Ylennysesitys miehistössä

Voi tietysti olla, joo...

Paljon todennäköisempää on saada lotosta miljoonavoiton kuin osua tuollaiseen ressuun.
Todennäköisyyslaskennassasi on vikaa. Mutta se on vain minun kokemukseni, eikä sitä pidä yleistää. Olen ehkä vain poikkeuksellisessa porukassa.
 
Miksihän niitä aktiivisia ei ole?

Mistä listalta?

Muutamat käyneet? Haluukaita rutkasti enemmän kun sinne pääsee. Ihan sattuman kauppaa pääsetkö vai et.

Missä harjoituksissa?
En ole kertaakaan kuullut tai nähnyt ketään ylennettavan harjoituksissa.
Saati, että niille harjoituksiin ketään nykyään kutsuttaisiin.

Ja sama. Missähän lie miehistö on?
Kotona kun heitä kohtaan arvostus on niin suurta, että aivan ylitse pursuaa. Jos et omista rautaa, niin et oikeen pääse esille esimerkiksi MPK:ssa tai saati muualla.
Alokas on hyvä ja jatkaa perehtymistä aiheeseen, niin löytää vastaukset kysymyksiin. Hyvää itsenäisyyden jatkoa.
 
Todennäköisyyslaskennassasi on vikaa. Mutta se on vain minun kokemukseni, eikä sitä pidä yleistää. Olen ehkä vain poikkeuksellisessa porukassa.
Kerrotko mitä on vikaa?

Lottopeleistä tulee miljoonavoittoja liki viikoittain ja parhaimpina viikkoina useammasta pelistä. Väkisin miljoonavoiton saaneita on Lahdessakin aika monta.

Montako miehistön jäsentä kurssitetaan aliupseeriksi vuosittain?
 
Viimeksi muokattu:
Tämä aihe näyttää olevan suhteellisen arka.
Toki en ihmettele.
Kun kissan nostaa pöydälle niin osa vaikenee ja osa aloittaa raivoisan vastarinnan.
Totuus kuitenkin on se, että moni on katkera koska arvostusta ei tule ja se on taivaan tosi.
Kissa ei kiitoksella elä sitä tuskin iso osa rautaa omaavista ymmärtää?
Johtuukohan siitä, että nämä tasaisesti jotain nälkäänsä saavat?
 
Jossainmäärin tuon Juhani1:n vuodatuksen voin allekirjoittaakin, kyllä ne tiukassa on ollu ylennykset omassakin porukassa, ja osin tuurilla omatkin natsat on saatu, sattunu vaan oikeeseen paikkaan oikeeseen aikaan, ja saanu vielä suuni auki, ja senlisäks vielä sattunu jotakuta isompiarvoista just sillähetkellä kiinnostaa tehdä esitys vielä ylemmälle taholle :ROFLMAO: , ja hyvin voin ymmärtää että, saattaahan se sapettaa vuoskausia koluta kertauksia toistensa perään, ja parina päivänä vuodessa lukea kun oikeelta ja vasemmalta ylenee porukkaa, vaikka kaikki varmasti harjoituksessa parhaansa tekee, useasti jopa ylittää ne omat rajansa, ja vahvasti jokainen siellä omalla epämukavuusaluella on operoinut.
Kyllä se vaan korpee, on itteenikin korvennu, en kiellä, mutta en silleen ikinä ole kiiltävän perään ollu, niin se on ollu helpompi ittelle ylipäästä siitä hetkellisestä sapetuksesta, tiedän kyllä yhden tapauksen joka purki sitoumuksen ihan sen takia kun ei natsoja kuulunu eikä näkyny...
 
Tiedän useammankin joka jättänyt leikin kesken kun elät kouluttajana / koulutettavana kun varjoissa. Harmi kun osa on ollut oikeasti hyviä. Itellä kolahti n. 15vuotta mittariin siitä kun aloin "harrastamaan" Kotua ja maakkia yms.
 
Ritareistakin löytyy monta sotamiestä.. saa siitä omasta miehistöroolistakin olla ylpeä. Ylennykset kolahtaa sitten joskus omalle kohdalle, jos kolahtaa. Itse en jaksa sitä liikaa miettiä, aktiiviressun elämästä voi saada paljon muutakin irti kun metallia rintaan.
 
Komppanissamme yhteensä 10 ylennystä.
7 aliupseeria ja 3 miehistöä.

Ja aivan ansaittuihin osoitteisiin menivät. Hyvin aktiivista ja osaavaa väkeä.

Maanpuolustus - harrastuksena ja elämäntapana - on muutakin kuin lisämetallin odottelua.
Se on sotilaallisen toimintakyvyn ylläpitoa ja parantamista. Se on omanlaisena sosiaalinen ryhmä ja viitekehys, mikä ottaa ja antaa.

Toki ihmisen toiminnan motiivit on hyvä tiedostaa ja huomioida. Ja uskallanpa väittää, että monta vuotta mukana olleet aktiivit saavat kyllä lisää natsoja tai kunniamerkkejä, mikäli ylennyskiintiö ei ole täynnä.

Onnittelut kaikille ylennetyille ja palkituille.
 
Ei sen pitäisi kustannuskysymyskään olla, ennen kuin tuolla korpr/alik vaiheessa.:cautious:

aliupseereille 62,80 euroa päivältä (1.8. alk. 64,52 euroa)
miehistölle 60,10 euroa päivältä (1.8. alk. 61,44 euroa)
 
Kerrotko mitä on vikaa?

Lottopeleistä tulee miljoonavoittoja liki viikoittain ja parhaimpina viikkoina useammasta pelistä. Väkisin miljoonavoiton saaneita on Lahdessakin aika monta.

Montako miehistön jäsentä kurssitetaan aliupseeriksi vuosittain?
Toistan, se on vain minun kokemukseni. Itse törmään helpommin kurssilaiseen kuin miljonääriin. Toki kurssilaisen tiedän, lottomiljonääri voi olla kuka tahansa.

Kurssi järjestetään joka toinen vuosi, tän vuoden kurssille otettiin 35.

 
Miksihän niitä aktiivisia ei ole?

Mistä listalta?

Muutamat käyneet? Haluukaita rutkasti enemmän kun sinne pääsee. Ihan sattuman kauppaa pääsetkö vai et.

Missä harjoituksissa?
En ole kertaakaan kuullut tai nähnyt ketään ylennettavan harjoituksissa.
Saati, että niille harjoituksiin ketään nykyään kutsuttaisiin.

Ja sama. Missähän lie miehistö on?
Kotona kun heitä kohtaan arvostus on niin suurta, että aivan ylitse pursuaa. Jos et omista rautaa, niin et oikeen pääse esille esimerkiksi MPK:ssa tai saati muualla.

Minua ei ole ylennetty itse harjoituksissa. Mutta harjoituksissa kertyneillä vuorokausilla. Ja siellä sotilaallisena häröpallona toimineena sitten uskalsivat antaa kulmarautaa.

Tosin omissakin harjoituksissa alkaa olla se tilanne että miehistöntehtäviä hoitaa alikessut. Ja nytkin Sapellissa meidän porukassa oli pari miehistön tehtävien hoitajaa, jotka oli ylennetty miehistöstä alikeiksi.
 
Tervehdys


Olen seurannut tätä keskustelua pitkään ja päätin rekisteröityä.

Minulla kesti lähemmäs kymmenen vuotta että pääsin ensimmäisen kerran kertaamaan.
Tämän reissun jälkeen minut kutsuttiin uudelleen kertausharjoitukseen yllättävän nopeasti.


Ylennyin korpraaliksi ryhmän varajohtajan tehtävään.
Ylennyksestä tuli ilmoitus kirjeenä.


Itselleni harjoitukset ovat olleet hyvä tapa päästä arjesta ja olen voinut ylläpitää osaamista.
Positiivista on että vaikka harjoituksiin pääseminen kesti olen päässyt mukaan toimintaan.


Omakohtainen kokemus ylentymisestä: En tehnyt sankaritekoja. Tein työni niin hyvin kuin osasin.
 
Tervehdys


Olen seurannut tätä keskustelua pitkään ja päätin rekisteröityä.

Minulla kesti lähemmäs kymmenen vuotta että pääsin ensimmäisen kerran kertaamaan.
Tämän reissun jälkeen minut kutsuttiin uudelleen kertausharjoitukseen yllättävän nopeasti.


Ylennyin korpraaliksi ryhmän varajohtajan tehtävään.
Ylennyksestä tuli ilmoitus kirjeenä.


Itselleni harjoitukset ovat olleet hyvä tapa päästä arjesta ja olen voinut ylläpitää osaamista.
Positiivista on että vaikka harjoituksiin pääseminen kesti olen päässyt mukaan toimintaan.


Omakohtainen kokemus ylentymisestä: En tehnyt sankaritekoja. Tein työni niin hyvin kuin osasin.
Mahtava kuulla. Joskus on hyvä kuulla miehistöstä kantautuvan positiivisia uutisia.
 
Itse sain korpin jämät oikeastaan ekan kertauksen jälkeen. Yllätyin vähän, mutta sijoitus (tarkka-ampuja) sellainen, että helppo antaa ilman pohtimista muista seuraamuksista. Ei sitten mennyt montaa vuotta kun sain alikessun natsat 3 tai 4 kertauksen jälkeen. Sellainen hassu juttu, että minun kertauskutsussa oli väärä pvm. Ja menin paikalle johtajien kanssa samaan aikaan. Sain siinä pari päivää johtajakoulutusta ja saattoihan tuolla olla jotain tekemistä ylennyksen kanssa.

Nyt olen erilainen erikoismies ja eihän sen pitäisi olla mahdollista enää kessuksi päästä, mutta työkaveri on sellaisen vahingon tai lottovoiton saanut, joten ehkä minäkin

Työkaverilla ei ole aukkia käytynä, eikä mitään muutakaan kuin näitä erikoismiehen kertauksia takanaan. Virhe tai lottovoitto, mutta kessu se silti on. Kait pitää lotota kun tällaisen mahdottoman kaverin näen päivittäin.
 
Huumorilla kannattaa ottaa nämä korppitason ylennykset tai ylenemättä jättämiset, jokseenkin jokainen varusmiespalveluksen käynyt tietää ettei nallekarkit mee tasan siinä firmassa. Arpakone lähtee siitä pyörimään missä ja milloin aloittaa palveluksen...
 
Huumorilla kannattaa ottaa nämä korppitason ylennykset tai ylenemättä jättämiset, jokseenkin jokainen varusmiespalveluksen käynyt tietää ettei nallekarkit mee tasan siinä firmassa. Arpakone lähtee siitä pyörimään missä ja milloin aloittaa palveluksen...
Sitä harrastaa myös PV. Ihan vitsillä ulkoministeri Alexander Stubbkin ylennettiin korpraaliksi. Tai sitten oli puhdasta veetuilua.

 
Varusmiesaikana meillä ylennettiin korpeiksi pääasiassa tai oikeastaan ainoastaan ne jotka erottautuivat tehtävällään suuresta miehistömassasta. Eli esim. kirjuri, lähetti, lääkintämies, taistelupelastaja sekä ryhmän varajohtajaksi noussut. Noista ainakin suurin osa ylennettiin, mutta ei yhtäkään "tavallista" panssarintorjuntamiestä. Varmaan menee pääasiassa saman kaavan mukaan myös reservissä, eli jos nousee vaikka sinne ryhmän varajohtajaksi, niin ylennys tulee että heilahtaa. Toki siinä pitää olla hyviä näyttöjä pohjalla tai ainakin ainakin jollain tapaa todistettua johtamisosaamista. Kymppien ampuminen ja 3000 m coopertulos ei välttämättä edesauta ollenkaan. Mutta varmasti on eri käytäntöjä eri joukkotyypeissä. Ulkoministeri nyt voidaan tietysti ylentää ihan vain jo yhteiskunnallisesti merkittävän viran ansioista.
 
Meillä ainakin tietoisesti nostetaan miehistön motia ylennyksillä ansioiden mukaan. Meinattiin jopa kenttäylentää harroituksessa hiljainen, hommansa hoitava ruotsinkieliseltä pohjanmaalta ollut kaveri kun nimenomaan veteli kymppejä rk:lla ihan suvereenisti. Hommansa hyvin hoitavat miehistön jäsenet erottuvat ylen hankalasti koko porukasta, vaatii useamman harjoituksen että hyppäävät johtajien tietoisuuteen. Ja vuorovaikutusta kouluttajien, JJ:n ja RJ:n välllä.
 
Itselle jäänyt kuva, että Puolustusvoimissa ylennyksiin tai niiden toteutumatta jäämiseen voi vaikuttaa monet asiat.
Varusmiespalveluksessa aikanaan oli ryhmänjohtajilta kysytty, että kenelle korpin jämät annetaan. Oma ryhmänjohtajani esitti minulle ylennystä, mutta en sitä kuitenkaan saanut. Perusteluna oli kuulemma, että oli päätetty kiintiöstä yksi ylennys miehistölle/joukkue. Toki aivan oikeaan osoitteeseen ylennys meni mielestäni. Tämä siis oli kerrottu henkilökunnan puolesta. Jos silloin olisi itse ylennyksien perässä ollut, niin tuskin olisi ollut niin kiire palvelusta suorittaa, että AUK olisi ollut ehdoton ei. Varmaan vuosi tai kaksi myöhemmin olisi tajunnut, että olisi kannattanut varusmiespalveluksessa viettää se 12kk.

Myöhemmin kriisinhallintatehtävissä ylennyksen sain. Kokemukseni mukaan ylennys kyllä tulee aikanaan, jos hoitaa hommansa hyvin. Lisäksi natsat ei aina tarkoita hyvää sotilasta. Tästäkin asiasta on kokemusta. Hyvä miehistö helpottaa huomattavasti johtajan toimintaa ja huonokin johtaja voi suoriutua kohtuu hyvin, mikäli miehistö on tasokasta.
 
Back
Top