Hylkää huomautus
Liity mukaan keskusteluun!

Rekisteröityminen ei kestä kuin hetkosen ja pääset keskusteluun mukaan, tervetuloa!

>>> REKISTERÖIDY <<<

Autovero poistuu?

Viestiketju osiossa 'Kotimaan uutiset' , aloittaja yrjö, 18.01.2017.

  1. fulcrum

    fulcrum Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    20.05.2010
    Viestejä:
    4,769
    Tykkäykset:
    3,659
    Pisteet:
    1,286
    "Vanha ja isopäästöinen auto" on suhteellista sekin. 20 vuotta vanha auto on vm. 1997. Muistan kyllä senaikaiset automainokset eikä niissä kehuttu autoja isopäästöisiksi. Kuluneet moottorit eivät toki ole enää parhaimmassa tehokkuudessaan ja kehitys tietysti kehittyy, mutta osa siitä on erilaisia temppuja ja huijauksia päästörajojen alittamiseksi (akun lataus ei ala välittömästi, tai sitten vaan härskisti huijataan). Se viimeinen oikeasti saastuttava autosukupolvi on tänä päivänä pääasiassa jo romuttamolla tai museorekkarissa.

    Niin, jos tämä koetaan oikeasti ongelmaksi niin en näe mitään estettä jo mainitsemallasi keinolle, eli ajoneuvoveron porrastuksen jyrkentämiselle. Se olisi kansantaloudelle paljon halvempi tapa kuin tienkäyttömaksu raskaine kulurakenteineen.

    Mitä teiden korjausvelkaan tulee, niin ihmettelen suuresti kohinaa siitä että tienkäyttömaksuilla rahoitettaisiin teiden korjauksia. Tämä ei ole ollut esityksen pääpointti mikä esityksessä on auliisti myönnetty. Onhan suoraan sanottu jo aikapäiviä sitten, ja monta kertaa toistettu, että korjausvelkaa ruvettaisiin kuittaamaan ottamalla lisää velkaa sekä vapailta markkinoilta, että suomalaisilta eläkerahastoilta. Tämä viimeksimainittu lienee sitten se Orpon peräänkuuluttama "varsinainen pihvi".
     
    YliKoo tykkäsi tästä.
  2. Mainos Google AdSense



  3. fulcrum

    fulcrum Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    20.05.2010
    Viestejä:
    4,769
    Tykkäykset:
    3,659
    Pisteet:
    1,286
    Mistä saat löpöä 50snt/litra? Niin halpaa menovettä kävisin ostamassa ja polttaisin astiassa huvikseni ihan siitä ilosta.
     
    baikal tykkäsi tästä.
  4. Nenialas Idook

    Nenialas Idook Kapteeni

    Liittynyt:
    04.08.2015
    Viestejä:
    782
    Tykkäykset:
    1,555
    Pisteet:
    76
    Venäjällä lienee hintataso karkeasti ottaen tuota luokkaa.
     
  5. yrjö

    yrjö Kenraali

    Liittynyt:
    29.01.2012
    Viestejä:
    2,468
    Tykkäykset:
    2,725
    Pisteet:
    636

    Kaikki on varmaan suhteellista jos niin haluaa kokea. Näistä on statistiikat, esim. Trafilla. Turha tästä on vääntää tai kertoa mitä automainoksissa ei sanottu 20 sitten.

    http://katsaukset.trafi.fi/etusivu/...ojen-keskimaaraiset-hiilidioksidipaastot.html
    "Suomen ensirekisteröityjen henkilöautojen keskimääräiset CO2-päästöt ovat vähentyneet vuodesta 2006 vuoden 2015 loppuun mennessä reilun 30 prosentin verran. Vuonna 2006 hiilidioksidipäästöjen keskiarvo oli 179,26 g/CO2/km kun vuonna 2015 vastaava luku oli 123,6 g/CO2/km.

    Mikäli uusien henkilöautojen CO2-päästöt alenevat suunnilleen saman verran tästä eteenpäin, päästöjen alenemistahti ei aivan tule yltämään vuodelle 2020 asetettuun tavoitteeseen (95g/CO2/km). Jotta Suomi saavuttaisi vuoden 2020 tavoitteen, ensirekisteröityjen autojen CO2-päästöjen tulisi vähentyä vuosittain keskimäärin 5,5 grammaa vuodessa. Vuosina 2010-2015 päästöt ovat vähentyneet keskimäärin noin 5,2 gramman vuosivauhtia.

    Tällä hetkellä ei ole olemassa tekniikkaa hiilidioksidin poistamiseksi pakokaasuista. Hiilidioksidipäästön määrä on suorassa suhteessa käytetyn polttoaineen määrään ja laatuun. Polttoaineen kulutukseen vaikuttavat muun muassa ajoneuvon paino, aerodynaamiset ominaisuudet ja renkaiden kitkaominaisuudet sekä moottorin hyötysuhde. Myös ajotavalla on merkitystä ja taloudellinen, polttoaineitta säästävä ajotapa vähentää samalla ajoneuvon CO2-päästöjä. Lisäksi päästöjä voidaan vähentää esimerkiksi suosimalla vaihtoehtoisia käyttövoimia hyödyntäviä autoja.
    "

    Autonostajalle tärkein kriteeri on hinta. Käytetyt autot ovat Suomessa maailman 4. kalleimpia. Päättele itse miltä näyttää.
     
    kimmo.j tykkäsi tästä.
  6. yrjö

    yrjö Kenraali

    Liittynyt:
    29.01.2012
    Viestejä:
    2,468
    Tykkäykset:
    2,725
    Pisteet:
    636
    Päästöjä voidaan vähentää suosimalla vaihtoehtoisia käyttövoimia hyödyntäviä autoja. Ympäristö saastuu joka päivä, joka sekunti. Suomi ei ole esim. tehnyt mitään "suosiakseen vaihtoehtoisia käyttövoimia hyödyntäviä autoja". Ollut varmaan liian kiire laskea autolijoilta kerättyjä euroja.

    Tesla Suomessa halvimmillaan käytettynä alkaen 80ke ja siitä sinne sataan tonttuun. Autoscoutista lähtee useampi siinä +55ke hintaan eli alkaen 25 tonnia halvemmalla. Uusi bemari hybridi 330e maksaa Suomessa tollasen kympin tai vajaat enemmän kuin Saksassa. Voihan vitalis. Näin sysipaskaa systeemiä joku vielä ilkeää puolustella.

    Toyota Prius, alkaen 2014, Suomessa hinnat järkiään vähintään kymppitonnin kalliimpia tai oikeastaan vielä tätäkin enemmän:
    https://www.autoscout24.com/results...rtype=kw&atype=C&ustate=N,U&sort=price&desc=0

    https://www.nettiauto.com/toyota/prius?yfrom=2014
     
    Viimeksi muokattu: 26.01.2017
    baikal tykkäsi tästä.
  7. Laamanator

    Laamanator Eversti

    Liittynyt:
    21.04.2013
    Viestejä:
    1,738
    Tykkäykset:
    3,182
    Pisteet:
    316
    Pientä se on Suomen muutaman auton liikenne muun maailman päästöihin verrattuna. Kuinka monella tavallisella suomalaisella on oikeasti varaa ostaa uusi ja vähäpäästöinen auto, vaikka siitä tehtäisiin kokonaan verovapaata? Tässäkin "uudistuksessa" oltaisiin jälleen päästy uusliberalistien vaalimaan tilanteeseen, jossa rikkaat rikastuvat, keskiluokka kurjistuu kurjistumistaan ja köyhät köyhtyvät entisestään. Lopulta pienituloisilla ei ole varaa autoilla enää ollenkaan.

    Suomen autokanta ei uudistu niin kauan kuin Suomessa on Euroopan heikoin ostovoima eikä sitä paranneta millään verokikkailulla tai luomalla uusia hyviä rahastamisen mahdollisuuksia eliitin hyvävelikerhoille ja näiden kavereille.
     
  8. skärdis

    skärdis Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    22.04.2010
    Viestejä:
    3,651
    Tykkäykset:
    4,023
    Pisteet:
    1,286
    Ei kai auton omistaminen ja ajeleminen mikään perusoikeus olekaan.

    Tavallisella keskiluokkaisella suomalaisella on kyllä halutessaan varaa ostaa uudehko bensapihi auto, olipa autoveroa tai ei. Eri asia tietysti on, että haluaako ostaa. Esimerkiksi käytetyn Toyota Priuksen saa 5 tonnilla ja se vie kaupungissakin bensaa 5 litraa satasella. Se on melko vähän, jos vertaa vaikkapa minun V70:een, joka ei kaupungissa tahdo kulkea alle 15 litran.

    Mielestäni "viiden tonnin primulalla" ajaminen ei ole mitään uusliberalistista rikkaiden etuoikeutta.


    Totta, mutta on niitä muitakin mahdollisuuksia kuin Bernerin yhtiöittämiset.

    En todellakaan hämmästyisi, vaikka tiemaksut tulisivat nopeastkin ja järjestelmää pyörittäisi Liikenneviraston virkamiehet. Sellaista syväkurkut ovat kertoilleet yhtenä vaihtoehtona.
     
    kimmo.j ja yrjö tykkäsivät tästä.
  9. ResAu

    ResAu Kersantti

    Liittynyt:
    12.08.2014
    Viestejä:
    109
    Tykkäykset:
    145
    Pisteet:
    16
    Joo näin on, mutta kuka itseään kunnioittava mies haluaa oikeasti ajaa sillä Priuksen rimpulalla tai vastaavalla?
    Ne on oikeasti ihan hirveätä kuraa.
    Miksi siitä periaatteessa pitää rangaista, että haluaa ajaa sellaisella kulkupelillä joka on oikeasti hyvä?
     
  10. fulcrum

    fulcrum Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    20.05.2010
    Viestejä:
    4,769
    Tykkäykset:
    3,659
    Pisteet:
    1,286


    Niin. Paljonkohan mahtaa pudotuksesta olla todellista kun poisluetaan huijaussoftat sun muut kikat mitä ei ysärinä vielä käytetty?
    Jo 80-luvun mersumme kulutti maantieajossa vain 6 litraa /100km.

    Öö, etkö juuri äsken argumentoinut pitkään ja hartaasti miten Suomessa on liian halpaa ajella käytetyllä autolla??
     
  11. Laamanator

    Laamanator Eversti

    Liittynyt:
    21.04.2013
    Viestejä:
    1,738
    Tykkäykset:
    3,182
    Pisteet:
    316
    Yksi voimakkaan periaatteellinen vaihtoehto olisi tosiaan tuloerojen hyväksyminen, kokonaisveroasteen alentaminen ja ns. hyvinvointivaltion raunioiden lopullinen alasajaminen.

    Kaikkien ei siinä tapauksessa tietenkään tarvitse ajaa autolla, vaan köyhät kävelkööt. Silloin muutoksen jälkeen edelleen keskiluokkaisen asemansa säilyttämään kykenevällä kansanosalla olisi ostovoiman parantuessa todennäköisesti mahdollisuus uuden tai uudehkon auton ostamiseen, jolloin sen viiden tonnin primulankin voisi ostaa jo vaikka kuukauden nettotuloilla.
     
  12. skärdis

    skärdis Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    22.04.2010
    Viestejä:
    3,651
    Tykkäykset:
    4,023
    Pisteet:
    1,286
    Älä minua syytä. Kerroinpahan vaan mitä tuleman pitää.

    Minähän olen autoveron poistamiseksi tapellut jo reilut 10 vuotta ja olen vakaasti sitä mieltä, että se täytyy poistaa. Tunnustan tosin senkin, että päästötavoitteiden ja valtion kroonisen rahapulan vuoksi ei ole realistista odottaa, että autovero vain poistuisi, eikä tilalle tulisi mitään rahastusmalleja. Niin ei tule käymään.

    Se on sitten oma valinta, jotta vaatiiko ego Hummerin vai kelpaako jokin pölynimuri. Nythän patteriautojen valikoima alkaa näyttämään jo ihan hyvältä ja niissä on ilahduttavan vähän autoveroakin. T8 Volvot, e-Bemarit, Teslat, jne.
     
  13. fulcrum

    fulcrum Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    20.05.2010
    Viestejä:
    4,769
    Tykkäykset:
    3,659
    Pisteet:
    1,286
    Osa ongelmaa näyttää olevan se että autoveron poistosta on tullut monelle valkoinen valas joka täytyy saada, maksoi mitä maksoi. Bernerin malli luultavasti tulisi kansantaloudelle kalliimmaksi kuin nykyinen mutta sama se sille jos autovero poistuu~!!
     
  14. skärdis

    skärdis Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    22.04.2010
    Viestejä:
    3,651
    Tykkäykset:
    4,023
    Pisteet:
    1,286
    Mitään tuollaista ei ole näköpiirissä ja hyvä niin. Ei kai autoilun verotuksessa nyt sentään noin vakavien asioiden parissa olla?

    Mitäs jos kerrot omat näkemyksesi siitä, miten 40 %:n päästöleikkaukset liikenteeseen hoidettaisiin? Siis niin, että riittävän vähävaraiset vapautettaisiin maksuista?
     
    yrjö tykkäsi tästä.
  15. skärdis

    skärdis Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    22.04.2010
    Viestejä:
    3,651
    Tykkäykset:
    4,023
    Pisteet:
    1,286
    Ei tule mitään Bernerin Liikenneverkko Oy:tä.

    Jotain niille ongelmille on kuitenkin tehtävä. Tuskin kukaan vielä tietää mitä, mutta asiaa tuntevat tietävät pinnalla olevan vaihtoehtoja juurikin Liikenneviraston itsenäisestä asemasta, jolloin liikenneverkkoyhtiö olisi valtion viranomainen. Toinen ajatus on kantateiden ja sitä pienempien teiden siirtäminen uusiin maakuntiin. Jostakin niidenkin on rahansa siten kaivettava. Varmasti muitakin ideoita löytyy.

    Bernerin Liikenneverkon alas ampuminen ei mitenkään ratkaissut saati poistanut niitä ongelmia joihin sillä yritettiin vastata.

    - Liikenteen päästöjen raju leikkaaminen
    - Autokannan uudistaminen vähäpäästöiseksi
    - Sähköautojen ja muiden kevyesti verotettujen käyttövoimien tulo (näiden autoverotkin ovat jo nyt erittäin pienet)
    - Korjausvelan rahoittaminen
    - jne.

    Jos katsoit toissa aamuna aamutv:tä, niin siellä Soinikin vannoi, että näihin kysymyksiin haetaan vastaukset hallituksen yhteistyöllä vastaukset pikapikaa ja uudistus tehdään vielä tämän hallituksen toimesta.

    Voimme olla varmoja, että tästä uudesta himmelistä ei sitten valmisteluvaihessa kansalta kysytä yhtään mitään. Yhtenä päivänä hallitus pitää tiedotustilaisuuden ja kertoo muutoksen tulevan voimaan per heti. Valitusoikeutta ei ole.
     
    yrjö tykkäsi tästä.
  16. Laamanator

    Laamanator Eversti

    Liittynyt:
    21.04.2013
    Viestejä:
    1,738
    Tykkäykset:
    3,182
    Pisteet:
    316
    Suomen osuus ja vaikutusmahdollisuudet väitetyssä "ilmastonmuutoksessa" ovat niin marginaaliset, ettei mitään päästöleikkauksia tarvita. Todelliset ratkaisut tehdään muualla eikä Suomen tule ottaa mitään turhia taloudellisia rasitteita tästä hurskastelusta.

    Aivan sama, mitä meistä tämän vuoksi muualla ajatellaan, tai jos "joissakin pöydissä" on aikaisempaa kiusallisempaa istua juomassa veronmaksajien kustantamaa lattea ja syömässä kampaviineriä.
     
    Sarek1 ja ResAu tykkäsivät tästä.
  17. skärdis

    skärdis Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    22.04.2010
    Viestejä:
    3,651
    Tykkäykset:
    4,023
    Pisteet:
    1,286
    Kyllä kyllä, mutta minkäs me sille mahdamme? Sovittu mikä sovittu, ja suomalaiset pitävät sopimuksensa.

    Kannattaa muistaa, että se oli sentään kepun, persujen ja kokoomuksen muodostama hallitus, joka meni ilmastosopimukseen sitoutumaan.

    Vai luuleeko joku, että punavihreä hallitus olisi jättänyt sitoutumatta tai menisi kaatamaan sopua? Enpä usko..
     
    yrjö tykkäsi tästä.
  18. Viljami

    Viljami Kersantti

    Liittynyt:
    19.03.2014
    Viestejä:
    124
    Tykkäykset:
    220
    Pisteet:
    16
     
    TBman tykkäsi tästä.
  19. Laamanator

    Laamanator Eversti

    Liittynyt:
    21.04.2013
    Viestejä:
    1,738
    Tykkäykset:
    3,182
    Pisteet:
    316
    Suomi pitää sopimuksensa ja suomalaiset tulevat siitä kalliisti maksamaan. Aika lyhytnäköistä typerää touhua varsinkin tässä taloudellisessa tilanteessa, mikä ei ainakaan lisää uskoa ja luottamusta päättäjien toimintakykyyn.
     
  20. YliKoo

    YliKoo Kenraali Lahjoittaja

    Liittynyt:
    25.08.2014
    Viestejä:
    2,743
    Tykkäykset:
    4,858
    Pisteet:
    636
    Valtion ja maakuntien (toistaiseksi) omistama yritys joka omistaa tiet, vuokraa käyttöoikeudet operaattoreille jotka luovat palveluja.

    Pelkäänpä että operaattoreiden tarjoukset ovat sellaisia joista ei voi kieltäytyä. Valtio ottaa liikenteestä joka tapauksessa omansa ja sen lisäksi saamme kylkiäisinä maksaa palveluista, joita ilman voisimme ehkä elää. Sivutuotteena saamme autoihin seurantalaitteet joihin poliisi ennen pitkää iskee kyntensä ja sakkolaput ovat jo kotona odottamassa.

    Bernerin tarkoitus on luoda rahastusautomaatti yrityksille. Hienosti hän laittoi myrkyn päälle sanan "autovero" jotta kansa nielisi tämän tulonsiirron. Välivaiheessa yhteiskunta vielä omistaa tiet, kun velka on taas tapissa niin pääväylät myydään budjetin tilkkeeksi.
     
    Sarek1, Laamanator ja Tähystäjä tykkäsivät tästä.
  21. yrjö

    yrjö Kenraali

    Liittynyt:
    29.01.2012
    Viestejä:
    2,468
    Tykkäykset:
    2,725
    Pisteet:
    636
    Kuten jo sanoin, niin toistan vielä. Tästä on statistikkaa. Vastaat anekdooteilla, että meidänkin mersu jne... Teidän mersu tai päästöhuijaukset ei meinaa isossa kuvassa paljon mitään. Tilasto kertoo, että päästöt ovat vähentyneet. Tilastoissa ja keskiarvoissa yksi mersu sinne tai tänne ei anna mitään yleiskuvaa mistään, yhtä pihiä mersua kohti oli 15 bensa-volvoa joista yksikään ei kulkenut alle 8 litran.

    http://www.ymparisto.fi/fi-FI/Karta...ikenteen_hiilidioksidipaastot_kaantyiv(28643)


    Kyllä argumentoin. Toivon, että näkisin sinultakin niitä.

    Ajaa kyllä, ostaminen on liian kallista ja paljon päästävällä autolla ajaminen halpaa. Osto ja pito on kaksi eri asiaa. Ei se auton osto vielä sitä saastumista aiheuta vaan sen käyttö. Käyttöä tulee ohjata vähentämiseen ja ympäristöystävälliseen mutta ostoa tulee ohjata turvallisten ja ympäristöystävällisten autojen suuntaan. Tässä se sinun rakastamasi autovero ohjaa väärin. Mikä kumma siinä autoverossa on noin ihanaa?

    Kuten sanottu, toi juna meni jo.

    On perusteltu monin eri argumentein, miksi vero tulisi poistaa. Itse esittelet anekdootteja oman 80-luvun mersun kulutuksesta tai siitä mitä automainos ei sanonut ysärillä. Siihen nähden kuinka fiksuja juttuja kirjoittelet useista muista tekniikkajutuista, niin pakko oikein ihmetellä kuinka kummia tässä ketjussa. One trick pony?
     

Jaa tämä sivu