Hylkää huomautus
Liity mukaan keskusteluun!

Rekisteröityminen ei kestä kuin hetkosen ja pääset keskusteluun mukaan, tervetuloa!

>>> REKISTERÖIDY <<<

Hitler Mannerheimin vieraana 1942

Viestiketju osiossa 'Menneet sodat ja sotahistoria' , aloittaja Mikoyan, 17.12.2016.

  1. Vonka

    Vonka Ylipäällikkö Lahjoittaja ELSO 3.0

    Liittynyt:
    14.08.2013
    Viestejä:
    17,049
    Tykkäykset:
    25,591
    Pisteet:
    1,286
    Hans Wind kertoo siis tuossa että he olisivat ehtineet vastaan ja että heitä oli kuusi erikoistehtävässä (neljä Malmille ja kaksi lähisuojaukseen Immolaan?). Condoria saattoi kolmisenkymmentä mersua. Lahden eteläpuolelle tullessa näkyvyys huononi voimallisesti. Maaetäisyys piti ottaa niin matalalle kuin suinkin.

    Wind laskeutui Vesivehmaalle, ei Immolaan. Tämän tarkistamiseksi riittää, jos on tiedossa laskeutumisaika. Sitä voi verrata Hitlerin koneen laskeutumisaikaan. Ehkäpä Partanen on huomannut, että Wind on maassa Vesivehmaalla, kun Aatu tulee Immolaan. Voin minäkin sen joskus pöyhiä, mutta ei kai sitä nyt yhtä iltaa tämän tähden. Odotetaan sadepäivää.
     
    Viimeksi muokattu: 18.12.2016
  2. Mainos Google AdSense



  3. Vonka

    Vonka Ylipäällikkö Lahjoittaja ELSO 3.0

    Liittynyt:
    14.08.2013
    Viestejä:
    17,049
    Tykkäykset:
    25,591
    Pisteet:
    1,286
    Kyllä minä voisin tämänkin pöyhiä jossain välissä. Tuo Kaukopään tehtaanpiippujuttu tuntuu jäävän hyvin epävarmaksi stooriksi. tarkistetaan tämä. Tägään sinut sitten, kun olen pöyhinyt.
     
  4. tulikomento

    tulikomento Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    27.01.2015
    Viestejä:
    4,947
    Tykkäykset:
    14,356
    Pisteet:
    1,286
    Ai niin, melkein unohtui mainita tämä.

    http://www.adlibris.com/fi/kirja/mannerheim-ja-kulkuneuvot-9789525805338

    Olen pidellyt kirjaa hyppysissäni, ja muistikuvani mukaan lähteinä oli käytetty ainakin Rimmisen ym. lentopäiväkirjoja. Kaveri oli penkonut ne esiin sukulaisilta ja ilmailumuseoiden arkistoista.
     
    baikal ja Vonka tykkäsivät tästä.
  5. baikal

    baikal Ylipäällikkö Mod Lahjoittaja

    Liittynyt:
    11.04.2010
    Viestejä:
    16,820
    Tykkäykset:
    17,190
    Pisteet:
    1,286
    Eihän kukaan voi jumalauta kiistää Windin sotilaskunniaa tai dissata hänen saavutuksiaan. Hänen rankan taistelijaluonteen kääntöpuoli oli juopottelu ja tietty sopeutumattomuus sodanjälkeiseen elämään. Sekään ei ollut tavatonta vaan hyvin yleistä. Kyllä noilla saavutuksilla voi jo vähän legendaakin heittää.

    Muistaakseni W. istui vieraana sellaisissa pöydissä, joihin ei moni suomalainen ole ehtinyt.

    Suotta sinä Rintamakarkuri vedät herneitä nenään. Kukaan ei ole riisumassa Taistelija-Windin sotilaskunniaa pätkääkään. Ei riitä meidän housut siihen sentään.
     
    MeriTJ, Ikarus, tulikomento ja nämä jäsenet tykkäsivät tästä.
  6. tulikomento

    tulikomento Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    27.01.2015
    Viestejä:
    4,947
    Tykkäykset:
    14,356
    Pisteet:
    1,286
    Jep. Gathering of Eagles 1986.

    http://www.goefoundation.org/eagles/biographies/w/81/Wind-Hans-H

    Oli jenkkien kunniavieraana rapakon takana. Muita paikalla olleita olivat mm. RAF:n ässien ässä Johnnie Johnson, USAF:n ensimmäinen värillinen kenraali Benjamin Davis, koelentäjä Chuck Yeager ja astronautti Alan Shepard.
     
    Ikarus ja baikal tykkäsivät tästä.
  7. baikal

    baikal Ylipäällikkö Mod Lahjoittaja

    Liittynyt:
    11.04.2010
    Viestejä:
    16,820
    Tykkäykset:
    17,190
    Pisteet:
    1,286
    Aikamoinen seurue sanoisin.
     
    tulikomento tykkäsi tästä.
  8. tulikomento

    tulikomento Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    27.01.2015
    Viestejä:
    4,947
    Tykkäykset:
    14,356
    Pisteet:
    1,286
    Tässä vielä yksi surkuhupaisa lisäys 4.6.42 Immola -keskusteluun.

    kuvaw.jpg

    Seppo Porvali, joka on mielestäni ylivoimaisesti surkein ilmailuhistoriasta kirjoitteleva, kirjoitti vielä 2008 ilmestyneessä kirjassaan näin:


    Hasse alkoi miettiä Immolan pientä kenttää ja suurta konetta. Huonossa säässä laskunopeus on pidettävä normaalia suurempana, jotta koneen voi vetää ylös, jos lasku näyttäisi epäonnistuvan tai menevän liian pitkäksi.


    Koneet lähestyivät jo Kaukopään tehtaita. Korkea piippu oli osittain pilven sisässä, ja Hasse vaihtoi nopeasti suuntaa. Samoin hän toivoi myös saksalaiskollegansa tekevän, sillä Condor huristi kovaa vauhtia kohti piippua ohittaen sen viimein ainoastaan 20 metrin päästä.


    Hassen johtama vahvistettu parvi ei uskaltanut laskeutua kentälle. Hän antoi määräyksen, että kukin etsisi laskupaikan omin päin. Hasse laskeutui Vesivehmaalle, jolloin ilma yllättäen kirkastui yhtä nopeasti kuin oli huonontunut.


    Hasse palasi Immolaan ja tapasi Condoria ohjanneen Hitlerin henkilentäjä Baurin. Hasse meni juttelemaan koneen jarruremonttia valvovalle Baurille. Hän selitti, että jos Brewsterin ja Condorin radiot olisivat olleet samalla taajuudella, hän olisi voinut varoittaa eteen ilmestyneestä tehtaan piipusta.


    Baur huitaisi suurieleisesti kättään. Kyllä hän oli sen havainnut ja tiesi olevansa siitä kaiken aikaa riittävän kaukana. Hasse vilkaisi Bauria ihmeissään, sillä mies valehteli silmät kirkkaina.
     
  9. Vonka

    Vonka Ylipäällikkö Lahjoittaja ELSO 3.0

    Liittynyt:
    14.08.2013
    Viestejä:
    17,049
    Tykkäykset:
    25,591
    Pisteet:
    1,286
    @Old Boy Terveisiä arkistosta. Ilmatorjuntarykmentti 1 vastasi Helsingin ilmapuolustuksesta kesällä 1942. Rykmentin päviäkirjassa tai rykmentin esikunnan päiväkirjassa ei ole minkäänlaista mainintaa Hitlerin tulosta tai lähdöstä. Etummaisena merellä tulijan olisi ottanut 101. Raskas ilmatorjuntapatteri Melkin saaressa. Merkintä on, että patteri juhlii Marskin 75-vuotisjuhlaa.

    Ilmatilaa vahti tuolla kohtaa 7. Ilmavalvontakomppania, jolta löytyvät merkintöinä saattueen tulo ja lähtö. He tietävät myös konetyypit, joten kyllä patterilla on ollut tieto. Tuossa vasemmassa sarassa, 4.6.


    [​IMG]
     
    Old Boy, Dr who? ja Mikoyan tykkäsivät tästä.
  10. Dr who?

    Dr who? Kersantti

    Liittynyt:
    29.04.2015
    Viestejä:
    116
    Tykkäykset:
    189
    Pisteet:
    16
    Harmi kun en ota tuosta sen tarkempaa selvää että mitä kirjoittavat.
     
  11. Vonka

    Vonka Ylipäällikkö Lahjoittaja ELSO 3.0

    Liittynyt:
    14.08.2013
    Viestejä:
    17,049
    Tykkäykset:
    25,591
    Pisteet:
    1,286
    4.6. klo 11 saapui saattue, jossa Condor (FW 200) + 2/ He 111 + 4 / Me 109 ja 2 (en saa selvää, olisiko Brewster?). Saattue palasi klo 19. Samaan aikaan joku tuntematon kone lentää korkealla (8 km) Kirkkonummen suuntaan. Se paljastuu myöhemmin VL Myrsky-protoksi.
     
    Torni, Mikoyan ja Dr who? tykkäsivät tästä.
  12. Rintamakarkuri

    Rintamakarkuri Alikersantti

    Liittynyt:
    12.07.2016
    Viestejä:
    91
    Tykkäykset:
    68
    Pisteet:
    6
    Ei kai tässä kukaan herneitä ole nenään vetänyt, esitin vain kysymyksen. Windin oma tarina poikkeaa muiden kertomasta, arkistolähteistä ja tutkijoiden näkemyksestä, niin eikö tuolloin joku valehtele?

    Ja on tosiaan surullista, miten entisestä absolutistista tuli alkoholin ongelmakäyttäjä, joka sai lopulta petostuomion ja ellen väärin muista, poistettiin hänet upseeriluettelostakin ennen kuin Kekkonen sen palautti. (saa korjata, mikäli muistan väärin) Näillä asioilla ei tietenkään ole mitään tekemistä hänen sotilaallisten ansioitten kanssa ja nehän ovat kiistattomia.
     
  13. Erkki

    Erkki Majuri Lahjoittaja

    Liittynyt:
    25.02.2014
    Viestejä:
    1,350
    Tykkäykset:
    2,115
    Pisteet:
    156
    Niin, hyvinkin monesta tapauksesta ovat arvostetut veteraanit puhuneet ristiin. Joku voi muistaa väärin, joku kaunistelee asioita omalta kantiltaan ja joku voi olla vain letkeä tarinankertoja. Motiiveissa riittää ja se on vain inhimillistä. Ihmisiähän he ovat.
     
    MeriTJ, baikal, Torni ja 5 muuta jäsentä tykkää tästä.
  14. Vonka

    Vonka Ylipäällikkö Lahjoittaja ELSO 3.0

    Liittynyt:
    14.08.2013
    Viestejä:
    17,049
    Tykkäykset:
    25,591
    Pisteet:
    1,286
    Manpuolustus.net pieksee varmasti Flightforumit sun muut Porvalit. Luodaan uutta ja tutkitaan, ei vain toisteta toisten väitteitä, olivat sitten painettuja tai kapakkalauluja. Me ehkä pääsemme vielä syvemmälle siihen, miten todistajapsykologia toimii.

    FW Condor laskeutui klo 12.25 Aatu kyydissään. LeLv 24 jatkoi kuitenkin suojauslentojaan. Baur teki jarruvian korjaamisen jälkeen koelennon. Tällä koelennollaan Baur yksin lentäessään lensi läheltä Kaukopään tehtaan piippua. Olisiko tällä ollut jotain hämäriä yhteyksiä tarinoihin? Partasen mukaan tiedetään, että jarruvika korjattiin. Tiedämme milloin Hitler saapui, mihin aikaan hän lähestyi Immolan kenttää ja milloin Baur teki koelennon. Partasen mukaan silminnäkijähavainnot täsmäävät koelennon aikaan. Kun koelento tehtiin, ei Hitler ole voinut olla koneessa, koska hän oli Mannerheimin kanssa lounastamassa.

    LeLv 24 jatkoi suojauslentojaan sotapäiväkirjan mukaan seuraavina aikoina, jolloin Wind lienee jo siirtynyt Immolaan. Milloin siirtyi? Näkikö Baurin? Kukaan ilmassa olevista lentäjistä ei voinut tietää, missä niin isot viskaalit olivat ja mitä tekivät.

    Suojauslennot näkyvät tässä. Lentäjiä ei ole yksilöity, mutta Immolassa oli kaksi konetta taivaalla miltei koko ajan. Parit menivät limittäin seuraavasti: 11.10 - 13.10, 12.05 - 13.25, 18.30 - 19.30 (lähtö ja saatto Helsinkiin), 18.50 - 20.00. (lähtivätkö kahdessa erässä?)

    [​IMG]
     
    Viimeksi muokattu: 18.12.2016
    baikal, Torni, tulikomento ja 4 muuta jäsentä tykkää tästä.
  15. Mikoyan

    Mikoyan Kenraali

    Liittynyt:
    03.07.2014
    Viestejä:
    2,410
    Tykkäykset:
    3,725
    Pisteet:
    636
    Vautsi! :solthum:
     
  16. tulikomento

    tulikomento Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    27.01.2015
    Viestejä:
    4,947
    Tykkäykset:
    14,356
    Pisteet:
    1,286
  17. baikal

    baikal Ylipäällikkö Mod Lahjoittaja

    Liittynyt:
    11.04.2010
    Viestejä:
    16,820
    Tykkäykset:
    17,190
    Pisteet:
    1,286
    Surullista, mutta pirun inhimillistä. Ei se ollut monelle leikinleipää sodanjälkeinen aika, jos lie ollut kenellekään.
     
  18. Mikoyan

    Mikoyan Kenraali

    Liittynyt:
    03.07.2014
    Viestejä:
    2,410
    Tykkäykset:
    3,725
    Pisteet:
    636
    Ja vielä löytyi aiheesta videotakin;

     
    Viimeksi muokattu: 19.12.2016
    Erkki ja Sarek1 tykkäsivät tästä.
  19. rukkaskikka

    rukkaskikka Kapteeni

    Liittynyt:
    26.11.2010
    Viestejä:
    621
    Tykkäykset:
    405
    Pisteet:
    76
    Sanoisin, että "2/1 Arado 196." Olisko Arado ollut CSAR-tehtävällä (meripelastusvarmistus)?

    [​IMG]

    https://en.wikipedia.org/wiki/Arado_Ar_196
     
    Vonka ja Sarek1 tykkäsivät tästä.
  20. tulikomento

    tulikomento Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    27.01.2015
    Viestejä:
    4,947
    Tykkäykset:
    14,356
    Pisteet:
    1,286
    Pentti Manninen SIL 4/2008 Adolf Hitler Immolassa 4.6.1942

    "Purjehduskaudella 1942 Kriegsmarine siirsi 24.5.1942 viisi 1/Bordfliegerstaffel 196:n Arado Ar 196 -kellukekonetta miehistöineen Wilhelmshafenista Tallinnaan. Näin muodostetun uuden yksikön nimeksi tuli Teilverband 1/196 Reval ja se alistettiin Marinebefehlshaber "Ostlandille."

    4.6.42 Teilverband 1/196 Reval sai erikoistehtävän. Koneet T3+CK, T3+DH ja T3+GH miehistöineen starttasivat Talinnasta klo 10.00 ja saapuivat Santahaminan merilentoasemalle 35 minuuttia myöhemmin. Paluulennolle koneet lähtivät Santahaminasta klo 18.10 ja laskeutuivat Tallinnassa klo 18.45 (kaikki ajat Saksan kesäaikaa)."

    Eli tämä yksikkö oli meripelastustehtävissä sen varalta jos Aatun FW-200 olisi tehnyt pakkolaskun Suomenlahteen.
     
    Erkki ja Old Boy tykkäsivät tästä.
  21. Old Boy

    Old Boy Majuri

    Liittynyt:
    31.03.2014
    Viestejä:
    1,148
    Tykkäykset:
    1,293
    Pisteet:
    156
    Filmistä on leikattu noin kohdasta 1:05 pois kunniakomppanian tarkastus. Pari reunimmaista riviä vilahtaa taustalla herrojen astuessa autoon. SA -valokuvissa komppania kyllä näkyyy. Kunniakomppanian tarpeesta kerrottiin järjestävälle seuralle salaussyistä
    vasta edellisenä iltana. Siitä kun paljastui kuka oli tulossa Saksaa edustamaan. Kovassa kiireessä ei löydetty muuta joukkoa, kun lentomekaanikkokurssi Utista, joka ylläpiti tehokkaasti suomalaisen korpisoturin mainetta. Kuluneet asepuvut ja olkapoletin alla
    ja taskussa säilytetyt "verikauhat" eli kenttälakit m36 tekivät varmaan Aatuun vaikutuksen. Tuskin oli koskaan moista kunniakomppaniaa kohdannut. Rautatievaunun sisäänkäynnin parivartiolle oli sentään löydetty kypärät päähän.
     
    Mikoyan, PSS, Erkki ja nämä jäsenet tykkäsivät tästä.

Jaa tämä sivu