F/A-18 E/F Super Hornet

Kun Saksakin peruu SuperGrowlerin, ja ainoa ulkomaan tilaus Kuwaitiin pitäisi olla toimitettuina jo tämän vuoden aikana, milläköhän ilveellä olisivat pitäneet meille tuotantolinjan auki 2025 asti.
Olisi varmaan maksanut jonkin verran vaikka olisi tyhjäkäynnillä. Isompi ongelma olisi varmasti pienempien alihankkijoiden poistuminen markkinoilta, kun toimitukset on tauolla. Joka tapauksessa budjetissa on rahat tuotantolinjan sulkemiseen.
 
USA:n laivaston budjetissa FY2023 ei ole yhtään Super Hornetia.

Tämä on siis laivaston pyynto kongressille? Viime vuonnahan oli sama tilanne ja kongressi tuuppasi sinne 12 SHönöä.

Kun Saksakin peruu SuperGrowlerin, ja ainoa ulkomaan tilaus Kuwaitiin pitäisi olla toimitettuina jo tämän vuoden aikana, milläköhän ilveellä olisivat pitäneet meille tuotantolinjan auki 2025 asti.

Huom. tilaukset vs toimitukset! FY23 koneet toimitettaisiin joskus -26 tms.
 
Kun Saksakin peruu SuperGrowlerin, ja ainoa ulkomaan tilaus Kuwaitiin pitäisi olla toimitettuina jo tämän vuoden aikana, milläköhän ilveellä olisivat pitäneet meille tuotantolinjan auki 2025 asti.
Itse kokoonpanolinja ei ole ongelma, samalla linjalla tehdään Block 3 -päivitystä vielä pitkään. Päivitykseen kuulumattomien osien alihankintaketjuissa ongelmat olisivat tulleet ensimmäisenä, mutta koska Suomen sopimus olisi jo allekirjoitettu, voisi Boeing tilata jo nyt esim. siivet alihankkijoilta ja varmistaa siten niiden toimitukset 2030 saakka.
 
Vähiinhän ne silti käy. Missäs Super Hornetilla voisi olla vielä jotain rautoja tulessa? Malesia ei taida ostaa mitään uusia hävittäjiä sittenkään, onko Intia enää ainoa realistinen tsäänssi, siellä ei ole F-35 kilpailemassa?
Saiko Boeing mitään vastiketta Bombardier-vihanpidosta, sellaista mikä olisi kuitannut liki varman Hornet-kaupan kumoontumisen?
 
Vähiinhän ne silti käy. Missäs Super Hornetilla voisi olla vielä jotain rautoja tulessa? Malesia ei taida ostaa mitään uusia hävittäjiä sittenkään, onko Intia enää ainoa realistinen tsäänssi, siellä ei ole F-35 kilpailemassa?
Saiko Boeing mitään vastiketta Bombardier-vihanpidosta, sellaista mikä olisi kuitannut liki varman Hornet-kaupan kumoontumisen?
Intiassa on F-15EX kilpailemassa.
 
Niin MRCA:ssa? Onko vaihto vielä virallinen tieto?
Laivaston hankinnassa Super Hornet on kaiketi vielä kuvioissa.
 
Niin MRCA:ssa? Onko vaihto vielä virallinen tieto?
Laivaston hankinnassa Super Hornet on kaiketi vielä kuvioissa.
Laivaston suunnitelmista en tiedä, mutta MRCA ehdokas Boeingilta on joko F-15EX tai F/A-18E/F.

 
 
Laivaston suunnitelmista en tiedä, mutta MRCA ehdokas Boeingilta on joko F-15EX tai F/A-18E/F.


F-15EX voi olla kova. Intialla kun tuntuu olevan tuota kiinnostusta tehokkaisiin peleihin. Su-30, Rafale, F-15EX?
 

The bill authorizes the purchase of 64 F-35 Lighting II Joint Strike Fighters for the Air Force, Marines and Navy and eight additional F/A-18E/F Super Hornets.

Eikös noiden tilaamisen pitänyt jo loppua?
 
Eikös noiden tilaamisen pitänyt jo loppua?
Poliitikot voi kai ajatella työllisyyttä ja kilpailutilannetta vapaammin kuin asevoimat.
Vaikka sitten perustelisivatkin mielihaluaan valmiuden ylläpidolla.

Kädenjälkiä puolin ja toisin, mulle ja sulle periaatteella voi olla myös. On sitten mihin vedota saavutuksina, vaikka olisivat oikeasti himphamppua.
 
Josko tämän superhönön valmistus sitten loppuu eli ei, niin ajanmukaisena pitämiseen näyttävät satsaavan.
Ei sillä etteikö sama teknologia salamaankin aikanaan tule saataville, luulisin.
 

Additionally, the prototype IRST Block II systems currently being used in developmental testing are not meeting the Navy’s requirements for reliability and maintainability, and further work is required to improve the system’s design and performance.

The main goal of the IRST Block II program is to enhance the survivability of the F/A-18E/F aircraft by providing target tracking capabilities in a contested and congested electromagnetic spectrum environment. While the system has the potential to provide this capability, it has not yet been tested in an operationally representative environment. This means that the effectiveness of the system in a real-world scenario has not yet been fully evaluated.
 
Viimeksi muokattu:
Super Hornet oli hetken aikaa käytännössä ainoa konettyppi US NAVYllä ja legacy ehti köydä läpi kaksi sukupolvea (C/D piti korvata A/B, mutta kun C/D:stä loppui elinikä tuotiin A/B takaisin). Lisäksi vientiin on mennyt jotain 500 tai yli konetta yhteensä. Ei yhtään ihme, että runkoja on St.Luisista ulos rullannut

Sinänsä mielenkiintoista, että kun legacy Hornet poistui NAVY:ltä, F-35:ttä oli vain hyvin pieni määrä. Nyt kuitenkin kaikki Block II:t päivitetään Block III tasoon, uusia Block III:sia tulee linjalta vuoteen 2025 asti samalla kun uutta F-35:ttä tulee linjalta koko vuosikymmenen. Netistä en löytänyt tarkkoja lukuja, mutta samalla lienee poistumassa pieni määrä Block I:stä. NAVY:n konemäärän pitäisi kuitenkin lisääntyä ehkä 200:lla tämän vuosikymmenen aikana.

F-35:ttä suunnitellan tilattavan 273 kpl, sillä ei SH:ta korvata. Tähän Boeing oletettavasti St.Luisissa valmistautuu.

Ps. Löytääkö joku montako Block I:stä tehtiin ja moniko niistä modattiin Block II -tasoon?
 
Ensimmäinen Block II-erä oli Lot 26, FY2003. Vuosina 97-2002 tilattiin 185 Super Hornettia, eli niillä nurkilla?
Vuodelta 2008 löytyi uutinen, että Raytheon toimittaa 135 APG-79:ää vanhempiin Super Hornetteihin vaihdettaviksi. Ilmeisesti kaikkia vanhimpia koneita ei siis päivitetty.

edit. tilausmäärät 97-2013, en löytänyt äkkiseltään uudempaa SARia.

1677224985887.png
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top