Convoy Finland tapahtuma

Kyllä Sanna ja kumppanit ovat tuhat kertaa parempia hallituksessa kuin tuo örveltävä sakki olisi.

Kansa ansaitsee sellaisen hallituksen kuin mitä se ansaitsee. Tiedä häntä mitä pahaa me ollaan tehty viimeset 10 vuotta :ROFLMAO:



Kyllä minuakin tympii dieselin hinta. Ja osa sivubisneksistä on ollut seis koronan ajan.

Oliko se @skärdis joka sanoi viksusti, että evoluutiossa on pärjänneet ne ihmislajit, jotka ovat osanneet sopeutua muuttuviin tilanteisiin.

Ite en ole vielä keksinyt diesel-kriisini oikein mitään keinoa. Mutta olen lisännyt ulkoliikuntaa. Kauppaan kävellen eikä autolla.

Sivubisneksien talous vaikutukset korvasin sillä, että aloin opettamaan alan hommia ammattikoulussa. Ja sieltä tuntuu olevan kokoajan lisää kassavirtaa tulossa.


Enkä ole mikään evoluution huippu.
 
Hinausta ei ole olemassa, on vain lähi- tai varastosiirto :)
Öhö öhö. Ei ole olemassa hinausautoja, on vain lähi- ja varastoautoja?

Poliisi ei voi määrätä siirron tyyppiä. Siirron suorittaa aina kunta, paitsi poliisilla oikeus jos välitön vaara, onnettomuudet.
Mites Poliisilaki 2 luku 11 pykälä? Siinä ei puhuta mitään välittömästä vaarasta eikä onnettomuuksista, vaan poliisille kuuluvan tehtävän suorittamisesta.

Väärin pysäköitynä alkaa sitten tapahtumaan. Aiemmin mainitsemani syyt eivät ole teoriassakaan syitä joiden takia poliisi siirrättäisi auton varastoon, koska poliisi ei päätä siirron tyyppiä.
Jännä, että poliisi kuitenkin varsin usein päättää siirron tyypin ja määränpään. Mutta se on totta, että poliisi ei juurikaan siirrätä autoja varastoon, vaikka toki näinkin voi tehdä - ja päättää että auto siirretään varastoon.
 
Sitkeimmät aikovat jatkaa keskiviikkoon asti mikäli turnauskestävyyttä löytyy. Tämän porukan ei ilmeisesti tarvitse murehtia ja kantaa huolta mm. sellaisista arkielämän rasitteista kuten töissä käymisestä.

 
Niin Helsingissä oli käynnissä joku kaupunkisotaharjoitus tms, josta paluukuljetus oli järjestetty olikohan Musiikitalolta. Bussin lähtöpaikkaa ei voinut kamalasti muuttaa, koska kaikille varusmiehille ei olisi välttämättä saatu sanaa. Lähtöpaikkaa muutettiin pikkuisen, ja paikalle saapuneille kerrottiin uusi lähtöpaikka, mutta kyllä siellä taisi jonkin verran varusmiehiä pyöriä.
Tapani mukaan myöhässä, mutta... Perjantaina bussi toi Kiasmalle Vekaran lomalaisia vähän ennen iltaseitsemää. Siitäkin on tullut varusmiehiä pelipaikan tuntumaan.

edit: lisätty Perjantaina
 
Viimeksi muokattu:
Öhö öhö. Ei ole olemassa hinausautoja, on vain lähi- ja varastoautoja?


Mites Poliisilaki 2 luku 11 pykälä? Siinä ei puhuta mitään välittömästä vaarasta eikä onnettomuuksista, vaan poliisille kuuluvan tehtävän suorittamisesta.


Jännä, että poliisi kuitenkin varsin usein päättää siirron tyypin ja määränpään. Mutta se on totta, että poliisi ei juurikaan siirrätä autoja varastoon, vaikka toki näinkin voi tehdä - ja päättää että auto siirretään varastoon.
missään noissa pykälistä ei puhuta hinauksesta, vaan pelkästään siirtämisestä, siirrosta, lähi- sekä varastosiirrosta. Kansankielellä hinaus. Sä puhut hinauksesta ja varastosiirrosta ja lähisiirrosta samassa lauseessa ja miten poliisi määrää jne - halusin selventää termejä koska menee näemmä sekaisin, öhö öhö.

Poliisilain pykälä on varmasti tässäkin käyttökelpoinen kun tehtävä päällä, mutta pääasiassa tuo koskee pysäytysoikeutta, käskytystä ”siirrä ajoneuvo pois” tai esim auton siirtämistä kaistalta pois rattijuopon pidätyksen jälkeen. Päälle tutkinnallisista syyt ja ajamisen jatkamisen estäminen jne. Varmasti voidaan tulkita tähänkin käyväksi?

Mua kiinnostais mistä sä revit tuon ”poliisi määrää minne auto siirretään”-keksinnön? Poislukien tutkinnalliset syyt joissa auto lähtee tutkinnan hoiviin ja tilanteet joissa poliisilla on esim virta-avain, vastuu auton siirtämisestä on tienpitoviranomaisella = kaupungilla ja heidän virkamies päättää minne se viedään.

Aivan päivänselvää on, että sekä siirronvalvoja (Hki kaupunki) että poliisi ovat ihmisiä, keskustelevat keskenään ja käyttävät järkeään, mutta jos autosta on verot perässä, renkaat puhki ja lasit sisässä, poliisi voi haluta sen vaikka pressanlinnan portille mutta kaupungin siirronvalvoja päättää minne auto viedään, todennäköisimmin varastosiirtona Tattarisuolle.

Tää on lähtenyt ihan käsittämättömäksi vääntämiseksi, enkä ymmärrä miksi? Mä toimin näiden asioiden parissa viikottain, ja vastaan on tullut mm seuraava:
- meillä katualuelupa
- kaksi autoa risteysalueella parkissa
- merkittävää haittaa liikenteelle ja meidän työskentelylle (ei vaikuta poliisin toimintaan)
- poliisipartio toteaa tilanteen, tilaa siirronvalvojan + hinausauton
- siirronvalvoja saapuu
- eka auto lähisiirtona korttelin päähän
- toisessa autossa leima pitkänä, siirronvalvoja toteaa vievänsä varastoon
- poliisi toteaa ”kaupunki vastuullisena päättää, meille riittää kunhan lähtee risteysalueelta”
- hinausauto poistuu auto perässään, poliisipartio on toimittanut siirron viipymättä ja nostaa kytkintä tyytyväisenä
- life goes on

EDIT: korjattu nimimerkkisekaannuksesta johtuen
 
Viimeksi muokattu:
missään noissa pykälistä ei puhuta hinauksesta, vaan pelkästään siirtämisestä, siirrosta, lähi- sekä varastosiirrosta. Kansankielellä hinaus. Sä puhut hinauksesta ja varastosiirrosta ja lähisiirrosta samassa lauseessa ja miten poliisi määrää jne - halusin selventää termejä koska menee näemmä sekaisin, öhö öhö.
Tässä käytetään puhekielisiä ilmauksia, koska tässä keskustellaan puhekielellä. Jos haluat keskustella lakitermeistä, niin voit etsiä sellaisen keskustelukumppanin jota kiinnostaa.

Poliisilain pykälä on varmasti tässäkin käyttökelpoinen kun tehtävä päällä, mutta pääasiassa tuo koskee pysäytysoikeutta, käskytystä ”siirrä ajoneuvo pois” tai esim auton siirtämistä kaistalta pois rattijuopon pidätyksen jälkeen. Päälle tutkinnallisista syyt ja ajamisen jatkamisen estäminen jne. Varmasti voidaan tulkita tähänkin käyväksi?
Niin, siinä puhutaan poliisin tehtävästä. Ei rajata mitään pois. Varmasti nuo sinun esittämäsi tilanteet ovat yleisiä.

Mua kiinnostais mistä sä revit tuon ”poliisi määrää minne auto siirretään”-keksinnön? Poislukien tutkinnalliset syyt joissa auto lähtee tutkinnan hoiviin ja tilanteet joissa poliisilla on esim virta-avain, vastuu auton siirtämisestä on tienpitoviranomaisella = kaupungilla ja heidän virkamies päättää minne se viedään.
Revin sen ihan käytännön elämästä ja siitä, miten poliisi toimii tehtävillä.

Jos poliisi määrää auton siirrettäväksi esim. Tutkinnallisista syistä poliisilaitoksen pihaan tms säilytyspaikkaan eikä tienpitoviranomainen ole asiassa millään tavalla mukana, niin eikö poliisi silloin määrää, mihin auto siirretään? Noin esimerkiksi. Tai jos poliisi tilaa sopimustoimittajalta katua tukkivan auton siirtämiseksi hinausauton ja sanoo kuskille, että siirrä se tuohon, niin eikö poliisi silloin ole se joka määrää mihin auto siirretään, eikä joku kaupungin viskaali joka ei edes tiedä että mitään tällaista on käynnissä. En ole väittänyt, että poliisi olisi se nimenomainen taho, joka ainoana voi tehdä päätöksen, vaan että myös poliisi voi hinauttaa* auton pois ja päättää, mihin se siirretään.

* Käytin tarkoituksella puhekielistä ilmaisua koska ei kiinnosta kikkailla termeillä.

Tää on lähtenyt nyt sun fantasiointisyyttelystä ihan käsittämättömäksi vääntämiseksi, enkä ymmärrä miksi?
Aika erikoinen tyyli suhtautua keskusteluun. Missä tällaista "fantasiontisyyttelyä" esiintyy; voitko vaikka lainata keskustelusta sellaisen kohdan?
 
33cf61c85ed21b6e.jpg
 
Tässä käytetään puhekielisiä ilmauksia, koska tässä keskustellaan puhekielellä. Jos haluat keskustella lakitermeistä, niin voit etsiä sellaisen keskustelukumppanin jota kiinnostaa.

Niin, siinä puhutaan poliisin tehtävästä. Ei rajata mitään pois. Varmasti nuo sinun esittämäsi tilanteet ovat yleisiä.

Revin sen ihan käytännön elämästä ja siitä, miten poliisi toimii tehtävillä.

Jos poliisi määrää auton siirrettäväksi esim. Tutkinnallisista syistä poliisilaitoksen pihaan tms säilytyspaikkaan eikä tienpitoviranomainen ole asiassa millään tavalla mukana, niin eikö poliisi silloin määrää, mihin auto siirretään? Noin esimerkiksi. Tai jos poliisi tilaa sopimustoimittajalta katua tukkivan auton siirtämiseksi hinausauton ja sanoo kuskille, että siirrä se tuohon, niin eikö poliisi silloin ole se joka määrää mihin auto siirretään, eikä joku kaupungin viskaali joka ei edes tiedä että mitään tällaista on käynnissä. En ole väittänyt, että poliisi olisi se nimenomainen taho, joka ainoana voi tehdä päätöksen, vaan että myös poliisi voi hinauttaa* auton pois ja päättää, mihin se siirretään.

* Käytin tarkoituksella puhekielistä ilmaisua koska ei kiinnosta kikkailla termeillä.

Aika erikoinen tyyli suhtautua keskusteluun. Missä tällaista "fantasiontisyyttelyä" esiintyy; voitko vaikka lainata keskustelusta sellaisen kohdan?
Sä käytit tuolla aikaisemmin puhekieltä ja pykälätermejä sekaisin samassa lauseessa. Jos et halua keskustella lakitermein, ethän käytä niitä. Tai ainakaan vinoile kun joku yrittää selventää asiaa. Tää on sellainen clusterfuck-viidakko kaupunginkin väelle, että ovat todella varovaisia miten muotoilevat lauseet ja termit, joten kansankielen ja lakikielen sekoittaminen voi hämmentää tilannetta entisestään.

Poliisin tehtävähän on suoritettu siinä vaiheessa kun se siirrettävä auto on hinausauton hallussa - haitta tai vaara loppuu kun auto ei ole enää haittana ja auto siirtyy tienpitäjän vastuulle? Eikö? Aikaisemmin totesin, että jos tutkinnalliset syyt rajataan pois, ei ole rikosta vaan pelkkä rike, poliisi ei määrää eikä niitä edes kiinnosta määrätä minne se auto siirtyy - kunhan se siirtyy. Tutkinnalliset syyt on sit eri asia ja poliisi määrää, mutta silloinhan se auto ei menekään kunnan varastoon tai 100m päähän torille, kuten tässä tapauksessa.

Poliisi varmastikin tilaakin sopimustoimittajalta, mutta jos kyseessä ei ole rikos eli auto lähde tutkintaan, on siirrossa oltava kaupungin edustaja eli siirronvalvoja mukana. Jos omia työalueita täytyy tyhjentää, mä en tilaa hinausautoa vaan siirronvalvojan joka tilaa hinausauton. Kaupungin parkkipirkko eli pysäköinninvalvoja ei tilaa hinausautoa, vaan siirronvalvojan joka tilaa hinausauton. Kaupungin pysäköinnintarkastaja sen sijaan voi toimia siirronvalvojana ja soittaa suoraan hinausauton. Tässä on mahdollisesti tilattu siirronvalvoja etukäteen jotta hinaus on saatavilla virka-ajan ulkopuolella ilman päivystysodottelua. Minäkin saan etukäteen tilaamalla siirronvalvojan paikalle vaikka la-su välisenä yönä klo 4.15 jos työlupa sitä edellyttää.

Kaikissa papereissa ja luvissa kielletään tilaamasta omatoimisesti hinausta, kaikki on tehtävä siirronvalvojan kautta koska tienpitäjän vastuu. Siirronvalvoja kulkee 90% tapauksista hinausauton mukana ja toimii kuljettajan työparina. 10% kerroista tulee omalla autollaan mm. usean paikan ja useamman hinausauton kanssa toimiessa. Se onko esim. viikonloppuöiden päivystystapauksissa kyseessä alihankkijana toimivan hinausauton kuski joka toimii vs. siirronvalvojana on asia johon en osaa vastausta antaa, mutta yllättyisin kovasti jos näin olisi - vastaavaksi virkamieheksi pääsisi aika kevyesti...

Perjantai-illan tapauksessa siellä on ollut pysäköinnintarkastajia siirronvalvojan roolissa, eli kaupungin vastuulla on menty. Normaalisti toimivat 7.00-18.00 aikana, eli tässäkin on nyt merkittävä haitta poistettu viipymättä. Kuten totesin aikaisemmin, siirronvalvojat käyttävät pelisilmää ja jopa venyttävät pykäliä ratkoessaan tilanteita. Poliisi ei kuitenkaan voi antaa käskyä siirtää niitä autoja torialueelle tms, koska silloin kaupungin virkamies toimisi pykäliä vastaan. Poliisi voi todeta ja on varmasti todennutkin, että "meidän puolesta vaikka tuohon torille" ja siirtyä tähystelemään kuollutta lokkia taivaalta samalla kun ongelma ratkotaan vaikkakin vähän lakia taivuttaen.

Fantasioinnin osalta esitän vilpittömät pahoittelut, meni nimimerkit sekaisin.
 
Sä käytit tuolla aikaisemmin puhekieltä ja pykälätermejä sekaisin samassa lauseessa. Jos et halua keskustella lakitermein, ethän käytä niitä. Tai ainakaan vinoile kun joku yrittää selventää asiaa. Tää on sellainen clusterfuck-viidakko kaupunginkin väelle, että ovat todella varovaisia miten muotoilevat lauseet ja termit, joten kansankielen ja lakikielen sekoittaminen voi hämmentää tilannetta entisestään.

Poliisin tehtävähän on suoritettu siinä vaiheessa kun se siirrettävä auto on hinausauton hallussa - haitta tai vaara loppuu kun auto ei ole enää haittana ja auto siirtyy tienpitäjän vastuulle? Eikö? Aikaisemmin totesin, että jos tutkinnalliset syyt rajataan pois, ei ole rikosta vaan pelkkä rike, poliisi ei määrää eikä niitä edes kiinnosta määrätä minne se auto siirtyy - kunhan se siirtyy. Tutkinnalliset syyt on sit eri asia ja poliisi määrää, mutta silloinhan se auto ei menekään kunnan varastoon tai 100m päähän torille, kuten tässä tapauksessa.

Poliisi varmastikin tilaakin sopimustoimittajalta, mutta jos kyseessä ei ole rikos eli auto lähde tutkintaan, on siirrossa oltava kaupungin edustaja eli siirronvalvoja mukana. Jos omia työalueita täytyy tyhjentää, mä en tilaa hinausautoa vaan siirronvalvojan joka tilaa hinausauton. Kaupungin parkkipirkko eli pysäköinninvalvoja ei tilaa hinausautoa, vaan siirronvalvojan joka tilaa hinausauton. Kaupungin pysäköinnintarkastaja sen sijaan voi toimia siirronvalvojana ja soittaa suoraan hinausauton. Tässä on mahdollisesti tilattu siirronvalvoja etukäteen jotta hinaus on saatavilla virka-ajan ulkopuolella ilman päivystysodottelua. Minäkin saan etukäteen tilaamalla siirronvalvojan paikalle vaikka la-su välisenä yönä klo 4.15 jos työlupa sitä edellyttää.

Kaikissa papereissa ja luvissa kielletään tilaamasta omatoimisesti hinausta, kaikki on tehtävä siirronvalvojan kautta koska tienpitäjän vastuu. Siirronvalvoja kulkee 90% tapauksista hinausauton mukana ja toimii kuljettajan työparina. 10% kerroista tulee omalla autollaan mm. usean paikan ja useamman hinausauton kanssa toimiessa. Se onko esim. viikonloppuöiden päivystystapauksissa kyseessä alihankkijana toimivan hinausauton kuski joka toimii vs. siirronvalvojana on asia johon en osaa vastausta antaa, mutta yllättyisin kovasti jos näin olisi - vastaavaksi virkamieheksi pääsisi aika kevyesti...

Perjantai-illan tapauksessa siellä on ollut pysäköinnintarkastajia siirronvalvojan roolissa, eli kaupungin vastuulla on menty. Normaalisti toimivat 7.00-18.00 aikana, eli tässäkin on nyt merkittävä haitta poistettu viipymättä. Kuten totesin aikaisemmin, siirronvalvojat käyttävät pelisilmää ja jopa venyttävät pykäliä ratkoessaan tilanteita. Poliisi ei kuitenkaan voi antaa käskyä siirtää niitä autoja torialueelle tms, koska silloin kaupungin virkamies toimisi pykäliä vastaan. Poliisi voi todeta ja on varmasti todennutkin, että "meidän puolesta vaikka tuohon torille" ja siirtyä tähystelemään kuollutta lokkia taivaalta samalla kun ongelma ratkotaan vaikkakin vähän lakia taivuttaen.

Fantasioinnin osalta esitän vilpittömät pahoittelut, meni nimimerkit sekaisin.
Foorumille voisi perustaa viestiketjun: "Pilkunviilaajat" joissa tämäntasoiset keskustelut voisi käydä, ei näitä jaksa lukea kuin alan ammattilaiset.
 
Sä käytit tuolla aikaisemmin puhekieltä ja pykälätermejä sekaisin samassa lauseessa. Jos et halua keskustella lakitermein, ethän käytä niitä. Tai ainakaan vinoile kun joku yrittää selventää asiaa. Tää on sellainen clusterfuck-viidakko kaupunginkin väelle, että ovat todella varovaisia miten muotoilevat lauseet ja termit, joten kansankielen ja lakikielen sekoittaminen voi hämmentää tilannetta entisestään.

Poliisin tehtävähän on suoritettu siinä vaiheessa kun se siirrettävä auto on hinausauton hallussa - haitta tai vaara loppuu kun auto ei ole enää haittana ja auto siirtyy tienpitäjän vastuulle? Eikö? Aikaisemmin totesin, että jos tutkinnalliset syyt rajataan pois, ei ole rikosta vaan pelkkä rike, poliisi ei määrää eikä niitä edes kiinnosta määrätä minne se auto siirtyy - kunhan se siirtyy. Tutkinnalliset syyt on sit eri asia ja poliisi määrää, mutta silloinhan se auto ei menekään kunnan varastoon tai 100m päähän torille, kuten tässä tapauksessa.

Poliisi varmastikin tilaakin sopimustoimittajalta, mutta jos kyseessä ei ole rikos eli auto lähde tutkintaan, on siirrossa oltava kaupungin edustaja eli siirronvalvoja mukana. Jos omia työalueita täytyy tyhjentää, mä en tilaa hinausautoa vaan siirronvalvojan joka tilaa hinausauton. Kaupungin parkkipirkko eli pysäköinninvalvoja ei tilaa hinausautoa, vaan siirronvalvojan joka tilaa hinausauton. Kaupungin pysäköinnintarkastaja sen sijaan voi toimia siirronvalvojana ja soittaa suoraan hinausauton. Tässä on mahdollisesti tilattu siirronvalvoja etukäteen jotta hinaus on saatavilla virka-ajan ulkopuolella ilman päivystysodottelua. Minäkin saan etukäteen tilaamalla siirronvalvojan paikalle vaikka la-su välisenä yönä klo 4.15 jos työlupa sitä edellyttää.

Kaikissa papereissa ja luvissa kielletään tilaamasta omatoimisesti hinausta, kaikki on tehtävä siirronvalvojan kautta koska tienpitäjän vastuu. Siirronvalvoja kulkee 90% tapauksista hinausauton mukana ja toimii kuljettajan työparina. 10% kerroista tulee omalla autollaan mm. usean paikan ja useamman hinausauton kanssa toimiessa. Se onko esim. viikonloppuöiden päivystystapauksissa kyseessä alihankkijana toimivan hinausauton kuski joka toimii vs. siirronvalvojana on asia johon en osaa vastausta antaa, mutta yllättyisin kovasti jos näin olisi - vastaavaksi virkamieheksi pääsisi aika kevyesti...

Perjantai-illan tapauksessa siellä on ollut pysäköinnintarkastajia siirronvalvojan roolissa, eli kaupungin vastuulla on menty. Normaalisti toimivat 7.00-18.00 aikana, eli tässäkin on nyt merkittävä haitta poistettu viipymättä. Kuten totesin aikaisemmin, siirronvalvojat käyttävät pelisilmää ja jopa venyttävät pykäliä ratkoessaan tilanteita. Poliisi ei kuitenkaan voi antaa käskyä siirtää niitä autoja torialueelle tms, koska silloin kaupungin virkamies toimisi pykäliä vastaan. Poliisi voi todeta ja on varmasti todennutkin, että "meidän puolesta vaikka tuohon torille" ja siirtyä tähystelemään kuollutta lokkia taivaalta samalla kun ongelma ratkotaan vaikkakin vähän lakia taivuttaen.

Fantasioinnin osalta esitän vilpittömät pahoittelut, meni nimimerkit sekaisin.
Samaa mieltä kuin jäsen @aab tuossa yllä, mutta lyhyesti:

Ok, jos sinne puhekieliseen keskusteluun - jota käyvät muut kuin lainoppineet - pujahtaa joku lakitermi sekaan, ei se kuitenkaan tee keskustelusta lakiteknistä eikä keskustelun tarvitse olla niin virallisluonteista. Varsinkin keskustelun alusta huomioiden.

Mutta joo. Itse en muista ikinä kuulleeni että esim poliisin pitäisi kutsua paikalle siirronvalvoja, en muista tällaista ohjeistusta/määräystä mistään lukeneeni enkä muista nähneeni että hinausauton mukana olisi tullut ketään muuta kuin sen hinurin kuljettaja, joka kaiken lisäksi kysyy poliisilta että mihin auto viedään. Tämä oli aivan uusi asia; tulisi mieleen että kyseessä on joku kaupungin oma ohjeistus.

Oleellista tässä keskustelussa varsinkin tämän ketjun kontekstissa on, että poliisi voi siirrättää autoja, eikä se siirto automaattisesti ole minnekään varastoon. Esim tuolloin Convoyhin liittyen, kun poliisi rikkoi autoista laseja niin niitä autoja ei voinut jättää kadulle, vaan ne siirrettiin varastoon. Uskallan väittää, että poliisi oli vastuussa ja poliisi päätti mihin autot siirretään, mutta uskon myös että tätä ketjua ei kannata enää spämmätä aiheella joka ei varmastikaan ketään kiinnosta.
 
Back
Top