F-35 Lightning II

Tämähän se on se toivottu tahtotila valittavalta HX kanditaatilta. Erilaisia parannuksia pitää olla tulossa mieluusti koko elinkaaren ajan. :)
Tarkoitin että kuinka pitkälle tulevaisuuteen koneen ostavat tietävät millaisia parannuksia on tulossa, milloin ja paljonko maksaa? Jotta tietää tekeekö jonkun updaten tietyssä vaiheessa vai esim. 5 vuotta myöhemmin.
 
Tarkoitin että kuinka pitkälle tulevaisuuteen koneen ostavat tietävät millaisia parannuksia on tulossa, milloin ja paljonko maksaa? Jotta tietää tekeekö jonkun updaten tietyssä vaiheessa vai esim. 5 vuotta myöhemmin.

Jos ostamisen ajankohta on enempi tai vähempi naitettu oman aikaisemman kaluston happamisen mukaan, niin tuon voi olla sikavaikea vaikuttaa ilman että muodostuu gappeja suorituskykyyn. Ostohetkellä siis luultavasti parasta ostaa se kurantein verisio mitä on saatavilla.

Valmistajalla on pakosta jonkin sortin sisäinen kanava asiakkaiden suuntaan jossa epäilemättä kerrotaan myös että mitä puuhataan ja mikä on arvioitu valmistumisajankohta. Kuinka pitkälle roadmapit sitten kattaa, riippuu melko varmasti siitä, että missä asemassa käyttäjäkuntaa asiakas istuu. Tuskin kuitenkaan kertovat aivan kaikista mahdollisista kehityshaaroista koko kommuunille ennenkuin on jotain konkreettista tarjota. Tämä lienee samalla se kanava jossa käyttäjät voivat esittää parannusehdotuksensa/toiveensa.

Voi olla vaikeaa mikromanagerointi noiden päivitysten kanssa jos meinaa ajaa opreaatiota jatkuvana rolling updates mallisena ketjuna paitsi ehkä softan suhteen. Persaukisena asiakkaana ainakin itse ajattelen että olemassaolevista ja toimiviksi todetuista kasataan sitten aika ajoin se oma paketti (meidän MLU paketit, esim.) ja jätetään bleeding edge bugeineen jollekulle muulle murheeksi (hyvä lähtökohta F-35 keskustelussa) jos ei sitten nähdä strategisesti pakollisena saada asap käyttöön myös omaan fleettiin. Pienellä maltilla päivittämällä pitäisi fleetin pysyä silti hyvässä toiminta ja iskukunnossa, mutta potentiaaliset ongelmat on saatu jo minimoitua ja mahdolliset käyttökustannuksetkin ovat edes jotenkuten arvioitavissa.
 
ODIN vs ALIS tilanne
While Air Force coders and former head of acquisition Will Roper were enthusiastic about ODIN being created at the speed of Silicon Valley, it turns out they were too ambitious. Fick said the JPO’s outside advisors on software development told the JPO that coders simply couldn’t work fast enough to build ODIN as quickly as hoped.
At the same time, fixes to ALIS have yielded better results than expected, he explained.
Further, initial hardware designed to run ALIS upgrades and support future ODIN software “is actually solving some of our issues and some of our crises, and we’ll be able to roll out a more detailed plan, I’m going to guess, within the next six to nine months.”
 
Käykääpä sieltä katsomassa pari hurjan tarkkaa kuvaa F-35 + Rafalesta:

Tässä pienet versiot
Katso liite: 50117
Kuvassa stealth-koneet erottuvat silmillä katsottuna selvemmin taivaalta. Onkohan tuo usein noin että sumujuovat siiven kärjistä?
 
Kuvassa stealth-koneet erottuvat silmillä katsottuna selvemmin taivaalta. Onkohan tuo usein noin että sumujuovat siiven kärjistä?
Enpä tiedä. Ehkä. Onhan tuo varmasti huomattu jo yli vuosikymmen sitten, joten sillä ei kai ole erityistä merkitystä.
Näyttää ehkä vauhdikkaammalta lentonäytöksissä tuon myötä? Kurvaetäisyydellä voisi vaikuttaa havaittavuuteen, mutta häivekoneen ei tarvitse lentää matalalla kuten muiden ja etäisyys yleensä BVR.
 
Kuvassa stealth-koneet erottuvat silmillä katsottuna selvemmin taivaalta. Onkohan tuo usein noin että sumujuovat siiven kärjistä?
Tuskin. Näkyvien vorteksien muodostuminen on kiini monesta eri asiasta, mutta tässä kohtaa näyttäisivät johtuvan siitä, että koneet matelevat kuvauskoneen perässä poseeraten joten kohtauskulma lentosuuntaan nähden on korkeahko. F-35 arodynamiikka on suunniteltu luomaan noita vortekseja korkeilla kohtauskulmilla ihan tarkoituksella. Vastaavastikun katsoo rafalea, niin sillä on slatsit melkolailla kokonaan alhaalla ja etukarnadien asento melko jännä.
 
Kyllä F-35 Block 4 HX-kilvan vie jos sitä on varaa käyttää. Valmistusmäärät ja kehityskaari ovat ainoana koneena uskottavia 2040 jälkeen. Tietysti koneen on läpäistävä teollisen yhteistyön ja huoltovarmuuden speksit.
 
Kuvassa stealth-koneet erottuvat silmillä katsottuna selvemmin taivaalta. Onkohan tuo usein noin että sumujuovat siiven kärjistä?
En tiedä mikä aerodynaaminen ratkaisu asiaan vaikuttaa, mutta kyllä minä olen ollut huomaavinani tiivistymävanoja F-35:n perässä muita koneita enemmän ihan lentonäytöksissäkin.
 
En tiedä mikä aerodynaaminen ratkaisu asiaan vaikuttaa, mutta kyllä minä olen ollut huomaavinani tiivistymävanoja F-35:n perässä muita koneita enemmän ihan lentonäytöksissäkin.
Juu, korkeammilla kohtauskulmilla tulee aina tietyissä nopeuksissa; sama oli YF-23:ssa. Äkkiseltään kulmikkaasti loppuva siivenkärki luo pyörteen tuolla tavalla, ja se näkyy aina jos ilmassa on kosteusprosenttia sopivasti ja em. liikkeet.
 
Kyllä F-35 Block 4 HX-kilvan vie jos sitä on varaa käyttää. Valmistusmäärät ja kehityskaari ovat ainoana koneena uskottavia 2040 jälkeen. Tietysti koneen on läpäistävä teollisen yhteistyön ja huoltovarmuuden speksit.
Itse kyllä uskon, että Lämäri tekee kaikkensa hiki otsalla läpäistäkseen nuo kolme osa-aluetta. HX-hanke lienee vaatimuksiltaan kovin hävittäjähankinta maailmassa tällä hetkellä, niin jos Lämäri kaatuisi tässä ja häviäisi jollekin toiselle kilpailijalle, se olisi kyllä iso nöyryytys, kun voittoputki katkeaisi.
 
Parempi olis. Joudutaan muuten kuuntelemaan gripen miesten (aivan sama vaikka sekään ei voittais) vittuilua vuositolkulla. :LOL:

Mutta joo, jos se ei kustannussyistä ole F-35 niin sitten se on rhino mikä ei nyt aikanaan lyhyellä aikavälillä tarkasteltuna oo paska valinta. Tulevaisuudesta on sitten vaan lähinnä arvauksia.
 
Back
Top