Hävittäjä-ässät kautta aikojen

Julius Meimberg kirjassaan Viholliskosketus kertoo harjoitusilmataistelusta, joka käytiin 6.syyskuuta 1941 Poinxissa. Meimberg lensi itse korkealle optimoitua ja kevennettyä Bf 109 G 1: stä. Sotakoulukaverinsa Egon Meyer FW 190:a.

Taistelu päättyy ratkaisemattomaan. Molemmat oli kokeneita kettuja, jotka osasi ottaa koneistaan kaikki irti. Kumpikin piti auttaa ohjaamoistaan, sen verran tiukille tämä testi Bf 109 vs FW 190 molemmat pilotit veti.

Meimberg kuvaa itse: ''Raaka kehitysoppi. Kanaalin rintaman ainoa laki, on jättänyt meidät jäljelle- kovina, kylminä, viekkaina ja laskelmoivina, hyökkäyshaluisina ja vaistomaisesti toimivina- emmekä anna mitään lahjaksi. Meistä on tullut petoeläimiä, nopean kuoleman erikoismiehiä.''
Oliko muuten hankkimisen arvoinen kirja?
 

”Valtavan lahjakas” perheenisä ei hiiskunut tyttärilleen todellisesta osaamisestaan: Hävittäjän ohjaamossa hänestä kuoriutui Neuvostoliiton pahin painajainen

Nils Katajainen oli helsinkiläinen Mannerheim-ristin ritari ja hävittäjä-ässä, joka tuhosi 36 viholliskonetta – siviilissä ulosottomies kasvatti kukkia ja maalasi akvarelleja.
Katajainen oli myös ainoa reserviläislentäjä, joka palkittiin Mannerheim-ristillä.
 
Vaikka tämä sopisi myös kirjat-ketjuun, suosittelen niille, jotka eivät vielä ole lukeneet, Kurt Braatzin kirjaa: Luoja vai lentokone. Hävittäjälentäjä Günther Lützowin elämä ja kuolema (2005).

Tätä teosta pidän kaikista Koala-kustannuksen julkaisemista saksalaiskirjoista monipuolisimpana. Hänellä oli kaikki hyvän hävittäjälentäjän ominaisuudet (110 ilmavoittoa), mutta hän oli myös Luftwaffen lentäjien epävirallinen "ammattiyhdistysmies" eli sen verran pappi ja psykologi että hänet laitettiin usein välimieheksi Berliiniin päin, jotta Göringin touhuun tulisi edes jotain järkeä. Hän eteni 1. Jagd-Divisionin komentajaksi.

Kaikki lentäjät varmaan ovat rohkeita, mutta Lützowin rohkeus oli laaja-alaista, ulottuen myös ohjaimien ympärille, yhteiskuntaan.

Hävittäjälentäjät, Lützowin johdolla, kritisoivat Göringiä ja panivat hänet henkilökohtaisesti vastuuseen tehdyistä päätöksistä, jotka olivat johtaneet hävittyyn ilmasotaan Euroopassa. Göring piti tätä käytöstä kapinana, vapautti hänet komennosta ja lähetti hänet Italiaan. Hän ei saanut ilmoittaa sihteerilleen Jüterbogissa eikä vaimolleen kotiin, vaan hänen oli poistuttava Saksasta välittömästi. Galland sai hänet myöhemmin takaisin.

Kirjassa tulevat eri konetyypit hyvin esiin, koska Lützow ehti lentää jo Espanjassa ja sitten 1941-1945 Ranskassa, Neuvostoliitossa, Italiassa ja Saksassa.

Hän katosi 24. huhtikuuta 1945 Donauwörthin yläpuolella lentäessään Me 262-koneella. Neljä Me 262-konetta kävi vielä silloin Thunderboltien suojaaman satojen pommikoneiden lautan kimppuun. Sodan loppumiseen oli kaksi viikkoa aikaa.
Braatzin kirjat ovat periaatteessa hyviä, mutta Koalan painoksissa lähdeaparaatti on poistettu kustantajan kyrpyyden takia. Toinen ongelma on, että Braatz suhtautuu Aatun Saksaan samalla asenteella kuin Aatu itse juutalaisiin. Ts. neutraalia tutkin usta ei kannata odottaa. Jotain Braatzin asenteesta kertoo, että hänen mielestään jatsin epäsuosio Saksassa oli jotain pöyristyttävää. Vielä 1980-luvulla brittiläinen Gramophone-lehti oli pitkälti samaa mieltä jatsin musiikillisista ansioista...
 
Braatzin kirjat ovat periaatteessa hyviä, mutta Koalan painoksissa lähdeaparaatti on poistettu kustantajan kyrpyyden takia. Toinen ongelma on, että Braatz suhtautuu Aatun Saksaan samalla asenteella kuin Aatu itse juutalaisiin. Ts. neutraalia tutkin usta ei kannata odottaa. Jotain Braatzin asenteesta kertoo, että hänen mielestään jatsin epäsuosio Saksassa oli jotain pöyristyttävää. Vielä 1980-luvulla brittiläinen Gramophone-lehti oli pitkälti samaa mieltä jatsin musiikillisista ansioista...

Modernissa Saksassa ei passaa olla kovin natsahtava.

Hän on tehnyt Günther Lützowin, Walter Krupinskin, Werner Möldersin, Günther Jostenin ja Robert Ritter von Greimin elämäkerrat. Erityisansio tulee tietenkin siitä, että hän on saksalaistyyliin detaljitarkka ja tietää lentämisestä. Braatz on ollut lentäjänä 14-vuotiaasta lähtien. Hänellä on Saksan ja Euroopan lisäksi Yhdysvaltojen lisenssi ja taitolentokelpuutus.

Lützow-teoksella sinänsä on yksi vertaansa vailla oleva lähdeaineisto. Kirjoittajalla ovat olleet käytössä Günther Lützowin päiväkirjamerkinnät ja kirjeet, joista saa kuvan Luftwaffen johtamiskulttuurista ja ilmavoimien tilasta sodan eri vaiheissa. Se on se lisäarvo tuossa kirjassa verrattuna muihin.
 
Oipasta on hauska tarina. Tuli laivueeseeen lomilta, hälytyslähtö ja Oippa lomapuvussa Mersuun. Sai pudottamansa koneen romut silmilleen, kone oli muistaakseni Boston tai Pe-2. Tuominen sorvaili Mersun pakkolaskun mereen jonkun saaren rantaveteen. Saaressa oli omia.

Oippa kroolasi rantaan, rannassa oli vastaanotto komitea. Sukaisi vedet hiuksistaan, Mannerheim risti rinnassa ja loihe lausumaan: ''Lähdin käymään kylässä kun sattui paremmat kamppeet päälle.'':)
 
Oipasta on hauska tarina. Tuli laivueeseeen lomilta, hälytyslähtö ja Oippa lomapuvussa Mersuun. Sai pudottamansa koneen romut silmilleen, kone oli muistaakseni Boston tai Pe-2. Tuominen sorvaili Mersun pakkolaskun mereen jonkun saaren rantaveteen. Saaressa oli omia.

Oippa kroolasi rantaan, rannassa oli vastaanotto komitea. Sukaisi vedet hiuksistaan, Mannerheim risti rinnassa ja loihe lausumaan: ''Lähdin käymään kylässä kun sattui paremmat kamppeet päälle.'':)

Tästähän on myös Illun tarinaa olemassa. Juutilaisen mukaan odottelivat Oippaa keikalta kotiin. Ei miestä kuulunut ja alkoivat jo pelätä pahinta. Sitten tuli tieto joltain Suomenlahden linnakesaarelta (Someri tms. ?). Oli uinut tosiaan saaren rantaan. Linnakkeen päällikkö sitten soitteli laivueeseen ja ilmoitti että hengissä se mies on. "On parhaillaan saunassa ja täydessä kännissä."
 
Back
Top