Haldexeissa on suuri ero sukupolvien välillä. Ensimmäiset kaksi sukupolvea toimivat juuri noin, että etupyörien piti löydä tyhjää (ekassa mallissa puoli kierrosta, toisessa 1/4 kierrosta), ennen kuin takapyörille annettiin voimaa. Uusimissa Haldexeissa ei etupyörien tarvitse sutaista yhtään, kun takapyörille jaetaan voimaa jo pelkästään pidon menetystä ennakoiden. Lisäksi autovalmistajakohtaisesta konfiguraatiosta tietääkseni riippuu, paljonko (uudessa) Haldexissa annetaan aina vakiona voimaa takapyörille. Olen käsittänyt niin, että tyypillinen vakiotaso on 90/10 voimanjako, ja sitten tarpeen mukaan aina 50/50 asti. Asetuksista riippunee sekin, onko liikkeellelähdössä jokin muu kuin vakio voimanjakoprosentti käytössä. Mielestäni tavallinen on, että liikkeelle lähdetään aina 50/50 voimanjaolla, mutta voin olla tässä kyllä väärässäkin.
Kertaakaan en kyllä omassa autossani (jossa viitosmallin Haldex) ole saanut pelkkiä etupyöriä sutimaan missään oloissa vaan auto käyttäytyy siinä mielessä loogisesti. Mutakuoppaan tai umpihankeen en lähtisi omalla autollani kyllä ajamaan, mutta yllättävän paljon tuollainenkin neliveto kyllä on muuten hyödyksi etenkin näin talviaikana. Mutta niinhän se on, että Haldex ja muut vastaavat ovat erinomaisen hyviä lisiä perusautoilijalle, mutta vaikeammissa paikoissa tarvitaan sitten muunlaisia ratkaisuja.
Sitten vielä mahdollisesti joillekin tarpeelliseksi vinkiksi, että Haldex-kuski huolehtii nelivetojärjestelmän öljynvaihdosta määräajoin. Suurin osa ei ole fiksuja, joten käytetyn ostajan kannattaa olla tarkkana huoltohistorian kanssa.
EDIT. En osaa edes kuvitella, miten tympeä DSG on kärrin vetäjälle. Itse ottaisin kärrihommiin aina ja ehdottomasti momentinmuunninlaatikolla olevan auton.