Ja heti löytyi valtava joukko populaa joitka voivat lähteä alueelta ennakoiden. Itse kyllä lähinnä tarkoitin sitä, että vaikka vihollinen olisikin tulossa helsinkiä kohti, niin kyllä sitä väistöä silti voidaan porrastaa ja porrastettaisiinkin.
Evakuointia voidaan porrastaa vain siinä tapauksessa, että viranomaisorganisaatiot sitä porrastavat.
Tässä nimenomaisessa keskustelu lähti kuitenkin ajatuksesta, että ihmiset lähtisivät "every man for himself" -tilanteessa omilla autoillaan liikkeelle ja kaikki menisi (siitä huolimatta) kuin Strömsössä. Jos organisoitua evakuointia ei ole järjestetty, niin on hyvin luultavaa, että melkein kaikki lähtevät yhtä aikaa ulos alueelta.
Ja pienien vihreiden miesten takiako pitäisi evakuoida koko Helsinki-Vantaan eteläpuolinen Suomi?
Älä nyt koske siihen Hankoon ollenkaan! [/sarkasmi]
Eli ei, koko eteläpuolista Suomea ei tarvitse evakuoida, mutta lähtisin siitä, että vihollisen todennäköinen etenemissuunta pitää evakuoida ainakin usean kymmenen kilometrin matkalta. Kun Suomessa riittää lääniä, niin miksi ei minimoitaisi siviilitappioita? Ei evakuointia kannata jättää viime tinkaan rahan takia: työpäivän arvo liikkuu sadoissa euroissa, ihmiselämän arvo liikkuu miljoonissa euroissa.
Pienet vihreät miehet taas oli yleisnimitys erikoisjoukoille, ja tässä tapauksessa lienee selvää, että niiden tehtävä on pitää lentoasema hallussa, jotta paikalle saadaan kuljetettua ilmakuljetteisia joukkoja suurella volyymilla. Tehtävä ei suinkaan ole mikään patsastelu Krimin malliin.
Itse kyllä toivoisin, että mikäli olisin tuolla alueella tuossa tilanteessa, niin olisi kiva jos olisi oma kivääri mukana, sillä tarkoitus ei olisi paeta, vaan pistää painetta viheriäisten päätyyn ja toivoa, että virannomaiset saavat vastatoimet käyntiin.
Ai että, ihan mahtava idea ruveta city-sisseilemään yksin ilman virallista johtoa ja tunnuksia!
Helsinkiläisen keskivertopoliisin tai -sotilaan mielessä ei kyllä käy ensimmäisenä, että joku olisi tarttunut spontaanisti aseisiin taistellakseen vihollisjoukkoja vastaan. Väärinkäsityksen syntymisen riski on tuossa tilanteessa suuri, jos joku näkee teikäläisen ase kädessä, ja pelkkä aselaukun kanniskelukin voi herättää ei-toivottua kiinnostusta.
Santahaminan tarkoitus on nimenomaan se, että sieltä käsin saadaan peliliikkeet käyntiin nopeasti ja myös saadaan aikaa esim. väistötoimille. Siksi ne toiminnot siellä on.
Puolustautumisen aloittamisen kannalta Santahaminalla on jotakin merkitystä, jos halutaan toimia salassa. Santahaminassa voi pitää esimerkiksi pienimuotoista ilmatorjunnan ja tykistön valmiutta yllä huomattavasti paremmin kuin vaikkapa Upinniemessä, joka on tässä mielessä turhan kaukana.
Siihen en sen sijaan usko, että Santahaminan sijainnilla saataisiin aikaa evakuoinnille. Kun ensimmäiset laukaukset ammutaan, ampui ne sitten Santahaminasta tai Upinniemestä tullut sotilas, ollaan evakuoinnin kannalta pahasti myöhässä. Ei ihmisiä kiinnosta, että venäläissotilaita on divisioonan sijaan vain pataljoona suomalaisten nopean reagoinnin ja Santahaminan ansiosta, he lähtevät siitä huolimatta pakoon alueelta.
Kun tiet ja kadut on mitoitettu siten, että sinne mahtuu sekä jakelu- että henkilöautoliikenne, normaalisti ihmisillä lienee riittävästi polttoainettakin autoissa, ja melkoisella osalla suomalaisista on mökki tai sukua maaseudulla - myös Helsinkiläisillä, en ymmärrä miksi jäisin odottamaan sitä, että liikennesolmut ammutaan umpeen, PV saa yksiköt liikkeelle ja väkisin työntää ne niille samoille teille risteilyohjuksin tuhottaviksi ja viranomaiset pääsevät käynnistämään evakuontisuunnitelmansa. Enkä ymmärrä miksi naapuri tai työkaverikaan jäisi. Kaikki me pakkaudumme autoihimme ja täytämme nämä samat liikenneväylät joka päivä, ja toistamme sen vielä mittavammin ajamalla noina tiettyinä juhlapyhinä edestakaisin maalaismaisemaan.
Nämä sinun arki- ja juhannus-vertaukset ovat huvittavia.
Helsinkiläisiä on n. 600k, ja
pari jussia sitten heistä jopa 100 000 lähti juhannuksen viettoon muualle. Eli "juhannusruuhka" tulisi olemaan varmaan ainakin nelinkertainen tavalliseen nähden. Joo ei...
Samaan aikaan linja-autoyhtiöt ja VR taikovat jostain käsittämättömän kuljetuskapasiteetin Helsinkiin, jolla evakuoidaan ihmiset, jotka omilla autoillaan olisivat olleet jo aikaa sitten mökeillään. Sitä kapasiteettiahan ei ole olemassa kuin teoriassa.. siis meillä on linja-autoja n. 3500(Suomessa) + kaupunkien sisäisen liikenteen autot.
Yksinomaan HSL ajaa 1 369 linja-autolla, jotka siis jo ovat alueella. Kun jokainen kuljettaa keskimäärin 75 ihmistä, niin kertasiirtona liikkuu yli 100 000 pk-seudun asukkia. Jos yksi evakuointimatka kestää keskimäärin 8 h ja kuljettaja lepää vuorokaudessa 8 h, niin vuorokaudessa pystytään evakuoimaan yli 200 000 ihmistä pk-seudulta yksinomaan paikallisliikenteen busseilla.
Eikä se kapasiteetin siirto muualtakaan kauaa kestä. Esimerkiksi Kuopiosta tai Vaasasta pääsee Helsinkiin viidessä tunnissa, ja Lahdesta tai Turusta ei aja niinkään kauaa.
Tietysti junillakin pääsee, jos kiskot pysyvät kunnossa ja dieselvetureita (tai sähköä sähkövetureille) riittää.
Kerro vielä miksi laajamittainen evakuoituminen yksityisautolla on sotatilanteessa kuolleena syntynyt idea? Eikös tarkoitus ole saada siviilit turvaan ja hajauttamalla se toimii turvallisimmin. Sitä paitsi, ei kaikki lähde, kuten esititkin. Suuri osa joutuu jäämään töihin. Tai aseisiin.
- Mateleva autojono on viholliselle suuri ja helposti havaittava maali, johon on helppo vaikuttaa. Ei se ole mitään hajauttamista, että koko pääkaupunkiseutu on pakkautuneena alueen tiestölle. Huomattavasti paremmassa turvassa on, kun odottaa kuljetusta taloyhtiön väestönsuojassa ja sitten pääsee kahdeksaakymppiä ajavalla bussilla melkein tyhjää tietä pitkin ulos kaupunkialueelta.
- Jos yksittäinen bussi tuhotaan tielle, niin se ei ole suuri ongelma ruuhkautumisen kannalta. Bussinraadon voi aina kiertää. Mutta jos rynnäkkökone pudottaa Hämeenlinnanväylää matelevaan autojonoon aselastinsa, niin siinä menee lunastuskuntoon helposti satoja autoja. Vaikutukset ulottuvat kilometrien päähän, ja liikenne ei liiku mihinkään ennen kuin paikalle on saatu suurempi ajoneuvo vetämään romut sivuun.
- Tiestön ruuhkautuminen haittaa viranomaiskuljetuksia, ml. puolustusvoimien kuljetukset. Pelastustoimi tuskailee asian kanssa jo ennestään päivittäin, mutta sotatilassa ei puhuta muutamasta ihmishengestä vaan viidestä miljoonasta.
Ja vaikka kaikki eivät lähdekään kerralla, suurin osa lähtee. Pk-seudulla asuu luokkaa 1,1 miljoonaa ihmistä, ja vaikka 50 000 kutsuttaisiin sotilaspalvelukseen ja 250 000 opiskelijaa, työtöntä ja eläkeläistä lähtisi jo ennakolta, niin viime tippaan alueelle jää silti 800 000 ihmistä.