90-vuotias SS-mies kertoo katkeruudesta: Meistä tuli Suomessa toisen luokan kansalaisia

Tuosta prosessista selviäisi puhtain paperein vain persut ja siniset.

Kotiryssä löytyi jokaiselta joka oli jotain tässä maassa.

Eduskunnassa, hallituksessa ja jopa ylipäällikkö Niinistön työhuoneessa tämä asia ymmärretään varsin hyvin.

Mitä enemmän paskakasaa kaiveskellaan sitä enemmän se haisee.

Mutta se ei poista syytä kaivella paskakasa auki, varsinkin jos toitotetaan avoimuuden ja demokratian ilosanomaa joka tuuttiin. Sanoista tekoihin, kiitos!
 
Mutta se ei poista syytä kaivella paskakasa auki, varsinkin jos toitotetaan avoimuuden ja demokratian ilosanomaa joka tuuttiin. Sanoista tekoihin, kiitos!

Sähköpostia vain sille omalle oikeistolaiselle kansanedustajalle. Kerro jos saat vastauksen.
 
  • Tykkää
Reactions: jak
Alleviivasin tuon virkkeestäsi varsin merkillisenä esiinnousevan ristiriidan. Toki linjassa tämän kirkollisen ”tutkijan” kanssa mutta täyttä huuhaata muuten. Jos joku ”saattaa sortua” niin tämä on ilmaisuna kaikkea muuta kuin ”fakta”. Se on mielipide ja oletus jonka pyydät hyväksymään faktana. Fakta on fakta vasta kun se on todennettu ja siihen ei tuossa edelläkään pystytty.
No joo, toki näin - olin huolimaton sanavalinnoissani.
Pointtini on se, ettei pidä samantien nousta vastarintaan jos/kun asiasta faktoja lähdetään etsimään. Oletus, mielestäni hyvin perusteltu sellainen, on ettei suomalainen sotilas tässä asiassa merkittävästi poikkea muista.
Oletukselle on löydettävissä käytännössä lähes niin vahvat perusteet, että tutkimuksen lähtökohta voisi olla osoittaa ettei oletus pidä paikkaansa, eikä päinvastoin.
 
capture-d_ecc81cran-2014-11-28-acc80-14-02-52.png
 
Jotenkin tätä kohua ihmettelen. SS-mies Sakari Lappi-Seppälä käsitteli tiettävästi suomalaisten SS-miesten rintamakomennuksen nurjia puolia jo kirjassaan Haudat Dnjeprin varrella. Tahtoo sanoa sitä ettei suomalaiset sotilaina sen ihmeempiä olleet kuin muutkaan Saksan itärintamalla sotineet. Ja tuskin heidän kokemuksensa yleisestä valtavirrasta kovin paljoa poikkesivat. Tekeekö tämä sitten kaikista suomalaispataljoonan miehistä kiilusilmäisiä natsisotarikollisia ? No eipä vaikka Swanström uutisotsikoillaan muuta todistelee.

https://sotaromaanit.wordpress.com/2017/05/19/sakari-lappi-seppala-haudat-dnjeprin-varrella/
 
Ihan mielenkiintoisia löydöksiä suomalaisten SS-miesten poliittisista ja uskonnollisista taustoista.

Suomalaiset SS-miehet, politiikka ja uskonto
Päiväys
28.9.2017
Kirjoittanut
skhs

André Swanström
Suomalaiset SS-miehet, politiikka ja uskonto
Olivatko toisen maailmansodan suomalaiset SS-miehet epäpoliittinen eliittijoukko tai isänmaanystäviä seikkailuretkellä? Olivatko he muuhun SS:ään verrattuna poikkeus yhdysupseereina toimivine sotilaspappeineen? Nämä suomalaisen SS-tutkimuksen itseoikeutetun auktoriteetin professori Mauno Jokipiin lanseeraamat ja totuutena toistetut lennokkaat luonnehdinnat kaipaavat selvästi lähempää tarkastelua.

Suomalaisten ainutlaatuisen kunniallista luonnetta muuten niin pahamaineisissa SS-joukoissa on pitkään pidetty itsestäänselvyytenä. Mauno Jokipii on vyöryttänyt epäpoliittisuusteesinsä tueksi esiin tilastoja aihetta käsittelevässä perusteoksessaan Panttipataljoona.
Jokipiin mukaan melko tarkalleen 20 % suomalaisista SS-miehistä ”tunnusti jossakin muodossa ruskeaa väriä”. Tähän fasisminruskeaan joukkoon Jokipii laski niin IKL:n kuin varsinaiset kansallissosialistiset ryhmät. Jokipiin mukaan suomalaiset värvääjät karsivat tarkoituksella pois fasisteja SS-joukkoihin lähtijöiden keskuudesta. Näin jäätiin kauas saksalaisten asettamasta 60–70 % tavoitteesta ja fasistien osuus pidettiin mahdollisimman alhaisena. Jokipiin tilastoja on siteerattu alan kirjallisuudessa kyseenalaistamatta niitä. Mutta mikä on lopullinen totuus suomalaisten SS-miesten poliittisista näkemyksistä? Olivatko he keskimäärin niin epäpoliittisia kuin Jokipii antaa ymmärtää? Entä mikä oli uskonnon rooli kokonaisuudessa?
Jokipiin sinänsä tarkasti laskeman tilaston ongelmana on, että se pohjautuu SS-aseveljet ry:n jäsenkortistoon, jonka pohjalta Jokipii on saanut hakemansa tuloksen. Jokipiillä olisi ollut käytettävissään myös toinen, kattavampi lähdeaineisto, eli SS-miesten palvelussitoumukset. Tämän aineiston valossa tulos muuttuu ratkaisevasti.
Kansallisarkistossa säilytettävästä SS-aseveljien arkistosta löytyy 1 169 SS-miehiksi hyväksytyn suomalaisen palvelussitoumukset. Tämä tarkoittaa, että lähes jokaisen kesällä 1941 SS-mieheksi lähteneen suomalaisen kohdalla löytyy dokumentti, josta ilmenee kunkin poliittinen kanta. Lisäksi palvelussitoumuksessa poliittinen kanta kerrotaan täsmällisemmin kuin Jokipiin käyttämissä SS-aseveljet ry:n jäsenkorteissa. SS-aseveljet ry:n jäsenkortissa on kohta, jossa ilmoitetaan ”Toiminta aatteellisissa y.m. järjestöissä”. Tätä kohtaa Jokipii on käyttänyt SS-miesten poliittisten mielipiteiden kartoittamiseksi. Palvelussitoumuksessa poliittinen kanta ilmoitetaan täsmällisemmin: ”Puoluekanta / Anhängare av vilket parti / Angehöriger welcher politischen Partei oder Richtung”.
Palvelussitoumusten mukaan IKL:n kannattajiksi ilmoittautui 422 suomalaista SS-miestä, mikä merkitsee 36,1 %:n osuutta 1 169 täytetyn palvelussitoumuksen joukosta. Erilaisten kansallissosialististen järjestöjen kannattajiksi ilmoittautui 112 SS-miestä, minkä lisäksi kaksi ilmoitti puoluekannakseen ”Antisemitisti”, ja yksi kertoi olevansa ”saksanmielinen”. Näin laskettuna selkeästi fasistista poliittista kantaa edustavia suomalaisia SS-miehiä oli 537, mikä tekee 45,9 % koko joukosta. Tämä on yli kaksi kertaa enemmän kuin Jokipiin saama tulos.
Voi vain kysyä, miksi Jokipii, joka tunsi SS-pataljoonaa koskevan materiaalin läpikotaisin, valitsi käyttää epämääräisemmällä muotoilulla ja puutteellisilla tiedoilla varustettua jäsenkortistoa selkeästi puoluekannan ilmaisevien palvelussitoumusten sijaan. Näyttää pahasti siltä, että Jokipii on tarkoituksellisesti halunnut vähätellä suomalaisten SS-miesten poliittisuutta ja koko suomalaisen SS-hankkeen fasistista luonnetta.
Jokipiin väite kansallissosialistien ja fasistien karsinnasta ei tilastojen valossa näytä myöskään pitävän paikkaansa. Karsiutuneiden ja omaehtoisesti pois jättäytyneiden hakijoiden joukossa sekä IKL:n että kansallissosialistien osuus on pienempi kuin SS-joukkoihin palvelukseen astuneiden keskuudessa. Merkittävää fasistien karsintaa ei siis suoritettu, vaan IKL:n mies tai natsi saattoi karsiutua siinä missä muutkin hakijat esimerkiksi parin puuttuvan sentin tai liian nuoren iän vuoksi, ei poliittisen mielipiteensä perusteella. Fasistinen poliittinen kanta näyttää olleen lähinnä meriitti SS-joukkoihin pääsyn kannalta.

IKL – suurin puolue
IKL:n ja muiden fasististen järjestöjen täydellinen ylivoima SS-miesten poliittisena suuntauksena nousee selkeästi esiin, kun verrataan fasistien kannatusta eduskunnan perinteisten valtapuolueiden kannatukseen SS-miesten keskuudessa.
Palvelussitoumusten (ks. Taulukot 1–3 kirjoituksen lopussa) mukaan perinteiset puolueet keräsivät seuraavanlaisen kannatuksen SS-miesten keskuudessa: Kokoomus 59 (5,0 %), Maalaisliitto 11 (0,9 %), Edistyspuolue 5 (0,4 %), Ruotsalainen kansanpuolue 3 (0,3 %) ja Sosiaalidemokraatit 2 (0,2 %). Perinteiset valtapuolueet olivat siis äärimmäisen heikosti edustettuina SS-miesten keskuudessa.
Verraten moni SS-mies ilmoitti puoluekantansa epämääräisesti kertomalla olevansa ”isänmaallinen” tai ”oikeistomielinen”. Näiden termien sijoittaminen poliittiseen kenttään on sikäli vaikeaa, että selvän rajanvedon tekeminen fasistiseen suuntaukseen jää hämäräksi. Osalle SS-miehistä ”Isänmaallinen” ja IKL saattoivat olla synonyymejä, toisille taas isänmaallisuus saattoi sijoittua lähemmäksi poliittista keskustaa tai ainakin teoriassa jopa asevelisosiaalidemokratiaa. Useimpien kohdalla voidaan silti olettaa, että isänmaallisuus sijaitsi poliittisen kentän oikealla laidalla.
Esimerkkinä voidaan käyttää Olavi Vassista, joka allekirjoitti palvelussitoumuksen kahteen kertaan. Ensimmäisessä 8.5.1941 päivätyssä paperissa hän ilmoitti puoluekannakseen ”Isänmaallinen”, toisessa 20.5. päivätyssä paperissa puoluekanta oli IKL. Samalla pituutta oli tullut sentti lisää: ensimmäisessä sitoumuksessa Vassisen pituus oli 180 cm, toisessa 181. (KA, SS-aseveljet ry:n arkisto, 12 Hakemukset SS-joukkoihin.) Tässä tapauksessa Isänmaallinen oli siis sama kuin IKL. Voidaan tietysti spekuloida, johtuiko vaihdos halusta miellyttää värvääjiä olettaen, että IKL oli SS-mieheksi hyväksymistä edistävä vaihtoehto. Pituuden lisääntyminen voidaan mahdollisesti tulkita samaan suuntaan viittaavaksi tekijäksi, tai sitten kyseessä oli yksinkertaisesti mittaustekninen vaihtelu.
Eri sanamuodoin kategoriaan Isänmaallinen ilmoittautui 67 SS-miestä (5,7 %), kun taas geneeriseen oikeistokategoriaan (oikeistolainen, porvarillinen ei-marxilainen jne.) ilmoittautui 45 miestä (3,8 %). Heidän lisäksi viisi miestä ilmoitti puoluekannakseen Akateemisen Karjala-Seuran ja viisi miestä suojeluskunnan. Jos tämä geneerinen isänmaallinen oikeisto lasketaan yhteen perinteisten ei-sosialististen puolueiden kannatuksen kanssa, voidaan todeta, että ei-fasistisella oikeistolla oli 200 miehen eli 17,1 %:n kannatus SS-miesten keskuudessa. Toisaalta jos isänmaalliset ja geneeriset oikeistolaiset luetaan yhteen selkeästi fasististen SS-miesten kanssa, saadaan fasistisen oikeiston lukumääräksi 649, mikä tekee 55,5 %. Tämä luku tulee jo lähelle saksalaisten tavoitetta, ja voidaan hyvällä syyllä olettaa, että saksalaiset tarkastelivat palvelussitoumusten sisältöä tästä näkökulmasta.
Poliittisen kannan puuttuminen tai ilmoittamatta jättäminen oli toki myös vaihtoehto, jota moni SS-mies käytti. 1 169 miehen joukosta palvelussitoumusten avulla pystytään selvittämään yhteensä 746 miehen poliittinen kanta. 423 miehen kohdalla poliittinen kanta jää avoimeksi. Osa heistä ilmoitti, että he eivät ota osaa puoluepolitiikkaan tai että kanta oli vielä muodostamatta. Toiset jättivät kohdan yksinkertaisesti tyhjäksi tai yliviivasivat sen. Ei poliittista kantaa tai kanta tuntematon toteutuu siis 423 miehen kohdalla, mikä tekee 36,2 % kaikista 1 169 palvelussitoumuksen täyttäneestä miehestä. Tämä vastaa tietyssä mielessä vaaleissa äänestämättä jättäneiden menettelyä. (Vertailun vuoksi voidaan todeta, että äänestysaktiivisuus vuoden 1939 eduskuntavaaleissa oli 66,6 %.) Osalla SS-miehistä puoluekanta noudatti vanhempien mielipiteitä: kolme kertoi vanhempien olevan kokoomuslaisia, kaksi maalaisliittolaisia ja kaksi IKL:n kannattajia. Tämä ryhmä kuitenkin vielä pohti omaa kantaansa ja katsoi toistaiseksi aiheelliseksi kertoa vain vanhempiensa näkemyksen.

Tilastoilla valehtelua
Suomalaisten SS-miesten puoluekantojen joukosta nousee palvelussitoumusten valossa ylivoimaisena esiin IKL. Kansallissosialisteilla oli seuraavaksi suurin kannatus, joka oli lähes kaksi kertaa niin suuri kuin perinteisen oikeistopuolueen eli Kokoomuksen kannatus. Palvelussitoumusten valossa SS-miesten poliittinen kanta ilmenee siis keskimäärin selkeän fasistisena. Mauno Jokipiin valinta käyttää SS-aseveljet ry:n jäsenkortistoa näyttäytyy tarkoitushakuisena yrityksenä peitellä vapaaehtoisjoukon fasistista luonnetta. Tilastoilla voidaan valehdella, ja Mauno Jokipiin tapa kirjoittaa suomalaisen SS-liikkeen historiaa on räikeä esimerkki siitä.
SS-aseveljet ry:n kortiston pohjalta poliittisten kantojen selvittäminen on ollut mahdollista ainoastaan fasismin kirjon osalta. ”Aatteellisiksi y.m. järjestöiksi” yhdistyksen piirissä näytettiin laskevan vain IKL, Sinimustat, Mustapaidat, eri kansallissosialistiset järjestöt sekä AKS, partio, urheiluseurat, nuorisoseurat, suojeluskunta, vapaapalokunta jne. Yksikään SS-aseveljien jäsen ei laskenut perinteisiä ei-fasistisia puolueita aatteellisiksi järjestöiksi, joiden jäsenyys olisi ollut syytä mainita. Voidaan hyvällä syyllä todeta, että SS-aseveljet ry. oli itse fasistinen järjestö, jonka piirissä parlamentaarinen puoluepolitiikka nähtiin negatiivisena asiana. Fasismi oli tässä joukossa ainoa todellinen ja sallittu aate. Jokipii ei vaivaudu tuomaan esiin tätä perinteisten puolueiden olematonta roolia järjestön piirissä.
Hieman huolimattomasti täytettyjen jäsenkorttien kautta piirtyy kuva IKL:n ja muiden fasistien 20 %:n kannatuksesta, ja ilmaan jää leijumaan kuva ei-fasistisesta 80 %:n enemmistöstä. Niiden joukosta, jotka täyttivät korttinsa huolellisemmin, löytyy kuitenkin paljon puhuvia tietoja: yhdistyksen jäsen Onni Aspara kertoo esimerkiksi olleensa mukana Lapuan Liikkeessä, Sinimustissa ja IKL:ssä, minkä lisäksi hän ilmoittaa osallistuneensa Mäntsälän kapinaan. (KA, Mauno Jokipiin tutkimusarkisto, SS-aseveljet ry:n jäsenkortisto, Onni Asparan jäsenkortti.) SS-aseveljet ry:n piirissä oli mitä ilmeisimmin liikkumavaraa suomalaisen fasismin kovimmille konkareille, jotka avoimesti halveksivat demokratiaa ja olivat valmiita tarttumaan aseisiin päämääriensä saavuttamiseksi.

Uskonnon ja fasismin liitto
IKL:n vahva läsnäolo suomalaisessa SS-hankkeessa merkitsi osaltaan myös uskonnon roolin korostumista. IKL:n uskontosuhteen juuret juontuivat Lapuan liikkeeseen, joka syntyi perinteisellä körttiseudulla. IKL oli Lapuan liikkeen suora perillinen, ja molemmat liikkeet ponnistivat vahvasti körttiläisestä henkisestä maaperästä. IKL:n eduskuntaryhmässä papit olivat näyttävästi edustettuina.
IKL:n ulkomaisina esikuvina toimivat Italian fasistit ja Saksan kansallissosialistit. IKL kiisti suorat ohjelmalliset yhteydet ulkomaille, mutta liikkeen lehdessä julistettiin: ”Me olemme fascisteja.” IKL rakensi omaa ohjelmaa suomalaiskansallisista lähtökohdista käsin, mutta tunsi kohtalonyhteyttä niin saksalaisia kuin italialaisia aatetovereitaan kohtaan. Tämän kohtalonyhteyden taustalla vaikutti saksalaisten kohdalla voimistavana tekijänä Saksan rooli Suomen vapaussodassa. Vapaussodan muistaminen toimi varmasti myös innostavana tekijänä, kun mahdollisuus värväytyä Waffen-SS:ään tarjoutui suomalaisille IKL:n kannattajille. Vieraan kansan, olkoonkin voimakkaan ja arvostetun Saksan, sotilaiksi värväytymisessä oli kuitenkin IKL:n kannattajien näkökulmasta katsottuna omat arveluttavat piirteensä. Kunnioittaisiko isäntämaa suomalaisten näkemyksiä heille keskeisissä asioissa? Olisiko saksalaisten tarjoama apu pyyteetöntä?
Vaikka IKL ja NSDAP olivat monissa kohdin samaa mieltä asioista, löytyi kyllä erojakin. Yksi merkittävä muuttuja tässä kohtaa oli uskonto. Fasististen liikkeiden keskuudessa IKL lukeutui uskontoon myönteisimmin suhtautuviin puolueisiin. Uskonnolla oli keskeinen asema IKL:n ideologiassa. IKL:n suomalaisessa nationalismissa uskonto ja kansa kietoutuivat erottamattomasti yhteen. Kansallisuusaatteella oli materiaalista todellisuutta korkeampi päämäärä ja Suomen kansalla Jumalan sille antama tehtävä. Saksalainen versio aiheesta taas korosti bolševismin materialistisuutta ja uskonnonvastaisuutta, mutta uskonnon varsinainen oma osuus aatteen osatekijänä jäi vaimeammaksi. Puhuttiin hengen ja herooisuuden ylivertaisuudesta materialismin rinnalla, mutta uskonto jäi Führerin, kansan ja sen kulttuurin varjoon.
Suomessa kansallissosialistien keskenään riitaisat ryhmittymät tuntuivat ymmärtävän, että ollakseen varteenotettava toimija suomalaisen radikaalin oikeiston piirissä puolueiden ohjelmiin oli otettava uskonnollisia arvoja alleviivaavia pykäliä. Uskonnollisista maininnoista huolimatta suomalaiset kansallissosialistit eivät kuitenkaan saaneet IKL:n tavoin kanavoitua itselleen esimerkiksi körttiläisyyttä kannatuksensa nostamiseksi. Voidaankin sanoa, että uskonnolliset viittaukset kuuluivat kansallissosialistien käyttämien mutta teholtaan heikoiksi jääneiden nationalistisen retoriikan tyylikeinojen arsenaaliin.
Suomen eri kansallissosialististen ryhmittymien monitahoinen ja ajoittain ongelmallinenkin suhde uskontoon ei missään vaiheessa voinut vetää vertojaan IKL:n eetokselle, jossa uskonto oli isänmaallisuuden keskeinen komponentti.

Körttiteologit SS-joukoissa
Perinteisesti suomalaiset SS-sotilaspastorit Ensio Pihkala ja Kalervo Kurkiala on nähty merkittävinä poikkeuksina kristinuskonvastaisessa SS-organisaatiossa. Tämä näkemys on entisestään korostanut suomalaisten SS-vapaaehtoisten omaleimaisuutta ja poikkeuksellisuutta. Juuri tämä suomalaisten poikkeuksellisuus on toiminut Mauno Jokipiin historiankirjoituksessa selittävänä ja puolustavana tekijänä, kun on haluttu tehdä eroa suomalaisten SS-miesten ja muiden SS-miesten välille.

Ensio Pihkala suomen armeijan univormussa. Lähde/Photo: Pihkalan suvun yksityiskokoelmat/Pihkala family. ©
Uniikkitapauksen voimalla argumentointi ontuu kuitenkin sotilaspastoreiden osalta. Lähempi tarkastelu osoittaa, että sotilaspastoreita palveli useissa eri kansallisuuksien piiristä rekrytoiduissa Waffen-SS:n vapaaehtoisyksiköissä. Ranskalaiseen Waffen-SS-divisioona Charlemagneen kuului ainakin kaksi sotilaspastoria, Jean Mayol de Lupé ja Albert Verney. Ukrainalaisista vapaaehtoisista muodostetussa 14. Waffen-SS-divisioonassa palveli myös sotilaspastoreita. Divisioonan korkea-arvoisin sotilaspastori oli Sturmbannführer tri Vasyl Laba. Norjalaisten SS-vapaaehtoisten joukossa toimi puolestaan sotilaspastorina Hauptsturmführer Knut Geelmuyden. Geelmuydenin huhuttiin olevan vapaamuurari, ja SS vapautti hänet tällä perusteella tehtävistään, mutta norjalaisen SS-legioonan komentaja Arthur Qvist piti Geelmuydenin edelleen joukkojen mukana.
Tämä lista SS-pastoreista ei ole millään tavalla kattava, vaan toimii ainoastaan suuntaa antavana esimerkkinä siitä, että SS:n piirissä esiintyi monien eri kansallisuuksien kirkollista toimintaa. Suomalaisten SS-pastoreiden erityisasema ilmenee loppujen lopuksi siinä, että he olivat todennäköisesti ensimmäiset sotilaspastorit Waffen-SS:n piirissä. Wiking-divisioona oli järjestyksessä viides SS-divisioona, ja sitä ennen perustettuihin divisiooniin (Leibstandarte-SS Adolf Hitler, Das Reich, Totenkopf ja Polizei-Division) ei kuulunut sotilaspastoreita. Eri kansallisuuksista värvättyjen SS-legioonien ja divisioonien lisääntyessä ilmaantui lisää sotilaspastoreita palvelemaan näiden joukkojen riveissä, mutta Ensio Pihkala ja Kalervo Kurkiala toimivat tässä suhteessa tienraivaajina.
SS-pastorit Ensio Pihkala ja Kalervo Kurkiala olivat myös poliittisesti aktiivisia miehiä. Pihkala kuului AKS:ään, jonka Suur-Suomi-julistus innoitti häntä sotaretkellä Neuvostoliittoa vastaan. Kurkiala puolestaan ilmoitti SS-aseveljet ry:n jäsenkortissa, että hän oli pitänyt puheita Lapuan liikkeen ja IKL:n puolesta ja ollut tasavallan presidentin valitsijamies kaksissa vaaleissa. Sekä Pihkala että Kurkiala kuuluivat herännäisyyden kannattajiin. Kurkialan osalta poliittinen tie kulki Lapuan liikkeen ja IKL:n kautta lopulta lähemmäksi kansallissosialismia. Pihkala taas ehti ennen kaatumistaan elokuussa 1941 tehdä poliittisen pesäeron kansallissosialismiin, jonka nimissä tehtyjä julmuuksia hän kauhistui. SS-miehiin lukeutui sotilaspastoreiden lisäksi kaksi muuta körttiteologia, Paavo Maunula ja Penna Konttinen. Palvelussitoumuksessaan Maunula ilmoittautui IKL:n kannattajaksi ja Konttinen kansallissosialistiksi.

Kalervo Kurkiala Berliinissä.
Näiden neljän teologin kohdalla voidaan hyvällä syyllä puhua suomalaisten omaleimaisuudesta SS-joukoissa, mutta hieman toisessa valossa kuin Mauno Jokipii asian esittää. Uskonto, erityisesti herännäisyys, kietoutui yhteen perinteisen suomalaisen nationalismin kanssa ja tuli lopulta myös kytketyksi fasismiin. Körttiläinen nationalisti saattoi Ensio Pihkalan tavoin lähteä SS-mieheksi Suur-Suomi-hengen elähdyttämänä kirkasotsaisena idealistina. Tuhoamissodan julmuudet heittivät kuitenkin nopeasti varjon idealismin ylle. Kansallissosialismille itsensä vihkineet soturit joutuivat Kalervo Kurkialan tavoin kovettamaan itsensä tarpoessaan eteenpäin Führerin uskollisina seuraajina kohti fasismin mustaa sarastusta.
Suomalaisen SS-liikkeen ytimessä pappien näkemyksissä kohtasivat IKL, AKS, kansallissosialismi ja körttiläisyys. Sodan jälkeen näitä SS-liikkeen kantavia aatteita on haluttu tarkoituksella häivyttää taka-alalle ja nostaa esiin epäpoliittisuutta ja maltillista isänmaallisuutta. Panttipataljoona ja Mauno Jokipii ovat odottaneet haastajaansa vuodesta 1968 lähtien. Jokipii ei itse enää ole vastaamassa syytökseen tilastoilla valehtelemisesta, mutta hänen kirjansa on. Yksi sen keskeisistä väitteistä eli teesi pataljoonan epäpoliittisuudesta on nyt saanut murskaavan iskun, josta se ei tule toipumaan.

Kirjoittaja on kirkkohistorian dosentti ja Suomen kirkkohistoriallisen seuran puheenjohtaja. Hän tutkii parhaillaan suomalaisten SS-miesten suhdetta uskontoon ja politiikkaan.

Lähteet

Kansallisarkisto, Mauno Jokipiin tutkimusarkisto, SS-aseveljet ry:n jäsenkortisto.
Kansallisarkisto, SS-aseveljet ry:n arkisto, Hakemukset SS-joukkoihin.

http://www.skhs.fi/suomalaiset-ss-miehet-politiikka-ja-uskonto/
 
Iltalehdessä mukavan kriittinen näkemys Swanströmin kojukirjasta. Korostaa sitä, että tutkija tekee ns. kovien todisteiden puuttuessa melko lailla yleistyksiä ja oletuksia.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/9252e57e-fab6-409a-ad73-02c0dea5b34a_u0.shtml


Kun Westland-rykmentin komentaja kuoli sala-ampujan luotiin, järjesti SS-johto julman koston: Yksi komppania määrättiin tuhomaan siviilien asuttama kylä ihmisineen, juutalaisia ja muita siviilejä. Siviilit ammuttiin ja talot poltettiin.
Tähän komppaniaan sattui kuulumaan myös yhdeksän suomalaista SS-miestä.

Mitään todisteita heidän tarkemmasta osallistumisestaan ampumisiin ei ole. Tutkija Swanströn oikaisee mutkia ja kirjoittaa: ”Kuuluminen komppaniaan, jonka tehtäväksi annettiin kylän polttaminen ja siviilien surmaaminen, langettaa epäilyksen varjon kaikkien komppanian miesten, myös suomalaisten ylle.”
Kuitenkin tutkija muistuttaa, että SS-joukoissa vallitsi erittäin kova kuri. Alemman täytyi ehdottomasti totella ylemmän antamaa käskyä - oli se sitten millainen tahansa.



Swanström koettaa jatkuvasti todistella suomalaisten osuutta holokaustissa, juutalaisten joukkomurhaamisessa ja muissa julmuuksissa. Yhä uudelleen hän käyttää esimerkkeinä lähinnä hollantilaisia ja tanskalaisia SS-miehiä. Suomalaisen ”syyllistämiseen” riittää se, että joku tai jotkut ovat olleet lähellä jotain tapahtumapaikkaa.
 
Ihan mielenkiintoisia löydöksiä suomalaisten SS-miesten poliittisista ja uskonnollisista taustoista.
No jaa. Tuossa annetaan ymmärtää, että jos ilmoittautui kansallisosialistiksi niin olisi pitänyt ymmärtää ja tietää mitä kaikkea se piti sisällään ja sittenkin se poliittisuus määriteltäisiin nykynormien mukaan eikä sen mukaan missä konteksissa nämä kantansa ilmoittivat. Nämä asiat ovat kuitenkin kuin yö ja päivä eikä tuo edusta mitään historiantukimusta että näkökannat ilmaistaan sovittaen ne yli 60 vuoden takaiseen maailmankuvaan.
 
Ihan mielenkiintoisia löydöksiä suomalaisten SS-miesten poliittisista ja uskonnollisista taustoista.
Nämä "löydokset" poliittisista mielipiteistä perustuvat pataljoonaan hakeneiden hakulomakkeeseen kirjoittamaan poliittiseen näkemykseen. Kun kilpailu sen ajan kansainvälisiin tehtäviin oli vähintään yhtä kovaa kun nyt, kirjoittivat hakijat monesti sitä mistä kuvittelivat valitsijoiden pitävän. Jokipii ei pitänyt näitä tietoja relevantteina. Eikä siis sivuuttanut tätä lähdettä tar5koitushakuisesti. Siis sama asia jonka @tiedotusosasto ehti jo kirjoittaa.
 
Nämä "löydokset" poliittisista mielipiteistä perustuvat pataljoonaan hakeneiden hakulomakkeeseen kirjoittamaan poliittiseen näkemykseen. Kun kilpailu sen ajan kansainvälisiin tehtäviin oli vähintään yhtä kovaa kun nyt, kirjoittivat hakijat monesti sitä mistä kuvittelivat valitsijoiden pitävän. Jokipii ei pitänyt näitä tietoja relevantteina. Eikä siis sivuuttanut tätä lähdettä tar5koitushakuisesti. Siis sama asia jonka @tiedotusosasto ehti jo kirjoittaa.

Vai niin?!

No sentään nyt joudutaan myöntämään, että fasistien kelkkaan oltiin hyppäämässä. Saattaa vähän kummalliseen valoon aikaisemmat haastattelut jossa miehet korosti ei poliittisuutta ja sitä ettei edes palvelusaikana tiedetty mikä SS oikein on? Eli nyt ollaankin sitten fasisteja leikkiviä opportunisteja, kun tähän asti on olut urheilullisia koulupoikia, jotka ei ymmärtänyt mitään politiikasta?

Aivan samanlaiseksi höpöjutuksi voidaan uuden tiedon valossa kuitata väitteet, että mitään tietoa julmuuksista tai juutalaisvainoista ei olisi ollut.
 
Vai niin?!

No sentään nyt joudutaan myöntämään, että fasistien kelkkaan oltiin hyppäämässä. Saattaa vähän kummalliseen valoon aikaisemmat haastattelut jossa miehet korosti ei poliittisuutta ja sitä ettei edes palvelusaikana tiedetty mikä SS oikein on? Eli nyt ollaankin sitten fasisteja leikkiviä opportunisteja, kun tähän asti on olut urheilullisia koulupoikia, jotka ei ymmärtänyt mitään politiikasta?

Aivan samanlaiseksi höpöjutuksi voidaan uuden tiedon valossa kuitata väitteet, että mitään tietoa julmuuksista tai juutalaisvainoista ei olisi ollut.

Aivan oikein, en ymmärrä suomalaista intoa puolustella natseja ihan vain siksi että jatkosodassa sattuivat meitä auttamaan. Kannattaa muistaa myös talvisota ja Lapin sota... ja tämä taulukko, jossain vaiheessa suomalaiset olisivat päässeet mukaan prosenttijengiin...


screencapture-en-wikipedia-org-wiki-Generalplan_Ost-2018-10-17-13_12_40.png
 
Viimeksi muokattu:
Ihan turha huutaa Rankea hätiin, kun Suomen historiaa muokataan yleiseurooppalaiseen kuntoon. Euroopassa vain suomalaiset, virolaiset ja uusnatsit kehuskelee sillä, että Opa war Sturmfuhrer bei der SS.

Virolaisilla vaihtoehdot olivat vähässä, Suomen pojatkin lopettivat toimintansa jatkosodan päättyessä. Sen sijaan suomalaiset SS-miehet värväytyivät ihan vapaaehtoisesti, nuoruuttaan, tyhmyyttään, natsiuttaan Hitlerin kelkkaan 1940 jolloin kyllä Hitlerin valloituspolitiikka oli tiedossa, Puolasta kantautui tietoa natsien hirmuteoista ja Taisteluni-teoskin oli luettavissa. Viimeksi huhti-toukokuussa Saksa oli alistanut rautasaappaan alle kaksi pohjoismaista veljeskansaa. Samaan aikaan työsarkaa oman maan puolustamisessa olisi ollut ihan riittämiin.
 
Historiantutkimus tulee vielä pitkään tutkimaan suomalaisia SS-miehiä.

Aivan samalla tavalla on tullut uutta tutkimusta jääkäreistä. Heidän tavoitteistaan, toiveistaan ja niistä syistä jotka motivoivat miehet jääkäriliikkeeseen. Se kuva on nyt huomattavasti monisyisempi kuin ensimmäisen tasavallan aikana 1918-1944.

Suomalaisten kannattaisi myös tietyllä tavalla irroittautua siitä kansallissosialistisesta saksasta. Saksalaiset sotivat ja hävisivät sotansa. Me emme ole mitään velkaa saksalaisille, eikä velkaa ole kukaan muukaan. Ihmettelen miksi osa suomalaisista ripustautuu saksalaisiin ja näiden tekemisiä pitää puolustella joka välissä? Suomi soti olemassaolonsa, ihmisarvoisen elämän ja demokratian puolesta. Saksa taas taisteli sosialistisen hirviöhallinnon geostrategisten etujen vuoksi ja hävisi.
 
Viimeksi muokattu:
Aivan oikein, en ymmärrä suomalaista intoa puolustella natseja ihan vain siksi että jatkosodassa sattuivat meitä auttamaan.
Voi vitt# täällä kukaan natseja puolusta. Olisi monen syytä lopettaa yleistys ja ymmärtää miten myötäelää siinä maailmassa jota on valmis arvostelemaan.

Eihän kommunistejakaan tuomita vaikka siksi moni vieläkin ilmoittautuu ja sen nimissä on toiminut ihan yhtä pahoja sotarikollisia niin Neuvostoliitossa kuin kaukodässäkin. Oli sitten muslimi, kristitty, natsi, katolinen pappi tai kommari niin paheksunta olisi parempi sitoa tekoihin kuin viiteryhmään. Hieman elämää nähnyt tämän ymmärtää ja itseään korottavat besservisserit on sitten erikseen.

Suomi taisteli silloin olemassaolostaan. Hitler myi meidät Stalinille joka puolestaan oli valmis hävittämään meidät kuten teki monelle muulle kansalle. Toki Hitler sitten petti Stalinin niin kuin oli suunnitellutkin mutta myös näki Suomen enemmän mahdollisuutena kuin ongelmana. Meillä oli näissä asioissa kovin vähän vaikutusmahdollisuutta.
 
Voi vitt# täällä kukaan natseja puolusta. Olisi monen syytä lopettaa yleistys ja ymmärtää miten myötäelää siinä maailmassa jota on valmis arvostelemaan.

Eihän kommunistejakaan tuomita vaikka siksi moni vieläkin ilmoittautuu ja sen nimissä on ihan yhtä pahoja sotarikollisia niin Neuvostoliitossa kuin kaukidässäkin. Oli sitten muslimi, kristitty, natsi, katolinen pappi tai kommari niin paheksunta olisi parempi sitoa tekoihin kuin viiteryhmään. Hieman elämää nähnyt tämän ymmärtää ja itseään korottavat besservisserit on sitten erikseen.

Kyllähän kaikki täysjärkiset tuomitsevat kommarit siinä missä natsit. Kuitenkin, vuonna 1940 natsien laajentumishimo, rotupolitiikka ja osa hirmuteoistakin olivat kenen tahansa asioita seuraavan kansalaisen tiedossa - ellei elänyt IKL-umpiossa. Eivät ne nuoret olleet pelkästään tahdottomia nukkeja, eikä toisaalta nuoruus vapauta kaikesta vastuusta. Varsinkin kun kotimaan puolustuksessa oli ihan riittävästi työtä tarjolla.
 
Kuitenkin, vuonna 1940 natsien laajentumishimo, rotupolitiikka ja osa hirmuteoistakin olivat kenen tahansa asioita seuraavan kansalaisen tiedossa - ellei elänyt IKL-umpiossa.
Väärin, aivan väärin. Jopa 1945 tehdyt löydöt löivät niistä paremmin perillä olleet liittoutuneet aivan ällikällä. Eikä se ole sattumaa, että Suomen rintamalla oli mm synagooga ja, että saksalaiset palkitsivat suomalaisia juutalaisia rautaristein.
 
Väärin, aivan väärin. Jopa 1945 tehdyt löydöt löivät niistä paremmin perillä olleet liittoutuneet aivan ällikällä. Eikä se ole sattumaa, että Suomen rintamalla oli mm synagooga ja, että saksalaiset palkitsivat suomalaisia juutalaisia rautaristein.

1940 Saksa oli valloittanut Puolan, Tanskan, Norjan, Ranskan, Belgian ja Alankomaat. Kristalliyö ja juutalaisvastaisuus olivat aiheina suomalaisissa lehdissä. Puolan miehityksen julmudet olivat myös tiedossa. Vuoden 1941 alkupuolella joukkoon tulivat Jugoslavia ja Kreikka. Vaikka kaasukammiot eivät olleet tiedossa, oli tiedossa että Saksa oli häikäilemätön, naapurien alistamiseen tähtäävä diktatuuri joka harrasti rotupohjaista sortoa ja joukkomurhia.

Toki tieto ei estä voittajan mukaan menemistä, kyllähän moni suomalainen taistolainen kannatti riemulla Neuvostoliittoa jopa Tsekkoslovakian miehityksen jälkeen...
 
Viimeksi muokattu:
Noin yleisesti totean, että kyllä tästä maasta löytyy suhteellisen paljon ison kakkosen aikaisen saksan ihailua. Erinäköisissä yhteyksissä niin kapakoissa, harrastuksissa ja työpaikoilla törmään melko usein ihmisiin, jotka ihailevat kolmatta valtakuntaa. Niin kauan kun juttu liittyy aseisiin, taktiikkaan ja strategiaan, niin jaksan keskustella. Jos ja kun homma menee uunitusten puolusteluun yms. paskaan, olen suoraan sanonut, että nyt on aika vaihtaa pöytää. Sokerina pohjalla eräs vanhempi herra 90-luvun MPK:n kurssilla joka ylisti saksmannit maasta taivaaseen ja kertoi, että oma äitimuori oli saksalaisten "hoito". Isä kuulemma oli luftwaffen aliupseeri...

Ja noita nahkahousuja löytyy ihan tohtori tasolta aina syrjäytyneisiin asti. Suomenruotsalaisista noita saksalaishenkisiä ei näytä jostain syystä löytyvän. Tai sitten eivät uskalla puhua omista uunitusfantasioista häijylle suomalaiselle.
 
Väärin, aivan väärin. Jopa 1945 tehdyt löydöt löivät niistä paremmin perillä olleet liittoutuneet aivan ällikällä. Eikä se ole sattumaa, että Suomen rintamalla oli mm synagooga ja, että saksalaiset palkitsivat suomalaisia juutalaisia rautaristein.

Eivät tienneet ao. henkilöitä juutalaisiksi.
1941 värväytyvä ei ole tietenkään voinut tietää kaasukammioista koska niitä ei ollut silloin vielä olemassa. Noin muuten rotupolitiikka ja juutalaisvastaisuus ei ole voinut olla kellekään yllätys. Natseja Suomen kokoisesta maasta irtoaa ilman muuta kevyesti tuhat+, se nyt on ihan selvää. Fasisteja oli Britanniassakin sadoin tuhansin.

Kirjaa en ole tietenkään lukenut mutta ainakin Hesarin arvostelu vaikuttaa vahvasti yliampuvalta. On selvää että jos joku SS-mies on rintamalla johonkin sellaiseen osallistunut joka ei sittemmin ole ollut enää huudossa, ei sitä tietoa ole jälkeenpäin levitelty. SS ei myöskään ollut kauheasti sellainen organisaatio josta saattoi poimia rusinoita pullasta. Siltikin, suomalaisten SS-miesten mahdollisia sotarikoksia on selvitelleet muutkin kuin suomalaiset. Wiesenthalin organisaatio yritti löytää todisteita vuosikymmeniä.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top