Eränkäynti

Täälläkin saatiin jänis eräksi. Yllättävänkin jännittävää puuhaa hyvällä koiralla. Itse en päässyt ampumaan vaikka kyseinen yksilö käväsi pariinkin otteeseen omassa passissa. Jotensakkaan en tajunnut, että vaikka se haukku kuuluu suunnasta x , niin se jänis voi olla vaikka selkäsi takana.

2s1lzkz.jpg
 
Täälläkin saatiin jänis eräksi. Yllättävänkin jännittävää puuhaa hyvällä koiralla. Itse en päässyt ampumaan vaikka kyseinen yksilö käväsi pariinkin otteeseen omassa passissa. Jotensakkaan en tajunnut, että vaikka se haukku kuuluu suunnasta x , niin se jänis voi olla vaikka selkäsi takana.

2s1lzkz.jpg
Hieno saalis :)

Jep..ja varsinkin lumilla kun pääsee kiitämään hangenpäällä hiljaa kuin aave :cool:

Jänö juoksee lumilla hyvinkin 15-30 min koiran edellä, joten sillä on hyvää aikaa tarkkailla missä passimies palelee :p ja kiertää seläntakaa "käpälämäkeen"
 
Lähes vesikeli aamulla...no koirat nostivat pari Jussia ajoon mutta tällä(kin)kertaa jänöt jäivät jatkamaan sukuaan :D

Ainoat saaliit olivat hyvä seura, hauskat jutut, raitisilma, kokemus ja "rasvakaapelin" paistaminen tulilla.... nami nami :p
 
Menen seuraamaan jänökoirien (kaksi jonkun kuukauden ikäistä mäyrispentua) alkukoulutusta ja saatammepa popsia yhden pupusen. Tosin sen saisi helpoiten, kun istuu mökin kuistilla aikansa ja odottaa, että jänö kävelee syliin ihmettelemään. Eilenkin yksi tuli viiden metrin päähän, kun olin iltapiipulla.

Ahvenan pilkintä on myös mielessä.

Lapin keittiömestareiden jänispata:

http://www.lapinkeittiomestarit.fi/node/74

Jänispaistin resepti:

http://www.elisanet.fi/kokkaaja/janispaisti.html
 
Ps. Aitan takana oli käynyt susia. Uudessa lumessa näkyivät jäljet. Samat havainnot oli tehty naapuritaloissa, joita ei mökkikulmallani enää montaa ole. Olivat sudet kierrelleet asutusta. Tosin ensimmäisen näköhavainnon tein jo 2009, ettei sen puoleen. Silloin yksi yksilö jolkotti hetken hiljaa perässäni, kun kiersin yhtä järveä metsätietä pitkin. Se ei ollut lainkaan uhkaava. Mutta mietin kyllä, millaista se olisi, jos yhtäkkiä saisi perään lauman, joka hissuksensä hipsisi etäisyyttä kiinni huuliaan nuoleskellen... :)

Taitaisi olla tuli vapaa. Sitten pitäisi vain miettiä, että tehdäkö ilmoitus vai siirtoistuttaa kolmen metrin syvyyteen ja olla ihan hiljaa.
 
Jänismetsästys on kyllä yksi parhaimmista tavoista viettää talvipäivää. Aamupäivällä juonikas metsäjänis juoksutti koiraa tuntikausia, mutta en päässyt kuin näkemään kaukaa. Myöhemmin koira sai liikkeelle rusakon, jolla ei sitten ollutkaan onni myötä.jänis2.jpg
 
Kauden viimeinen Rusakko nurin (taitaa olla muuten kauden suurin rusakko?)...mettästyskaveri kuvassa koirien ja saalin kanssa...

Tosin kauden viimeinen ajo kesti lähes 5 tuntia metsäjänön perässä. Koira nosti pupun kaksikertaa ylös mutta me ei vaan saatu metsän aavetta nurin. Se juoksi + 30 min koiran edessä ja sillä ei ollut mikään temppu "jussittaa" passimiehet täysin. Muutama näköhavaito tehtiin mutta ei ollut "juppe" ampumaetäisyydellä....:uzi:

No ensi kaudella aloitettaan koiran metsästyskuntoon laitto tuolla samalla jussilla 1.9.2016

kauden viimeinen  – Kopio.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Tuli oltua koko maanantai päivä merellä siika ongella. Kovin oli pilvistä ja tuulista eikä kalakaan oikeen käynyt koukuun
saimme 5 pientä ja vain 1kpl 600 -700 gramman painoinen siika, joita olisimme tietenkin kaivanneet useampia...mutta kun ei niin ei :confused:

Ehkä laitain kuvan tai pari myöhemmin..

edit..kuvat lisätty

20160328_113723 – Kopio.jpg
20160328_121527 – Kopio.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Tuli oltua koko maanantai päivä merellä siika ongella. Kovin oli pilvistä ja tuulista eikä kalakaan oikeen käynyt koukuun
saimme 5 pientä ja vain 1kpl 600 -700 gramman painoinen siika, joita olisimme tietenkin kaivanneet useampia...mutta kun ei niin ei :confused:

Ehkä laitain kuvan tai pari myöhemmin..
Purkkikalaa. Oletko kokeillut?
 
En ole mutta olen kuullut sen olevan tosi hyvää...?
Hyvää on. Sopii juuri pienille saaliille, ja vähäarvoisille ja ruotoisille sellaisille. Eli vaikka sillipurkki, jossa metallikansi, sinne sisään särki, ahven tms. mausteet ja liemet sekaan ja monta tuntia uunissa. Itse otan pois vain pään, suolet ja suomut. Pilkotaan ja se on siinä. Valmistustapa pehmentää ruodot tikkuisistakin kaloista, körmyimmät niskaruodot jää mutta nehän voi sitten toisesta suupielestä syleskellä pihalle. Lopputulos on todella "suun mukkainen".
Juttu on se maustaminen. Sipulia, valkosipulia, suolaa, pippuria, currya, mitä ikinä keksis.
Cayenne-pippuri suurina annoksina on kuitenkin virhe :D. Hiton hyvää, ja juuri sellaisia makuja kuin mistä itse pitää.

Ohjeita on noin miljoona. Tässä vain osa. Soveltaa voi ja pitää. Botulismia kehottavat varomaan, sillä onhan tuo samalla säilyke, mutta minulla ei ole säilynyt yksikään kuin yhden yön yli :)
http://www.kalamies.com/kalastus-keskustelut/kalamiesten-murkinanurkka/purkkikala-sailyke-1692
 
Hyvää on. Sopii juuri pienille saaliille, ja vähäarvoisille ja ruotoisille sellaisille. Eli vaikka sillipurkki, jossa metallikansi, sinne sisään särki, ahven tms. mausteet ja liemet sekaan ja monta tuntia uunissa. Itse otan pois vain pään, suolet ja suomut. Pilkotaan ja se on siinä. Valmistustapa pehmentää ruodot tikkuisistakin kaloista, körmyimmät niskaruodot jää mutta nehän voi sitten toisesta suupielestä syleskellä pihalle. Lopputulos on todella "suun mukkainen".
Juttu on se maustaminen. Sipulia, valkosipulia, suolaa, pippuria, currya, mitä ikinä keksis.
Cayenne-pippuri suurina annoksina on kuitenkin virhe :D. Hiton hyvää, ja juuri sellaisia makuja kuin mistä itse pitää.

Ohjeita on noin miljoona. Tässä vain osa. Soveltaa voi ja pitää. Botulismia kehottavat varomaan, sillä onhan tuo samalla säilyke, mutta minulla ei ole säilynyt yksikään kuin yhden yön yli :)
http://www.kalamies.com/kalastus-keskustelut/kalamiesten-murkinanurkka/purkkikala-sailyke-1692

Vaikuttaa herkullisen mielenkiintoiselta projektilta....:solthum:
 
Back
Top