Aseistautuneet miehet tunkeutui kemikaaliyritykseen

Mahdollista, mutta satama on aika huono paikka murtautua konttiin. Siellä on väkeä aika myöhään ja kulkua valvotaan tarkemmin, kuin teollisuushallin pihalla. Siksi mä veikkaisin, että konttiin oli tarkoitus mennä jossain syrjemmällä.

Sataman konttialueella on puuhailtu ennenkin, mikset sitten nyt ja käynyt hasardi. Varmasti tuo konttialueella puuhastelu vaatii jonkun kumppanin, jolla työnpuolesta pääsy alueelle ja luutavasti rekistereihin. Voipi muuten olla aikavaikea löytää oikea kontti. Eipä tuo tietty sulje pois muita vaihtoehtoja...
 
Joo, aseista ja varusteista ei kannata vetää kovin pitkälle vietyjä johtopäätöksiä. Ainakin Helsingissä ihan perus-pollarit (=ei vati tai karhu) ajavat panssarilla ja löytyy kivääriaseistusta. Suojavarusteista puhumattakaan; tässä sanotaanko viimeisen kymmenen-viidentoista vuoden aikana on menty varusteasioissa aika paljon eteenpäin.

Pystytkö valottamaan tuon taustaa? Panssariautoissa voi olla enemmän istuinpaikkoja kuin erikoisempia poliisimiehiä on kerrallaan partiossa/vuorossa, se olisi aika luonnollista, mutta mitä peruspoliisien sekoittamisella yhtälöön oikein haetaan? Osaamisen siirtoako?

Koska jos ajatellaan vasteaikojen, näkyvyyden ja monikäyttöisyyden kannalta, niin olisi loogisempaa pitää panssariautoa vaikka sitten vajaamiehityksellä ja antaa peruspoliiseille oma partioauto. Asiakaskuljetuksia ei varmaan panssariautolla tehdä, oletan?
 
Pystytkö valottamaan tuon taustaa? Panssariautoissa voi olla enemmän istuinpaikkoja kuin erikoisempia poliisimiehiä on kerrallaan partiossa/vuorossa, se olisi aika luonnollista, mutta mitä peruspoliisien sekoittamisella yhtälöön oikein haetaan? Osaamisen siirtoako?

Koska jos ajatellaan vasteaikojen, näkyvyyden ja monikäyttöisyyden kannalta, niin olisi loogisempaa pitää panssariautoa vaikka sitten vajaamiehityksellä ja antaa peruspoliiseille oma partioauto. Asiakaskuljetuksia ei varmaan panssariautolla tehdä, oletan?
Se että peruspartio kykynee reagoimaan vaativiin tilanteisiin itse, että ei tarvitse odotellla Vatia tai Karhua paikalle.
 

Sataman konttialueella on puuhailtu ennenkin, mikset sitten nyt ja käynyt hasardi. Varmasti tuo konttialueella puuhastelu vaatii jonkun kumppanin, jolla työnpuolesta pääsy alueelle ja luutavasti rekistereihin. Voipi muuten olla aikavaikea löytää oikea kontti. Eipä tuo tietty sulje pois muita vaihtoehtoja...

No, tossakin keississä keikka meni mönkään juurikin mainitsemistani syistä. Yöaikaan teollisuushallin pihalla tuskin kävisi käry tällä lailla, että joku vain sattuisi paikalle väärällä hetkellä.
 
Se että peruspartio kykynee reagoimaan vaativiin tilanteisiin itse, että ei tarvitse odotellla Vatia tai Karhua paikalle.

Mielestäni @YJT on kirjoittanut jo pidempään siitä, kuinka peruspoliiseja koulutetaan ja varustetaan entistä enemmän sotilaallisempaan suuntaan. Ts. ensimmäiset partiot aloittavat aktiivisen toiminnan (johan ensimmäinen partio Jokelassa v. 2007 olisi halunnut mennä sisään, mutta ylempää käskettiin eristämään alue), enää ei odotella erikoisjoukkoja. Ei siis luulisi olevan siitä kiinni, onko toimintaa ehkä johtamassa erikoisjoukkojen miehiä vaiko ei. Kuten tällä foorumilla usein on kirjoitettu, heti aloitettu oikeansuuntainen toiminta on parempi kuin myöhään aloitettu oikea toiminta.
 
Mahdollista, mutta satama on aika huono paikka murtautua konttiin. Siellä on väkeä aika myöhään ja kulkua valvotaan tarkemmin, kuin teollisuushallin pihalla. Siksi mä veikkaisin, että konttiin oli tarkoitus mennä jossain syrjemmällä.

... puhumattakaan siitä mahdollisuudesta, että kontti on 15 metrin korkeudessa maanpinnasta ovet väärään suuntaan.

Toisaalta, mistä hitosta voi olla varma, että kontti vain hylätään firman pihaan eikä se kiinnosta ketään pariin päivään? Eikö ole iso riski, että kontti ajetaan laituriin ja vastaanottaja alkaa heti purkaa konttia? Niin kävi ilmeisesti tässäkin tapauksessa.

Olisikohan tarkoitus ollut kaapata kontti kuljetusalustoineen ja hoitaa tyhjennys jossain sopivassa paikassa?

Tämä tuntuu järkevältä, mutta jos rikollisia on viisi, käytössä ampuma-ase (tai jäljitelmä) ja kuskilla kuhmu päässä, niin miten helvetissä homma meni pieleen?
 
Tämä tuntuu järkevältä, mutta jos rikollisia on viisi, käytössä ampuma-ase (tai jäljitelmä) ja kuskilla kuhmu päässä, niin miten helvetissä homma meni pieleen?
Koska tämä tapahtui päiväsaikaan niin joku silminnäkijä näki silmillään mitä tapahtui ja soitti skoudelle?
 
Koska tämä tapahtui päiväsaikaan niin joku silminnäkijä näki silmillään mitä tapahtui ja soitti skoudelle?
Todennäköisintä tässä on juurikin se, että paljastuivat. Sireenien kuuluesssa ottivat hatkat. Tuurilla pääsivät siinä kohtaa ”haneen”. Poliisi ei varmaan ihan heti köröttele ovelle saakka jos ensitiedoissa on aseet mainittu.
 
... puhumattakaan siitä mahdollisuudesta, että kontti on 15 metrin korkeudessa maanpinnasta ovet väärään suuntaan.

Toisaalta, mistä hitosta voi olla varma, että kontti vain hylätään firman pihaan eikä se kiinnosta ketään pariin päivään? Eikö ole iso riski, että kontti ajetaan laituriin ja vastaanottaja alkaa heti purkaa konttia? Niin kävi ilmeisesti tässäkin tapauksessa.

Onhan se riski, siksi vastaanottaja kannattanee valikoida sellaiseksi, että rekkamatka kestää kauan ja auto saapuu perille vasta myöhään tai konttiin voidaan murtautua taukopaikalla. Pienempi tämä riski lienee kuin suora toiminta satamassa valvovien silmien alla.
 
Onhan se riski, siksi vastaanottaja kannattanee valikoida sellaiseksi, että rekkamatka kestää kauan ja auto saapuu perille vasta myöhään tai konttiin voidaan murtautua taukopaikalla. Pienempi tämä riski lienee kuin suora toiminta satamassa valvovien silmien alla.

Samaa mieltä. Kuitenkin tämä salakuljetus kustiin melko kybällä, kun kama laitettiin Kehä III:n sisällä kulkevaan konttiin.
 
Miksi lastia ei purettu hollannissa taikka tanskassa? kokkeli lasti on meille ja naapurille harvinainen.
 
Oliskos tässä myös peiliin katsomisen paikka viranomaisilla? Jos Etelä-Amerikasta tulee mitä tahansa ikinä, niin koirat kipinkapin nuuskimaan.
 
Kenelle teräshiekka oli tarkoitus myydä/toimittaa? Ettei vaan olisi tarkoitettu Venäjälle? Silloin rekka olisi lähipäivinä tulossa hakemaan tynnyrit? Jos näin, silloin huume-erä ei olisi paljastunut ollenkaan!

Mistä nämä naamiomiehet sitten ilmeistyvät?
- saivat selville huume-erän kontin ja reitin, ja näin sen varastaminen venäläisiltä olisi kannattavaa? Toteutus epäonnistui? Satamassa ei onnistu, kehä 3:lla ei onnistu, ainoa paikka oli terminaalissa purkaus vaiheessa?
- venäläinen kilpailija (huumekauppa) oli vuotanut tietoa huume-erästä ruotsalaisille rikollisille jotta nämä varastaisivat sen, tai palkkiota vastaan tahallaan jäävät poliisille ja näin huume-erä paljastuu?
 
Kenelle teräshiekka oli tarkoitus myydä/toimittaa? Ettei vaan olisi tarkoitettu Venäjälle? Silloin rekka olisi lähipäivinä tulossa hakemaan tynnyrit? Jos näin, silloin huume-erä ei olisi paljastunut ollenkaan!

Mistä nämä naamiomiehet sitten ilmeistyvät?
- saivat selville huume-erän kontin ja reitin, ja näin sen varastaminen venäläisiltä olisi kannattavaa? Toteutus epäonnistui? Satamassa ei onnistu, kehä 3:lla ei onnistu, ainoa paikka oli terminaalissa purkaus vaiheessa?
- venäläinen kilpailija (huumekauppa) oli vuotanut tietoa huume-erästä ruotsalaisille rikollisille jotta nämä varastaisivat sen, tai palkkiota vastaan tahallaan jäävät poliisille ja näin huume-erä paljastuu?
Saa olla aika iso porkkana jotta suostuu istumaan linnassa vuosia.
 
Pystytkö valottamaan tuon taustaa? Panssariautoissa voi olla enemmän istuinpaikkoja kuin erikoisempia poliisimiehiä on kerrallaan partiossa/vuorossa, se olisi aika luonnollista, mutta mitä peruspoliisien sekoittamisella yhtälöön oikein haetaan? Osaamisen siirtoako?

Koska jos ajatellaan vasteaikojen, näkyvyyden ja monikäyttöisyyden kannalta, niin olisi loogisempaa pitää panssariautoa vaikka sitten vajaamiehityksellä ja antaa peruspoliiseille oma partioauto. Asiakaskuljetuksia ei varmaan panssariautolla tehdä, oletan?
Idea on, että panssariauto on ajossa, jolloin se on nopeammin kohteessa kuin jos se täytyisi erikseen hakea, varustella ja miehittää kun keikka tulee. Esim Porvoon tapauksessa Helsingin pussihousu-panssariauto oli ensimmäinen partio tapahtumapaikalla.

Panssariautolla eivät aja kaikki eikä kaikilla ole partiokivääriä, mutta on pyritty siihen että pystytään reagoimaan nopeammin kuin jos jouduttaisiin vanhaan malliin hälyttelemään kuperkeikkamiehiä paikalle tai jopa työmaalle. Ajatus on, että koulutustasoa nostetaan kautta linjan siten, että hommat hoituu vaikka ei olekaan karhua tai vatia paikalla.
 
Toisaalta, mistä hitosta voi olla varma, että kontti vain hylätään firman pihaan eikä se kiinnosta ketään pariin päivään? Eikö ole iso riski, että kontti ajetaan laituriin ja vastaanottaja alkaa heti purkaa konttia? Niin kävi ilmeisesti tässäkin tapauksessa.

Miksi lastia ei purettu hollannissa taikka tanskassa? kokkeli lasti on meille ja naapurille harvinainen.

On hyvin mahdollista, että lastia pakatessa kontin määränpää on ollut joku iso varastoalue Hollannissa tms. Nyt sitten vaan kävi niin että Atlantin ylityksen aikana teollisuustukku myikin lastin Suomeen ja kontin reitti muuttui lennossa. Tämä on voinut selvitä kartellille vasta kun kontti ei ole ilmaantunut alkuperäiseen määränpäähänsä. Sitten onkin ollut jo kiire saada ehkä melkein Suomen aluevesille ehtinyt kuljetus kiinni...

Koska tämä tapahtui päiväsaikaan niin joku silminnäkijä näki silmillään mitä tapahtui ja soitti skoudelle?

Jossain noista jutuista mainittiin, että tilanteessa mukana ollut Algolin työntekijä oli päässyt sen verran karkuun että pystyi soittamaan häkeen. Ja pomolle myös.
 
Back
Top