Huoltovarmuus

Rahasta se on kiinni. Ei ole resursseja tarpeeksi suhteessa sisääntuleviin juttuihin.

Tuomarit ja muu henkilökunta ovat juuri niitä kirottuja virkakyöstejä, joille täälläkin huudellaan.

On toki jotain tehtykin, kuten nostettu hallinto-oikeuksien oikeudenkäyntimaksu useisiin satasiin. Kukaan ei enää valita parkkisakoista, vaikka voisi olla aihettakin. Vähentää tietysti ruuhkia, mutta tavallisen kansalaisen oikeusturva kärsii.

Käykö tässä niin, että osa jutuista vain vanhentuu odottaessa oikeudenkäyntejä vai miten tuo jono ei jatkuvasti joko pitene tai lyhene?
 
Käykö tässä niin, että osa jutuista vain vanhentuu odottaessa oikeudenkäyntejä vai miten tuo jono ei jatkuvasti joko pitene tai lyhene?
Käydään siellä oikeutta koko ajan. Valtaosa jutuista sentään ehditään käsitellä.

Silloin ei jono muutu ja valtaosa saadaan hoidettua ennen vanhenemista.
 
Huoltovarmuuden osalta toimivat viestintäyhteydet on kriittisiä ja näemmä EU tasolla on asiaan herätty:
https://defence-industry-space.ec.europa.eu/eu-space/iris2-secure-connectivity_en

Tässä on ollut varmasti merkittävänä tekijänä Ukrainan sota ja Starlink sateliittiyhteydet. USA:n hallinto ja Pentagon ovat osoittaneet hyvin tarmokkaaksi hallitsemaan Starlinkkiä. EU ei voi jäädä tässä sivustakatsojaksi vaan tarvitsee oman hallinnon alaisen järjestelmän jotta USA ei voi blokata mahdollista viranomais/sotilaskäyttöä. Nythän Starlin ei saa myydä suoraan sotilaskäyttöön menevää palvelua koska USA:n lainsäädäntö kieltää tämän. Tähän tarvitaan aina vientilupa.

No katsotaan mitä tästä tulee mutta periaatteessa hyvä jos saadaan kilpailija sateliittiyhteyksille kuluttajatasoisella hinnottelulla. Vielä parmepi jos saadaan Starlin tyylinen härinnälle lähes immuuni järjestelmä.
 
Miksi pitää panostaa yhteen reittiin, kuten Narvikin rataan? Tuo kulkee erämaiden halki, ja suorastaan kehotetaan vihua että käykäähän katsomassa paikat valmiiksi, ja vaikka panostaakin. Tuo kun kyykkää, niin on pitkään poikki.

Ymmärrän, että tehoa tarvitaan logistiikkaan, mutta molemmin puolin Pohjanlahtea on satamia, kuten myös Ruotsin ja Norjan länsirannikoilla. Poikittaisliikenne on varmasti haaste, mutta hajautuksella on nyös se toinen puoli.

Raideliikenne on tietenkin ylivoimainen ja poikittain kulkevan kapasiteetti varmasti rajallinen, mutta länsi on sen verran verkostoitunut että rekkaliikenteen voi moninkertaistaa lyhyelläkin aikavälillä junien täydentäjäksi.

Ja eu, en epäile etteikö minua tietävämmät - sius ei välttämättä viisaammat :rolleyes: - olisi asiaa tosissaan pohtineet. Aina huolestuttaa, kun joku juttu nostetaan selkeäksi oletusarvoksi.

Kuten oletettu ryssän demokratiakehitys, rintamasodan mahdottimuus, Jäämeren rata jne.

Kyllä muitakin vaihtoehtoja on varmasti simuloitu.
 
Jäämeren radan esitetyistä vaihtoehdoista se Kolari-Kilpisjärvi-Tromssa -rata olisi kyllä nykyisiä tarpeita aika hyvin palveleva, mutta sehän olisi tietysti hyvin kallis, erityisesti Norjan puolelta (heillä tosin olisi varaa siihen). Toisaaalta tässä olisi huomioitava luontoarvoja jonkin verran, sillä Käsivarren Lappi on ihan ainutlaatuinen paikka Suomessa, joten todennäköisesti meilläkin rataa olisi vedettävä tunneliin aika pitkältä matkaa mm. Kilpisjärven seudulla (jossa tosin myös maantiede suosisi sitä, koska mm. Muotkatakan läpi tunneli olisi kuitenkin jo teknisistä syistä pakollinen). Rata kannattaisi sen vuoksi myös vetää ihan kiinni VT 21:een muulta osin, jolloin tie toimisi samalla radan huoltotienä.
 
Miksi pitää panostaa yhteen reittiin, kuten Narvikin rataan? Tuo kulkee erämaiden halki, ja suorastaan kehotetaan vihua että käykäähän katsomassa paikat valmiiksi, ja vaikka panostaakin. Tuo kun kyykkää, niin on pitkään poikki.

Ymmärrän, että tehoa tarvitaan logistiikkaan, mutta molemmin puolin Pohjanlahtea on satamia, kuten myös Ruotsin ja Norjan länsirannikoilla. Poikittaisliikenne on varmasti haaste, mutta hajautuksella on nyös se toinen puoli.

Miten kävi Punaisen meren laivakuljetusten sen jälkeen kun Houthi-sissit alkoivat iskeä laivakuljetuksiin Jemenistä? Olisko Kaliningradin alue samanlainen vaara Itämeren liikenteelle kriisin aikana ettei Pohjanlahden satamiin välttämättä saisi kuljetuksia aina perille?
Tuskin tuo Narvikin rata olisi ainoa reitti mutta paremmaksi katsottu kuin Jäämeren rata.
 
Miten kävi Punaisen meren laivakuljetusten sen jälkeen kun Houthi-sissit alkoivat iskeä laivakuljetuksiin Jemenistä? Olisko Kaliningradin alue samanlainen vaara Itämeren liikenteelle kriisin aikana ettei Pohjanlahden satamiin välttämättä saisi kuljetuksia aina perille?
Tuskin tuo Narvikin rata olisi ainoa reitti mutta paremmaksi katsottu kuin Jäämeren rata.
Ajatukseni oli, laivat purettaisiin Ruotsin ja Norjan länsirannikolla, siitä raide- ja kumipyörin Pohjanlahden rannikon satamiin, Gävle, Uumaja ja muitakin on. Sieltä Vaasaan, Raumalle, Poriin. Yksittäinen reitti ei ole riittävän tehokas mutta hajautuksella on myös puolensa.
 
Nurminen Logisticsillahan on nyt konttijuna Uumaja-Göteborg ja pitäisi tulla Haaparanta-Göteborg myös (toki eivät tuolla itse operoi junaa kuten Suomessa tytäryhtiön kautta vaan joku Väte Rail ajaa junat).

Tokihan tuo että raideyhteydet maksaa paljon ja valtiot rahoittavat, mutta reittien käytöstä sitten päättävät yksittäiset rautatiefirmat etenkin kun puhutaan tavaraliikenteestä.
 

Malmirata Luulajasta Narvikiin on tällä hetkellä pahasti ylikuormittunut malmikuljetuksista ja muusta tavaraliikenteestä. Ei sinne juurikaan mahtuisi Suomen suuntaan meneviä junia jollei kaivosten tuotantoa ajeta alas. Kaksoisraidetta Malmiradalle toivotaan, mutta ongelma on noin 10 miljardin euron kustannusarvio pelkästään radan Ruotsin puoleisille osuuksille ja pitkä rakentamisaika.

Ratayhteyttä Pajalasta Svappavaaraan (eli käytännössä Kolarista Narvikiin) suunniteltiin reilu vuosikymmen sitten, mutta suunnitelmat haudattiin, kun Pajalan uuden kaivoksen malmi päätettiinkin kuljettaa rekoilla Pajalan ja Svappavaaran välillä.

Artikkelissa Lulu Ranne mainitsee Suomen raideleveyden muuttamisen, mutta epäilenpä ettei hän oikein tiedä mistä puhuu. Tuo olisi giganttinen hanke, kun kaikki raiteet pitäisi uudistaa ja kaikki junakalusto muuttaa kapeammalle raideleveydelle.
 
Miksi pitää panostaa yhteen reittiin, kuten Narvikin rataan? Tuo kulkee erämaiden halki, ja suorastaan kehotetaan vihua että käykäähän katsomassa paikat valmiiksi, ja vaikka panostaakin. Tuo kun kyykkää, niin on pitkään poikki.

Ratoja on helppo katkaista, mutta toisaalta ei sitten olekaan. :unsure: Ukrainallakin olisi varmasti halu saada Siperian rata poikki vaikkapa jostain ison sillan kohdalta, mutta ei se ole toteutunut.
 
Ratoja on helppo katkaista, mutta toisaalta ei sitten olekaan. :unsure: Ukrainallakin olisi varmasti halu saada Siperian rata poikki vaikkapa jostain ison sillan kohdalta, mutta ei se ole toteutunut.
Siperia ja Pohjoismaat ovat aika lailla eri asia. Sopivasti solutettuja agentteja ja räjähteitä on varmuudella jo maisemissa, eikä liikuskelu tuolla Pohjolassa ole ollenkaan niin vaikeaa kuin ryssälässä, monestakin syystä. En tosin tiedä, onko vaikkapa Narvikin radalle mahdollista kohdistaa esimerkiksi satelliittivalvontaa, mutta sopivana lumipyrypäivänä päräyttää moottorikelkalla pidemmältäkin aika helposti räjähdelastissa sopivaan mutkaan. Eikä moottorikelkka trailerilla ole kovin tavaton näky noilla main.
 
Artikkelissa Lulu Ranne mainitsee Suomen raideleveyden muuttamisen, mutta epäilenpä ettei hän oikein tiedä mistä puhuu. Tuo olisi giganttinen hanke, kun kaikki raiteet pitäisi uudistaa ja kaikki junakalusto muuttaa kapeammalle raideleveydelle.

 
Miksi pitää panostaa yhteen reittiin, kuten Narvikin rataan? Tuo kulkee erämaiden halki, ja suorastaan kehotetaan vihua että käykäähän katsomassa paikat valmiiksi, ja vaikka panostaakin. Tuo kun kyykkää, niin on pitkään poikki.

Ymmärrän, että tehoa tarvitaan logistiikkaan, mutta molemmin puolin Pohjanlahtea on satamia, kuten myös Ruotsin ja Norjan länsirannikoilla. Poikittaisliikenne on varmasti haaste, mutta hajautuksella on nyös se toinen puoli.

Raideliikenne on tietenkin ylivoimainen ja poikittain kulkevan kapasiteetti varmasti rajallinen, mutta länsi on sen verran verkostoitunut että rekkaliikenteen voi moninkertaistaa lyhyelläkin aikavälillä junien täydentäjäksi.

Ja eu, en epäile etteikö minua tietävämmät - sius ei välttämättä viisaammat :rolleyes: - olisi asiaa tosissaan pohtineet. Aina huolestuttaa, kun joku juttu nostetaan selkeäksi oletusarvoksi.

Kuten oletettu ryssän demokratiakehitys, rintamasodan mahdottimuus, Jäämeren rata jne.

Kyllä muitakin vaihtoehtoja on varmasti simuloitu.

Narvikin rata voisi olla taloudellisesti järkevä(hkö) tapa kuljettaa tavaraa? Suoraan valtamerelle ja jatkossa Koillisväylää pitkin Aasiaan. Ehkä jopa niin järkevä, että sille olisi käyttöä jo rauhan aikana, mikä loisi kapasiteettia myös kriisiaikoja varten.

Pingis Pohjanlahden ylitse ja rekkaralli Ruotsin ja Norjan halki taas lienee epätaloudellista. Sikäli kuin ko. maista siis edes löytyisi kapasiteettia tarjota kauttakulkua Suomen rahtiliikenteelle. Venäjä on jo voittanut, jos se ajaa kuljetuskustannukset taivaisiin ja sitä myötä ulkomaankauppamme ahtaalle. Tämähän Ukrainassakin nousi ongelmaksi, ettei viljaa saatu satamiin, vaan olisi pitänyt ajaa rekoilla puolen Euroopan halki.
 
Narvikin rata voisi olla taloudellisesti järkevä(hkö) tapa kuljettaa tavaraa? Suoraan valtamerelle ja jatkossa Koillisväylää pitkin Aasiaan. Ehkä jopa niin järkevä, että sille olisi käyttöä jo rauhan aikana, mikä loisi kapasiteettia myös kriisiaikoja varten.

Pingis Pohjanlahden ylitse ja rekkaralli Ruotsin ja Norjan halki taas lienee epätaloudellista. Sikäli kuin ko. maista siis edes löytyisi kapasiteettia tarjota kauttakulkua Suomen rahtiliikenteelle. Venäjä on jo voittanut, jos se ajaa kuljetuskustannukset taivaisiin ja sitä myötä ulkomaankauppamme ahtaalle. Tämähän Ukrainassakin nousi ongelmaksi, ettei viljaa saatu satamiin, vaan olisi pitänyt ajaa rekoilla puolen Euroopan halki.
Koillisväylä on vähän kuin Nord Stream. Edullinen, ja täysin ryssistä riippyvainen. Muihin suuntiin tuo Narvikin reitti ei taida olla ertyisen edullinen.

Hajautettu rahti Pohjanmereltä Pohjanlahden poikki Pohjanmaalle on varmasti hankalampi, kalliimpi ja hajautettuna turvallisempi vaihtoehto.

Eikös Ukraina saanut viljansa Odessaan, mutta ongelma oli laivaus Mustanmeren poikki Bosporin salmeen niin kauan, kunnes Ukraina pisti ryssän laivaston kuriin. Sama käynee Itämerellä, voivat hetkellisesti häiritä mutta jerkku ei vaan riitä pitää hallintaa kovin pitkään.

Toki Arktinen alue on sotilaallisesti tärkeä, ja sitä palvelee pohjoisen toimiva infra. Suomella ei vaan mielestäni olisi nyt paukkuja ruveta rakentamaan rataa Ruotsiin tuollaisen skenaarion takia, koska vaihtoehto kriisin varalle olisi muutenkin järjestettävissä. Toisen raiteenhan tuo huoltovarmuuden rakentaminen Narvikin varaan edellyttäisi, ja panostuksia satamaan.
 
Koillisväylä on vähän kuin Nord Stream. Edullinen, ja täysin ryssistä riippyvainen. Muihin suuntiin tuo Narvikin reitti ei taida olla ertyisen edullinen.

Ratayhteys Torniosta Narvikiin on ollut olemassa jo yli 100 vuotta eikä sille toistaiseksi ole ollut mainittavaa käyttöä. Tästä voisi päätellä, että tuskin sitä käyttöä on rauhan aikana jatkossakaan juuri tulossa.

Toki Arktinen alue on sotilaallisesti tärkeä, ja sitä palvelee pohjoisen toimiva infra. Suomella ei vaan mielestäni olisi nyt paukkuja ruveta rakentamaan rataa Ruotsiin tuollaisen skenaarion takia, koska vaihtoehto kriisin varalle olisi muutenkin järjestettävissä. Toisen raiteenhan tuo huoltovarmuuden rakentaminen Narvikin varaan edellyttäisi, ja panostuksia satamaan.

Voisi kuvitella, että se toinen ratayhteys Ruotsiin eli Svappavaara–Pajala–Kolari-rata olisi yhteisrahoitettu Suomen ja Ruotsin valtioiden sekä Pajalan kaivosyhtiön välillä. Viimeksi mainittu olisi rauhan aikana se suurin hyötyjä kyseisestä radasta.
 
Eikös Ukraina saanut viljansa Odessaan, mutta ongelma oli laivaus Mustanmeren poikki Bosporin salmeen niin kauan, kunnes Ukraina pisti ryssän laivaston kuriin. Sama käynee Itämerellä, voivat hetkellisesti häiritä mutta jerkku ei vaan riitä pitää hallintaa kovin pitkään.

Olet oikeassa, mitä minä kirjoitin, eivät siis saaneet eteenpäin satamista.

Mutta toisaalta jos eivät voi kuin häiritä hetkellisesti, niin mitä me tätä huoltovarmuuttakaan enää pohditaan? Eihän siinä mitään kuin odotetaan se 24 tuntia, että Nato varmistaa Itämeren ja sitten kaikki on kuten ennenkin? Zaharova haukkuu ja laivat seilaa.

Tai sitten varaudutaan Trumpin toiseen kauteen. Tai pikemminkin Trumpin seuraajan toiseen kauteen, sen verran hitaita nämä infrajutut on...
 
Noin äkkiseltään tulee mieleen, että pätkän Torniosta Ouluun ja nelostien Oulusta etelään voisi laajentaa neljäkaistaiseksi koko matkalta. Siihen voisi sitten liittyä niin Ruotsin kuin Norjan suunnasta tuleva maantieliikenne varsin sujuvasti. Rahaa toki pitäisi löytyä jostakin pari miljardia.
 
Back
Top