F-35 Lightning II

64 testiä sisälsivät 11 puolustuksellista ilmataistelutehtävää, 22 risteilyohjusten torjuntatehtävää ja 31 hyökkäyksellistä tehtävää.

En löytänyt lähteistä alkuperäistietoa, mutta melkoinen on panostus risteilyohjusten torjuntaan! Miten siitä on edes saatu noin monta testiä, kun itse tapahtumassa on hyvin vähän muuttujia verrattuna kompleksisempiin ilmaoperastioihin.
 
Viimeksi muokattu:
64 testiä sisälsivät 11 puollustuksellista ilmataistelutehtävää, 22 risteilyohjusten torjuntatehtävää ja 31 hyökkäyksellistä tehtävää.

En löytänyt lähteistä alkuperäistietoa, mutta melkoinen on panostus risteilyohjusten torjuntaan! Miten siitä on edes saatu noin monta testiä, kun itse tapahtumassa on hyvin vähän muuttujia verrattuna kompleksisempiin ilmaoperastioihin.
Eiköhän tuo liity siihen että risteilevät menee maata myöten ja maastoja mukaillen ja aiheuttaa omanlaisensa haasteet järjestelmille verrattuna korkealla tapahtuviin tehtäviin.
Edit.
Tämä ei tietenkään tullut kenellekään yllätyksenä. F35 tunnetusti sopii katutaisteluihin
 
Viimeksi muokattu:
Eiköhän tuo liity siihen että risteilevät menee maata myöten ja maastoja mukaillen ja aiheuttaa omanlaisensa haasteet järjestelmille verrattuna korkealla tapahtuviin tehtäviin.
Edit.
Tämä ei tietenkään tullut kenellekään yllätyksenä. F35 tunnetusti sopii katutaisteluihin
Ei kai tällaista shaibaa voi olla leffassa??? Pari ensimmäistä Die Hardia olivat ihan hyviä, mutta tässä on ilmeisesti ohjaajalla lähtenyt mopo "hiukkasen" keulimaan...
 
Eiköhän tuo liity siihen että risteilevät menee maata myöten ja maastoja mukaillen ja aiheuttaa omanlaisensa haasteet järjestelmille verrattuna korkealla tapahtuviin tehtäviin.
Edit.
Tämä ei tietenkään tullut kenellekään yllätyksenä. F35 tunnetusti sopii katutaisteluihin
En nyt vielä ihan vakuuttunut ole perusteluista. Voihan ne puolustuksellisen ilmaoperaation maalitkin tulla maastoja mukaillen ja sen lisäksi kaikilta muilta korkeuksilta ja nopeuksilta. Ja käyttää kaikenlaisia aktiivisia vastatoimenpiteitä, joita risteilyohjukset eivät käytä.
 
No tässä vissiin vastailtiin Arskan Harrier screeneihin ?
Voi hyvää päivää, tähän saakka oli tuo Arskankin Scheisse jäänyt näkemättä, enkä selvästi ollut menettänyt mitään...
 
64 testiä sisälsivät 11 puolustuksellista ilmataistelutehtävää, 22 risteilyohjusten torjuntatehtävää ja 31 hyökkäyksellistä tehtävää.

En löytänyt lähteistä alkuperäistietoa, mutta melkoinen on panostus risteilyohjusten torjuntaan! Miten siitä on edes saatu noin monta testiä, kun itse tapahtumassa on hyvin vähän muuttujia verrattuna kompleksisempiin ilmaoperastioihin.

Lähde lienee Russell Goemaeren sähköpostikirjeenvaihto alapuolisen julkaisun kanssa. Testien sisällöstä DOT&E julkaissut tammikuussa (tämän viestin lopussa).

The Joint Simulation Environment tests, known as “runs for score,” were finished Sept. 21, as was the initial trial validation, F-35 Joint Program Office spokesman Russell Goemaere said in an email to Defense News Friday.

The Pentagon’s Office of the Director, Operational Test and Evaluation, will now analyze the data collected in the tests, which were conducted through much of September. DOT&E’s report on the F-35′s performance in the JSE tests could be delivered to Pentagon leaders by the end of December.
The Joint Simulation Environment’s 64 test trials at Naval Air Station Patuxent River in Maryland were designed to put all three versions of the F-35 through a variety of in-depth scenarios, similar to situations they would likely encounter in real-world combat.
DOT&E said in a report released in January that those scenarios would include defensive counter-air, cruise missile defense, and combined offensive counter-air, air interdiction and destruction of enemy air defense trials.


F-35 program finishes years-late tests needed for full production​

By Stephen Losey

Friday, Sep 29

L7K2WX63DJDKBFVFR7IDQUWSYU.jpg
Two U.S. Air Force F-35A Lightning IIs from the 421st Expeditionary Fighter Squadron taxi on the runway at Al Udeid Air Base, Qatar, Sept. 5, 2023. The Pentagon has completed a series of key simulation tests of the F-35's combat capabilities, that could pave the way for a full rate production decision. (Tech. Sgt. Leah Ferrante/Air Force)
WASHINGTON — The F-35 program has completed a long-delayed series of crucial tests, which could pave the way for a decision next year to officially move the advanced fighter jet into full-rate production.
The Joint Simulation Environment tests, known as “runs for score,” were finished Sept. 21, as was the initial trial validation, F-35 Joint Program Office spokesman Russell Goemaere said in an email to Defense News Friday.

The Pentagon’s Office of the Director, Operational Test and Evaluation, will now analyze the data collected in the tests, which were conducted through much of September. DOT&E’s report on the F-35′s performance in the JSE tests could be delivered to Pentagon leaders by the end of December.
The Joint Simulation Environment’s 64 test trials at Naval Air Station Patuxent River in Maryland were designed to put all three versions of the F-35 through a variety of in-depth scenarios, similar to situations they would likely encounter in real-world combat.
DOT&E said in a report released in January that those scenarios would include defensive counter-air, cruise missile defense, and combined offensive counter-air, air interdiction and destruction of enemy air defense trials.

The completion of the JSE tests marks a crucial step for the program — one that is needed before the F-35′s initial operational test and evaluation phase can be closed, and the Pentagon can make a Milestone C decision that officially authorizes it to enter full rate production.
In an interview with Air and Space Forces Magazine this month, the head of the F-35 program, Lt. Gen. Michael Schmidt said a Milestone C decision would likely be made in early 2024. But Schmidt acknowledged to the magazine that the fighter is already being built at nearly full capacity, muting the effect a full-rate production authorization would have. Lockheed Martin typically aims to build roughly 150 F-35s each year.
The watchdog Project on Government Oversight has criticized the Pentagon for producing F-35s as if it were already in full-rate production, before such crucial tests were completed. POGO analyst Dan Grazier told Defense News earlier this year that if the F-35′s testing finds problems with the fighter before a full-rate production decision is officially made, it would mean hundreds of fighters already built and in use could need extensive retrofitting.
The Pentagon originally hoped to make a Milestone C decision on the F-35 in December 2019, but the deadline repeatedly slipped as the setup of the Joint Simulation Environment fell further behind schedule.

Creating the simulation environment proved challenging for the department, and the Pentagon struggled with the verification, validation and accreditation process. The tests fell years behind schedule.
In a roundtable with reporters at the Air and Space Forces Association’s Air Space Cyber conference earlier this month, Air Force Secretary Frank Kendall said he was confident the JSE would allow the F-35 to go through the tests it needs, and said it contained “a really remarkable set of capabilities.”
Kendall said many of the JSE test results would be classified.

Modeling and Simulation
Development
The required events in the
IOT&E test plan that remain to
be accomplished are 64 trials,
which is 42 percent of the overall
mission trial requirement, in the
JSE at Naval Air Station Patuxent
River, Maryland. These trials
include 11 DCA, 22 cruise missile
defense, and 31 combined OCA/
air interdiction/DEAD trials in
operationally representative,
dense, defense-in-depth
scenarios with the latest threat
systems that are not available
on open-air ranges. All three
F-35 variants will be involved
in the execution of the trials.
 
Jos ja kun F-35 on läpäissyt nuo testit hyväksyttävästi, se tarkoittaa että vain block 4 / TR-3 koneet ovat niitä, jotka ovat täysin future-proof sotavalmiita. Nykyiset F-35 versiot, jotka lentävät eivät siis välttämättä kykene selviytymään tuosta testistä. Toki JSE on skaalattavissa ilmeisen laajasti ja sitä tullaan käyttämään kaikkien 5-gen ja tulevien sukupolvien koneiden testaukseen. Koko järjestelmä aiotaan intergroida Nellis AFB:n 2027 ja siellä hyödyntää LVC-koulutusjärjestelmässä F-22 sekä F-35 piloteille.

JSE- testaus on ainoa todellinen testauspaikka F-35 koneiden sotavalmiudelle, koska siellä ei tarvita rajoituksia sensoreiden käytölle. Toivottavasti Suomi-pilotit ja koneet voivat käydä tuolla aikanaan kokeilemassa koneen todellisia kykyjä. Ainakaan Suomessa niitä ei voida testata kuin osin pelkällä ohjaamosimulaattorilla korkeintaan.

Odotellaan joulukuuta....

Lisää:
https://www.airandspaceforces.com/f...-fight-with-the-joint-simulation-environment/
 
64 testiä sisälsivät 11 puolustuksellista ilmataistelutehtävää, 22 risteilyohjusten torjuntatehtävää ja 31 hyökkäyksellistä tehtävää.

En löytänyt lähteistä alkuperäistietoa, mutta melkoinen on panostus risteilyohjusten torjuntaan! Miten siitä on edes saatu noin monta testiä, kun itse tapahtumassa on hyvin vähän muuttujia verrattuna kompleksisempiin ilmaoperastioihin.
Ilmasta-ilmaan operaatiot lienee tuossa ajattelussa suunniteltu varsinaisille dedikoiduille ilmaherruushävittäjille? Kuten vaikka Gripen E:lle ja mustalle vyölle.
 

F-35B-häivehävittäjä voi joutua pudottamaan kalliit täsmäaseet mereen ennen laskeutumista lentotukialukselle – Nyt ongelmaa yritetään korjata​

Pystysuora laskeutuminen rajoittaa konetyypin laskupainoa.
Tämä F-35B tulee kaikkien aikojen ensimmäiseen SRVL-laskuun HMS Queen Elizabethille vuonna 2018.

Testeissä.
Tämä F-35B tulee kaikkien aikojen ensimmäiseen SRVL-laskuun HMS Queen Elizabethille vuonna 2018.
KUVA: U.S. NAVY PHOTO COURTESY OF THE ROYAL NAVY


Lockheed Martinin F-35B-monitoimihävittäjät ovat suorittaneet joukon testejä, jotka helpottavat koneella laskeutumista, kertoo Aviation Week.
Yhdysvaltain merijalkaväen pienemmille lentotukialuksille suunniteltu F-35:n B-variantti kykenee paitsi lyhyeen lentoonlähtöön myös pystysuoraan laskeutumiseen. Laskuun tultaessa rajoitteena on koneen massa, käytännössä siis moottorin kehittämän pystysuoran työntövoimakomponentin suuruus.
Nyt F-35B:n koelentäjät ovat kokeilleet toisenlaista laskeutumistekniikkaa, joka mahdollistaa laskuun tulemisen suuremmalla massalla. Käytännössä sillä pyritään ehkäisemään tilannetta, jossa lentäjä joutuisi pudottamaan koneen kuormaa – esimerkiksi kalliita tarkkuusaseita – mereen, jotta paino laskisi sallittuihin rajoihin.
Tekniikkaa kutsutaan nimellä SRVL (Shipborne rolling vertical landing), ja sitä on koelennetty Britannian Kuninkaallisen laivaston lentotukialus HMS Prince of Walesilla Yhdysvaltain itäisen rannikon edustalla.
Tämä Britannian RAF:n F-35B ponnisti ilmaan HMS Queen Elizabethin hyppyriltä Atlantilla lokakuussa 2019.

Nykäsen tapaan.
Tämä Britannian RAF:n F-35B ponnisti ilmaan HMS Queen Elizabethin hyppyriltä Atlantilla lokakuussa 2019.
KUVA: NATHAN T. BEARD
Käytännössä F-35B tulee nyt laskuun enemmän tavallisen lentokoneen tapaan, siis liikkumalla myös vaakasuuntaan, jolloin myös siivet kehittävät nostovoimaa. Testien ensimmäisen laskun teki Yhdysvaltain merijalkaväen majuri Paul Gucwa 19. lokakuuta.
Aiemmin tekniikkaa on testattu HMS Queen Elizabethilla vuonna 2018, mutta tuoreen testikierroksen tarkoituksena on valmistella asiaa niin, että myös operatiivisessa toiminnassa voitaisiin rutiininomaisesti laskeutua uudella tavoin.
Tekniikan arvioidaan nostavan F-35B:n suurinta sallittua laskeutumispainoa noin 900 kg:llä.
Koneilla on myös testattu lentoonlähtöä raskaassa ulkoisessa aselastissa, mikä edellyttää pidempää lähtökiitoa. Sisäisessä aselastissa F-35B:t tarvitsevat tyypillisesti 350 jalan (n. 107 m) lähtökiidon ennen Prince of Walesin ”hyppyriä”, kun taas täydessä lastissa lähtökiito joudutaan aloittamaan 850 jalan (n. 260 m) etäisyydeltä.
Viidennen sukupolven F-35 Lightning II -monitoimihävittäjästä on olemassa kolme varianttia: F-35B:n lisäksi ilmavoimien käyttöön tarkoitettu F-35A ja Yhdysvaltain laivaston suurille lentotukialuksille tarkoitettu, katapultin avulla ilmaan laukaistava ja vaijerilaskuun tuleva F-35C.
 
"Ongelma" on taas hyvin tarkoitushakuista. Myös vaijeriin laskeutuvat koneet ennen 4+ -sukupolvea pudottivat kaikki vähänkään isommat pommit mereen ennen laskua. F-35B:n kohdalla laskupainot eivät tulleet yllätyksenä ja olivat paljon suuremmat kuin Harrierilla. Hyvästä tulee siis vielä parempi.
 
Back
Top