F-35 Lightning II

Artikkelissa on sikäli perää että F-35B on aika hölmö ostos RAFille - samalla tavalla kuin Harrierkin oli. V/STOL-ominaisuuksille ei ole samalla tavoin käyttöä maatukikohdista. Mutta laivastolle F-35B on pakko-ostos, mitään muuta konetta joka pystyisi mielekkäästi operoimaan uusilta tukialuksilta ei ole tarjolla.
 
Artikkelissa on sikäli perää että F-35B on aika hölmö ostos RAFille - samalla tavalla kuin Harrierkin oli. V/STOL-ominaisuuksille ei ole samalla tavoin käyttöä maatukikohdista. Mutta laivastolle F-35B on pakko-ostos, mitään muuta konetta joka pystyisi mielekkäästi operoimaan uusilta tukialuksilta ei ole tarjolla.

Mikä on varsin outo juttu, kun uudet tukialukset olisi voinut rakentaa perinteisten tukialuskoneiden ympärille. C-mallin tai Hornetin hankkiminen olisi tullut kokonaisuuden kannalta todennäköisesti halvemmaksi vaikka tukialus olisi ollut kalliimpi.
 
F-35B on niin meluisa että nykyiset käytössä olevat kuulosuojaimet eivät riitä, pitää kehittää vielä paremmat ja melun vaikutus tuntuu alemmilla kansilla lisäten ongelmia. Olen myös skeptinen sen suhteen ovatko Britit onnistuneet kehittämään kansimateriaalin joka kestää F-35B moottorin kuumuutta joka tuhoaa kaikki nykyiset lentotukialus ja kiitotie pinnoitteet poislukien betoniset.
 
Mikä on varsin outo juttu, kun uudet tukialukset olisi voinut rakentaa perinteisten tukialuskoneiden ympärille. C-mallin tai Hornetin hankkiminen olisi tullut kokonaisuuden kannalta todennäköisesti halvemmaksi vaikka tukialus olisi ollut kalliimpi.

En tiedä halvemmasta, mutta kustannustehokkaammaksi ehkä. Perinteinen CATOBAR-tukialus voisi operoida tutkakoneita, tankkereita ja häirintäkoneita. Pelkkien Growlereiden lisääminen arsenaaliin olisi ollut iso parannus. Tietysti se kaikki olisi sitten maksanut rahaa, mutta selkeästi tehokkaampi pakettihan sillä olisi saatu. En tiedä tarkkaan tuota suunnitteluprosessia, mutta ymmärtääkseni britit katsoivat että he halusivat moderneimman saatavilla olevan tukialuskoneen, joka oli F-35. Koska siitä oli saatavilla STOVL-versio, oli luontevaa lähteä siitä. CVF-projekti alunperin suunniteltiin niin että siihen oltaisiin voitu helposti asentaa katapultit jälkikäteen, mutta tämä on kai osoittautunut sanahelinäksi: yhdessä välissähän niihin aiottiin sittenkin asentaa katapultit ja tilata koneiksi F-35C:t, mutta hinta-arvio karkasi taivaisiin.

Näin jälkiviisaasti, ehkä sittenkin olisi ollut fiksumpaa rakentaa yksi kunnon tukialus, ja käyttää sen tilalla LPH:ta silloin kun se on telakalla. Britithän aikovat muutenkin operoida vain yhtä noista tukialuksista kerrallaan - toinen olisi jo leikattu poiskin, mutta sen peruminen olisi tullut maksamaan enemmän kuin valmiiksi rakentaminen (!). Voi jopa olla että se myydään jollekin toiselle maalle.
 
Pierre Sprey ei ole koskaan ollut mukana kehittämässä yhtäkään lentokonetta. Hän oli analysoijana Pentagonissa, mutta ei koskaan ole ollut mukana yhdenkään koneen kehitysprojekteissa. Hänen työnsä Pentagonissa piti sisällään lähinnä asejärjestelmien tehokkuusanalyysiä. Hän kyllä oli mukana ideoimassa yleistä LWF-konseptia, josta lopulta tuli F-16, mutta itse koneen suunnittelussa tai kehittelyssä hän ei ollut mukana ollenkaan. Lopputulosthan oli jotain täysin muuta kuin mitä John Boydin Fighter Mafia alunperin halusi eli hyvinkin kehittynyt ja monipuolinen asejärjestelmä. Sama juttu A-10:n kanssa. Sprey oli mukana ideoimassa vaatimuksia koneelle (A-X projekti), josta tuli A-10. Hän ei kuitenkaan koskaan ollut missään tekemisissä itse koneen suunnittelun kanssa.

Pierre Sprey oli Pentagonin ideanikkari, joka oli väärässä aika monessa asiassa. Hänen mielestäänhän esim. M-1 Abrams, raskaat pommikoneet (B-52, B-1, B-2) ja F-15 olivat vääränlaisia asejärjestelmiä. Käyttäjät eli sotilaat ovat olleet hyvin eri mieltä minkälaisia asejärjestelmiä he tarvitsevat.

Tarkempaa historiatietoa:
http://www.airforcemag.com/MagazineArchive/Pages/2008/February 2008/0208reformers.aspx
 
Kyllä, Fighter Mafia oli kyllä sikäli oikeassa että he kampanjoivat pöhöttyneitä, tehottomia projekteja kuten F-111 vastaan, mutta menivät sitten liikaa ideologiassaan toiseen ääripäähän. Fighter mafiahan oli hirveän pettynyt kun F-16:n vaatimuksiin lisättiin tutka ja valittivat että kone on nyt pilattu...

Aika usein tällaiset uudistajatyypit tuppaavat olemaan hankalia tapauksia joilla on kyllä osin oikeita ideoita, mutta henkilöinä vaikeita ja menevät usein visioissaan äärimmäisyyksiin: Mitchell, Douhet, Christie, Boyd, Warden...

edit. RistoJ:n linkittämän artikkelin shokeeraavin kohta: "...in 1983, Gary Hart sought to force the cancellation of a host of programs, including the F-15, improved versions of the F-16, the radar guided AMRAAM missile, the LANTIRN night targeting system, and an infrared version of the Maverick ground-attack missile."
 
Viimeksi muokattu:
1408052.jpg

Staff Sgt. Mark Freeman, 33rd Aircraft Maintenance Squadron, performs a post-flight check on an F-35A Lightning II before refueling it at Eglin Air Force Base, Fla. All of the F-35 variants use the refueling areas in conjunction with the 96th Logistics Readiness Squadron’s fuels flight. (U.S. Air Force photo/Samuel King Jr.)
 
Pierre Sprey ei ole koskaan ollut mukana kehittämässä yhtäkään lentokonetta. Hän oli analysoijana Pentagonissa, mutta ei koskaan ole ollut mukana yhdenkään koneen kehitysprojekteissa. Hänen työnsä Pentagonissa piti sisällään lähinnä asejärjestelmien tehokkuusanalyysiä. Hän kyllä oli mukana ideoimassa yleistä LWF-konseptia, josta lopulta tuli F-16, mutta itse koneen suunnittelussa tai kehittelyssä hän ei ollut mukana ollenkaan. Lopputulosthan oli jotain täysin muuta kuin mitä John Boydin Fighter Mafia alunperin halusi eli hyvinkin kehittynyt ja monipuolinen asejärjestelmä. Sama juttu A-10:n kanssa. Sprey oli mukana ideoimassa vaatimuksia koneelle (A-X projekti), josta tuli A-10. Hän ei kuitenkaan koskaan ollut missään tekemisissä itse koneen suunnittelun kanssa.

Pierre Sprey oli Pentagonin ideanikkari, joka oli väärässä aika monessa asiassa. Hänen mielestäänhän esim. M-1 Abrams, raskaat pommikoneet (B-52, B-1, B-2) ja F-15 olivat vääränlaisia asejärjestelmiä. Käyttäjät eli sotilaat ovat olleet hyvin eri mieltä minkälaisia asejärjestelmiä he tarvitsevat.

Tarkempaa historiatietoa:
http://www.airforcemag.com/MagazineArchive/Pages/2008/February 2008/0208reformers.aspx

Olisikin aika outoa että toinen suunnittelija mollaa noin kovaa toisen suunnitelmaa.
 
Olisikin aika outoa että toinen suunnittelija mollaa noin kovaa toisen suunnitelmaa.

En nyt sanoisi niinkään. Jos toisen suunnittelema on täysin oman suunnittelufilosofian vastainen, niin kyllähän siihen voi suhtautua varsin negatiivisestikin. Omien ajatuksien tuominen julkisuuteen on toki oma juttunsa.
 
En nyt sanoisi niinkään. Jos toisen suunnittelema on täysin oman suunnittelufilosofian vastainen, niin kyllähän siihen voi suhtautua varsin negatiivisestikin. Omien ajatuksien tuominen julkisuuteen on toki oma juttunsa.

Ainakin se eskaloi keskustelua ja pitää F-16 myyntiluvut korkealla.
 
F-35 on nätti kuin sika pienenä.

140506_F_oc707_506.jpg

Staff Sgt. Matthew Reed provides oversight for Staff Sgt. Mark Freeman, 33rd Aircraft Maintenance Squadron, during hot pit refueling at Eglin Air Force Base, Fla. All of the F-35 variants use the refueling areas in conjunction with the 96th Logistics Readiness Squadron’s fuels flight. (U.S. Air Force photo/Samuel King Jr.)


140506_F_oc707_518.jpg

Staff Sgt. Mark Freeman, 33rd Aircraft Maintenance Squadron, waits as an F-35A Lightning II takes on fuel at Eglin Air Force Base, Fla. All of the F-35 variants use the “hot pit” refueling areas in conjunction with the 96th Logistics Readiness Squadron’s fuels flight. (U.S. Air Force photo/Samuel King Jr.)

140506_F_oc707_503.jpg

Staff Sgt. Mark Freeman, 33rd Aircraft Maintenance Squadron, opens the fuel panel on an F-35A Lightning II while another Air Force joint strike fighter waits to be refueled at Eglin Air Force Base, Fla. All of the F-35 variants use the “hot pit” refueling areas in conjunction with the 96th Logistics Readiness Squadron’s fuels flight. (U.S. Air Force photo/Samuel King Jr.)
 
Back
Top