Beirutin satama-alueen tuhoisa räjähdys

Ihan spekulointina heitän, että hessut ja Iran olivat tilanneet ammoniumnitraattilastin Beirutiin, käytettäväksi räjäyttelyyn Libanonissa, Syyriassa ja toisaalta operaatioihin Israelia ja länttä vastaan. Monta räjäytystä vähemmällä päästiin näin, vaikka se pahalta tuntuu. Haririn murhaoikeudenkäynnin tulos ja tämä katastrofi yhdessä ovat toivottavasti Hezbollahille viimeinen naula arkkuun.
No kovin on vähäistä käyttö, jos 2013 on jo lasti tullu.... Veikkaan, että Iran olisi toimittanut ihan kunnon tavaraa ja onkin toimittanut.
 
No kovin on vähäistä käyttö, jos 2013 on jo lasti tullu.... Veikkaan, että Iran olisi toimittanut ihan kunnon tavaraa ja onkin toimittanut.
Olisi ehkä toiminut jonkinmoisena backuppina asevientisaartoa vastaan. Vielä ei ole Iranin asekuljetuksia tiputettu taivaalta, mutta kuka tietää huomisesta?
 
Olisi ehkä toiminut jonkinmoisena backuppina asevientisaartoa vastaan. Vielä ei ole Iranin asekuljetuksia tiputettu taivaalta, mutta kuka tietää huomisesta?
Vaikka AN voi tehdä räjähdettä, niin se on asekäytössä aika onnetonta. Koska se pitäisi saada vielä kohteeseen, sitä ei voi valaa kranaatteihin yms. Ainut keino on VBIED yms ja sellasella esim Iippoja lähelle pääsy yrittäminen on varma keino päästä neitsyiden luokse, ennen kuin pääsee edes lähellekkään kohdetta.
 
Vaikka AN voi tehdä räjähdettä, niin se on asekäytössä aika onnetonta. Koska se pitäisi saada vielä kohteeseen, sitä ei voi valaa kranaatteihin yms. Ainut keino on VBIED yms ja sellasella esim Iippoja lähelle pääsy yrittäminen on varma keino päästä neitsyiden luokse, ennen kuin pääsee edes lähellekkään kohdetta.
Sitä voi käyttää ansamiinoituksissa Israelin hyökkäyksiä torjuessa ja ohjatessa. Tonnin säkki kohteeseen ja viereen poltto-öljytynnyri...
 
No kovin on vähäistä käyttö, jos 2013 on jo lasti tullu.... Veikkaan, että Iran olisi toimittanut ihan kunnon tavaraa ja onkin toimittanut.

Onkohan lastin omistajasta ollut epäselvyyttä, tuollaisella määrällä on kummiskin joku arvokin.
Lehtien mukaan alunperinhän sitä kuljetti joku moldovalainen alus jonka omisti venäläinen henkilö. ( Eiköhän omistaja ollut oikeasti joku yritys jossain, jonka omisti tämä henkilö). Sitten on puhuttu että alus pysäytettiin Beirutiin. On puhuttu myös konkurssista. Konkurssiin on mennyt ilmeisesti se laivayhtiö? Tälläisessa tilanteessa on mukana siis aluksen lippuvaltiota, yrityksen kotimaata, tavaran tilannutta, tavaran lähettajää, libanonin viranomaisia , laivayhtiön velkojia..... niin ei varmaan ihan selvä keissi ole ollut.
 
Tuo ammoniumnitraatit tuonut laivahan upposi satama-altaaseen joitain vuosia sitten. Hylky näkyy Google Earthissa.

Tuon rähähdyksen myötä yksi satamassa ollut matkustajalaiva kaatui ja ainakin kolmen laivan AIS-lähettimet lakkasivat tööttäämästä aluksen sijaintia taivaalle.
 
Tässä satelliittikuva myös ennen räjähdystä. Tämä vuosi ei ole ollut Libanonille suotuisa. Korona, talouskriisi ja nyt tämä.

800x600.png
 
Pikanttina yksityiskohtana, niin väitetään että räjähdys kuului Kyprokselle asti, jossa myös laivan omistajana 2013 ollut Igor Grechushkin asuu... "Joo, voitte pitää sen lastin..."
 
Katsoo noita kuvia, niin näkee kuinka viljasiilon takana vahingot on pienempiä, mutta sitten taas viljasiillon vastakkaisella puolella isompia. On tainnut heijastua paineaalto kovempana viljasiilosta toiseen suuntaan.
Kuvista näkyvät erilaiset tuhot selittyvät erilaisilla rakennuksilla. Suuripinta-alaiset ja -tilavuuksiset rakennukset joissa on sisällä vähän rakenteita (varastot ym. hallit) ovat luhistuneet. Sen sijaan betoniset asuin- ja toimistorakennukset ovat selviytyneet rungoltaan ehjempänä. Niissä rakenne kestää paremmin painetta ja ikkunat myös päästävät painetta sisäpuolelle. Tuollaisilla peltihalleilla ei oikein ole mahdollisuuksia olla hajoamatta, kun autotkin rutistuivat paineen vaikutuksesta.

Viljasiilolla on tietysti ollut joku vaikutus, mutta se ei ole sellainen mitä aihealueen fysiikkaan (mm. ylikriittisen painesuhteen virtaukset) perehtymätön tulisi ajatelleeksi. Mythbusterssissa oli jakso jossa kokeiltiin erilaisten seinien vaikutusta räjähdykseltä suojautumiseen. Seinämä suojasi painevaikutukselta vain hyvin lähellä.

Satelliittikuvia lisää katsottavaksi:

Google maps kertoo, että Port of Beirut on tilapäisesti suljettu.

Lieneekö räjähdys aiheuttanut hyökyaallon joka kaatoi satamassa (n. 450 m päässä) olleen laivan. Aivan räjähdyksen vieressä olleet laivat pysyivät oikeassa asennossa.
 
Beirutista oli tarkoitus hakea lisää lastia. Grechushkinin käteiset olivat lopussa.

'Floating bomb'

In 2013, the MV Rhosus set off from Batumi, Georgia, destined for Mozambique, according to the vessel's path and the account of its captain Boris Prokoshev.
It was carrying 2,750 metric tons of ammonium nitrate, an industrial chemical commonly used around the world as a fertilizer -- and in explosives for mining.

The Moldovan-flagged ship stopped in Greece to refuel. That's when the ship's owner told the Russian and Ukrainian sailors that he had run out of money and they would have to pick up additional cargo to cover the travel costs -- which led them on a detour to Beirut.

The vessel was owned by a company called Teto Shipping which members of the crew said was owned by Igor Grechushkin, a Khabarovsk businessman who resided in Cyprus.
Once in Beirut, the MV Rhosus was detained by local port authorities due to "gross violations in operating a vessel," unpaid fees to the port, and complaints filed by the Russian and Ukrainian crew , according to the Seafarers' Union of Russia (affiliated with the International Transport Workers' Federation, or ITF), which represented the Russian sailors, told CNN.

It never resumed its journey.

The sailors had been on the ship for 11 months with few supplies, according to Prokoshev. "I wrote to Putin everyday... Eventually we had to sell the fuel and use the money to hire a lawyer because there was not help, the owner did not even provide us with food or water," Prokoshev said in a radio interview with Echo Moscow on Wednesday.

They would eventually abandon the ship. "According to our information, the Russian crew was later repatriated to their homeland... the salaries were not paid," the union told CNN.
"At the time, on board of the dry cargo ship there were particularly dangerous goods -- ammonium nitrate, which the port authorities of Beirut did not allow to unload or transfer to another ship," it added.
In 2014, Mikhail Voytenko, who runs an online publication tracking maritime activity, described the ship as a "floating bomb."

CNN made several unsuccessful attempts to reach Grechushkin on a Cyprus telephone number.

Unheard warnings

According to emails exchanged by Prokoshev and a Beirut-based lawyer Charbel Dagher, who represented the crew in Lebanon, the ammonium nitrate was unloaded in Beirut's port by November 2014 and stored in a hangar.

It was then kept in that hangar for six years, despite repeated warnings from the Director of Lebanese Customs, Badri Daher, of the "extreme danger" that the cargo posed.

But public court documents CNN obtained through the prominent Lebanese human rights activist, Wadih Al-Asmar, reveal that Daher and his predecessor, Merhi, turned to Beirut's courts to help dispose of the dangerous goods multiple times from 2014 onwards.

"In our memos 19320/2014 dated 5/12/2014 and 5/6/2015 [...] we requested that your honor order the responsible Port Authorities to re-export Ammonium Nitrate that was taken off the Rhosus ship and placed in Customs hangar number 12 in Beirut port," Daher wrote in 2017.

At points, he even offered to sell the dangerous cargo to the Lebanese army, according to the court documents, but to no avail.

Daher confirmed to CNN earlier on Wednesday that his office sent "a total of six letters to the legal authorities" but that the authorities never responded to any of their letters.
"The Port Authority should not have allowed the ship to offload the chemicals into the port," he said. "The chemicals were originally going to Mozambique, not Lebanon."

On Wednesday, the Director General of Beirut Port Hassan Kraytem told local television channel OTV: "We stored the material in warehouse number 12 at Beirut port in accordance with a court order. We knew that they were dangerous materials, but not to that extent."

Kraytem too said that the issue of removing the explosive material had been brought up by State Security and Customs -- but that the issue had not been "resolved."

"Customs and State Security sent letters [to the authorities] asking to remove or re-export the explosive materials six years ago, and we have been waiting since then for this issue to be resolved, but to no avail," Kraytem said.

Maintenance was conducted on the warehouse door just hours before the blast on Tuesday, he added. "We were asked to fix a door of the warehouse by State Security and we did that at noon, but what occurred in the afternoon I have no idea," he said.


 
Viimeksi muokattu:
Lieneekö räjähdys aiheuttanut hyökyaallon joka kaatoi satamassa (n. 450 m päässä) olleen laivan. Aivan räjähdyksen vieressä olleet laivat pysyivät oikeassa asennossa.

Kaatui viiveellä eli räjähdys aiheutti pienemmän vuodon. Olisiko paineaalto painanut laiturirakenteita vasten?

edit: kuva räjähdyksen jälkeen:

 
3500.jpg


6720.jpg



 
Back
Top