Näkkyypi olevan uusissa polttomoottrikäyttöisissäkin hankaluuksia, jos ei saa välillä lämpiämään kunnolla vaikka käynnistyisikin. Hinauskeikkoja kylällä niin paljon kun ehtivät ajaa, eikä täällä sähköautoja ole niin paljoa että pelkästään niitä kuskailemalla firmat pärjäisi. Ikkunan alla oli kotikadun varressa uudehko pensa-Audi, eikä se näkynyt lähtevän käyntiin edes lisävirralla, hinaaja sen sitten haki pois. Yksi alihankkija tuossa pakko-otti poikansa vanhan diesel-mersun, kun uudenkarheassa Seatissa mittaritaulu on kuin joulukuusi käynnistymisen jälkeen ja myyjäliikkeen kanta oli että ei pidä lähteä yrittään tien päälle. Mersun kun sai tulille lohkolämmittimen avulla niin kolinan rauhoituttua ei muuta ku räävitöntä ajoa. Tosin 70:llä hevosvoimalla ihan hirveisiin revityksiin pysty, mutta käy ja kukkuu. Hyttäkin lämpes yllättävän nopeasti.
Mutta näistä sähkövempaimista: Eikös niissä ole lämpöpumppu ja kyllä kai autossakin oleva lämpöpumppu muuttuu suoraksi sähkölämmitykseksi (COP laskee yhteen) näillä keleillä, kun ei se jaksa hieroa lämpöä näin kylmästä ilmasta? Väistämättähän siinä millä hyvänsä sisälämpötila-asetuksella (mikä nyt pitää edes klasit läpinäkyvinä) lämpöpumppu ottaa suurimman sallitun määrän virtaa eli syö rangea eikä toisaalta lämmitysteho riitä tienpäällä missä ajoviima tehostaa lämmönsiirtoa autosta poies. Lämpiää tietysti siinä kotilaturissa, kun on paikallaan ja viksuimmilla vielä vähintään puolipeite apuna.
Eihän nykyaikainen nuuka polttomoottoriautokaan pidä hoppua lämpenemisen kanssa, kun kuluttaa niin vähän eikä tule riittävästi hukkalämpöä kabiinin lämmitykseen. Dieseli-bemarissa piti olla aikanaan toppahaalari päällä ensimmäiset sata kilometriä, vaikka lohkolämmitin oli ollut sen pari tuntia päällä. Isolla sisätilanlämmittimellä olisi tietysti saanut esilämmitetyksi, mutta ei tolpassa nalli riittänyt.
Oli ne kemiallisella- tai sähköenergialla kulkevia niin elektroniikka sietää todella huonosti näitä ilimoja.
Itte edelleen dieseli-bemulla, onneksi on lämmin talli ja töissäkin saa halutessaan lämpimään.