EU - onko järkee vai ei?

Meitä rangaistaan nyt siitä, että tämä asia on jo hoidettu meillä hyvin.
Tämä on ollut EU:ssa henki koko ajan ja lähes joka asiassa.

Jopa siihen pisteeseen, että välillä tuntuu sen olleen tarkoitus, osin kyseessä on kuitenkin siitä, että EU:ssa on niin takapajuisia maita mukana, että yhdenmukaistaminen vie Suomea ajassa taaksepäin.

Ihan nyt vihreä siirtymäkin, että meiltä vaaditaan jäätäviä kehitysprosentteja, vaikka meillä on ollut suodattimet piipuissa ja uusiutuvien osuus sähköntuotannossa jo 80-luvulla korkea. Helppohan se 80% hiilivoimatuotannosta tavoitteet kuitata, Suomelle vaatimukset on sitä luokkaa ettei 100% uusiutuva sähkötuotanto riitä mihinkään ja niinpä meitä kuritetaan liikenteen päästöillä ja kaikella muulla ihan eri tavalla kuin muita. Ennalistamissekoilu oli ihan sitä samaa, mittapuu otettiin niin, että Europpaan metsäisin maa onkin yhtäkkiä maa, jossa ylivoimaisesti liian vähän metsää.
 
"Mitähän asiaa sillä EU:lla tänään on?"
"Varmaan jotain perkeleen tärkeetä asiaa."

Halpa kebab voi olla pian historiaa

Kokolihan osuus döner-kebabissa kasvaisi merkittävästi EU:n nimisuojauksen myötä.

Kebabin hinta voi pian nousta merkittävästi. Syynä on uusi EU-asetus, jolla halutaan velvoittaa kebab-ruokapaikat kaikkialla EU:ssa käyttämään standardoitua reseptiä. Asiasta uutisoi saksalaislehti Bild.


On siinä miehillä virka.
 
Onko tarkoitus että kaikki se teknologia mitä tässä uudessa EU-järjestelmässä käytetään pitäisi saada muutaman suuren firman bisnekseksi - ja nämä tietysti valmistetaan jossakin suuressa EU-maassa. Ei esim. Suomessa.

Mullekin on epäselvää että miltä kannalta tätä asiaa pitäisi tarkastella?
Etenkin kun meille kerrotaan vakuuttavasti että Suomen nykyinen systeemi tuottaa erittäin positiiviset onnistumistilastot.
EU-kokonaisuus-näkökulmalta yhtäläinen systeemi on toki kannatettavaa, mutta miksi se ei voi olla Suomessa edistyneesti rakennettu sujuva malli?
Millaiseen onnistumistilastoon EU:ssa päästään kun toteutetaan nyt esillä oeva uusi malli?

Lisäksi huomaan että hallituspuolue Kokoomuksen EU edustajat kannattavat toista systeemiä kuin Suomen nykyinen systeemi.

.
 
"Mitähän asiaa sillä EU:lla tänään on?"
"Varmaan jotain perkeleen tärkeetä asiaa."




On siinä miehillä virka.

Esimerkiksi Suomessa harva kebabruokala kutsuu tuotettaan "döneriksi", mitä siis tuo ehdotus nyt koskee. Muutamia poikkeuksia lukuunottamatta täällä päin kebab on aina jauhelihapohjaisesta massasta valmistettua puristetta, ei perinteisiä kokolihavarrasta. Tällä tuskin on siis mitään vaikutusta kotimaisen peruskebabin hintaan tai yhtään mihinkään muuhunkaan.

Saman APT-asetuksen perusteellahan suomalaisessa meijerissä valmistettu feta-juuston kaltainen valmiste myydään "salaattijuustona", ei fetajuustona.
 
Mullekin on epäselvää että miltä kannalta tätä asiaa pitäisi tarkastella?
Etenkin kun meille kerrotaan vakuuttavasti että Suomen nykyinen systeemi tuottaa erittäin positiiviset onnistumistilastot.
EU-kokonaisuus-näkökulmalta yhtäläinen systeemi on toki kannatettavaa, mutta miksi se ei voi olla Suomessa edistyneesti rakennettu sujuva malli?
Millaiseen onnistumistilastoon EU:ssa päästään kun toteutetaan nyt esillä oeva uusi malli?

Lisäksi huomaan että hallituspuolue Kokoomuksen EU edustajat kannattavat toista systeemiä kuin Suomen nykyinen systeemi.

.
Siellä nyt istuu kaikki saatanan vajakit. Perusteena ehdokkuudelle on varmaan se että halutaan pois kotimaan politiikkaa sotkemasta.
 
Suuret kansainväliset katsastusyhtiöt ovat lobanneet. Vuonna 2012 saatiin tämä jo torjutuksi, mutta taas nousee byrokraatin pää.

EU:n parlamentti ajaa moottoripyörien pakollista katsastusta.

 
Suuret kansainväliset katsastusyhtiöt ovat lobanneet. Vuonna 2012 saatiin tämä jo torjutuksi, mutta taas nousee byrokraatin pää.

EU:n parlamentti ajaa moottoripyörien pakollista katsastusta.

Jos jotain on pakko tehdä, niin tienvarsitarkastukset. Ja voihan nykyäänkin käsittääkseni poliisi määrätä katsastukseen jos on aihetta epäillä että ei ole liikennekelpoinen? Mutta kyllä tuo rahastukselta haisee. Mopolle voisi olla järkevää jos turvallisuutta ajatellaan.
 
Jos jotain on pakko tehdä, niin tienvarsitarkastukset. Ja voihan nykyäänkin käsittääkseni poliisi määrätä katsastukseen jos on aihetta epäillä että ei ole liikennekelpoinen? Mutta kyllä tuo rahastukselta haisee. Mopolle voisi olla järkevää jos turvallisuutta ajatellaan.
Byrokratian lisäämisellähän nimenomaan luodaan suojatyöpaikkoja ja rahastetaan.
 
Jos jotain on pakko tehdä, niin tienvarsitarkastukset. Ja voihan nykyäänkin käsittääkseni poliisi määrätä katsastukseen jos on aihetta epäillä että ei ole liikennekelpoinen? Mutta kyllä tuo rahastukselta haisee. Mopolle voisi olla järkevää jos turvallisuutta ajatellaan.
Kyllä. Poliisi voi määrätä esim. jonkun desibelikahelin vaihtamaan putket ja todistamaan asian katsastustodistuksella.

Mutta 300 000:n pyörän katsastaminen. Mistä löytyy tarpeeksi katsastusmiehiä, jotka saavat ja osaavat ajaa niitä pyöriä? Ihan aikuisen oikeasti. Siinä on Ninja tai Hayabusa äkkiä katsastusaseman ikkunasta läpi.

Ei siinä katsastuksessa välttämättä tapahdu muuta kuin että tarkastetaan rungon numero ja valot. 50 euroa, kiitos.

Ei EU ainakaan mikään norminpurkaja ole.
 
Taustalla vaikuttaa asiaan liittyvä EU-direktiivi, jota on Suomessa sovellettu tiukimman mukaan.

Niinhän Suomessa tavataan tehdä.

En nyt just usko, että leikkiautolla muutenkaan pitäisi kaksivuotiaan lähteä liikenteeseen, joten tänä on ehkä vähän turha nosto. Tosin olen minä itsekin karannut polkuautolla maantielle. En tiedä, onko siinä ollut vakuutus suurin ongelma enää.

 
Siis jos oikein ymmärsin niin alle 25 kg hempula "scuutti" jolla ajellaan kaupungeissa jalkakäytävillä se 25 km/h on edelleenkin vapautettu vakuutuksista mutta joku sähkölelu jolla ajetaan 3 km/h vauhtia aidatulla takapihalla vaatii vakuutuksen? :facepalm: Jos jotain turvallisuutta ajatellaan niin myös moottorittomat rullalaudat ovat suorastaan hengenvaarallisia liikenteessä mutta eihän millään faktoilla ole mitään merkitystä mahtavaa EUvostoliittoa johdettaessa.
 
mutta eihän millään faktoilla ole mitään merkitystä mahtavaa EUvostoliittoa johdettaessa.
väärin. on ihan meidän oma vika että direktiivejä tulkitaan tiukimman- linjan mukaan ilman maalaisjärkeä.
Joku saisi asiasta varmasti hyvän koulun lopputyön tutkia miten ja miksi Suomessa noudetaan "ylhäältä" tulleita käskyjä kuin raamattua konsanaan raipan iskujen pelossa.
 
En nyt just usko, että leikkiautolla muutenkaan pitäisi kaksivuotiaan lähteä liikenteeseen, joten tänä on ehkä vähän turha nosto. Tosin olen minä itsekin karannut polkuautolla maantielle. En tiedä, onko siinä ollut vakuutus suurin ongelma

Itse en tiennyt tätä:

Mutta entä jos leluautolla ajellaan vain omassa pihassa? Eihän silloin olla liikenteessä, eli vakuutusta ei varmaankaan tarvita, vaikka peli painaisikin yli 25 kiloa?

Väärin. Moottoriajoneuvoa käytetään liikennevakuutuslain mukaan liikenteessä myös silloin, kun sitä käytetään tai siirretään teiden ulkopuolella, esimerkiksi piha-alueilla, pelloilla, metsässä tai jäällä.

Onpa saatu taas aikaiseksi järkevää pykälää. Tämähän hyödyttää vain ja ainoastaan vakuutusyhtiöitä.
 
väärin. on ihan meidän oma vika että direktiivejä tulkitaan tiukimman- linjan mukaan ilman maalaisjärkeä.
Joku saisi asiasta varmasti hyvän koulun lopputyön tutkia miten ja miksi Suomessa noudetaan "ylhäältä" tulleita käskyjä kuin raamattua konsanaan raipan iskujen pelossa.
Kyllä se näin on, vaikka tankki-tapsan skuuttihuomio on totta noin niin kuin muuten. Paino on kai joku kriteeri tässä.

Tämä EU-järki on vähän sekä että.

Suomessa ihmetellään, miksi Bretagnessa kalastaja saa myydä tuoreen kalan suoraan veneestä. Suomessa kalan on mentävä parin päivän kierros tukun kautta palatakseen torille samaan rantaan, mistä retkelle lähtikin. Ettei kylmäketju katkea tai jotain muuta yhtä älykästä. Sama kalankäsittelydirektiivi on. Veneestä saa myydä, kun sen kääräisee paperiin. Evira päätti toisin. Mitä siitä nyt tulisi, että satamassa kalastaja myisi kalan suoraan torikauppiaalle. Hehän voivat vaikka vilkuttaa kalalle, kun se lähtee matkustamaan.

Ja Ranskassa ravintolaan tuo naapuri luomumunia tilaltaan. Mutta meillä... Ehei... Ne lähtevät leimalle jonnekin hornan tuuttiin.

Miksi Euroopassa tupakkaa voi ostaa online joka maasta mutta Suomessa ei edes Suomesta, vaan Rovaniemeltä on tultava Helsinkiin ostamaan kuubalaisia? Sama direktiivi, eri kansallinen toteutus.

Näitä esimerkkejä on miljoona. Ei meillä ole villiä ja vapaata kuin takseissa, mutta se ala onkin sitten (osin) lähes anarkistisessa basaarimaisessa tilassa kaiken muun ordnungin seassa. Muuten suomalainen on ihan mestari keksimään sääntöjä. Voi jessus muistan ne vanhat ajat, joita ikävöidään perusteetta. Olen sen ikäinen, että sain aikanaan tapella autotullissa verovapaan "muuttoautoni" kanssa oikein tosissani, ettei valtio vie. Mitään ei saanut ikinä tehdä missään, ettei vain riko jotain sääntöjä.

Kaljaa ei saanut juoda tuolla eikä täällä, edes kapakassa. Kun olin lomalla Kyproksessa tai Kreetassa, kysyin varmaan aluksi baarissa, saako tämän oluen viedä ulos. No helvetti, sehän on sinun oluesi. Nuku vaikka sen kanssa.

Virkamiesten mielivalta oli 1970- ja 1980-luvuilla aivan hirveää eikä ollut kuin Karpo vastaan laittamassa.

Mutta sitten nämä parlamentille lobatut typeryydet. Ne ovat nimenomaan EU-paskaa. Nyt on moottoripyörien katsastus esillä... Ei jumalauta mitä pöljäilyä on suunnitteilla. Siellä on aika monta lobbausherkkää pikkuberneriä.
 
Kaljaa ei saanut juoda tuolla eikä täällä, edes kapakassa. Kun olin lomalla Kyproksessa tai Kreetassa, kysyin varmaan aluksi baarissa, saako tämän oluen viedä ulos. No helvetti, sehän on sinun oluesi. Nuku vaikka sen kanssa.

Vieläkö se Karposta tuttu tilanne pätee, että kioski tarvitsee kaksi ovea ja tiskiä? Toisen ulos myymiseen ja toisen anniskeluun.

 
Back
Top