Huonoja uutisia Suomesta (Ei rikoksiin liittyviä)

Netistä löytyi Renta Telineiltä tällainen kuva:

iu


Toivottavasti tuo ei ole silta, vaan jokin kate... mutta ei kyllä hyvältä näytä kuitenkaan.
 
Valitettavasti siellä voi olla rankavammoja joukossa.

Heillä on vammoja pääosin ylä- ja alaraajoissa: nilkka-, ranne- ja reisivammoja. Halvaantumisriskejä ei ole tullut esiin.

HUSin tietojen mukaan sillalla oli yhteensä 45 henkeä. Kaikkia pieniä vammoja HUS ei tiedä, vaan tiedossa on vain sairaalaan tulleiden tilanne, Hirvensalo sanoo.

45 henkeä? Onkohan siellä pakkauduttu odottamaan jonkin paikan aukeamista tms.?
 
Netistä löytyi Renta Telineiltä tällainen kuva:

iu


Toivottavasti tuo ei ole silta, vaan jokin kate... mutta ei kyllä hyvältä näytä kuitenkaan.
Kuvassa ollaan telinetöissä.
Sehän tässä mietityttää, kun telinefirmalta on tilattu silta. Vaikka olikin väliaikainen niin ei yleiselle liikenteelle varattua väylää pitäisi telinekalustolla toteuttaa.
On nyt ehkä jäänyt siihen väliin, että rakennustyömaalla tehdään säännölliset työturvallisuuskierrokset, mutta kun tämä sortunut rakennelma on ollut tiealuetta, ei sitä rakennustyömaan TS-kierrokseen ole sisällytetty. Ensikommentit viittasi, että rungot olisivat kunnossa, mutta kulkutaso (vaneri) pettänyt. Jos se pitkään on ollut siellä tuulessa ja tuiskussa sekä mekaanisessa kulutuksessa, ei tuo ihme ole että petti. TS-kierroksella tuo olisi uskoakseni huomattu ja noteerattu.
Pahimmillaan kaupunki nukkunut asian päällä ymmärtämättömyyttään.
 
Kuvassa ollaan telinetöissä.
Sehän tässä mietityttää, kun telinefirmalta on tilattu silta. Vaikka olikin väliaikainen niin ei yleiselle liikenteelle varattua väylää pitäisi telinekalustolla toteuttaa.
On nyt ehkä jäänyt siihen väliin, että rakennustyömaalla tehdään säännölliset työturvallisuuskierrokset, mutta kun tämä sortunut rakennelma on ollut tiealuetta, ei sitä rakennustyömaan TS-kierrokseen ole sisällytetty. Ensikommentit viittasi, että rungot olisivat kunnossa, mutta kulkutaso (vaneri) pettänyt. Jos se pitkään on ollut siellä tuulessa ja tuiskussa sekä mekaanisessa kulutuksessa, ei tuo ihme ole että petti. TS-kierroksella tuo olisi uskoakseni huomattu ja noteerattu.
Pahimmillaan kaupunki nukkunut asian päällä ymmärtämättömyyttään.

Samassa paikassa oli joskus vuosia sitten parkkihalliin johtavassa portaikossa vanerilevy blokkaamassa oviaukko. En muista varmaksi, mitä sen takana oli, mutta kuvittelisin että putoaminen johonkin rakennustyömaalle... Miten lie oli sitten tuettu ulkopuolelta, ei tehnyt mieli kauheasti rynkyttää.
 
Kuvassa ollaan telinetöissä.
Sehän tässä mietityttää, kun telinefirmalta on tilattu silta. Vaikka olikin väliaikainen niin ei yleiselle liikenteelle varattua väylää pitäisi telinekalustolla toteuttaa.
On nyt ehkä jäänyt siihen väliin, että rakennustyömaalla tehdään säännölliset työturvallisuuskierrokset, mutta kun tämä sortunut rakennelma on ollut tiealuetta, ei sitä rakennustyömaan TS-kierrokseen ole sisällytetty. Ensikommentit viittasi, että rungot olisivat kunnossa, mutta kulkutaso (vaneri) pettänyt. Jos se pitkään on ollut siellä tuulessa ja tuiskussa sekä mekaanisessa kulutuksessa, ei tuo ihme ole että petti. TS-kierroksella tuo olisi uskoakseni huomattu ja noteerattu.
Pahimmillaan kaupunki nukkunut asian päällä ymmärtämättömyyttään.

Kyllä, kulkutasot tulivat alas. Tuet ovat edelleen ehjiä. Millainenhan niiden sidonta on?
 
Hesarissa oli tällainen kuva pettäneistä siltarakenteista:
Screenshot_20230511_181628_Helsingin Sanomat.jpg

Ja tässä kuva itse sillasta:
Screenshot_20230511_181918_Helsingin Sanomat.jpg

Näyttävät sellaisilta ajorampeilta, joita välillä näkee työmailla joissa esim joku kaivanto tehdään ajoradan poikki, ja sitten siinä päällä on vanerikansi.
 
Kuvassa ollaan telinetöissä.
Sehän tässä mietityttää, kun telinefirmalta on tilattu silta. Vaikka olikin väliaikainen niin ei yleiselle liikenteelle varattua väylää pitäisi telinekalustolla toteuttaa.
On nyt ehkä jäänyt siihen väliin, että rakennustyömaalla tehdään säännölliset työturvallisuuskierrokset, mutta kun tämä sortunut rakennelma on ollut tiealuetta, ei sitä rakennustyömaan TS-kierrokseen ole sisällytetty. Ensikommentit viittasi, että rungot olisivat kunnossa, mutta kulkutaso (vaneri) pettänyt. Jos se pitkään on ollut siellä tuulessa ja tuiskussa sekä mekaanisessa kulutuksessa, ei tuo ihme ole että petti. TS-kierroksella tuo olisi uskoakseni huomattu ja noteerattu.
Pahimmillaan kaupunki nukkunut asian päällä ymmärtämättömyyttään.
Kaksi vuotta oli ollut jo käytössä tuo telinesilta ennen romahtamista. Voisi kuvitella, että useiden vuosien käyttöä varten kannattaisi jo tehdä väliaikainen silta hitsattuna rakenteena. Saattaa toki olla, että siltaa ei ole ollut rakenteena staattinen vaan sitä on pitänyt muuttaa rakennustöiden edetessä.

Vaneri tuossa ei ole ollut varsinainen kuormaa kantava elementti vaan vanerin alla oleva rakenne. Ao kuvassa näkyy poikittaispalkkeja joiden päällä vaneri lienee ollut. Poikittaispalkit taas ovat olleet jossain pitkittäismateriaalissa kiinni joka on kaiketi antautunut.

Tippuneita oli 27 kpl. 65 kg keskimassalla tuosta tulisi 1755 kg. Hiukan kevyeltä näyttää rakenne tuollaiselle massalle.

77fa95cf3ddea0f4.jpg
 
Kaksi vuotta oli ollut jo käytössä tuo telinesilta ennen romahtamista. Voisi kuvitella, että useiden vuosien käyttöä varten kannattaisi jo tehdä väliaikainen silta hitsattuna rakenteena. Saattaa toki olla, että siltaa ei ole ollut rakenteena staattinen vaan sitä on pitänyt muuttaa rakennustöiden edetessä.

Vaneri tuossa ei ole ollut varsinainen kuormaa kantava elementti vaan vanerin alla oleva rakenne. Ao kuvassa näkyy poikittaispalkkeja joiden päällä vaneri lienee ollut. Poikittaispalkit taas ovat olleet jossain pitkittäismateriaalissa kiinni joka on kaiketi antautunut.

Tippuneita oli 27 kpl. 65 kg keskimassalla tuosta tulisi 1755 kg. Hiukan kevyeltä näyttää rakenne tuollaiselle massalle.

77fa95cf3ddea0f4.jpg

Maassa ei näy pitkittäistukia, jotka olisivat tulleet alas. Nämä ritilät ovat olleet luultavimmin poikittain päistään jossain pitkittäistuen urissa ja sitten päällä on vanerilevyjä. Ilmeisesti ei ole ollut mitään sidosta, joten nämä voivat ehkä "hyppiä", kun porukkaa kävelee yli. Nyt oli iso lössi yhtaikaa. Siinähän ei silloin välttämättä paljon tarvita, kun rampin pää tulee pois hahlosta.

Tähän arviooni voi suhtautua kriittisesti. En ole insinööri, mutta rakennusmies olen joskus muinoin nuoruudessa ollut. Joku Avin tarkastaja jo sanoi, että paljaalla silmälläkin näkee puutteet tässä.

Aika pitkään siinä pommi oli.
 
Hesarissa oli tällainen kuva pettäneistä siltarakenteista:
Katso liite: 77658

Ja tässä kuva itse sillasta:
Katso liite: 77659

Näyttävät sellaisilta ajorampeilta, joita välillä näkee työmailla joissa esim joku kaivanto tehdään ajoradan poikki, ja sitten siinä päällä on vanerikansi.
Ei taida olla ajoramppeja vaan aivan tavalliset raksatelineiden lattiaelementit. Tuollaisia on kaikki rakennustelineet "täynnä".

Kantaa kyllä jalkamiehiä, kunhan pysyy päissä olevissa hahloissa.

Ajoneuvorampit olisi paljon paksumpaa tavaraa.
 
Maassa ei näy pitkittäistukia, jotka olisivat tulleet alas. Nämä ritilät ovat olleet luultavimmin poikittain päistään jossain pitkittäistuen urissa ja sitten päällä on vanerilevyjä. Ilmeisesti ei ole ollut mitään sidosta, joten nämä voivat ehkä "hyppiä", kun porukkaa kävelee yli. Nyt oli iso lössi yhtaikaa. Siinähän ei silloin välttämättä paljon tarvita, kun rampin pää tulee pois hahlosta.

Tähän arviooni voi suhtautua kriittisesti. En ole insinööri, mutta rakennusmies olen joskus muinoin nuoruudessa ollut. Joku Avin tarkastaja jo sanoi, että paljaalla silmälläkin näkee puutteet tässä.

Aika pitkään siinä pommi oli.
Ilmeisesti nämä lattiaelementit ovatkin olleet pitkittäissuunnassa. Poikittain tulee palkkeja jotka kiinnittyvät ylhäällä vielä olevaan putkiristikkopalkkiin. Lattiaelementit kiinnittyvät sitten poikittaispalkkeihin. Tämä tarkoittaa, että yhden poikittaispalkin kiinnityksen / kiinnikkeen pettäminen voi aiheuttaa kahden lattiaelementin mittaisen sortuman. Eli tuossa olisi pettänyt juuri se keskellä olleen poikittaispalkin kiinnitys tai epätodennäköisemmin itse palkki.
 
Ilmeisesti nämä lattiaelementit ovatkin olleet pitkittäissuunnassa. Poikittain tulee palkkeja jotka kiinnittyvät ylhäällä vielä olevaan putkiristikkopalkkiin. Lattiaelementit kiinnittyvät sitten poikittaispalkkeihin. Tämä tarkoittaa, että yhden poikittaispalkin kiinnityksen / kiinnikkeen pettäminen voi aiheuttaa kahden lattiaelementin mittaisen sortuman. Eli tuossa olisi pettänyt juuri se keskellä olleen poikittaispalkin kiinnitys tai epätodennäköisemmin itse palkki.

Voi olla pitkittäinkin (vaikka se on vähän hassu ratkaisu, kun palkin päähän tulee väistämättä iso kuorma, kun sillalle törmää). Mutta sama periaate: jos ei ole sidontaa / lukitusta, ne elävät.
 
Maassa ei näy pitkittäistukia, jotka olisivat tulleet alas. Nämä ritilät ovat olleet luultavimmin poikittain päistään jossain pitkittäistuen urissa ja sitten päällä on vanerilevyjä. Ilmeisesti ei ole ollut mitään sidosta, joten nämä voivat ehkä "hyppiä", kun porukkaa kävelee yli. Nyt oli iso lössi yhtaikaa. Siinähän ei silloin välttämättä paljon tarvita, kun rampin pää tulee pois hahlosta.

Tähän arviooni voi suhtautua kriittisesti. En ole insinööri, mutta rakennusmies olen joskus muinoin nuoruudessa ollut. Joku Avin tarkastaja jo sanoi, että paljaalla silmälläkin näkee puutteet tässä.

Aika pitkään siinä pommi oli.
Mielessä käynyt että onko tossa ollut jotain hyppimistä tjms, mitä nyt koululaiset huvikseen keksii jollain vähänkin notkuvalla, kun se just nyt petti katastrofaalisesti, ja kokonaisuudessaa... siinähän ei enää ollut siltaa.
En syyllistä nuorisoa, olisin itsekin kokeillut ihan samaa, todennäköisesti.
Jos sais tytöt säikähtämään, tai jotain muuta tärkeää 16-vuotiaan Fremenin aivoissa...
 
Voi olla pitkittäinkin (vaikka se on vähän hassu ratkaisu, kun palkin päähän tulee väistämättä iso kuorma, kun sillalle törmää). Mutta sama periaate: jos ei ole sidontaa / lukitusta, ne elävät.
Google mapsissa näkyy rakenne. Tämä ei ole nyt romahtanut kohta vaan vieressä.
 
Tähän arviooni voi suhtautua kriittisesti. En ole insinööri, mutta rakennusmies olen joskus muinoin nuoruudessa ollut. Joku Avin tarkastaja jo sanoi, että paljaalla silmälläkin näkee puutteet tässä.
Huippuinsinöörinä toteasin, että aika köykäiseltä nuo väliaikaiset rakennelmat vaikuttaa.

Paljonkohan noita menee vuosittain alas työmailla ilman sen kummempaa uutisointia.

Tästä se kuitenkin taisi pettää, kun pitkittäistuet on vielä paikallaan. '
 

Liitteet

  • Pettänyt.JPG
    Pettänyt.JPG
    121 KB · Luettu: 35
Viimeksi muokattu:
Google mapsissa näkyy rakenne. Tämä ei ole nyt romahtanut kohta vaan vieressä.

Ainakin minun silmääni näyttää siltä, että trallit lepäävät vapaasti. En erota mitään koukkuja edes, ei lukitustappeja tai liinoja. Kai tuosta nyt meikäläisenkin kiloilla yli kävelee, mutta ei ratkaisu kestänyt laumaa kahdeksasluokkalaisia opintoretkellä, kuten @Fremen väkevästi todisti.
 
Vaikka tollaset teinit on kevyitä, niin jos he ovat kulkeneet sopivassa tahdissa, niin helposti hyppää noi pois paikoiltaan.
Sillon kun PVssä vielä marssittiin enemmän, niin joillain silloilla oli tahtimarssi kielto, ettei silta rasitu liikaa tai jopa hajoa.
 
Vaikka tollaset teinit on kevyitä, niin jos he ovat kulkeneet sopivassa tahdissa, niin helposti hyppää noi pois paikoiltaan.
Sillon kun PVssä vielä marssittiin enemmän, niin joillain silloilla oli tahtimarssi kielto, ettei silta rasitu liikaa tai jopa hajoa.
Myös Mythbusterissa todistettiin tahtimarssin voivan rikkoa sillan, jonka pitäisi lujuusoppien mukaan kantaa marssijoiden massaan nähden moninkertainen massa.

Ei teinit ehkä marssi, mutta jos tahdissa hyppivät niin kai se sama on.
 
Back
Top