Ensimmäinen kivääri

Nyt polttelisi allekirjoittaneellakin hankintalupa takataskussa. Prosessi oli aika nopea ja helppo kun menin "vähän kauemmas kalaan". Omalla lähimmällä poliisiasemalla pelkkä luvanhaun ajanvaraus olisi mennyt 5 viikon päähän. Nyt koko prosessi kun päätin lupaa hakea siihen kun sain hankintaluvan kouraan kesti vain reilut 3 viikkoa.

Olen katsellut valmiita kivääripaketteja ja huomasin Sissoksella olevan Tikan T3x CTR pakettia aika edulliseen hintaan, mutta tuossa on normaalista CTR.stä poiketen lite piippu. Mitähän tuo tarkoittaa käytännössä ampumisen kannalta? Ei varmaan kestä jatkuvaa ampumista radalla niin hyvin, mutta mikähän se totuus on kuinka paljon saa ampua, että huomaa ja miten näkyy? Vaikuttaako elinikään jos radalla paljon ampuu jne? Toinen paketti jota saisi myös aika edulliseen hintaan olisi Mauser M18 (muistinkohan mallin oikein..). Kokemuksia Mauserista? Piekkariinkin olisi lupa, mutta ongelma on, että molempiin ei ole varaa just nyt ja jotain olisi kiva hankkia.
 
Nyt polttelisi allekirjoittaneellakin hankintalupa takataskussa. Prosessi oli aika nopea ja helppo kun menin "vähän kauemmas kalaan". Omalla lähimmällä poliisiasemalla pelkkä luvanhaun ajanvaraus olisi mennyt 5 viikon päähän. Nyt koko prosessi kun päätin lupaa hakea siihen kun sain hankintaluvan kouraan kesti vain reilut 3 viikkoa.

Olen katsellut valmiita kivääripaketteja ja huomasin Sissoksella olevan Tikan T3x CTR pakettia aika edulliseen hintaan, mutta tuossa on normaalista CTR.stä poiketen lite piippu. Mitähän tuo tarkoittaa käytännössä ampumisen kannalta? Ei varmaan kestä jatkuvaa ampumista radalla niin hyvin, mutta mikähän se totuus on kuinka paljon saa ampua, että huomaa ja miten näkyy? Vaikuttaako elinikään jos radalla paljon ampuu jne? Toinen paketti jota saisi myös aika edulliseen hintaan olisi Mauser M18 (muistinkohan mallin oikein..). Kokemuksia Mauserista? Piekkariinkin olisi lupa, mutta ongelma on, että molempiin ei ole varaa just nyt ja jotain olisi kiva hankkia.
Lite piippu lämpiää huomattavan herkästi ja saattaa alkaa nakkelemaan. Ei välttämättä. Riippuu asioista ja valmistajasta, veikkaan että Tikka ei nakkele. Mutta lämpöväreily on jo yksi iso ongelma. Kestävyys ei ole ongelma Litellä. Valittu kaliiperi vaikuttaa piipun kestävyyteen. Eli mitä isompi hylsy verrattuna hylsyn suuaukkoon, ja tuohon kun vielä lisätään se että mitä nopeampi luoti, sen kuluvampi piippu. Toisinkin, mitä hitaampaa (palonopeus) ruutia ja mitä enemmän, sen herkemmin kuluva piippu.

Jos itse ostaisin nyt kiväärin, se olisi Tikka varmint. Sellainen kaliiperi johon saa ostopanoksia, mikäli ei oikeasti meinaa vihkiytyä jälleenlataukseen.

Minulla on mettäpyssyssä toodella ohut piippu, profiililtaan "viispilkkuseiska" eli .222Rem. Piipun suu on tosiaankin vain 14mm paksu, ja siinä on .264 reikä, eli on todellakin ohut. Se ei nakkele vaikka ampuu kuumaksi mutta tuolla en raski radalla räiskiä, sitä varten on varmint. Mitä tulee varmint piipun lämmönvaikutukseen, niin joskus ammuin Tikalla 60 patruunaa samalta makuulta ja ei lämpötila siirtänyt osumia. Lämmöt nousi niin korkealle ettei kiikarin etujalkaan enää sietänyt koskea ja värenauhan etukiinnike suli möykyksi (muovia).
 
Nyt polttelisi allekirjoittaneellakin hankintalupa takataskussa. Prosessi oli aika nopea ja helppo kun menin "vähän kauemmas kalaan". Omalla lähimmällä poliisiasemalla pelkkä luvanhaun ajanvaraus olisi mennyt 5 viikon päähän. Nyt koko prosessi kun päätin lupaa hakea siihen kun sain hankintaluvan kouraan kesti vain reilut 3 viikkoa.

Olen katsellut valmiita kivääripaketteja ja huomasin Sissoksella olevan Tikan T3x CTR pakettia aika edulliseen hintaan, mutta tuossa on normaalista CTR.stä poiketen lite piippu. Mitähän tuo tarkoittaa käytännössä ampumisen kannalta? Ei varmaan kestä jatkuvaa ampumista radalla niin hyvin, mutta mikähän se totuus on kuinka paljon saa ampua, että huomaa ja miten näkyy? Vaikuttaako elinikään jos radalla paljon ampuu jne? Toinen paketti jota saisi myös aika edulliseen hintaan olisi Mauser M18 (muistinkohan mallin oikein..). Kokemuksia Mauserista? Piekkariinkin olisi lupa, mutta ongelma on, että molempiin ei ole varaa just nyt ja jotain olisi kiva hankkia.
Itse jättäisin muista kuin puhtaasti metsästyksessä kannettavissa aseissa Lite-piippuiset kauppaan. Tämä siksi että ohut piippu lämpenee nopeammin kuin paksu. Vaikka osumapiste säilyisikin samana niin runsas lämpöväreily tekee tähtäämisestä hankalaa. Komppaan siis @Anar69 kommenttia edellä. 6,5x55 CTR:llä normaalilla paksulla jokusen kerran ampuneena sanoisin että hinta/laatu on aseessa hyvässä balanssissa ja muistaakseni jonkun tarkka-ammuntaporukan yhteisöaseina jäsenistölle oli hankittu useampi CTR paksulla piipulla, kaliberina taisi olla .308. Jos päätyisit ohueen piippuun, ja olisit tyytymätön ja haluaisit uudelleen piiputtaa sen paksuksi niin projekti kustantaa +700€ johon ei 1500€ hintaluokan aseessa ole taloudellista järkeä. Ei tuo M18 huono kivääri ole, mutta reserviläisenä harrastuksen edetessä T3X hakkaa sen huomattavan paljon laajemmassa rakenteluosa saatavuudessa + henkisesti maanpuolustajan kannattaa aina valita kotimainen valmistaja jos ovat samalla viivalla ulkolaisen kanssa.
 
Nyt polttelisi allekirjoittaneellakin hankintalupa takataskussa. Prosessi oli aika nopea ja helppo kun menin "vähän kauemmas kalaan". Omalla lähimmällä poliisiasemalla pelkkä luvanhaun ajanvaraus olisi mennyt 5 viikon päähän. Nyt koko prosessi kun päätin lupaa hakea siihen kun sain hankintaluvan kouraan kesti vain reilut 3 viikkoa.

Olen katsellut valmiita kivääripaketteja ja huomasin Sissoksella olevan Tikan T3x CTR pakettia aika edulliseen hintaan, mutta tuossa on normaalista CTR.stä poiketen lite piippu. Mitähän tuo tarkoittaa käytännössä ampumisen kannalta? Ei varmaan kestä jatkuvaa ampumista radalla niin hyvin, mutta mikähän se totuus on kuinka paljon saa ampua, että huomaa ja miten näkyy? Vaikuttaako elinikään jos radalla paljon ampuu jne? Toinen paketti jota saisi myös aika edulliseen hintaan olisi Mauser M18 (muistinkohan mallin oikein..). Kokemuksia Mauserista? Piekkariinkin olisi lupa, mutta ongelma on, että molempiin ei ole varaa just nyt ja jotain olisi kiva hankkia.

No mulla on T3x CTR Adj. kaliiberissa .223 REM
Tässä asessa ei ole Lite piippu vaan se on Semiweigth eli Varmintin ja Liten välistä.
Mukava ase ampua ja mä en ole huonoja puolia löytänyt.
Tosin niin kuin on jo monesti todettu niin piippu lämpenee niin että lämpöväreily näkyy kiikarissa. Hieman parani kun AseUtran vaimentimessa on se eriste päällä. Mutta kun en tiedä paljonko piippu saa lämmetä niin ammun tuolla radalla vain 3 laukauksen settejä.
Melko kuumaksi menee noinkin mutta vielä se ei ole käynnissä näkynyt, Alle Moan se menee hyvin.
Sakon partuunalla tuo tarkkuus löytyy ja satunnaisesti muillakin merkeillä.

Siksipä mulla on tuo T1x MTR 16" Tuo on kiva peli jolla saa ampua niin paljon kun haluaa. Piippu kun ei kuumena yhtään.
Sen verran on 22:sta viritetty että siinä on tuo pystympi käden sija ja kiikaria varten on laittettu Weaver kisko. (Vastava mitä on CTRn päällä).
Tästäkin löytyy hyvin alle Moa tarkkuus. Varsinkin SKn Long Range patruunalla. Toimii hyvin 50-100m matkoilla.

Omana kokemuksena molempia voi suositella kun ampuminen on kivaa. :)


ps.
Melkeen olisin ehdottamassa että ostaisit piekkarin ensin kun sillä tulee kuitenkin paljon ammuttua. Näin omana kokemuksena.
Varsinkin kun TA-killa sivuilla puhutaan siitä että piekkarilla opitut asia 50m matkoilla on melko vastaavaa asiaa kuin isomilla 300m. Siis luodin putoamat ja tuuli vaikutukset.
Mulla ainakin käy niin että kun piekkarilla on saatu ampuminen hyvään malliin niin parin .223 rata käynnin jäkeen täytyy taas palata 22:een ja haetaan taas rutiin kohdilleen.
 
Kävin ostamassa itselleni nyt Tikka T1x kiväärin hilavitkuttimineen ja ihan hyvään hintaan sain napattua mukaan. Nyt vain ihmettelin kiikaria (Hawke vantage 4-12x40) huomasin, että parallax säätökiekossa on numeroita 10-100 jaardia ja siihen päälle vielä ääretön, mutta säätimessä oleva piste jonka oletan kuvaavan sen hetkistä tilannetta stoppaa käännettäessä jo 75 jaardin kohdalle? Onko Hawken omistajia, että onko tuo ominaisuus vai lähtikö mun mukaan maanantaikappale?

No pitää tuo vielä maanantaina myyjältä kysäistä, mutta olisihan se kyllä taas aika tyypillistä omalle kohdalle, että jokin meni pieleen. Kaupat ihan onnistuneet ja hintaakaan ei paljo yli 800€ tullut, mutta olihan se vähän koomista kun tarjouksessa oli kivääri, kiikari, jalat, vaimennin ja asepussi, mutta ainoastaan vaimennin ja jalat löytyikin varastosta ja loput vaihdettiin lennosta tai laitettiin postin kautta tulemaan .:D

Nyt sitten ampumatreeniä talvi ja ensi kesällä kaivetaan säästöpossu esiin johon toivon mukaan talvella kasaantui kolikoita ja ostetaan "oikea" kivääri.
 
Kävin ostamassa itselleni nyt Tikka T1x kiväärin hilavitkuttimineen ja ihan hyvään hintaan sain napattua mukaan. Nyt vain ihmettelin kiikaria (Hawke vantage 4-12x40) huomasin, että parallax säätökiekossa on numeroita 10-100 jaardia ja siihen päälle vielä ääretön, mutta säätimessä oleva piste jonka oletan kuvaavan sen hetkistä tilannetta stoppaa käännettäessä jo 75 jaardin kohdalle? Onko Hawken omistajia, että onko tuo ominaisuus vai lähtikö mun mukaan maanantaikappale?

No pitää tuo vielä maanantaina myyjältä kysäistä, mutta olisihan se kyllä taas aika tyypillistä omalle kohdalle, että jokin meni pieleen. Kaupat ihan onnistuneet ja hintaakaan ei paljo yli 800€ tullut, mutta olihan se vähän koomista kun tarjouksessa oli kivääri, kiikari, jalat, vaimennin ja asepussi, mutta ainoastaan vaimennin ja jalat löytyikin varastosta ja loput vaihdettiin lennosta tai laitettiin postin kautta tulemaan .:D

Nyt sitten ampumatreeniä talvi ja ensi kesällä kaivetaan säästöpossu esiin johon toivon mukaan talvella kasaantui kolikoita ja ostetaan "oikea" kivääri.

Ne parallaksisäädön arvot ei välttämättä vastaa todellisuutta. Tue ase niin että katsot jotain 70 m päässä olevaa kohdetta. Jos ristikko vaeltaa kohteen päällä kun liikutat silmääsi niin se ei ole oikeasti 74 yd vaan jotain muuta. Minulla yhdessä vähän arvokkaammassakin kiikarissa 100 yd asetus on oikeasti ehkä 50 tai 60 m, noh onneksi ääretön sentään tuntuu olevan ääretön, tai ainakin niin kaukana ettei erolla ole merkitystä.
 
Itellä on tuunattu sotku jossa microrihlattu paksupiippu.Ei nakkele lämmetessä mutta radalla lämpöväreily haittaa jo ampumista.Metällähän tuo lämpö ei ole ongelma tai jos olisi niin paras olisi lähtee kotia opettelemaan ampumista.On kyllä raskas ase kantaa kun on mosin nagant,paksupiippu,äänenvaimennin ja 6-18 suurentava kiikari.
 
Itellä on tuunattu sotku jossa microrihlattu paksupiippu.Ei nakkele lämmetessä mutta radalla lämpöväreily haittaa jo ampumista.Metällähän tuo lämpö ei ole ongelma tai jos olisi niin paras olisi lähtee kotia opettelemaan ampumista.On kyllä raskas ase kantaa kun on mosin nagant,paksupiippu,äänenvaimennin ja 6-18 suurentava kiikari.
Ammunta voi olla myös voimailulaji... :D
 
Back
Top