Gripen E/F

Enemmänkin on pelkoa rahatilanteesta....
 
Joo mutta tuskin on pelkoa tasatilanteesta. F-35:n uudet ominaisuudet ovat ylivertaiset.

Suurin riski liittyy heikkouteen jollakin hankinnan keskeisellä osa-alueella. Ei tosin varmasti suorituskyvyn osalta ja tuskin hinnan/elinkaarikustannustenkaan saralla. Ehkä suurin riski on riittävä huolto-omavaraisuus/teollinen yhteistyö, kyetäänkö sitä saavuttamaan. Toinen liittyy turvallisuuspolitiikkaan ja mahdollisiin suunnanmuutoksiin siinä, kauemmas Yhdysvalloista kohti Eurooppaa.
 
Ehkä projekti on ollut sittenkin aikataulussa koko ajan..? : )

Ilmeisesti.

http://saabgroup.com/Media/news-press/news/2017-06/first-flight-success-for-gripen-e/

First flight success for Gripen E

15 June 2017

At 10:32 on Thursday June 15, Gripen E took off on its maiden flight, flown by a Saab test pilot. The aircraft (designation 39-8) left from Saab’s airfield in Linköping, Sweden and flew over the eastern parts of Östergötland for 40 minutes. During the flight, the aircraft carried out a number of actions to demonstrate various test criteria including the retracting and extending of the landing gear.

“The flight was just as expected, with the aircraft performance matching the experience in our simulations. Its acceleration performance is impressive with smooth handling. Needless to say I’m very happy to have piloted this maiden flight,” says Marcus Wandt, Experimental Test Pilot, Saab.

“Today we have flown this world class fighter aircraft for the first time. We achieved it with the fully qualified software for the revolutionary avionics system. This is about giving our customers a smart fighter system with the future designed in from the start. The flight test activities will continue to build on this achievement with the programme on track to achieve the 2019 delivery schedule to our Swedish and Brazilian customers,” says Jonas Hjelm, Senior Vice President and Head of Saab Business Area Aeronautics.
 
Nousu oli varovainen, tasainen eikä siinä näkynyt hallintaongelmia. Näkisi vielä sen lennon ja laskeutumisen.


Ja pidätellään hevosia, varsinainen lentotestaaminen ja isot jutut ovat vasta edessä.
 
Its acceleration performance is impressive with smooth handling.

Mahtaako enää olla, kun koneeseen lyödään rojut kiinni? Epäilyttävää.
 
Pressissä sanoivat, että 39-8 on raskaampi kuin tuotantokoneet, koska se on perusteellisesti instrumentoitu ja johdotettu. (Vai meinasitko aselastia)

Nimenomaan aselastia, ja jossakin määrin myös maalinosoitussäiliöitä ja lisäpolttoainetankkeja. Mahtoiko sisäinenkään polttoainekuorma olla maksimissaan 40 minuutin ensilennolla?
 
Nimenomaan aselastia, ja jossakin määrin myös maalinosoitussäiliöitä ja lisäpolttoainetankkeja. Mahtoiko sisäinenkään polttoainekuorma olla maksimissaan 40 minuutin ensilennolla?

No siis tietenkään ensilennolla koneessa ei ole ylimääräistä kuormaa, niinkuin ei millään muullakaan ensilennolla koskaan. Tankit tuskin täynnä, jos ollaan menty matalilla nopeuksilla 13.000 jalassa 40 minuuttia plus hiukan normaalia isommat reservit.

Mutta koska kyseessä on ammattimainen Gripen-koelentäjä, hän osaa varmasti suhteuttaa kokemansa moottoritehon ja käsiteltävyyden täsmälleen vastaavaan kuormaan C-mallilla. Tällöin hänen vastauksensa on joko a) markkinointipuhetta tai b) objektiivinen kokemuksen tuoma luonnehdinta, taikka molempia. Moottoritehon kasvu 404->414 on kuitenkin erittäin selkeä muutos erityisesti ilman täyttä 16-17t massaa, joten luultavasti molempia.

Sitten kun täysi lentoonlähtöpaino on aikanaan testissä, muutos on silloinkin luultavasti huomattava kokeneelle pilotille. Mitä FBW:n analyysiteksteistä oleme C:n osalta lukeneet, pilotilla on täydelläkin kuormalla aika paljon vapauksia koneen ksittelyn suhteen, rajoittimet vain alempana niinkuin muissakin koneissa. On nää toista maata kuin aikaisempien vuosikymmenten analogiset alumiinikoneet muuttumattomine siipi- ja ohjainprofiileineen.
 
No siis tietenkään ensilennolla koneessa ei ole ylimääräistä kuormaa, niinkuin ei millään muullakaan ensilennolla koskaan. Tankit tuskin täynnä, jos ollaan menty matalilla nopeuksilla 13.000 jalassa 40 minuuttia plus hiukan normaalia isommat reservit.

Mutta koska kyseessä on ammattimainen Gripen-koelentäjä, hän osaa varmasti suhteuttaa kokemansa moottoritehon ja käsiteltävyyden täsmälleen vastaavaan kuormaan C-mallilla. Tällöin hänen vastauksensa on joko a) markkinointipuhetta tai b) objektiivinen kokemuksen tuoma luonnehdinta, taikka molempia. Moottoritehon kasvu 404->414 on kuitenkin erittäin selkeä muutos erityisesti ilman täyttä 16-17t massaa, joten luultavasti molempia.

Sitten kun täysi lentoonlähtöpaino on aikanaan testissä, muutos on silloinkin luultavasti huomattava kokeneelle pilotille. Mitä FBW:n analyysiteksteistä oleme C:n osalta lukeneet, pilotilla on täydelläkin kuormalla aika paljon vapauksia koneen ksittelyn suhteen, rajoittimet vain alempana niinkuin muissakin koneissa. On nää toista maata kuin aikaisempien vuosikymmenten analogiset alumiinikoneet muuttumattomine siipi- ja ohjainprofiileineen.

En itse pidä Gripen E:n tehonlisäystä järin suurena uudistuksena. Moottorin teho on kasvanut vain noin neljä prosenttiyksikköä enemmän kuin koneen tyhjäpaino. Gripen ei ole ennenkään ollut tunnettu hyvästä thrust/weight-suhteesta, aikalaisista mm. F-16 ja Hornet ovat suorituskykyisempiä siinä suhteessa. Nyt ollaan jääty entistä enemmän jälkeen esim. Typhoonista.

Teho jälkipoltolla

F414: 22 000 lbf (lähde: GE)
Volvo RM12: 18 100 lbf (lähde: Wiki)

Gripen E:n moottori on siis n. 21,5 prosenttia tehokkaampi kuin C/D Gripenissä.

Tyhjäpaino

Gripen E: 8 000 kg (lähde: Saab)
Gripen C/D: 6 800 kg (lähde: Saab)

Gripen E:n tyhjäpaino on siis n. 17,6 prosenttia enemmän kuin C/D Gripenin.
 
En itse pidä Gripen E:n tehonlisäystä järin suurena uudistuksena. Moottorin teho on kasvanut vain noin neljä prosenttiyksikköä enemmän kuin koneen tyhjäpaino. Gripen ei ole ennenkään ollut tunnettu hyvästä thrust/weight-suhteesta, aikalaisista mm. F-16 ja Hornet ovat suorituskykyisempiä siinä suhteessa. Nyt ollaan jääty entistä enemmän jälkeen esim. Typhoonista.

Teho jälkipoltolla

F414: 22 000 lbf (lähde: GE)
Volvo RM12: 18 100 lbf (lähde: Wiki)

Gripen E:n moottori on siis n. 21,5 prosenttia tehokkaampi kuin C/D Gripenissä.

Tyhjäpaino

Gripen E: 8 000 kg (lähde: Saab)
Gripen C/D: 6 800 kg (lähde: Saab)

Gripen E:n tyhjäpaino on siis n. 17,6 prosenttia enemmän kuin C/D Gripenin.

Tehopainosuhde ei ole se, miten kiihtyvyyttä arvioidaan. Kyse ei ole siitä, että testailtaisiin miten kone kulkee pystysuoraan ylös, vaan miten kone kiihtyy ihan normaalisti lennettäessä.

Gripenin vastus ei ole välttämättä kasvanut mitenkään merkittävästi. Kokokin on kasvanut ennen kaikkea pituussuunnassa.

Suhteessa siihen tuo 21,5 % tuo aika paljon lisää kiihtyvyyttä.
 
En itse pidä Gripen E:n tehonlisäystä järin suurena uudistuksena. Moottorin teho on kasvanut vain noin neljä prosenttiyksikköä enemmän kuin koneen tyhjäpaino. Gripen ei ole ennenkään ollut tunnettu hyvästä thrust/weight-suhteesta, aikalaisista mm. F-16 ja Hornet ovat suorituskykyisempiä siinä suhteessa. Nyt ollaan jääty entistä enemmän jälkeen esim. Typhoonista.

No siis mehän ei toisaalta tiedetä noiden moottorien kuivatehosta mitään varmaa, kuivatehoa kuvaavat lähteet ovat epävarmoja. Julkisissa lähteissä kuivatehon ero on hyvin pieni RM12 ja F414:n välillä, silti NG Demon sanotaan lentävän kepeästi supercruisea M1.2. Ja kuivateho on se, jolla operatiivisessa käytössä on ehkä eniten merkitystä. Gripen C:n ohjaamosta löytyy moottorille peace/war-vipu, joka poistaa rajoituksia ja tuo lisää tehoa, mutta emme tiedä kuinka paljon ja miten se vertautuu wikipedia-numeroihin. Lisäksi F414:n ohivirtaussuhdetta ei taida löytyä oikein mistään; se kertoisi sekä kuivatehoista että polttoainetaloudellisuudesta (joka on toinen erittäin merkittävä operatiivinen määre; paljonko pitää kuluttaa petroolia että päästään tiettyyn nopeuteen, korkeuteen tai matkaan).

Joka tapauksessa Gripen on optimoitu 4/6+2 ohjuksen A/A-tehtävään. Täydellä pitkän matkan pommikuormalla se jää joka tapauksessa kilpailjoille ihan niinkuin on suunniteltukin, mutta se pystyy niihin tarvittaessa.

Odotamme mielenkiinnolla, mitä lukuja operatiivinen koelento-ohjelma tuo tullessaan prosyyreihin, jahka se aikanaan käynnistyy.
 
Back
Top