkein peli selvä osui mihin tahansa. Puukko sitten sitä varten että jos kuitenkin hyökkääjä tulee siitä kirveestä "läpi", on jotain millä yrittää selvitä painista. 3-4 vastustajaa on yleensä liikaa. Ainakin liikaa siihen, että kannattaa yrittää mitään reilua painimatsia.

Iso kysymys tuossa on se, onko puolustajalla luonnetta lyödä sillä kirveellä kohti tarvittaessa. Väitän, että monella ei ole. Ja silloin lopputulos onkin herran kädessä riippumatta siitä mitä välineitä käytössä on.
Herrasmiesseurue ei siis itse soittanut mitään uhkausta vaan ulkopuolinen henkilö (taksikuski jonka kyydissä joukkio oli matkustanut suunnitellessaan nerokasta toimeaan) varoitti. Käsittääkseni auto jätettiin oikeaoppisesti yleiselle tielle eli sitä kautta ei tullut ennakkovaroitusta. A ja B eivät millään tavalla reagoineet varoitukseen ja A ei osallistunut / tarvinnut osallistua torjuntatoimiin.

Jos tuollainen invaasio olisi tuloillaan, se voisi tapahtua myös ilman ennakkovaroitusta. Osa hyökkäysintoisesta aineksesta saattaa olla riittävän älykkäitä etteivät kerro suunnitelmistaan etukäteen sivullisille.
 
Kotioloissa perääntyminen ei tule kysymykseen....osaan itse tarvittaessa olla se eläin, jonka ohi ei tulla

kotiin tunkeutumisia tapahtuu kuitenkin toisinaan. Hyökkääjät olivat sen verran järeitä, että hyvin harva olisi paljain käsin pystynyt puolustautumaan.

Järeitä kotiin tunkeutujia. Tai vain yksi mutta kooltaan ja voimiltaan liian järeä ja ylivoimainen.
Kysymys on se, että millä tavalla hintelämpi koti-isä saatetaan tasaveroiseksi tällaisia kohdatessa? Kuinka neuvot @YJT kun huomioidaan että poliisi tulee vasta 10 minuutin päästä?
.
 
Järeitä kotiin tunkeutujia. Tai vain yksi mutta kooltaan ja voimiltaan liian järeä ja ylivoimainen.
Kysymys on se, että millä tavalla hintelämpi koti-isä saatetaan tasaveroiseksi tällaisia kohdatessa? Kuinka neuvot @YJT kun huomioidaan että poliisi tulee vasta 10 minuutin päästä?
.
10min :D :D :D toteutuu ehkä isojen kaupunkien keskusta-alueilla. Realistinen on enemmän 25min ja siitä eteenpäin n. 1-2tuntiin.
 
Back
Top