Koska muutkin hävittäjäkandidaatit saavat ketjunsa, saakoon tämäkin. Näin ensimmäisen kerran F-15 koneen nousemassa eräästä RAF:n tukikohdasta 1991 ja olin välittömästi myyty. Onhan se hieno. F-14 sai julkisuutta Top Gunin ansiosta ja USN on toki coolimpi kuin USAF mutta kyllähän F-15 on vaan hienompi kone kuin F-14. Lisäksi kone tulee ensi kesänä Rissalaan ärsyttämään Vasemmistoliittoa mikä on ehdoton plussa.
Sitten asiaan. Jos oletamme, että F-15 on edelleen tuotannossa jollain versiolla hävittäjävalinnan konkretisoituessa, mitkä voisivat olla F-15:n hyviä puolia? Seuraavat tulevat itselleni mieleen:
-Iso kone, tilaa riittää. Tilaa AESA:lle, aseille, polttoaineelle.
-Iso kone, isot tankit. Suomen tapauksessa tarkoittaisi tuntien lentoaikaa, mikä mahdollistaisi taktisen joustavuuden: kone voi odottaa ilmassa taistelutehtävää sen sijaan että maantietukikohdassa odotellaan hälytystä.
-Iso kone, isot tankit. Muilla koneilla on maksimilentonopeus, isot tankit tarkoittavat pidempää aikaa mitä voi oikeasti lentää maksiminopeudella.
-Iso kone, 2 lentäjää, mikä korostaa pitkän kantaman merkitystä. Jos ilmatankkaus on käytössä, voitaneen realisesti odottaa erittäin pitkiä taistelulentoja.
-Iso kone, APG-82.
-Iso kone, erittäin laaja aseistusvalikoima
-Vaikka vanha, käytössä useissa USA:n rikkaissa liittolaismaissa mikä voi, ehkä, kenties, tarkoittaa pitkää päivitysuraa
-Iso valmistaja: Boeing on merkittävä ilmailu- ja avaruusteollisuuden peluri mikä tarkoittaa potentiaalisesti merkittäviä vastakauppamahdollisuuksia. Missäs Boeing 7Ö7:n siipi valmistetaankaan?
Sitten asiaan. Jos oletamme, että F-15 on edelleen tuotannossa jollain versiolla hävittäjävalinnan konkretisoituessa, mitkä voisivat olla F-15:n hyviä puolia? Seuraavat tulevat itselleni mieleen:
-Iso kone, tilaa riittää. Tilaa AESA:lle, aseille, polttoaineelle.
-Iso kone, isot tankit. Suomen tapauksessa tarkoittaisi tuntien lentoaikaa, mikä mahdollistaisi taktisen joustavuuden: kone voi odottaa ilmassa taistelutehtävää sen sijaan että maantietukikohdassa odotellaan hälytystä.
-Iso kone, isot tankit. Muilla koneilla on maksimilentonopeus, isot tankit tarkoittavat pidempää aikaa mitä voi oikeasti lentää maksiminopeudella.
-Iso kone, 2 lentäjää, mikä korostaa pitkän kantaman merkitystä. Jos ilmatankkaus on käytössä, voitaneen realisesti odottaa erittäin pitkiä taistelulentoja.
-Iso kone, APG-82.
-Iso kone, erittäin laaja aseistusvalikoima
-Vaikka vanha, käytössä useissa USA:n rikkaissa liittolaismaissa mikä voi, ehkä, kenties, tarkoittaa pitkää päivitysuraa
-Iso valmistaja: Boeing on merkittävä ilmailu- ja avaruusteollisuuden peluri mikä tarkoittaa potentiaalisesti merkittäviä vastakauppamahdollisuuksia. Missäs Boeing 7Ö7:n siipi valmistetaankaan?