Tällaisen hankkeen toteuttamiseksi on saatavissa EU rahaa, joten ei tuota ihan täysin ole tarpeen pelkillä matkustajien rahoilla miettiä.
Hyvä esimerkki on Kouvolan kaupungin vuodesta toiseen pyörittämät juna-hankkeet. Koko touhu on aikoinaan perustettu lopetetun Trans Siperian -radan elvyttämisen merkityksessä. Ideana sinänsä hyvä mutta ensin venäläiset rata-ihmiset oli haluttomia yhteistyöhön taloudellisesti ja nyt siitä ei tule senkään vertaa mitään koska Ukraina ja ryssien boikotoiminen.
Kouvolan kaupunki havaitsi jo aikaa sitten että EU myöntää rahaa kehityshankkeisiin, joten sirkus pystyyn ja hakee rahaa ulkomailta. Rautatiekuljetukset Kauko-Itään Venäjän kautta eivät koskaan palaneet entiselleen mutta kun EU:n rahahana on saatu auki, sitä kannattaa hyödyntää.
Asiat muuttavat muotoaan. Tänä päivänä Kouvolan kaupungilla on yhtiö Kouvola Innovation jonka ympärillä on hyvä kehittää erilaista myös EU:n tukemaa hanketta.
Kinnon käynnissä olevat kehittämisprojektit esittelyssä. KEKE, Etunojassa kohti kestävämpää vähähiilistä rakennettua ympäristöä, Vetyä, virtaa Kaakkoon ja muita
kinno.fi
En näe mitään estettä, en edes taloudellista sille, että
uusi kanavahanke käynnistetään täysin Suomen puolella ja sille haetaan EU:lta rahoitusta.
Käsitykseni mukaan kanavalla olisi joka tapauksessa onnistuneempi lopputulos ja oikeasti matkustajia, toisin kuin monella EU rahoituksella "parannetuilla" lentokentillä
Spain and Greece spent millions of euros in EU funding on ghost airports which are not being fully used, the European Court of Auditors has found.
www.politico.eu