Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Todellisuudessa ainoa kaksipaikkainen 4. polven kone taisi olla F-14 (ja se oli 4. sukupolven koneista ensimmäinen). Kaikki muut ovat olleet yksipaikkaisia (Strike-eagle on hävittäjäpommittaja, ja toki Superhornetista on tehty kaksipaikkaisia aika monta). Tällä foorumilla tulisi kirjoittajalle välittömästi satikutia moisesta harhaanjohtavuudesta
http://www.flightglobal.com/news/ar...t-rises-slightly-but-trend-stabilises-411882/
DellaVedova told Flightglobal the F-35 team has been working to reduce the time between finding a problem, engineering a solution and cutting the fix into the production line. “If we can speed up that time frame, it saves a large amount of money,” he says.
@RPG83 Maalinosoituslaitteet (Litening, Ranger yms (ei kevyissä lennokeissa)) antavat kokoajan koordinaattitietoa. Tämä tulee koneen GPS/INS-paikannusyksiköstä, maalinosoituslaitteen kulma-anturista, koneen korkeusantureista ja näitä verrataan topografikartan korkeustietoon. Eli esim Litening podilla viet tähtäysristikon tiettyyn kohtaan maanpintaa niin järjestelmä kertoo koneen sijainnin ja tähtäyspisteen sijainnin kokoajan. Jos liikuttaa tähtäyspistettä niin koordinaatit muuttuu. Jos ilmatulenjohtaja kertoo lentäjälle maalin koordinaatit niin Liteningin voi automaattisesti suunnata tähän pisteeseen ja tähtäyspiste pysyy koordinaateissa vaikka kone liikehtisi tai suora näköyhteys estyisi. Paikannus on tarkkaa!
Video by Cpl. Travis Gershaneck Marine Corps Air Station Yuma
F-35B pilots, Maj. Aric Liberman (05 jet) and Capt. Brian Hansell (01 jet), with Marine Fighter Attack Squadron 121 based out of Marine Corps Air Station Yuma, Ariz., perform short take off and vertical landings as part of required flying field carrier landing practices (FCLP) at the stations auxiliary landing field, Wednesday, May 6, 2015. The landing field simulates the flight deck of an aircraft carrier to prepare pilots for landing and taking off at sea.
Lt. Col. Christine Mau completed her first training flight in the F-35 Lightning II at Eglin Air Force Base, making her the first female F-35 pilot.
Videossa ei vaikuttanut oikein tapahtuvan mitään, mutta onneksi kelasin esikatselujanalta loppuun. Katsokaapa, millaiseen käsittelyyn kone joutuu laskeutumisen jälkeen (kohta 8.45->). Todennäköisesti lämpöhaasteet syynä tuohon. Onko muita hyviä arvauksia/selityksiä?
Hmm... Eikö tuommoista vesisuihkutusta voisi käyttää muuten maantiekiitoradoilla nopeasti peittämään laskeutunut lentokone? Tuohon peittää sen tehokkaasti sekä näkyvältä, ip:ltä, että myöskin tutkalta. Vesisuihkutustahan on käytetty merivoimien aluksilla ja aikoinaan rannikkolinnakkeillakin juurikin tuohon tarkoitukseen. Nopea, halpa ja tehokas verrattuna naamioverkkojen kiskomiseen. Plussana, että kone säilyy koko ajan toimintakykyisenä ja voi rullata eteenpäin koska tahansa.Videossa ei vaikuttanut oikein tapahtuvan mitään, mutta onneksi kelasin esikatselujanalta loppuun. Katsokaapa, millaiseen käsittelyyn kone joutuu laskeutumisen jälkeen (kohta 8.45->). Todennäköisesti lämpöhaasteet syynä tuohon. Onko muita hyviä arvauksia/selityksiä?
Videossa ei vaikuttanut oikein tapahtuvan mitään, mutta onneksi kelasin esikatselujanalta loppuun. Katsokaapa, millaiseen käsittelyyn kone joutuu laskeutumisen jälkeen (kohta 8.45->). Todennäköisesti lämpöhaasteet syynä tuohon. Onko muita hyviä arvauksia/selityksiä?
Lt. Col. Christine Mau navigates her F-35A through the “bird bath” after returning from her first flight on Eglin Air Force Base, Fla., May 5, 2015.
Miksei,miksei, paloautosta vaan ruiskuttelee vettä koneen päälle. Veikeä idea muutenHmm... Eikö tuommoista vesisuihkutusta voisi käyttää muuten maantiekiitoradoilla nopeasti peittämään laskeutunut lentokone? Tuohon peittää sen tehokkaasti sekä näkyvältä, ip:ltä, että myöskin tutkalta. Vesisuihkutustahan on käytetty merivoimien aluksilla ja aikoinaan rannikkolinnakkeillakin juurikin tuohon tarkoitukseen. Nopea, halpa ja tehokas verrattuna naamioverkkojen kiskomiseen. Plussana, että kone säilyy koko ajan toimintakykyisenä ja voi rullata eteenpäin koska tahansa.
Öh, Gripenin suhteen et taida olla ihan ajan tasalla? Gripen E:ssä on suunnatut datalinkit, IRST vaikuttaa osin jopa paremmalta kuin EOTS vaikka maamaalien osoitukseen se ei kai pystykään (paitsi ehkä hyvin rajoitetusti), MAWS on DASsin tärkein tehtävä enkä ole erikoisen vakuuttunut sen muista ominaisuuksista: nykyisellään se ilmeisesti lähinnä hukuttaa pilotin 'maaleihin' ja algoritmit kaivannevat vielä parannusta. Gripen E:ssä on AESA-tutka joten hyökkäyksellinen häirintä on siinäkin mahdollista (tosin niitä moodeja ei ainakaan aluksi ole tulossa muuten kuin passiivisina). Gripen E:ssä myös kaiken sensoridatan saa yhteen näyttöön, toisin kuin C/D:ssä.
Se sitten tietysti jää nähtäväksi mitä tämä kaikki maksaa sitten kun kone on oikeasti valmis (esisarjan koneita pitäisi alkaa tänä vuonna valmistua, niiden jälkeen olemme viisaampia), ja paljonko koneen hintaedusta jää jäljelle.