Afganistan

Mistä tuo euroluku on peräisin?

Onhan noita lukuja pyöritelty eri yhteyksissä. Nakkimatikalla 1 miljoona / 50v = 1,666€/kk. Työllistymättömälle tuo ei riitä kuin kämppään ja toimeentulotukeen, kaikki palvelut/koulutukset/terveydenhuolto jne siihen päälle sitten. Jotkut tulevat sitten vielä pirusti kalliimmaksi (esim rikolliset) ja ne 20% työssäkäyvää eivät millään paikkaa näitä aukkoja. Miljoona on hyvä ja helppo työluku, hyväksy se.
 
Mä en jaksa käsittää kyynisyyden määrää tässä viestiketjussa. Mitä pahaa ne afgaanit on teille tehneet? Jos joku on aiemmin saanut oleskeluluvan Suomeen Afganistanin vaikeiden olojen vuoksi ja sitten mennyt takaisin, kun tilanne on rauhoittunut, niin vähentääkö se heidän tämänhetkistä hätää?

Mielestäni tuodaan nyt ne henkilöt pois, joilla on joitain kytköksiä Suomeen ja sitten voidaan ottaa puheeksi, pitäisikö muitakin päästää. Pari-kolmesataa nyt tuotavaa pakolaista ei vielä sossujärjestelmää kaada, varsinkin, jos saadaan suuri osa aikuisista mukaan työelämään ja kaikki lapset aikanaan koulunpenkille.
En viitsi lähteä ihan henkilökohtaisiin kokemuksiin siitä mitä pahaa Afgaanit on minulle tai läheisille tehneet, mutta kokemusten perusteella suurin osa (ei tarkoita kaikkia) afgaaneista tulleista miehistä on sitä porukkaa joka ei ole osannut sopeutua edes omaan yhteiskuntaansa, eli puhutaan rikollisista.

Siihen kun vielä laittaa sekä islamin opetukset ja mielenterveyshäiriöt, niin voi taas laittaa näitä "olen yllättynyt" meemejä siitä kun ei tämä porukka sopeudu länsimaiseen yhteiskuntaan ja jatkaa rikosten tehtailua täällä. Eihän täällä hölmölässä edes katkaista käsiä varastelusta, pahemmista rikoksista puhumattakaan.
 
Minä kyllä ymmärrän kyynisyyden jos puhutaan afgaaneista ja näistä pakolaisista yleisesti. Sen sijaan kun puhutaan näistä Suomea auttaneista ja Suomelle työskennelleistä afgaaneista perheineen, en oikein ymmärrä miten täällä jaksetaan itkeä kuin hommafoorumilla konsanaan. Voisi kuvitella että länkkäreiden kanssa työskennelleet ja läheisissä väleissä olevat ovat aika valmiita sopeutumaan meidän yhteiskuntaan, naisista ja lapsista puhumattakaan.
 
Kyllähän Afganistan on yksi hankalimmista maista lähteä ja sopeutua länsimaiseen yhteiskuntaan. Joku Irak esim on paljon helpompi. Se on selvää että tämän operaation hintalappu on suuri ja insinöörireserviä tästä ei saada. Kyllähän Suomea auttaneita pitää avustaa en sitä sano, mutta jos on vapaaehtoisesti lähtenyt tuonne perhelomalle, niin ei ole valtion velvollisuus kustannuksista tinkimättä hoitaa takaisin.
 
kun puhutaan näistä Suomea auttaneista ja Suomelle työskennelleistä afgaaneista perheineen, en oikein ymmärrä miten täällä jaksetaan itkeä kuin hommafoorumilla konsanaan.
Olen samaa mieltä. Nämä ovat uusia pakolaisia, näiden osalta on tehty yli puoluerajat kestävä päätös ja annetaan heille mahdollisuus demokratiaan Suomessa kun eivät sitä saaneet Afganistanissa vaikka kanssamme yrittivät. Tämä on ok.

Voisi kuvitella että länkkäreiden kanssa työskennelleet ja läheisissä väleissä olevat ovat aika valmiita sopeutumaan meidän yhteiskuntaan, naisista ja lapsista puhumattakaan.
Kyllä. Koko keskustelua vaan haittaa se, että tähänastiset kokemukset esim Suomessa työlistymisessä ovat olleet heikkoja. Itse näen että syynä on Suomen liian salliva ja lepsu oma velvoittamaton toiminta. Uusien tulijoiden kohdalla on toivottavaa että ei tehdä enää samoja virheitä. Silloin tässä onnistutaan.
.
 
mutta jos on vapaaehtoisesti lähtenyt tuonne perhelomalle, niin ei ole valtion velvollisuus kustannuksista tinkimättä hoitaa takaisin.
Mutta tälle väitteelle pitäisi esittää näyttöä. Ainakaan julkistetut kuvat ei tue näkemystä, että aurinkomatkalaisia ei Suomen kansalaisia haalittaisiin takaisin.
 
Mä en jaksa käsittää kyynisyyden määrää tässä viestiketjussa. Mitä pahaa ne afgaanit on teille tehneet? Jos joku on aiemmin saanut oleskeluluvan Suomeen Afganistanin vaikeiden olojen vuoksi ja sitten mennyt takaisin, kun tilanne on rauhoittunut, niin vähentääkö se heidän tämänhetkistä hätää?

Mielestäni tuodaan nyt ne henkilöt pois, joilla on joitain kytköksiä Suomeen ja sitten voidaan ottaa puheeksi, pitäisikö muitakin päästää. Pari-kolmesataa nyt tuotavaa pakolaista ei vielä sossujärjestelmää kaada, varsinkin, jos saadaan suuri osa aikuisista mukaan työelämään ja kaikki lapset aikanaan koulunpenkille.
Oletko se sinä Keijo?
 
Mä en jaksa käsittää kyynisyyden määrää tässä viestiketjussa. Mitä pahaa ne afgaanit on teille tehneet? Jos joku on aiemmin saanut oleskeluluvan Suomeen Afganistanin vaikeiden olojen vuoksi ja sitten mennyt takaisin, kun tilanne on rauhoittunut, niin vähentääkö se heidän tämänhetkistä hätää?
Ovat hakeneet turvapaikkaa, koska oma henki on maassa vaarassa. Turvapaikan saatuaan palaavat lähtömaahan. Turvapaikkaa on siis haettu väärin perustein.

Kun palaavat lähtömaahan, eivät ilmoita siitä, vaan jatkavat erilaisten tukien nostamista ja vuokraavat kaupungin vuokra-asuntonsa edelleen. Tämä on petos.
 
Mistä tuo euroluku on peräisin? Muutenkin, jos vain viidennes pääsee töihin pitkällä aikavälillä, niin integroinnissa ei olla onnistuttu. Tällöin kruununvoutienkin olisi syytä reflektoida, tehtiinkö asiat oikein. Pakolaisten työllisyyslukemat kuitenkin yleensä nousee, joskin hitaasti, kunhan kotoutuminen ja kielen oppiminen edistyvät.

Ei kai kukaan oletakaan, että kehitysmaasta pakolaiseksi lähtevä on heti valmis töihin. Osa on kuitenkin aika nohevia ja sopeutuvat nopeasti, tunnen useitakin tällaisia tapauksia. Myönnän, että tämä ehkä värittää mun linssejä.
Voisiko olla, kun Suomi on esimerkillisesti ja voimallisesti hoitanut kotouttamisen, kuten tilastoista voimme nähdä.
 
Minä kyllä ymmärrän kyynisyyden jos puhutaan afgaaneista ja näistä pakolaisista yleisesti. Sen sijaan kun puhutaan näistä Suomea auttaneista ja Suomelle työskennelleistä afgaaneista perheineen, en oikein ymmärrä miten täällä jaksetaan itkeä kuin hommafoorumilla konsanaan. Voisi kuvitella että länkkäreiden kanssa työskennelleet ja läheisissä väleissä olevat ovat aika valmiita sopeutumaan meidän yhteiskuntaan, naisista ja lapsista puhumattakaan.
Minä puolestaan en ymmärrä miten Afganistanissa on autettu Suomea. Asia on just eikä melkein päinvastoin. Suomalaiset ovat pakkolahjoittaneet Afganistaniin suuria summia hyväntekeväisyyttään naiviuttaan ja rahan kylvämiseen avuksi on palkattu paikallisia. Miksi ihmeessä meidän nyt pitää sitoutua hyysäämään suomalaisten lahjoitusrahoilla työllistettyjä afgaaneja ja näiden sukuja seuraavien 500 vuoden ajan? Virallinen Suomi varmuudella on maksanut rahaa myös amerikkalaisille, pitääkö meidän elättää heidätkin?
 
Viimeksi muokattu:
Minä kyllä ymmärrän kyynisyyden jos puhutaan afgaaneista ja näistä pakolaisista yleisesti. Sen sijaan kun puhutaan näistä Suomea auttaneista ja Suomelle työskennelleistä afgaaneista perheineen, en oikein ymmärrä miten täällä jaksetaan itkeä kuin hommafoorumilla konsanaan. Voisi kuvitella että länkkäreiden kanssa työskennelleet ja läheisissä väleissä olevat ovat aika valmiita sopeutumaan meidän yhteiskuntaan, naisista ja lapsista puhumattakaan.
Niin, pitää huomioida myös "työnantajan" tarjoamat edut. Sopeutuminen suomeen voi olla taas aivan toinen tarina
 
Mistä tuo euroluku on peräisin? Muutenkin, jos vain viidennes pääsee töihin pitkällä aikavälillä, niin integroinnissa ei olla onnistuttu. Tällöin kruununvoutienkin olisi syytä reflektoida, tehtiinkö asiat oikein. Pakolaisten työllisyyslukemat kuitenkin yleensä nousee, joskin hitaasti, kunhan kotoutuminen ja kielen oppiminen edistyvät.

Ei kai kukaan oletakaan, että kehitysmaasta pakolaiseksi lähtevä on heti valmis töihin. Osa on kuitenkin aika nohevia ja sopeutuvat nopeasti, tunnen useitakin tällaisia tapauksia. Myönnän, että tämä ehkä värittää mun linssejä.
Nämä ovat Norjalaisesta tutkimuksesta jonkun vuoden takaa, silloin se oli vajaa miljoona per silmäpari koko elinajalle jos tulija oli Afrikasta tai lähi-idästä. Kustannukset ovat nousseet toki tuosta...
 
Minä puolestaan en ymmärrä miten Afganistanissa on autettu Suomea. Asia on just eikä melkein päinvastoin. Suomalaiset ovat pakkolahjoittaneet Afganistaniin suuria summia hyväntekeväisyyttään naiviuttaan ja rahan kylvämiseen avuksi palkattu paikallisia. Miksi ihmeessä meidän nyt pitää sitoutua hyysäämään suomalaisten lahjoitusrahoilla työllistettyjä afgaaneja ja näiden sukuja seuraavien 500 vuoden ajan? Virallinen Suomi varmuudella on maksanut rahaa myös amerikkalaisille, pitääkö meidän elättää heidätkin?
Voidaanhan me itsellemme myöntää vaan että perssiilleen meni. Itse kannettiin rahaa sinne niillä päätöksillä mitä valtakunnassa aikanaan on tehty ja sillä siisti. Onhan se totta että odotukset järjestäytyneestä yhteiskunnasta olivat meillä suuret, mutta noh,.... perssilleen meni. Ne tyypit jotka paikalla meitä autoivat ovat kyllä perkuleenmoisessa kusessa aivan samoin jo olisimme sinne lähettäneet itse kottikärryjä ajavia suomalaisia rahan kärräämiseen, hekin olisivat nyt kusessa.
Tämä nyt vaan meni osaltamme näin ja tappio tuli.
.
 
Mutta tälle väitteelle pitäisi esittää näyttöä. Ainakaan julkistetut kuvat ei tue näkemystä, että aurinkomatkalaisia ei Suomen kansalaisia haalittaisiin takaisin.
Vaikeahan täältä Suomesta käsin on näyttöä löytää mutta vaikea kuvitella että kukaan syntyperäinen suomalainen tuonne lomalle lähtisi. Oleskeluluvan Suomeen saanut tuskin on tuolla diplomaattitehtävissäkään.
Kannattaa lukea tuore päivän byrokraatti. Siinä oli hyvää pohdintaa aiheesta.
 
Ei ollut Suomen Kabulin suurlähettiläänkään tilannekuva kohdallaan kun kertoo tässä ettei voi käsittää mitenkä taleban valtasi maan niin nopeasti.

 
Mistä tuo euroluku on peräisin? Muutenkin, jos vain viidennes pääsee töihin pitkällä aikavälillä, niin integroinnissa ei olla onnistuttu. Tällöin kruununvoutienkin olisi syytä reflektoida, tehtiinkö asiat oikein. Pakolaisten työllisyyslukemat kuitenkin yleensä nousee, joskin hitaasti, kunhan kotoutuminen ja kielen oppiminen edistyvät.

Ei kai kukaan oletakaan, että kehitysmaasta pakolaiseksi lähtevä on heti valmis töihin. Osa on kuitenkin aika nohevia ja sopeutuvat nopeasti, tunnen useitakin tällaisia tapauksia. Myönnän, että tämä ehkä värittää mun linssejä.

Afghaanit menevät luokkaan Pohjois-Afrikka ja (Länsi-)Aasia, eli keskimäärin työllisyyslukema jämähtää 10 maassaolovuoden jälkeen 40% tienoolle. Kyllä siellä noheviakin on, mutta keskimäärin kotoutuminen ja työllistyminen on vaikeaa.

Keskimääräinen työtulo on muistaakseni jossain 1800e tienoolla, eli tekevät juuri halpatöitä joiden palkasta ei suuria veromääriä makseta.

1629807974904.png
 
Back
Top