Sähköautot.

Varmasti se käynnistys pakkasilla on helpompaa/polttomoottori.

Nähdyn kokemuksen perusteella vaan ihmettelen, eikö se lämmöntuotanto riitä kun on oikeasti normaalisti kylmempää kuten nyt vaan on.
Olen lukenut että ainakin osassa sähköbusseja on selvästi kylmempää talvella kuin perinteisissä busseissa jotka liikennöivät samalla seudulla.
Olisko jotkut bussit valmistettu sellaisissa maissa joissa lämmityksestä ei tarvi samalla tavalla välittää kuin Suomessa?
 
Minulla oli ajatuksena hommata patteri Tesla runsailla kilovateilla, siis moottoripyörä kiihtyvyydellä. Halusin tietoa Tesloista noin niinkuin niiden käyttäjiltä.
Liityin Tesla foorumiin naamakirjassa, parin illan lukemisen jälkeen ei Teslojen laatu oikein tehnyt vaikutusta...... vikaa tuntuu olevan runsaasti Tesloissa, liekkö komponettien laaduissa hajontaa tai tuote ei ole koeponnistettu riittävästi.
 
Totta ihmeessä sähköautojen lämmitys on ongelma. Polttomoottoriauton paska hyötysuhde tarkoittaa sitä että lämmityksessä hyödynnettävää energiahukkaa - lämpöä - syntyy rutkasti. Sähköautossa saadaan melkein kaikki energia pyöriin, ei synny ylijäämää.

Lapissa asuva teslailijatuttu ajaa talvella pitkät matkat pilkkihaalari päällä... Olisihan tuohon varmaan lämpöpumppua tehokkaampi ratkaisu, vaikka etanolia käyttävä lämmitin jos fossiilipolttoaineet hirvittää. Taitaa vaan olla aidosti kylmät alueet sen verran marginaalisia markkina-alueita että tuollaiset viritykset ei ole autofirmojen ykkösprioriteetteja.
 
Sinällään sähköauto pelaa pakkasella. Ei ole jähmettyvää öljyä. Mutta ei niissä tule talvella ainakaan hiki.
Riippunee ihan siitä, paljonko säädät ilmastointilaitteeseen pyynniksi. Bonuksena saat auton esilämmitettyä ennen liikkeellelähtöä niin kotipihassa kuin reissussa, kuin webastolla ikään (mutta ilman sitä savupilveä).
 
Riippunee ihan siitä, paljonko säädät ilmastointilaitteeseen pyynniksi. Bonuksena saat auton esilämmitettyä ennen liikkeellelähtöä niin kotipihassa kuin reissussa, kuin webastolla ikään (mutta ilman sitä savupilveä).
Juu, pääsee sillä lämpimänä korttelin ympäri komeasti, eli hyvä auto helsinkiläiselle, mutta jos pitää näillä huurteilla ajaa vähän pitempi latausten väli, voi joutua joistakin toiminnoista tinkimään.
 
Näkkyypi olevan uusissa polttomoottrikäyttöisissäkin hankaluuksia, jos ei saa välillä lämpiämään kunnolla vaikka käynnistyisikin. Hinauskeikkoja kylällä niin paljon kun ehtivät ajaa, eikä täällä sähköautoja ole niin paljoa että pelkästään niitä kuskailemalla firmat pärjäisi. Ikkunan alla oli kotikadun varressa uudehko pensa-Audi, eikä se näkynyt lähtevän käyntiin edes lisävirralla, hinaaja sen sitten haki pois. Yksi alihankkija tuossa pakko-otti poikansa vanhan diesel-mersun, kun uudenkarheassa Seatissa mittaritaulu on kuin joulukuusi käynnistymisen jälkeen ja myyjäliikkeen kanta oli että ei pidä lähteä yrittään tien päälle. Mersun kun sai tulille lohkolämmittimen avulla niin kolinan rauhoituttua ei muuta ku räävitöntä ajoa. Tosin 70:llä hevosvoimalla ihan hirveisiin revityksiin pysty, mutta käy ja kukkuu. Hyttäkin lämpes yllättävän nopeasti.
Mutta näistä sähkövempaimista: Eikös niissä ole lämpöpumppu ja kyllä kai autossakin oleva lämpöpumppu muuttuu suoraksi sähkölämmitykseksi (COP laskee yhteen) näillä keleillä, kun ei se jaksa hieroa lämpöä näin kylmästä ilmasta? Väistämättähän siinä millä hyvänsä sisälämpötila-asetuksella (mikä nyt pitää edes klasit läpinäkyvinä) lämpöpumppu ottaa suurimman sallitun määrän virtaa eli syö rangea eikä toisaalta lämmitysteho riitä tienpäällä missä ajoviima tehostaa lämmönsiirtoa autosta poies. Lämpiää tietysti siinä kotilaturissa, kun on paikallaan ja viksuimmilla vielä vähintään puolipeite apuna.
Eihän nykyaikainen nuuka polttomoottoriautokaan pidä hoppua lämpenemisen kanssa, kun kuluttaa niin vähän eikä tule riittävästi hukkalämpöä kabiinin lämmitykseen. Dieseli-bemarissa piti olla aikanaan toppahaalari päällä ensimmäiset sata kilometriä, vaikka lohkolämmitin oli ollut sen pari tuntia päällä. Isolla sisätilanlämmittimellä olisi tietysti saanut esilämmitetyksi, mutta ei tolpassa nalli riittänyt.
Oli ne kemiallisella- tai sähköenergialla kulkevia niin elektroniikka sietää todella huonosti näitä ilimoja.
Itte edelleen dieseli-bemulla, onneksi on lämmin talli ja töissäkin saa halutessaan lämpimään.
 
Näkkyypi olevan uusissa polttomoottrikäyttöisissäkin hankaluuksia, jos ei saa välillä lämpiämään kunnolla vaikka käynnistyisikin. Hinauskeikkoja kylällä niin paljon kun ehtivät ajaa, eikä täällä sähköautoja ole niin paljoa että pelkästään niitä kuskailemalla firmat pärjäisi. Ikkunan alla oli kotikadun varressa uudehko pensa-Audi, eikä se näkynyt lähtevän käyntiin edes lisävirralla, hinaaja sen sitten haki pois. Yksi alihankkija tuossa pakko-otti poikansa vanhan diesel-mersun, kun uudenkarheassa Seatissa mittaritaulu on kuin joulukuusi käynnistymisen jälkeen ja myyjäliikkeen kanta oli että ei pidä lähteä yrittään tien päälle. Mersun kun sai tulille lohkolämmittimen avulla niin kolinan rauhoituttua ei muuta ku räävitöntä ajoa. Tosin 70:llä hevosvoimalla ihan hirveisiin revityksiin pysty, mutta käy ja kukkuu. Hyttäkin lämpes yllättävän nopeasti.
Mutta näistä sähkövempaimista: Eikös niissä ole lämpöpumppu ja kyllä kai autossakin oleva lämpöpumppu muuttuu suoraksi sähkölämmitykseksi (COP laskee yhteen) näillä keleillä, kun ei se jaksa hieroa lämpöä näin kylmästä ilmasta? Väistämättähän siinä millä hyvänsä sisälämpötila-asetuksella (mikä nyt pitää edes klasit läpinäkyvinä) lämpöpumppu ottaa suurimman sallitun määrän virtaa eli syö rangea eikä toisaalta lämmitysteho riitä tienpäällä missä ajoviima tehostaa lämmönsiirtoa autosta poies. Lämpiää tietysti siinä kotilaturissa, kun on paikallaan ja viksuimmilla vielä vähintään puolipeite apuna.
Eihän nykyaikainen nuuka polttomoottoriautokaan pidä hoppua lämpenemisen kanssa, kun kuluttaa niin vähän eikä tule riittävästi hukkalämpöä kabiinin lämmitykseen. Dieseli-bemarissa piti olla aikanaan toppahaalari päällä ensimmäiset sata kilometriä, vaikka lohkolämmitin oli ollut sen pari tuntia päällä. Isolla sisätilanlämmittimellä olisi tietysti saanut esilämmitetyksi, mutta ei tolpassa nalli riittänyt.
Oli ne kemiallisella- tai sähköenergialla kulkevia niin elektroniikka sietää todella huonosti näitä ilimoja.
Itte edelleen dieseli-bemulla, onneksi on lämmin talli ja töissäkin saa halutessaan lämpimään.
Webasto, niin pysyy lämpimänä. Tai nokka kunnolla kiinni näillä keleillä.
 
Mites sähköauto lähtee kovilla pakkasilla jos sitä pitää laturissa kiinni? Olettaisin että ei isompia ongelmia olisi, ja jos akussa on esilämmitys niin ottaisi varmaan virtaakin hyvin. Tietysti jossain vaiheessa tulee pakkasraja vastaan, niin sähköllä kuin fossiilisilla kulkevilla.
 
Mites sähköauto lähtee kovilla pakkasilla jos sitä pitää laturissa kiinni? Olettaisin että ei isompia ongelmia olisi, ja jos akussa on esilämmitys niin ottaisi varmaan virtaakin hyvin. Tietysti jossain vaiheessa tulee pakkasraja vastaan, niin sähköllä kuin fossiilisilla kulkevilla.
Lehdestä luin notta siellä on pienakku, joka kytkee auton käyntivalmiiksi ja se on useimmiten se ongelma. Jännite putoaa eikä pääakun katkaisijan "loksauttamiseen" riitä paukut. "Ei lähde käyntiin. Kevvvväämmällä sitten."

 
Joo, huomasin itsekin tuon artikkelin kun olin postannut kysymykseni. Eli tuota 12 V akkua voi ylläpitää ylläpitolaturilla, mutta autoa ei saa käynnistää lainaamalla virtaa toisesta autosta, eikä luultavasti myöskään akkuboosterilla (tai pikkuakku pitää irrottaa ensin isosta akusta).

Lukijakommenteista ymmärsin, että pikkuakku kuluu sähköautossa nopeammin kuin bensavehkeessä, koska auto käyttää sitä "väärin".

Onko siis niin että sähköauto ei ole käynnistymisen suhteen sen arempi pakkasille kuin polttisauto? (Mutta sitten jos ei käynnisty niin on vaikeampi käynnistää apuvirralla)
 
Juu, pääsee sillä lämpimänä korttelin ympäri komeasti, eli hyvä auto helsinkiläiselle, mutta jos pitää näillä huurteilla ajaa vähän pitempi latausten väli, voi joutua joistakin toiminnoista tinkimään.
Helsinkiläiselle huono, kun ei välttämättä voi ladata omassa pihassa, eikä ole suurteholatureitakaan keskustoissa.
 
Tällä viikolla haalarin alle pitää laittaa paksut välihousut ja muistaa lyhentyvä toimintamatka.

Sinällään sähköauto pelaa pakkasella. Ei ole jähmettyvää öljyä. Mutta ei niissä tule talvella ainakaan hiki.
Totta siellä melkein kaikissa joku voimansiirtoöljy on, liekkö yhtään suoravetomoottorilla olevaa markkinoilla? Karesuvannossakin oli tesla taksi hyytynyt tienvarteen kun oli viemässä turisteja Rovaniemiltä Kilpisjärvelle, tainnut siinäkin vähän eurot sokaista kuskia. Ois ollu kyllä soppelit kelit testata pakkasen vaikutusta toimintamatkaan :unsure:
 
Helsinkiläiselle huono, kun ei välttämättä voi ladata omassa pihassa, eikä ole suurteholatureitakaan keskustoissa.
Karttaa kun katsoo niin onhan tuolla pika- ja hidaslatureita enemmän kuin kylmä- ja huoltoasemia bensa ja löpö autoilijoille.

Kiukkune Hesamies on tietysti eri mieltä. :)
 
Viimeksi muokattu:
Helsinkiläiselle huono, kun ei välttämättä voi ladata omassa pihassa, eikä ole suurteholatureitakaan keskustoissa.

Eikä sitä lohkolämmititänkään oikein piuhaan saa kadunvarressa.

Yhtä lailla tosiaan polttomoottorivehkeet risoo pakkasilla. Webasto kyllä pelastaa.
 
Karttaa kun katsoo niin onhan tuolla pika- ja hidaslatureita enemmän kuin kylmä- ja huoltoasemia bensa ja löpö autoilijoille.
Juu, kyllä siellä pikkuhiljaa saa latailtua, jos osuu sopivasti reitin varrelle tuollainen paikka, vaikka sinne ostoskeskukseen johon olet menossa. Pikalatureita ei niin hirveästi ole. Latausasemien määrän vertaaminen huoltoasemien määrään taas on turhaa, ellei ota huomioon keskimääräisen lataus/tankkaustapahtuman kestoa.

Toisaalta, ei kai sitä Helsingissä autoakaan mihinkään tarvitse? Ja jos kaupungista ulos ajaa, alkaa niitä nopeita latureitakin löytyä teiden varsilta.
 
Eikä sitä lohkolämmititänkään oikein piuhaan saa kadunvarressa.

Yhtä lailla tosiaan polttomoottorivehkeet risoo pakkasilla. Webasto kyllä pelastaa.
Se on enemmän mukavuustekijä kuin välttämättömyys.

Aika monen taloyhtiön pihasta löytyy kuitenkin se tolppapaikka, josta voi kilowatin imaista lohkolämmittimelle, harvemmasta vielä latauspaikkaa.
 
Ja muutenkin on turhaa ajatella että sähköauto sopisi kaikkiin käyttötarkoituksiin. Auto hankitaan mm. tarpeen mukaan ja jos ei pysty lataamaan pihassa niin se totta kai vaikuttaa valintaan. Samoin jos pitää kuljettaa 2 aikuista ja 5 lasta + koira, niin silloin pieni kauppakassi ei ole paras valinta.
 
Back
Top