Suomen sisäinen turvallisuus

Onko tuolla niin väliä? Helkkari, ne löysi Sergei Skripalin! Vaikka voisi kuvitella, että ex-kaksoisagenttia piiloteltaisiin about niin tarkasti kuin ketään valtio ikinä voi piilotella.

Taulukauppiaat on muutenkin käsite, joka periytyy kylmän sodan päiviltä ajalta ennen internetiä, pirulaiset löysivät kotioville niin meillä kuin Ruotsissa. Tosin ei netistäkään löydy nimilistaa Hornet-lentäjistä... eikä ainakaan heidän osoitteitaan Fonectasta. Silti tuoreena ja julkisena esimerkkinä tulee mieleen sen jonkun Twitterissä olevan upseerin tai maanpuolustusaktiivin ovella tehty kotikäynti tässä viimeisen parin vuoden sisään, hän muistaakseni julkaisi kuvankin ko. vierailijasta.

Kun kotiosoitteet kaivellaan esiin kaikesta puolustautumisestamme huolimatta, niin kesämökki ja lasten koulut (lähikoulut) eivät tuottane sen suurempaa ongelmaa. Suurempi homma on laittaa joku istumaan autoon kotikadulle, jotta saadaan kuvattua ne ipanat ja puoliso.

Taulukauppiaiden toiminta on tosin hieman hämmentävää - kuin haluttaisiin pelotella. Koska jos haluttaisiin vain katsoa ja kerätä tietoa, ei mentäisi pimpottamaan ovikelloa, vaan käveltäisiin kadulla ohi irtoviiksissä tai jätettäisiin Tesla kadunvarsiparkkiin kuvaamaan Sentry-modessa.

Jotakin arvoa voi tietysti nähdä sillä, että asioista tehdään vaikeita. Mutta salaisuus on sitä vaikeampi pitää, mitä useampi sen tietää. Ja toisin kuin ennen vanhaan, nykyään ihan peruspalvelut vuotavat aiempaa pahemmin, kun toimijoiden määrä on kutistunut ja palvelut keskittyneet. Eikä oikein voi ajatella, että merkittävä poliitikko/virkamies eläisi ilman kotia, pankkitiliä, sähköä, internetiä, jätehuoltoa ja vakuutuksia... Eikä toisaalta valtiolla ole oikeutta järjestää johtoportaan peruspalveluita, ei edes pääministerin aamiaista.

Ajatelkaa teleoperaattoreita - aiemmin oli joka pitäjässä paikallinen puhelinyhdistys, nyt on muutama valtakunnallinen toimija. Ajatelkaa pankkeja - aiemmin oli tilikirja ja tiedot paikallisessa konttorissa paperilla, nyt on verkkopankki ja valtakunnallisesti keskitetty asiakaspalvelu. Monet yritykset vielä ovat ulkoistaneet nämä asiakaspalvelut jollekin kolmannelle toimijalle, joka on tyypillisesti AB Pöytälaatikko Therman&Sarmaste Oy, kotipaikka Espanja/Portugali. Ja työvoima on alipalkattua, palmun alle muuttanutta puolipäiväistä alkoholistia ja narkomaania... Jos mulla olisi tiedustelupalvelun rahavarat ja diplomaatin syytesuoja, niin lähtisin ihan mielenkiinnosta hankkimaan pääsyä noihin tietoihin.

Infra taas on jokseenkin pysyvää. 1800-luvun meriväylät, 1970-luvun vesiputket, 2000-luvun datakaapelit... näistä relevantteja on yhä edelleen hyvin monet. Vaikka tekninen elinikä päättyisi, niin luultavasti korvaava kaapeli/putki vedetään samaa linjaa. Paljon asioita pystyy muutenkin päättelemään julkisista tiedonmuruista ja tekemällä kenttätyötä, vaikkei olisi tiedusteluammattilainen. Hyvänä esimerkkinä Ilkka Remes, jota pyydettiin asiantuntijoiden taholta muuttamaan faktoja, jotka hän oli kerännyt julkisista lähteistä...

Mutta jos Remes löysi ne, yksin ja kirjaprojektiin taustatyötä tekemällä, niin luultavasti jokainen motivoitunut pystyy siihen. Siis jokainen ihminen - ei välttämättä jokainen islamiin hurahtanut, kielitaidoton ja rahaton arabi, jonka älykkyysosamäärä on 73. Tosin nekin tyypillisesti menevät ja puukottavat ihmisiä torilla, eivät suinkaan katko junakiskoja ja kansainvälisiä datakaapeleita.

Loppukaneettina todettakoon, että jos haluaa valtiollisilta toimijoilta pakoon, pitää mennä maan alle ja käyttäytyä ennustamattomasti sijainnin suhteen. Siis kaikki maksut käteisellä ja oman henkilöllisyyden (ja siihen linkittyvien palveluiden ym.) käyttö minimiin. On turvallista olettaa, että kaikki julkiset tietokannat ovat vihollisen käytössä. Myös kaikki isot tietokannat ovat lähtökohtaisesti vihollisen käytössä, koska dataa joko myydään kaikille kiinnostuneille tai organisaatio on niin iso (esim. Mastercard, Visa, Google, Amazon, Facebook, Microsoft jne.), että siellä on jatkuvasti joku nukkuja valmiina katsomaan tekstiviestin saadessaan, löytyykö firman tietokannoista mitään kiinnostavaa halutulla nimellä.

1980-luvun alussa eräs ulkomaalainen herra meni karttakeskukseen ja tiedusteli, onko mitään sellaista teosta kuin kaikki Suomen sillat tms. No myyjä pyysi siltafriikin odottamaan hetken ja kävi takahuoneessa soittamassa silloiseen suopoon.

Nyt on kansalaisen karttapaikkaa, Google Earthia ja ties mitä. Kunnat paljastavat kaikki huoltovarmuussuunnitelmansakin ja perustelevat sitä silmät ymmyrkäisinä sillä, että kun ne nyt ovat kunnan velvoitteita. Ikään kuin siksi kaikki tarvitsee koilottaa netissä.
 
Kyllä. Soitan taksin, kuten ennenkin. Mikään ei ole kohdallani muuttunut, mutta kun uusimpana ilmiönä taksi kaupungin vaarallisin ajoneuvo (ja niitä on monta), en oikein jaksa innostua uudistuksesta kokonaisuutena. Jumalauta mitä seilaamista kaistoilla. Pitäisi vaatia suomalainen ajotutkinto. Nyt irakilaisten kortit hyväksytään siltään. Niitä saa kympillä basaarista.
Kortti asiasta ja "liikenneosaamisesta" olen kanssasi samaa mieltä, mutta sillä ei taida olla mitään tekemistä taksiuudistuksen kanssa.
 
Kortti asiasta ja "liikenneosaamisesta" olen kanssasi samaa mieltä, mutta sillä ei taida olla mitään tekemistä taksiuudistuksen kanssa.
On sillä. 2016 - 2018 lisättiin yllättäen Afganistan, Irak ja monta muuta Etan ulkopuolista hitihatimaata, afrikkalaisiakin, Suomen sopimuskumppaniksi tieliikennevaltiosopimukseen.

Asiaa Bernerin johtama ministeriö perusteli turismin lisääntymisellä. Niinpä hiekkaväki ja eebenpuu väriset kaverit saivatkin heti ajaa turisteina. Sen jälkeen, kun kortinhaltija merkitään Suomen väestörekisteriin, ulkomainen ajokortti hyväksytään vielä vuoden ajan.

Ja, hokkus pokkus, Suomessa vakinaisesti asuva henkilö, jolla sopimusvaltioissa myönnetty voimassa oleva ajokortti, voi tietenkin vaihtaa ajokortin suomalaiseen A1-, A2-, A- tai B-luokan ajokorttiin ilman kuljettajantutkinnon suorittamista. Kaksi vuotta on aina siirtymäaikaa.

Yllättäviä yhteensattumia!
 
1980-luvun alussa eräs ulkomaalainen herra meni karttakeskukseen ja tiedusteli, onko mitään sellaista teosta kuin kaikki Suomen sillat tms. No myyjä pyysi siltafriikin odottamaan hetken ja kävi takahuoneessa soittamassa silloiseen suopoon.

Nyt on kansalaisen karttapaikkaa, Google Earthia ja ties mitä. Kunnat paljastavat kaikki huoltovarmuussuunnitelmansakin ja perustelevat sitä silmät ymmyrkäisinä sillä, että kun ne nyt ovat kunnan velvoitteita. Ikään kuin siksi kaikki tarvitsee koilottaa netissä.

Hassua. Koska minä taas olen lukenut, että kun uusia paperikarttoja tuli ulos, niin aamulla oli jo jono oven edessä. Niin NL:n kuin USA:n sotilasasiamiehet toki etunenässä.
 
Jari Rinne kirjassaan Lentoupseeri kertoo miten näitä "taulukauppiaita" ilmaantui soittelemaan ovikelloa. Palveli tuolloin Utin Kuljetuslentolaivueessa. Kirjassa kertoo miten ryhtyi pitämään palveluspistooliaan aina käyttövalmiina.

Miten erottaa aidon taulukauppiaan ja "taulukauppiaan"? Kyllähän niitä meilläkin ramppasi. Viimeisin antoi lapun käteen "Olen kuuro taiteilija Puolasta."
 
On sillä. 2016 - 2018 lisättiin yllättäen Afganistan, Irak ja monta muuta Etan ulkopuolista hitihatimaata, afrikkalaisiakin, Suomen sopimuskumppaniksi tieliikennevaltiosopimukseen.

Asiaa Bernerin johtama ministeriö perusteli turismin lisääntymisellä. Niinpä hiekkaväki ja eebenpuu väriset kaverit saivatkin heti ajaa turisteina. Sen jälkeen, kun kortinhaltija merkitään Suomen väestörekisteriin, ulkomainen ajokortti hyväksytään vielä vuoden ajan.

Ja, hokkus pokkus, Suomessa vakinaisesti asuva henkilö, jolla sopimusvaltioissa myönnetty voimassa oleva ajokortti, voi tietenkin vaihtaa ajokortin suomalaiseen A1-, A2-, A- tai B-luokan ajokorttiin ilman kuljettajantutkinnon suorittamista. Kaksi vuotta on aina siirtymäaikaa.

Yllättäviä yhteensattumia!
Olet varmasti oikeassa, mutta vaikka saman ministeriön samalla hallituskaudella tekemä muutos onkin, ei kaikki mikä liittyy liikenteeseen, ole liitännäistä taksiuudistukseen. Kun katsoo (työn puolesta) miten nuoret kantasuomalaiset osaavat ajaa, on siinä tapahtunut iso (keskimääräinen) heikkeneminen 2000-luvun aikana.

Ja oma kokemus on, ettei ne eebenpuun väriset kaverit olleet ennen taksuudistusta osaajia, mutta silti heitä oli taksin ratissa.
Omat kokemukseni Uber kuskeista ovat kuitenkin positiivisia. Toki he ajavat orjallisesti navin mukaan ja kielitaito on monilla selkeästi heikko.
Yhtä ryssään lukuunottamatta kaikki ovat olleet kohteliaita.
 
Miten erottaa aidon taulukauppiaan ja "taulukauppiaan"? Kyllähän niitä meilläkin ramppasi. Viimeisin antoi lapun käteen "Olen kuuro taiteilija Puolasta."

Väkivalta lopettaa vakoilun. Taulukauppiaalle annetaan puukkoa tai lyijyä ja vedetään ruumis ovesta sisään. Jos joku tulee kyselemään perään, tietää tuhonneensa vihollisen. Ja jos taas ei tule, niin silloin tuli kollateraalivahinkoja.

Mutta siitä kai sen erottaa, että itselle tapahtuu useammin kuin tylsempää elämää viettäville ystäville ja sukulaisille? Jos poistetaan keksejä kauppaavat partiopojat, uskoaan julistavat jehovat ja kattoremonttimyyjät, niin jäljelle jäävä osuus on se mielenkiintoinen osuus. Itä-eurooppalainen lappukerjäläinen tai rihkaman myyjä kerran vuosikymmenessä ei ole epäilyttävää, mutta jokavuotisena se alkaa olla arveluttavaa.
 
Mutta siitä kai sen erottaa, että itselle tapahtuu useammin kuin tylsempää elämää viettäville ystäville ja sukulaisille? Jos poistetaan keksejä kauppaavat partiopojat, uskoaan julistavat jehovat ja kattoremonttimyyjät, niin jäljelle jäävä osuus on se mielenkiintoinen osuus. Itä-eurooppalainen lappukerjäläinen tai rihkaman myyjä kerran vuosikymmenessä ei ole epäilyttävää, mutta jokavuotisena se alkaa olla arveluttavaa.

Isä oli ammattimies, niin kyllähän hyvin olisi joku niistä ramppaavista kaupustelijoista voinut ollakin vieraan vallan asialla.

Mutta mitä ne siitä saa, kun eivät kuitenkaan ovea pidemmälle pääse? Vai onko se vain, että ei ole yhtä epäilyttävää kuin satunnaiset pihatiellä kävelijät.
 
Johtivatko nämä Espoon tuhopoltot nyt sitten jo jonkun kuolemaan, vaiko ihan tavallinen rakennuspalo?

Länsi-Uudenmaan pelastuslaitos sai hälytyksen Kippotiellä Espoon Kaupunginkalliossa syttyneestä rakennuspalosta sunnuntai-iltapäivänä hieman ennen kello 18.

Pelastuslaitos tiedotti puoli kahdeksan aikaan illalla, että palossa on menehtynyt yksi henkilö. Palo on sammutettu ja poliisi tutkii palon syttymissyytä.

Kyseessä on asuttu omakotitalo, Länsi-Uudenmaan pelastuslaitokselta kerrotaan.


Ei onneksi.
Pelastuslaitoksen arvion mukaan tässä vaiheessa sillä ei ole syytä epäillä, että palo liittyisi Espoossa viime aikoina uutisoituun tulipalojen sarjaan, jossa on palanut useita tyhjillään olleita rakennuksia.

 
Viimeksi muokattu:
Taksiuudistusta on tässä käsitelty varsin taajamavetoisesti.

Samalla poistui päivystysvelvollisuus, joka oli kovasti kadehtitun taksiluvan se toinen puoli. Kuka perkele nyt enää kyttää öitään palvellakseen satunnaista kulkijaa peräkylillä, kun ei sitä yksistään saa kannattavaksi?

No, grynderit valaa betonipaalua ja -elementtiä, niin saadaan koko kansa katuvalojen alle. Saattaa käydä kepunkin kannatuksen päälle - ainii - kävi jo.
 
Taksiuudistusta on tässä käsitelty varsin taajamavetoisesti.

Samalla poistui päivystysvelvollisuus, joka oli kovasti kadehtitun taksiluvan se toinen puoli. Kuka perkele nyt enää kyttää öitään palvellakseen satunnaista kulkijaa peräkylillä, kun ei sitä yksistään saa kannattavaksi?

No, grynderit valaa betonipaalua ja -elementtiä, niin saadaan koko kansa katuvalojen alle. Saattaa käydä kepunkin kannatuksen päälle - ainii - kävi jo.
Olet oikeassa, taksiuudistus on täysin eri asia isoissa kaupungeissa ja maaseudulla.
Palvelu on tietysti saatavilla, mutta se maksaa ja oikea ongelma on, ettei maksajaa ei löydy.

Kuka sitten maksoi se ennen taksi uudistusta?
Väittäisin, että taksiyrittäjä ja hänen renkinsä.

Onko tämä sitten sisäisen turvallisuuden asia, ehkei, joten omalta osaltani lopetan keskustelun aiheesta tässä säikeessä .
 
Isä oli ammattimies, niin kyllähän hyvin olisi joku niistä ramppaavista kaupustelijoista voinut ollakin vieraan vallan asialla.

Mutta mitä ne siitä saa, kun eivät kuitenkaan ovea pidemmälle pääse?
Vai onko se vain, että ei ole yhtä epäilyttävää kuin satunnaiset pihatiellä kävelijät.

Erittäin hyvä kysymys. Vaikea äkkiseltään keksiä kuin kaksi:

1. Kiusanteko. Kiusataan sitä kohdetta ja samalla sidotaan vastatiedustelun resursseja röyhkeän näkyvällä toiminnalla.

2. Harjoittelu. Ehkä taulukauppiaat ovat operatiivista porrasta, joka kriisiaikana kiertelisi pimpottamassa ovikelloja ja tappamassa porukkaa? Tällä ovelta-ovelle kiertelyllä saadaan mukaan muut elementit paitsi se itse kohteen tappaminen.


Olisi mielenkiintoista tietää, ovatko nämä kiertelijät jotain "sleepereitä" vai onko kyse diplomaattipeitteellä tehtävästä toiminnasta. Jälkimmäisessä ei tarvitsisi miettiä paljastumista... mutta ensimmäisen tapauksessa aikamoinen riski, kun nykyään ihmisillä on kamerallisia ovikelloja, valvontakameroita ym. tallentamassa naamat.
 
Joku ulkomaalainen kävi minunkin ovellani aina melko pian, kun olin muuttanut uuteen osoitteeseen. Voihan se olla sattumaakin. Silloin minulla oli vielä mielenkiintoinen sijoitus. Sittemmin niitä ei ole näkynyt. En ymmärrä, mikä järki siinä oli ja liittyikö se oikeasti mihinkään. Ajoin matkoihinsa.
 
1980-luvun alussa eräs ulkomaalainen herra meni karttakeskukseen ja tiedusteli, onko mitään sellaista teosta kuin kaikki Suomen sillat tms. No myyjä pyysi siltafriikin odottamaan hetken ja kävi takahuoneessa soittamassa silloiseen suopoon.

Nyt on kansalaisen karttapaikkaa, Google Earthia ja ties mitä. Kunnat paljastavat kaikki huoltovarmuussuunnitelmansakin ja perustelevat sitä silmät ymmyrkäisinä sillä, että kun ne nyt ovat kunnan velvoitteita. Ikään kuin siksi kaikki tarvitsee koilottaa netissä.
Eikö nämä karttapaikat, google mapsit ynnä muut ole kuitenkin pikemminkin sotilasteknologian tuotoksia?

Sotilastarkoitukseen kuvaus- ja kartoitussatelliitit on rakennettu ja jopa ryssällä niitä on ollut jo vuosikymmenet.
 
Taulukauppiasta: yksi melko todennäköinen syy kierrellä on todellakin tiedustelu, mutta ei vieraan valtion intresseissä vaan asuntomurtokoplien.

Nyt en muista että julkisuudessa olisi viime aikoina juurikaan ollut puhetta asuntomurtosarjoista, mutta joitakin vuosia sitten oli useita murtoaaltoja. Epäilys oli että yksi porukka kartoitti kohteita valmiiksi, sitten toinen porukka tuli Suomeen ja teki muutamassa päivässä 5-10 keikkaa ja poistui nopeasti maasta. Murtosaalis luultavasti luovutettiin eteenpäin Suomessa.

Muistaakseni nämä taulukauppiaat nimenomaan yhdistettiin asuntomurtoihin.

En sano etteikö myös Venäjä voisi tiedustella tällä tavalla, mutta pidän yksityisiä toimijoita paljon todennäköisempänä selityksenä.
 
Eikö nämä karttapaikat, google mapsit ynnä muut ole kuitenkin pikemminkin sotilasteknologian tuotoksia?

Sotilastarkoitukseen kuvaus- ja kartoitussatelliitit on rakennettu ja jopa ryssällä niitä on ollut jo vuosikymmenet.
Kunnon kartta sopivalla mittakaavalla näyttää pienetkin polut ja ojanteet, syvyydet jne.

Kartat ovat jo sähköisiä, ja ne ovat kaikilla. Se mitä nykyisin julkisista tiedoista tutkitaan, ovat esim. valmiussuunnitelmat, jos kunta on niin hönö, että laittaa niitä julkisiksi. Niistä käy ilmi poikkeustilanteiden johtopaikkoja, suojatilojen sijainteja, Virve-puhelinten lukumääriä ja tietoja kiinteistöjen kyvystä liittyä varavoimajärjestelmiin.
 
Jotakin arvoa voi tietysti nähdä sillä, että asioista tehdään vaikeita.
Tämä onkin se juttu. Ryssä tekee kuulentoja kohtuullisella kertoimella, kyllä se kolkkaa jonkun halutessaan. Mutta se joutuu silti kaiken tarvittavan jalkatyön tekemään ja sen toiminnan laajuutta rajoittaa suoraan homman hinta elikkä vaikeus.

Yksittäisen kohteen on vaikea tai mahdoton suojautua valtiolliselta toimijalta, mutta tästä ei laisinkaan seuraa se, ettei suojautuminen kannata. Se valtiollinen toimija toimii isoilla resursseilla, mutta ne eivät ole rajattomia ja niissäkin pätee vaihtoehtoiskustannusten merkitys. Jos se saa hintaan H kolkattua 10, 100 tai 1000 upseeria/vast lähiulkomaasta, niin tokihan se aloittaa siitä maasta, jossa saa 1000 vaikutuspistettä kasaan.
 
Kunnon kartta sopivalla mittakaavalla näyttää pienetkin polut ja ojanteet, syvyydet jne.

Kartat ovat jo sähköisiä, ja ne ovat kaikilla. Se mitä nykyisin julkisista tiedoista tutkitaan, ovat esim. valmiussuunnitelmat, jos kunta on niin hönö, että laittaa niitä julkisiksi. Niistä käy ilmi poikkeustilanteiden johtopaikkoja, suojatilojen sijainteja, Virve-puhelinten lukumääriä ja tietoja kiinteistöjen kyvystä liittyä varavoimajärjestelmiin.
Voin olla täysin väärässä, mutta tämä neljännen asteen mt-potilaiden ajama "avoin data" on karannut käsistä. Nyt on tilanne, josta löydät kaiken yksittäisestä ihmisestä aina suunnilleen hammasharjan väriä myöden netistä. Esmes: https://www.espoo.fi/fi/avoin-data-hrifi.

Aivan järjetöntä. Onkohan kukaan maalaisjärkinen ihminen miettinyt näitä vai ajetaanko rotkoon näiden mt-potilaiden johtamina?
 
Aivan järjetöntä. Onkohan kukaan maalaisjärkinen ihminen miettinyt näitä vai ajetaanko rotkoon näiden mt-potilaiden johtamina?

Tuolta voi imuroida kaikki yli 12 hengen tuotanto- ja teollisuuslaitokset ja niiden koordinaatit, kätevästi yhdestä paikasta. Sorttailee siitä kätevästi vaikka voimalaitokset tai vesilaitokset. Eipä joudu googlella etsimään. Eiköhän jostain toisesta paikasta löydy sitten vielä tuotantomäärät.

Ja tuolla eräät kunnat kertoo näissä avoimissa valmiussuunnitelmissaan, että mikä firma hoitaa mitäkin.
 
Back
Top