Valikko
Foorumi
Uudet viestit
Etsi
Uudet
Uudet viestit
Uudet mediat
Media kommentit
Uudet profiiliviestit
Viimeisin tapahtuma
Media
Uudet mediat
Uudet kommentit
Etsi medioita
Jäsenet
Rekisteröityneet käyttäjät
Kävijöitä paikalla
Uudet profiiliviestit
Etsi profiiliviestejä
Muut
Kirjaudu
Rekisteröidy
Mitä uutta
Haku
Haku
Etsi vain otsikoista
Kuka:
Uudet viestit
Etsi
Valikko
Kirjaudu
Rekisteröidy
Install the app
Install
Foorumi
Taktiikka, historia ja politiikka
Taktiikka ja strategia
Venäjän ilmavoimista ja vähän Suomestakin
JavaScript is disabled. For a better experience, please enable JavaScript in your browser before proceeding.
You are using an out of date browser. It may not display this or other websites correctly.
You should upgrade or use an
alternative browser
.
Reply to thread
Viesti
<blockquote data-quote="RPG83" data-source="post: 161416" data-attributes="member: 198"><p>Iskander on halpa. Sadat hallit eivät ole mikään este, vaikka niiden ympärille tehtäisiin maavallitkin. Tytärammukset läpäisevät katon helposti, eli kokonaista ohjusta ei edes tarvitse uhrata hallia kohti. Vaikka tarvitsisikin, on 300 kohteen mokaroiminen Iskanderilla halpaa verrattuna siihen, mitä esim. Su-35 laivue maksaa. Eli Iskanderien käyttö on viholliselle huomattavasti halvempaa kuin omien ilmavoimien tuhlaileva käyttö.</p><p></p><p>Asfalttia taas ei löydy varatukikohtien ympäristöstä niin paljoa, että sille saisi riittävän määrän halleja (satoja per tukikohta riittävän erillään, jotta vihollinen joutuu ampumaa jokaista hallia erikseen). Kun Iskandereja pitää ampua tuhansittain, olemme onnistuneet harhauttamaan riittävästi. Valitettavasti tukikohdissa ja niiden läheisyydessä on hyvin rajallisesti tilaa, keskimäärin muutama kymmenen hallia per tukikohta olisi ehkä jotenkin tehtävissä, sadat olisivat liikaa. Tällöin maaleja muodostuu kolme sataa. Jos sijainnit saadaan tietoon, olemme kusessa. Vaikka ei saataisikaan, voidaan kartoittaa etukäteen asfaltoidut alueet tukikohtien lähiympäristössä, siis mahdolliset paikat näille teltoillesi ja ampua niitä tytärammuskärkisillä Iskandereilla.</p><p></p><p>Realismia ei ole se, että Hornetteja rullaillaan kymmeniä kilometrejä valtatietä pitkin... alttiina kaikelle mahdolliselle ilmaiskuista erikoisjoukkojen kautta roskiin. Telttaa ei siis voi sijoittaa kovin kauas tukikohdasta.</p><p></p><p>Perunapellolle voinee tehdä kiitoradan, mutta huonosti siinä käy, kun imuriauto ei pääse putsaamaan paikkaa etukäteen. Asianmukainen perunapellon päällystäminen vienee päiviä, eli taas ollaan hyvin riippuvaisia harmaan ajan pituudesta. Sitten sinne voi minun puolestani pykätä suojan, mutta ihan oikean sellaisen (hardened aircraft shelter), ei mitään telttaa. Se oikeakin on toki riittämätön Iskanderin täysosumaa vastaan, mutta ainakin suoja tytärammuksia ja lentopommeja vastaan on hyvä, ja niitä voi tulla kentälle, vaikka vihollisella ei reaaliaikaista tiedustelutietoa olisikaan.</p><p></p><p></p><p></p><p>Syvän rauhan aikaa se oli arabien kannalta, koska he eivät itse olleet aloittamassa sotatoimia eivätkä nähtävästi uskoneet juutalaistenkaan sellaista tekevän. </p><p></p><p>On helppo huudella "riittämättömistä valmiudenkorotuksista" Venäjän antaessa huolestuttavia signaaleja koko ajan. Olisi helppo varautua, jos Ruotsi yhtäkkiä alkaisi pyörittämään epätavallisen aktiivista toimintaa, jota ei ole koskaan aiemmin nähty, mutta kun vihollinen pyörittää koko ajan aktiivista toimintaa, on siihen reagoiminen paljon vaikeampaa. Mistä tietää, milloin on kyse hyökkäyksen valmistelusta ja milloin hyökkäyksen harjoittelusta? No ei oikein mistään. Kun valmius sitten on heikossa (l. rauhanajan) tilassa, ei tarvita valtavaa konearmadaa, vaan laivue monitoimihävittäjiä ja jokunen kymmenen Iskanderia aiheuttavat lentotoimintamme lamaantumisen varovaisesti arvioiden puoleksi vuorokaudeksi. Siinä voi vihollinen sitten tuoda rauhassa maahanlaskujoukkoja Ukrainan rintamalta tai mitä tekeekään.</p><p></p><p></p><p></p><p>Siirtoyritykset huollossa olevien koneiden osalta jäävät väistämättä aika lyhyiksi. Iskanderin saapumisaika mitattaneen minuuteissa (terminaalivaiheessa Iskander kulkee n. kaksi kilometriä sekunnissa, paljonko lentoratansa alkupäässä, en tiedä). Suoraan sanottuna epäilen rankasti, keritäänkö siinä ajassa alta pois. Sillä jos kone on paikannettu yhteen telttaan tai vaikka bunkkeriinkin, on se varma ja lihava maali, ja silloin myös bunkkerin lähiympäristöä kannattaa ampua ohjuksin siltä varalta, että kone satuttaisiin saamaan ulos bunkkerista ajoissa. Bunkkerin ulkopuolellakin on luultavasti tie tms., jota pitkin kone siirretään suojaan ja pois sieltä. Tie taas on yhtä lailla tiedossa kuin bunkkerikin, jos tiedustelu on tämän onnistunut paljastamaan. Tällöin ei tarvitse ampua koko karttaruutua täyteen Iskandereja, vaan ainoastaan tien suuntaisesti. </p><p></p><p></p><p></p><p>Geostationaarisella radalla oleva satelliitti kuvaa sitä yhtä maantietukikohtaa vaikka kuukauden yhteen putkeen.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="RPG83, post: 161416, member: 198"] Iskander on halpa. Sadat hallit eivät ole mikään este, vaikka niiden ympärille tehtäisiin maavallitkin. Tytärammukset läpäisevät katon helposti, eli kokonaista ohjusta ei edes tarvitse uhrata hallia kohti. Vaikka tarvitsisikin, on 300 kohteen mokaroiminen Iskanderilla halpaa verrattuna siihen, mitä esim. Su-35 laivue maksaa. Eli Iskanderien käyttö on viholliselle huomattavasti halvempaa kuin omien ilmavoimien tuhlaileva käyttö. Asfalttia taas ei löydy varatukikohtien ympäristöstä niin paljoa, että sille saisi riittävän määrän halleja (satoja per tukikohta riittävän erillään, jotta vihollinen joutuu ampumaa jokaista hallia erikseen). Kun Iskandereja pitää ampua tuhansittain, olemme onnistuneet harhauttamaan riittävästi. Valitettavasti tukikohdissa ja niiden läheisyydessä on hyvin rajallisesti tilaa, keskimäärin muutama kymmenen hallia per tukikohta olisi ehkä jotenkin tehtävissä, sadat olisivat liikaa. Tällöin maaleja muodostuu kolme sataa. Jos sijainnit saadaan tietoon, olemme kusessa. Vaikka ei saataisikaan, voidaan kartoittaa etukäteen asfaltoidut alueet tukikohtien lähiympäristössä, siis mahdolliset paikat näille teltoillesi ja ampua niitä tytärammuskärkisillä Iskandereilla. Realismia ei ole se, että Hornetteja rullaillaan kymmeniä kilometrejä valtatietä pitkin... alttiina kaikelle mahdolliselle ilmaiskuista erikoisjoukkojen kautta roskiin. Telttaa ei siis voi sijoittaa kovin kauas tukikohdasta. Perunapellolle voinee tehdä kiitoradan, mutta huonosti siinä käy, kun imuriauto ei pääse putsaamaan paikkaa etukäteen. Asianmukainen perunapellon päällystäminen vienee päiviä, eli taas ollaan hyvin riippuvaisia harmaan ajan pituudesta. Sitten sinne voi minun puolestani pykätä suojan, mutta ihan oikean sellaisen (hardened aircraft shelter), ei mitään telttaa. Se oikeakin on toki riittämätön Iskanderin täysosumaa vastaan, mutta ainakin suoja tytärammuksia ja lentopommeja vastaan on hyvä, ja niitä voi tulla kentälle, vaikka vihollisella ei reaaliaikaista tiedustelutietoa olisikaan. Syvän rauhan aikaa se oli arabien kannalta, koska he eivät itse olleet aloittamassa sotatoimia eivätkä nähtävästi uskoneet juutalaistenkaan sellaista tekevän. On helppo huudella "riittämättömistä valmiudenkorotuksista" Venäjän antaessa huolestuttavia signaaleja koko ajan. Olisi helppo varautua, jos Ruotsi yhtäkkiä alkaisi pyörittämään epätavallisen aktiivista toimintaa, jota ei ole koskaan aiemmin nähty, mutta kun vihollinen pyörittää koko ajan aktiivista toimintaa, on siihen reagoiminen paljon vaikeampaa. Mistä tietää, milloin on kyse hyökkäyksen valmistelusta ja milloin hyökkäyksen harjoittelusta? No ei oikein mistään. Kun valmius sitten on heikossa (l. rauhanajan) tilassa, ei tarvita valtavaa konearmadaa, vaan laivue monitoimihävittäjiä ja jokunen kymmenen Iskanderia aiheuttavat lentotoimintamme lamaantumisen varovaisesti arvioiden puoleksi vuorokaudeksi. Siinä voi vihollinen sitten tuoda rauhassa maahanlaskujoukkoja Ukrainan rintamalta tai mitä tekeekään. Siirtoyritykset huollossa olevien koneiden osalta jäävät väistämättä aika lyhyiksi. Iskanderin saapumisaika mitattaneen minuuteissa (terminaalivaiheessa Iskander kulkee n. kaksi kilometriä sekunnissa, paljonko lentoratansa alkupäässä, en tiedä). Suoraan sanottuna epäilen rankasti, keritäänkö siinä ajassa alta pois. Sillä jos kone on paikannettu yhteen telttaan tai vaikka bunkkeriinkin, on se varma ja lihava maali, ja silloin myös bunkkerin lähiympäristöä kannattaa ampua ohjuksin siltä varalta, että kone satuttaisiin saamaan ulos bunkkerista ajoissa. Bunkkerin ulkopuolellakin on luultavasti tie tms., jota pitkin kone siirretään suojaan ja pois sieltä. Tie taas on yhtä lailla tiedossa kuin bunkkerikin, jos tiedustelu on tämän onnistunut paljastamaan. Tällöin ei tarvitse ampua koko karttaruutua täyteen Iskandereja, vaan ainoastaan tien suuntaisesti. Geostationaarisella radalla oleva satelliitti kuvaa sitä yhtä maantietukikohtaa vaikka kuukauden yhteen putkeen. [/QUOTE]
Lisää lainaukset…
Varmistus
Kirjoita sana takaperin: kissa
Lähetä vastaus
Foorumi
Taktiikka, historia ja politiikka
Taktiikka ja strategia
Venäjän ilmavoimista ja vähän Suomestakin
Top