Prätkä - King of the Road!

Itse perustelen noiden ääritilanteiden harjoittelua ja jopa mahdollista hallintaa sillä, että vaikka lotkottelisi rauhallista vauhtia mutkatietä, voi tulla yllätys, jonka vuoksi totuttu ajolinja ei toteudu ja yleensä käytetty kallistuskulma ei riitä. Romua tiellä, vastaantulija leikkaa kurvissa jne. Väistön jälkeen pyörä on vielä pystyssä, suunta ojan takana olevaan mäntyyn ja katse siihen lukittuna.

Eihän näitä tarvitse dramatisoida, mutta itseltä on pari tuttua kuollut sellaisessa tilanteessa, jotka olen itse tulkinnut hartialukon aiheuttamiksi. Ehkä asiaan vaikuttaa myös se, että olen itse nuorempana piipahtanut pöpelikön puolella juuri tuosta syystä, ja huonommalla tuurilla siinä olisi saattanut vähän sattuakin. Nyt vaan hämmästyin, että mitähän vittua juuri tapahtui.
 
No niin, saldo vuodelle 2024 avattu (ellei lasketa, että yksi härmäläinen meni jo Pattayan lähellä puun oksille pari päivää sitten). Mitähän helkkaria nämä nyt touhusivat? Liki suora nelostie. Pieleen mennyt ohitustilanne varmaan.

Ohitustilanne, mitä lie sattunut. Auton keula oudosti kasassa vain alhaalta. Ensimmäisenä tulee mieleen, että auto puskenut pyörän kumoon ja mennyt yli.


1715351948255.png
 
Ohitustilanne, mitä lie sattunut. Auton keula oudosti kasassa vain alhaalta. Ensimmäisenä tulee mieleen, että auto puskenut pyörän kumoon ja mennyt yli.


Katso liite: 97368
Jos tuo on ainoan osallisen auton keula, se on ainakin kaistallaan.

Motoristi arvioi väärin ehtimisen. Tuliko näkökenttään sokea piste? Vai ohitus ohituskieltoalueella ja sivutieltä kääntyi auto vastaan? Ei osannut siirtää hallitusti keskiviivalle, johon mahtuu oikeastaan aina? 🤔

Ota näistä selvä.

Joskus yhtä ainoaa virhettä ei enää saa anteeksi, mutta kaksi on tasaraha.
 
Jos tuo on ainoan osallisen auton keula, se on ainakin kaistallaan.

Motoristi arvioi väärin ehtimisen. Tuliko näkökenttään sokea piste? Vai ohitus ohituskieltoalueella ja sivutieltä kääntyi auto vastaan? Ei osannut siirtää hallitusti keskiviivalle, johon mahtuu oikeastaan aina? 🤔

Ota näistä selvä.

Joskus yhtä ainoaa virhettä ei enää saa anteeksi, mutta kaksi on tasaraha.
Jos prätkä vetää keulaa päin, ei konepelti eikä tuulilasi säily ehjänä. Ja vauriot on paljon isommat. Jos tuo on osunut pyörään, on menty samaan suuntaan.
 
Jos prätkä vetää keulaa päin, ei konepelti eikä tuulilasi säily ehjänä. Ja vauriot on paljon isommat. Jos tuo on osunut pyörään, on menty samaan suuntaan.
Niinpä. Siinä ei paljon ehdi tehdä, kun auto vetäisee kohdallasi vastaantulevan takaa päin näköä. Joskus ne tulevat rekan takaa. Pitäisi joka hetki olla valmis vetämään pientareelle.
 
Kuvasta päätellen kohtaamisonnettomuudesta ei ole kyse, molempien pyörien keulat pn ryhdissään.

Auton vasen etukulma on rytyssä, joten jompi kumpi pyöristä on osunut siihen. Kaistalle palatessa, tai auto on vaihtanut kaistaa jostakin syystä. Luultavasti etummainen pyörä, kerran molemmat olivat mukana onnettomuudessa.

 
Auton vasen etukulma on rytyssä, joten jompi kumpi pyöristä on osunut siihen. Kaistalle palatessa, tai auto on vaihtanut kaistaa jostakin syystä. Luultavasti etummainen pyörä, kerran molemmat olivat mukana onnettomuudessa.
Siltä näyttää. Jää ainakin näitä vaihtoehtoja (ja muitakin):

- motoristi on palannut kaistalle huolimattomasti ja jarruttanut (tilaa vähän)
- auto ohittaa joitakin ajoneuvoja ja palaa vastaantulijan vuoksi letkaan suoraan mopon perseeseen
- auton kulma eteen, kun mopo on ohittamassa vieressä (epätodennäköinen, koska auton vauriot niin edessä).

Joku monen tekijän summa taas.
 
Back
Top