Diisseli auton osto

Niin, tästä käyttövoimasta:
Diesel-citymaasturi alla, kulkee vähällä ja olen kokonaisuuteen tyytyväinen. Vuotuinen käyttövoimavero syletyttää, varsinkin pumppuhinnan ollessa kalliimpi bensaan verrattuna. En kuitenkaan taida lähteä vaihtamaan, kun pääomalle pakko laskea korkoa (oli se sitten rahoitusta tai sijoituksen purkua) eikä tuon nykyisen vaihtoarvo taida olla odotuksieni mukainen.
Tuo pääomakulu varsinkin tällaisena aikana kun maailma vähän myllertää niin itse vierastaisin että 50.000 seisoisi pihassa kiinni autossa vs vaikka 15.000 käteisellä ostettu auto pihassa ja loput jemmassa pahan päivän varalle vaikka pankki kovin suopeasti rahoittaisi puuttuvankin osan. Satuin olemaan tuossa puoli vuotta sairaslomalla ja olin kyllä todella tyytyväinen että meillä seisoi käteisellä haettu muutaman tonnin välirahalla päivitetty halpa kakkosauto pihassa tyhjänpanttina sen sijaan että osin rahoituksella ostettu hybridi/sähköpeli huutaisi joka kuukausi rahaa jota Kela maksaa suurituloisellekin palkansaajalle uskomattoman vähän sairaana ollessa.
 
Noissa nelivedoissa (kuten varmasti hyvin olet perillä, laitan tähän jos joku muu ei) on tosi paljon eroja miten ne toimivatja sen takia meille valikoitui nyt taloon 2kpl automaattiaskisia Nissaneita (esim Subaru olisi ollut yksi hyvä vaihtoehto kanssa nelivetonsa suhteen). Niillä on muissakin kuin Pathfinderissa ja Patrollissa maalaiselle tärkeä 2WD-4WD-4WD Lock valitsin jolla nelivedon saa oikeesti jauhamaan hitaalla vaihteella kun pudottaa vielä luistoneston veks hangen läpi pikitien varteen myös tällaisina aamuina kun aura-traktori ei ole käynyt pihassa(enkä ole halunnut herätä viideltä ajamaan mönkijällä paikkoja auki itse). Samanlainen oli MB ML:ssä joka oli mainio peli muuten kuin käyttökuluiltaan, välissä kokeilin Haldex-Skodan mutta en oikein koskaan tykkännyt sen nelivedosta joka välistä oli ja välistä ei neliveto. Esimerkiksi korealaiset nelivedot jänismetsällä osoittautuneet huonoiksi hankiautoiksi kun ykkönen liian pitkä niin pakko ajaa kovaa hangessa = iso riski lipsahtaa ojan puolelle. Mutta tosiaan jos joku hankkimassa nelivetoista autoa lumessa etenemiskyky edellä, kannattaa tosiaan tuolle puolelle antaa arvoa. Sille on eteläisessä Suomessa 10-20 päivää per painoarvoa syrjäseuduilla asujalle. Ei sillä etteikö tuollaisella neliveto Skodalla pärjäisi landellakin jo hyvin (nelivetoisessa on lyhyempi ykkönen manuaaliaskissa kuin etuvetoisessa) mutta siitä on vielä pykälän paremmin pelaaviakin järjestelmiä tarjolla.
Yhden talven oli alla Transporter 4motionilla eli haldex-”nelikkona”. Tottakai vielä DSG-laatikolla ja ympäristö oli sellaista ”no kyllä täällä aura kävi illalla, mutta tuuli kinosti jo metrin vallin”

Kyllä sitä piti ajatella enemmän etuvetona, etenkin kun perään löi kärryn. Kun eturenkaat jo löi tyhjää, auto alkoi vasta pohtimaan takapyörien vedon suunnittelun aloittamisen harkitsemista l. keula upposi jo. Ja DSG antoi oman pikantin mausteensa kun selkeää ”voima peliin n-y-t-NYT” kohtaa ei ollut toisin kuin manuaalilla.

Toinen tupla-turbo-Porteri porsi talven aikana Haldexin ja toinen vislasi siihen malliin että jompikumpi turbo oli valmis. Ja saapuessa kilometrejä oli alle 10tkm… Kivoja laitoksia, mutta kyllä manuaali aidolla nelivedolla olisi ollut oikea valinta.
 
Yhden talven oli alla Transporter 4motionilla eli haldex-”nelikkona”. Tottakai vielä DSG-laatikolla ja ympäristö oli sellaista ”no kyllä täällä aura kävi illalla, mutta tuuli kinosti jo metrin vallin”

Kyllä sitä piti ajatella enemmän etuvetona, etenkin kun perään löi kärryn. Kun eturenkaat jo löi tyhjää, auto alkoi vasta pohtimaan takapyörien vedon suunnittelun aloittamisen harkitsemista l. keula upposi jo. Ja DSG antoi oman pikantin mausteensa kun selkeää ”voima peliin n-y-t-NYT” kohtaa ei ollut toisin kuin manuaalilla.

Toinen tupla-turbo-Porteri porsi talven aikana Haldexin ja toinen vislasi siihen malliin että jompikumpi turbo oli valmis. Ja saapuessa kilometrejä oli alle 10tkm… Kivoja laitoksia, mutta kyllä manuaali aidolla nelivedolla olisi ollut oikea valinta.
Haldexeissa on suuri ero sukupolvien välillä. Ensimmäiset kaksi sukupolvea toimivat juuri noin, että etupyörien piti löydä tyhjää (ekassa mallissa puoli kierrosta, toisessa 1/4 kierrosta), ennen kuin takapyörille annettiin voimaa. Uusimissa Haldexeissa ei etupyörien tarvitse sutaista yhtään, kun takapyörille jaetaan voimaa jo pelkästään pidon menetystä ennakoiden. Lisäksi autovalmistajakohtaisesta konfiguraatiosta tietääkseni riippuu, paljonko (uudessa) Haldexissa annetaan aina vakiona voimaa takapyörille. Olen käsittänyt niin, että tyypillinen vakiotaso on 90/10 voimanjako, ja sitten tarpeen mukaan aina 50/50 asti. Asetuksista riippunee sekin, onko liikkeellelähdössä jokin muu kuin vakio voimanjakoprosentti käytössä. Mielestäni tavallinen on, että liikkeelle lähdetään aina 50/50 voimanjaolla, mutta voin olla tässä kyllä väärässäkin.

Kertaakaan en kyllä omassa autossani (jossa viitosmallin Haldex) ole saanut pelkkiä etupyöriä sutimaan missään oloissa vaan auto käyttäytyy siinä mielessä loogisesti. Mutakuoppaan tai umpihankeen en lähtisi omalla autollani kyllä ajamaan, mutta yllättävän paljon tuollainenkin neliveto kyllä on muuten hyödyksi etenkin näin talviaikana. Mutta niinhän se on, että Haldex ja muut vastaavat ovat erinomaisen hyviä lisiä perusautoilijalle, mutta vaikeammissa paikoissa tarvitaan sitten muunlaisia ratkaisuja.

Sitten vielä mahdollisesti joillekin tarpeelliseksi vinkiksi, että Haldex-kuski huolehtii nelivetojärjestelmän öljynvaihdosta määräajoin. Suurin osa ei ole fiksuja, joten käytetyn ostajan kannattaa olla tarkkana huoltohistorian kanssa.

EDIT. En osaa edes kuvitella, miten tympeä DSG on kärrin vetäjälle. Itse ottaisin kärrihommiin aina ja ehdottomasti momentinmuunninlaatikolla olevan auton.
 
Kyllä näillä keleillä oikeat nelivedot viedään käsistä mitä ulkomailta toisi tai tilaisi vaikka Kamuxilta.
Oikeita nelivetoja on Audilla ja Subarulla, Eikä mitään paskaksi meneviä automaatteja. Bensa subarun kurnutus on musiikkia
jos ihastuu boxerin soundiin.
Kovakattoista avoa oikealla nelikko manuaalidiiselillä ei taida Audiltakaan löytää yli 10 v vanhana tai
ainakin mustat ovat harvinaisia.

Minä olen ymmärtänyt että diisselit kestää helposti 500tkm kun on ollut asialliset "ylihuoltoineen " tehty eikä
insinöörin pilaama jo tehtaalta lähtiessä( tyyppivikaisia)
Bmw e 90 nelikko diisselit( 3 litraa) tai Mersun nelikot(ei kuitenkaan 250 cdi) keskoskorimalliin lienevät suht järkevien maineessa jos haluaa ne Dpf:ät
huollettavikseen.
Rospuuttokelin kiesit on eri kuin suvikelin tortun kuskaus kamppeet anopille.
Maavaraa tietty olisi syytä olla tai sitten sen verta vanhempaa kalustoa ettei ole nöpönuukaa puskureiden kanssa pikkuosumien , kunhan pääsee päätyyn asti.
Volkkarin Passatti vanhempana on oikea neliveto jos sopii ajatusmaailman parikymppinen sisäänajettu saksalainen.
Oma talvi suosikkini on a6 2.5 tdi quattro ennen vuotta 98, ruostuuhan se Audikin joskus.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo pääomakulu varsinkin tällaisena aikana kun maailma vähän myllertää niin itse vierastaisin että 50.000 seisoisi pihassa kiinni autossa vs vaikka 15.000 käteisellä ostettu auto pihassa ja loput jemmassa pahan päivän varalle vaikka pankki kovin suopeasti rahoittaisi puuttuvankin osan. Satuin olemaan tuossa puoli vuotta sairaslomalla ja olin kyllä todella tyytyväinen että meillä seisoi käteisellä haettu muutaman tonnin välirahalla päivitetty halpa kakkosauto pihassa tyhjänpanttina sen sijaan että osin rahoituksella ostettu hybridi/sähköpeli huutaisi joka kuukausi rahaa jota Kela maksaa suurituloisellekin palkansaajalle uskomattoman vähän sairaana ollessa.

Toisaalta jos pääomaan kohdistuvaa riskiä miettii, niin sotavaltio lunastaa luultavammin 15 k€ nelivetodieselin kuin 50 k€ töpseliauton. :D (Voi se tietysti ottaa samalla isännänkin... että onko se pääomariski sitten niin olennainen asia enää tuossa tilanteessa.)
 
Noissa nelivedoissa (kuten varmasti hyvin olet perillä, laitan tähän jos joku muu ei) on tosi paljon eroja miten ne toimivatja sen takia meille valikoitui nyt taloon 2kpl automaattiaskisia Nissaneita (esim Subaru olisi ollut yksi hyvä vaihtoehto kanssa nelivetonsa suhteen). Niillä on muissakin kuin Pathfinderissa ja Patrollissa maalaiselle tärkeä 2WD-4WD-4WD Lock valitsin jolla nelivedon saa oikeesti jauhamaan hitaalla vaihteella kun pudottaa vielä luistoneston veks hangen läpi pikitien varteen myös tällaisina aamuina kun aura-traktori ei ole käynyt pihassa(enkä ole halunnut herätä viideltä ajamaan mönkijällä paikkoja auki itse). Samanlainen oli MB ML:ssä joka oli mainio peli muuten kuin käyttökuluiltaan, välissä kokeilin Haldex-Skodan mutta en oikein koskaan tykkännyt sen nelivedosta joka välistä oli ja välistä ei neliveto. Esimerkiksi korealaiset nelivedot jänismetsällä osoittautuneet huonoiksi hankiautoiksi kun ykkönen liian pitkä niin pakko ajaa kovaa hangessa = iso riski lipsahtaa ojan puolelle. Mutta tosiaan jos joku hankkimassa nelivetoista autoa lumessa etenemiskyky edellä, kannattaa tosiaan tuolle puolelle antaa arvoa. Sille on eteläisessä Suomessa 10-20 päivää per painoarvoa syrjäseuduilla asujalle. Ei sillä etteikö tuollaisella neliveto Skodalla pärjäisi landellakin jo hyvin (nelivetoisessa on lyhyempi ykkönen manuaaliaskissa kuin etuvetoisessa) mutta siitä on vielä pykälän paremmin pelaaviakin järjestelmiä tarjolla.

Noinhan se on, että nelivetotekniikoissa on eroja. Ensimmäisellä kotimaisella ei taida olla edes kunnollista erotusta termeille AWD ja 4WD.

Sähköautoista on väitetty, että niillä olisi helppo olla ongelmissa talvella, kun vääntö on tapissaan heti alusta asti. Hieman hillitsee omalta osaltani kiinnostusta vajaavetoisiin sähköautoihin. Jokaisesta nurkasta raapivana sitten varmaan toimii paremmin, etenkin jos toisella akselilla on hieman heikkotehoisempi moottori.
 
Noissa nelivedoissa (kuten varmasti hyvin olet perillä, laitan tähän jos joku muu ei) on tosi paljon eroja miten ne toimivatja sen takia meille valikoitui nyt taloon 2kpl automaattiaskisia Nissaneita (esim Subaru olisi ollut yksi hyvä vaihtoehto kanssa nelivetonsa suhteen). Niillä on muissakin kuin Pathfinderissa ja Patrollissa maalaiselle tärkeä 2WD-4WD-4WD Lock valitsin jolla nelivedon saa oikeesti jauhamaan hitaalla vaihteella kun pudottaa vielä luistoneston veks hangen läpi pikitien varteen myös tällaisina aamuina kun aura-traktori ei ole käynyt pihassa(enkä ole halunnut herätä viideltä ajamaan mönkijällä paikkoja auki itse). Samanlainen oli MB ML:ssä joka oli mainio peli muuten kuin käyttökuluiltaan, välissä kokeilin Haldex-Skodan mutta en oikein koskaan tykkännyt sen nelivedosta joka välistä oli ja välistä ei neliveto. Esimerkiksi korealaiset nelivedot jänismetsällä osoittautuneet huonoiksi hankiautoiksi kun ykkönen liian pitkä niin pakko ajaa kovaa hangessa = iso riski lipsahtaa ojan puolelle. Mutta tosiaan jos joku hankkimassa nelivetoista autoa lumessa etenemiskyky edellä, kannattaa tosiaan tuolle puolelle antaa arvoa. Sille on eteläisessä Suomessa 10-20 päivää per painoarvoa syrjäseuduilla asujalle. Ei sillä etteikö tuollaisella neliveto Skodalla pärjäisi landellakin jo hyvin (nelivetoisessa on lyhyempi ykkönen manuaaliaskissa kuin etuvetoisessa) mutta siitä on vielä pykälän paremmin pelaaviakin järjestelmiä tarjolla.
No kai noista nissaneista alkaa olla jo kampi ja jakopään ongelmat korjattuna näillä kilometreillä.
 
No kai noista nissaneista alkaa olla jo kampi ja jakopään ongelmat korjattuna näillä kilometreillä.
En osaa sanoa, molemmat olleet melko vähävikaisia sen mitä meillä ovat olleet. Se mitä jäänyt mieleen että tuon melko vanhanaikasta teknologiaa olevan 2.5L bensanelarin joka toisessa nokalla pitäisi käydä suunnilleen ydinsodan jälkeenkin mitä kansainvälisiä foorumeita joskus katselin kakkosauton kommentteja, uudempi onkin sitten yhteistyössä Renaultin kanssa tehty ja siinä vaiheessa kun konetilassa on ranskankielisiä varoitustarroja tiedät lähtökohtaisesti jo olevasti ns jännän äärellä. :D
 
Toisaalta jos pääomaan kohdistuvaa riskiä miettii, niin sotavaltio lunastaa luultavammin 15 k€ nelivetodieselin kuin 50 k€ töpseliauton. :D (Voi se tietysti ottaa samalla isännänkin... että onko se pääomariski sitten niin olennainen asia enää tuossa tilanteessa.)
Sijoituksen pitää olla sellainen, että tietää mitkä autot otetaan:cool:, osaa olla erossa.
 
Sijoituksen pitää olla sellainen, että tietää mitkä autot otetaan:cool:, osaa olla erossa.

Onhan tuota avattu aiemmin julkisuudessa henkilöautojen osalta. Yleinen merkki, maastokelpoinen ja kuljetuskykyinen, ikäsuositus enintään 7 vuotta (mutta varmaan tuostakin vähän joustetaan tilanteenmukaisesti, jos on muutoin hyvät ominaisuudet autolla). Raskaassa kalustossa ei ole vastaavia rajauksia.

Jos omaani tullaan hakemaan, niin tilanne on kyllä jo todella paha. :D Luultavasti siinä vaiheessa on käytetty atomiaseita ja uudemmat autot ovat sanoneet sopimuksen irti. Vaikka on tuossakin jo elektroniikkaa, mutta vähemmän kuin uusissa autoissa.
 
Haldexeissa on suuri ero sukupolvien välillä. Ensimmäiset kaksi sukupolvea toimivat juuri noin, että etupyörien piti löydä tyhjää (ekassa mallissa puoli kierrosta, toisessa 1/4 kierrosta), ennen kuin takapyörille annettiin voimaa. Uusimissa Haldexeissa ei etupyörien tarvitse sutaista yhtään, kun takapyörille jaetaan voimaa jo pelkästään pidon menetystä ennakoiden. Lisäksi autovalmistajakohtaisesta konfiguraatiosta tietääkseni riippuu, paljonko (uudessa) Haldexissa annetaan aina vakiona voimaa takapyörille. Olen käsittänyt niin, että tyypillinen vakiotaso on 90/10 voimanjako, ja sitten tarpeen mukaan aina 50/50 asti. Asetuksista riippunee sekin, onko liikkeellelähdössä jokin muu kuin vakio voimanjakoprosentti käytössä. Mielestäni tavallinen on, että liikkeelle lähdetään aina 50/50 voimanjaolla, mutta voin olla tässä kyllä väärässäkin.

Kertaakaan en kyllä omassa autossani (jossa viitosmallin Haldex) ole saanut pelkkiä etupyöriä sutimaan missään oloissa vaan auto käyttäytyy siinä mielessä loogisesti. Mutakuoppaan tai umpihankeen en lähtisi omalla autollani kyllä ajamaan, mutta yllättävän paljon tuollainenkin neliveto kyllä on muuten hyödyksi etenkin näin talviaikana. Mutta niinhän se on, että Haldex ja muut vastaavat ovat erinomaisen hyviä lisiä perusautoilijalle, mutta vaikeammissa paikoissa tarvitaan sitten muunlaisia ratkaisuja.

Sitten vielä mahdollisesti joillekin tarpeelliseksi vinkiksi, että Haldex-kuski huolehtii nelivetojärjestelmän öljynvaihdosta määräajoin. Suurin osa ei ole fiksuja, joten käytetyn ostajan kannattaa olla tarkkana huoltohistorian kanssa.

EDIT. En osaa edes kuvitella, miten tympeä DSG on kärrin vetäjälle. Itse ottaisin kärrihommiin aina ja ehdottomasti momentinmuunninlaatikolla olevan auton.
Ilmeisesti Gen5 haldex, kun kyseessä oli 2018 mallin Transporter. Hieno ja kiva peli 90% ajasta ja 4motionhan toimii huomaamatta keskivertokuskille, vaikka se voiman siirtymisen aiheutti henkisiä haasteita kun ennakointi oli mahdotonta - puskee, kääntyy, puskee, yliohjaa, päälle vielä ESP jota ei saanut pois. Menee tuoltaosin vaikeiden olosuhteiden ja omien bensalenkkareiden piikkiin.

Mutta kuorma päällä, vähäsen pehmeämpi tiepohja ja se keulan pienikin uppoaminen oli huomattavissa ja alkoi aiheuttamaan ongelmia. Varmasti DSG:kin vaikutti asiaan, tuntui ottavan melko terävästi lähdöissä. Käytännössä siis väärä työkalu, jonka joku muu oli hankkinut viisaudessaan. 2500kg kärry perään ja syntyi tilanteita joissa haettiin neliveto-pickup, nypättiin irroitettu Transporter ensin vapaaksi ja sitten kärryt selvemmille vesille.

DSG oli hermostuttava kärrynvedossa. Jäiseksi kiillottunut tie, kilometrien mittainen mäki jossa varoitusmerkillisiä mutkia ja vaikka kuski on valinnut manuaalipuolen, ilmeisesti joku aikaraja täyttyi ja laatikko vaihtaa itse: ”isompaa sisään, eiku voima ei riitä, pienempi vaihde, sepäs ei riitä enää, vielä pienempää, no nyt potkii, jawohl!”

Kuskilla on tässä vaiheessa paskaa jo saappaassa asti, kun paketti aloittaa vatkauksen, penkan väärällä puolella on pitkä pudotus ja ei oikein ota selvää milloin on vetoa ja millä vaihteella, mistä päästä ja milloin ESP-ajonvatkaus puuttuu tai on puuttumatta - vedä siinä sit pakettia suoraan… Väärä auto tuohon hommaan.
 
Sähkö käyttövoimana autoillessa kannattaa muistaa, että verokyrpä ei loputtomiin katsele halpaa kustannusta. Kunhan sähkökamppeet riittävästi yleistyvät: Verokyrpä tulee hakemaan omansa. Veikkaukseni on, että iskevät km-pohjaisen maksun, kun sähköautot ovat valtaosin niin uusia, että niissä paikannusjärjestelmät ovat jo paikallaan odottamassa verottajan karvaista käpälää. Tuossa on verottajan kannalta se kiva puoli, että myös ilmainen omasta voimalasta (aurinko/tuuli) otettu sähkö saadaan verotuksen piiriin.
Disclaimer: Mielestäni kaikki verotus on varastamista, ei ole minun syyni, jos tuo ennustus toteutuu.

Niin, liikenteen verotuksessa merkitsee vain yksi asia.
Kerätä pitää 8 miljardia tai enempi. Tullaan näkemään monenlaisia keinoja jotta saavat tuon summan täyteen.
 
80 luvun lopulla tuli kurvailtua 80 luvun alun Chevy Scotsdalella,350 diesel,metka vehje kulki 90 kmh tyhjänä ja saman vaikka oli lavalla kaivurin ojakauha,ei kovempaa kulkenut,toimi aina,tais olla harvinaisuus😀
 
Kovakattoisesta avoautosta nelivedolla sen verta vielä että lähemmäs 300 humman kuuntelu
on iha ok verrattuna 110 heppaseen rälläkkäavo autoon.
 
Noinhan se on, että nelivetotekniikoissa on eroja. Ensimmäisellä kotimaisella ei taida olla edes kunnollista erotusta termeille AWD ja 4WD.

Sähköautoista on väitetty, että niillä olisi helppo olla ongelmissa talvella, kun vääntö on tapissaan heti alusta asti. Hieman hillitsee omalta osaltani kiinnostusta vajaavetoisiin sähköautoihin. Jokaisesta nurkasta raapivana sitten varmaan toimii paremmin, etenkin jos toisella akselilla on hieman heikkotehoisempi moottori.
Paristoauton etu tai haitta on kyllä se että vääntö on aina ja välittömästi tasan sitä mitä halutaan. Jos automallista vain löytyy joku eco/liukas/nuhapumppu-asetus valikosta niin vääntö on sen mukainen.

Mitä noita on seuraillut niin muuten ihan asiallisia pelejä jo mutta isot miinukset:

- hintalappu (ne kymppitonnin vanhat leaffit kannattaa unohtaa)
- helppo ostaa auto joka ei sovi omiin tarpeisiin koska kaikenlaisia on tarjolla, autokauppiaiden tietämys sähköautoista voipi olla mitä sattuu ja autolehdissä tehdään lähinnä juttuja siitä miten sähköautoja ei pitäisi käyttää
- kuten edellä todettu pitoautoiksi näitä on vaikea nähdä. Vähän sillä silmällä katsellut max 1-2v käytettyä Saksasta, kiertoon reilusti ennen akkutakuun loppumista.
 
Paristoauton etu tai haitta on kyllä se että vääntö on aina ja välittömästi tasan sitä mitä halutaan. Jos automallista vain löytyy joku eco/liukas/nuhapumppu-asetus valikosta niin vääntö on sen mukainen.

Mitä noita on seuraillut niin muuten ihan asiallisia pelejä jo mutta isot miinukset:

- hintalappu (ne kymppitonnin vanhat leaffit kannattaa unohtaa)
- helppo ostaa auto joka ei sovi omiin tarpeisiin koska kaikenlaisia on tarjolla, autokauppiaiden tietämys sähköautoista voipi olla mitä sattuu ja autolehdissä tehdään lähinnä juttuja siitä miten sähköautoja ei pitäisi käyttää
- kuten edellä todettu pitoautoiksi näitä on vaikea nähdä. Vähän sillä silmällä katsellut max 1-2v käytettyä Saksasta, kiertoon reilusti ennen akkutakuun loppumista.
Pari vuotta sitten oli yksi puhtaasti töpseleitä myyvä liike. Opel Amperan lienee paskin ikinä rakennettu sähköauto.
Akkujen hintojen laskusta spekulaatiot oli pinnalla, en tiedä tarkempia.
Tee se itse Sähköautoissa olisi joku juttu. Esim W 123 sähköauto mutta
 
En osaa sanoa, molemmat olleet melko vähävikaisia sen mitä meillä ovat olleet. Se mitä jäänyt mieleen että tuon melko vanhanaikasta teknologiaa olevan 2.5L bensanelarin joka toisessa nokalla pitäisi käydä suunnilleen ydinsodan jälkeenkin mitä kansainvälisiä foorumeita joskus katselin kakkosauton kommentteja, uudempi onkin sitten yhteistyössä Renaultin kanssa tehty ja siinä vaiheessa kun konetilassa on ranskankielisiä varoitustarroja tiedät lähtökohtaisesti jo olevasti ns jännän äärellä. :D
Itse tarkoitin lähinnä näitä surullisen kuuluisia dieseleitä eli d22 ja d40 ja niiden eri versioita.
 
Pari vuotta sitten oli yksi puhtaasti töpseleitä myyvä liike. Opel Amperan lienee paskin ikinä rakennettu sähköauto.
Ampera (se alkuperäinen, jota Suomessakin myytiin) ei ole sähköauto, se on lataushybridi. Yleisesti sitä pidetään yhtenä kategoriansa luotettavimmista ja speksiensä puolesta kestää vertailun monta vuotta myöhemmin tulleisiin malleihin. Miksi se on niin paska? Tietysti jos sen on ostanut sähköautona, saattaa se tuntua paskalta verrattaessa oikeisiin sähköautoihin. Vai tarjoitatko sitä ulkomailla myytävää sähköauto-Amperaa, joka tapaa syttyä tuleen?
 
Viimeksi muokattu:
Haldexeissa on suuri ero sukupolvien välillä. Ensimmäiset kaksi sukupolvea toimivat juuri noin, että etupyörien piti löydä tyhjää (ekassa mallissa puoli kierrosta, toisessa 1/4 kierrosta), ennen kuin takapyörille annettiin voimaa. Uusimissa Haldexeissa ei etupyörien tarvitse sutaista yhtään, kun takapyörille jaetaan voimaa jo pelkästään pidon menetystä ennakoiden. Lisäksi autovalmistajakohtaisesta konfiguraatiosta tietääkseni riippuu, paljonko (uudessa) Haldexissa annetaan aina vakiona voimaa takapyörille. Olen käsittänyt niin, että tyypillinen vakiotaso on 90/10 voimanjako, ja sitten tarpeen mukaan aina 50/50 asti. Asetuksista riippunee sekin, onko liikkeellelähdössä jokin muu kuin vakio voimanjakoprosentti käytössä. Mielestäni tavallinen on, että liikkeelle lähdetään aina 50/50 voimanjaolla, mutta voin olla tässä kyllä väärässäkin.

Kertaakaan en kyllä omassa autossani (jossa viitosmallin Haldex) ole saanut pelkkiä etupyöriä sutimaan missään oloissa vaan auto käyttäytyy siinä mielessä loogisesti. Mutakuoppaan tai umpihankeen en lähtisi omalla autollani kyllä ajamaan, mutta yllättävän paljon tuollainenkin neliveto kyllä on muuten hyödyksi etenkin näin talviaikana. Mutta niinhän se on, että Haldex ja muut vastaavat ovat erinomaisen hyviä lisiä perusautoilijalle, mutta vaikeammissa paikoissa tarvitaan sitten muunlaisia ratkaisuja.

Sitten vielä mahdollisesti joillekin tarpeelliseksi vinkiksi, että Haldex-kuski huolehtii nelivetojärjestelmän öljynvaihdosta määräajoin. Suurin osa ei ole fiksuja, joten käytetyn ostajan kannattaa olla tarkkana huoltohistorian kanssa.

EDIT. En osaa edes kuvitella, miten tympeä DSG on kärrin vetäjälle. Itse ottaisin kärrihommiin aina ja ehdottomasti momentinmuunninlaatikolla olevan auton.
Kyllä Volvo 5 gen Haldexilla ainakin antaa takapyörille voimaa, koska sen saa mutkassa kaasulla sladiin.
 
Back
Top